Client doet moeilijk na her-installatie van DC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-09 12:10
In een test opstelling had ik een windows 2019 domain controller en een backup domain controller. Ook onderdeel van het netwerk was een server die dienst doet als database server (ook 2019 server).

Door brake software en wat andere zaken was ik genoodzaakt de beide domain controllers te herinstalleren. Beide machines kregen identieke namen en user accounts. Het netwerk werkt netjes en alle clients zien de servers.

Nu is er alleen de database server die 'vreemd' gedrag vertoond. Remote desktop naar deze box duurt bijvoorbeeld aanzienlijk langer dan wanneer ik verbinding maak met mijn DC's (die zijn bijna instant). Dat was nooit een probleem maar nu moet deze database server daadwerkelijk aan het werk - en nu beginnen de problemen, met ODBC is geen verbinding te maken, zelfs lokaal niet.

Er zijn ook andere zaken welke is snel vandaaag getest heb voordat ik naar mijn hotel ging - maar ik begin te vermoeden (en hoor graag jullie input) dat deze server een onderliggend probleem heeft met domein, omdat deze compleet verwijderd was en nu opnieuw met dezelfde naam is terug gezet. Ik heb de machine wel afgemeld en tijdelijk in een werkgoep gezet en toen weer opnieuw aangemeld maar toch loopt er iets niet lekker. (ik las online iets over 'Orphaned' users or machines - mischien iets mee te maken)

De hele middag met de Database guru's van de klant dus geprobeerd via ODBC connectie te maken met de machine wat niet lukte, maar volgens mij staren wij ons blind op een probleem wat iets dieper ligt.

Dus nu de vraag; als je DC's her-installleerd zoals ik heb beschreven kan je dan problemen verwachten? Kan ik een paar makkelijke tests doen om te kijken of er een probleem is? Ik wil de DataBase server liever niet her-installeren maar ik begin te vermoeden dat dit mischien de enige optie is... aangezien er echt iets niet lekker lijkt te lopen - ik heb nog nooit zoveel problemen gehad om een simpele ODBC connectie op te zetten, alle usual suspects (firewall, user accounts, port nummer, drivers 32/ 64 bit) al nagelopen maar niks werkt...

at your service

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 16:34
Is het een sql server? Of een ander pakket?
Indien sql server, wat zeggen de logs?
Ik neem aan een authentication issue?
Hoe authenticeer je naar sql? Met een sql account of ad account? Heb je beide weleens geprobeerd?

Overigens sql permissions ben je kwijt, moet je opnieuw doen. Ook al is een ad user die toegang had opnieuw gemaakt met dezelfde naam, dan nog zal sql server hem niet herkennen. Alle permissions in sql zijn gekoppeld aan de SID van de user niet de username. En die SID is natuurlijk niet meer hetzelfde want nieuw domein.

Leesvoer voor op je hotel kamer:
https://www.sqlshack.com/...ecurity-identifiers-sids/

[ Voor 51% gewijzigd door Meekoh op 29-10-2020 20:11 ]

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Butler
Microsoft SQL server - authenticeeren geprobeerd met zowel SQL (admin) als AD - beide zelfde resultaat (generieke foutmelding)
Ik kijk morgen ochtend of er iets zinnigs in de sql logs staat....

at your service

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Je hebt dus feitelijk een nieuw domein gecreëerd, waarbij je SQL server nog in het oude domein zit en je vind het nu vreemd dat dat problemen geeft?

Edit: even gemist dat je wel de machine in het nieuwe domein hebt gehangen.

Heb je back-ups van je database? Dan zou ik Sql Server een herinstallatie geven. Kan je wel met de management studio in Sql Server? Je kan altijd in single user mode nieuwe rechten toekennen om in Sql Server te kunnen inloggen.

[ Voor 51% gewijzigd door Glashelder op 29-10-2020 21:50 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Butler
Ik had mijn SQL machine afgemeld, en opnieuw aangemeld..... maar stel nu de vraag of dit een probleem kan zijn. Is joun suggestie dat dit inderdaad zo is?

Je ninja edit gemist. crux is dat ik neig naar schoon installeren - maar ik sta nogal voor lul als na al die moeite precies hetzelfde probleem zich voordoet....

met management studio kan ik iig lokaal in de SQL server komen, (koste trouwens wel moeite) er staat nog geen productie data in de database due herinstalleren is geen probleem - het gaat alleen tijd en gedoe met licenties opleveren.

Ik probeer vooral te begrijpen wat nu aan de grondslag van dit probleem ligt - het is soms verleidelijk om met volle overgave een bepaalde theorie te volgen (de box is corrupt) terweil er een andere oorzaak kan zijn

Opgelost:

De TCP/IP was by default disabled. Dan wordt het lastig connectie maken ja....

https://stackoverflow.com...-the-pipe-sql-server-2012

[ Voor 88% gewijzigd door The_Butler op 30-10-2020 11:48 ]

at your service