Verschil in videokaarten (eagle, ventus, vision, gaming?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinH93
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14-10-2022
Na het vergelijken van wat videokaarten viel mij het verschil op in prijs voor "dezelfde" videokaarten. Ik zie verschillende types waaronder: ventus, gaming, vision en eagle. Eerder vandaag dacht ik ergens het antwoord gevonden te hebben maar na een uur googelen kan ik nog niks vinden.

Kan iemand hier mij uitleggen wat nou echt het verschil is?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Korte versie: Koelers, kloksnelheid/performance, prijs, rgb. Zet ze maar eens naast elkaar o.b.v. foto's en benchmarks dan zie je duidelijk de verschillen tussen de modellen.

Ze zijn op zich allemaal gebaseerd op dezelfde chip, maar veel kaarten onderscheiden zich van elkaar op basis van de kwaliteit van de rest van de componenten, power delivery voor overklokbaarheid etc.

Ook op gebied van koelen zie je verschillen. Sommige kaarten hebben betere koelers (en dus lagere temperaturen en dus hogere performance) dan anderen.

Ook op de looks en aanwezigheid van RGB zie je verschillen. Sommige kaarten zijn wat soberder, andere kaarten gaan all out tot het een grote kerstboom is (zie die review van dacht een Palit kaart paar dagen terug op tweakers).

[ Voor 74% gewijzigd door spone op 29-10-2020 21:23 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinH93
ik meen me te herinneren dat ik las dat ventus bijvoorbeld vor een rgb ervaring was, eagle een soort van goedkoper instap model, vision voor beelbewerking. Deze kenmerken hoopte ik terg te vinden. enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Hoe heb je geprobeerd te zoeken? Niet vervelend bedoeld, maar dit soort dingen zou je vrij snel in beeld moeten hebben, zelfs als je alleen maar de productpagina's van de fabrikanten naast elkaar zet. Dan staat er ook wel wat marketingpraat die uitlegt waarop de kaart getarget is.

Bottom line is: meer koeling is beter, kaarten zitten allemaal in maximaal 10% performance verschil van elkaar en ga voor de kaart die je het meeste aanspreekt qua prijs en looks.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinH93
ja ik heb ergens op een pagina gewoon alle uitleg gelezen vanmiddag. Dat probeer ik terug te vinden door te googelen op deze vraag. je zou inderdaad denken dat je het zo kan vinden, maar geen 1 resultaat die het gewoon duidelijk op een rijtje zet.

Thanks voor de hulp in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Dat is grotendeels marketingprietpraat en verschilt per merk ook nog. Het verschil tussen een RTX 3070 Eagle en een RTX 3070 Vision van Gigabyte is dat de Vision een hogere core clock, iets andere afmetingen en andere koeling heeft en in smaakvol wit is uitgevoerd. Waarom het daarom dan per uitstek geschikt zou zijn voor beeldbewerking en andere modellen niet kan alleen de marketingafdeling van Gigabyte uitleggen. :P

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinH93
Helder, mijn bestelling voor de 3070 EAGLE staat in ieder geval en had als backup een ventus 3070 besteld. Toen kreeg ik toch lichte paniek omdat ik zag dat ik 2 verschillende had. Als ik het allemaal begrijp zijn de verschillen allemaal niet zo drastisch en moet de EAGLE prima zijn om te gamen (mits doe goed koelt natuurlijk) 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Elke 3070 zal goed zijn om mee te gamen, ongeacht merk en type, want ze gebruiken allemaal dezelfde chip in dezelfde configuratie als basis. De verschillen in prijs, performance en koeling (akoestisch en qua termperatuur) zijn er natuurlijk wel, maar als je nu, op dit moment, een kaart wil hebben kun je qua beschikbaarheid niet heel kieskeurig zijn over welk model. Wil je daar een gewogen oordeel over dan zul je moeten wachten tot de reviews van alle modellen een beetje compleet zijn (zitten nu nog veel gaten tussen) en langere levertijden voor lief moeten nemen. Sommige mensen vinden een hele stille kaart bijvoorbeeld erg belangrijk, en geluidsmetingen krijg je van de fabrikanten niet.

[ Voor 3% gewijzigd door MneoreJ op 29-10-2020 21:43 ]

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Pagina: 1