Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

advies externe HDD 5 tot 6 Terrabyte

Pagina: 1
Acties:

• Metaltoby
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-11 15:15
Ik heb wat onderzoek gedaan naar een goede HDD met USB van minimaal 4 terrabyte onder de €175,- voor de veilige en betrouwbare opslag van muziek, Adobe CS, Sketch Up, Vectorworks en DWG bestanden. Ofwel alles wat je maar kan bedenken.

De snelheid is niet zeer belangrijk omdat het een opslag schijf is die ik naast mijn SSD op mijn werkdesktop gebruik. Ik draai wel regelmatig muziek van deze HDD.

Ik dacht zelf aan (beste uit de reviews):

- Western Digital My Passport Ultra 4TB
- Seagate Backup Plus Desktop Drive 5TB
- G-Technology G-Drive 4TB USB 3.0

Ik zie soms dat ondanks een goede beoordeling dat gebruikers andere ervaringen hebben dan de reviewers met name op de lange termijn

Heeft er iemand ervaring met deze schijven en of tips voor de aanschaf van een nieuwe externe HDD?

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Betrouwbaarheid is een loterij met een enkele externe harde schijf. Ga je regelmatig ergens backups maken van deze externe harde schijf?

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:16
Persoonlijk zou ik een losse 2.5 inch disk kopen plus een lege USB behuizing.
2.5 inch maakt een stuk minder herrie en verbruikt minder stroom.
Als je een USB 3 neemt en ook USB 3 poorten hebt kunnen die disken gevoed worden via de USB poort zonder extra voeding.

Meestal goedkoper dan zo'n kant en klare doos en als je disk ooit defect raakt zet je er zo weer een nieuwe in.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11 21:06
Ben(V) schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:56:
Persoonlijk zou ik een losse 2.5 inch disk kopen plus een lege USB behuizing.
2.5 inch maakt een stuk minder herrie en verbruikt minder stroom.
Als je een USB 3 neemt en ook USB 3 poorten hebt kunnen die disken gevoed worden via de USB poort zonder extra voeding.

Meestal goedkoper dan zo'n kant en klare doos en als je disk ooit defect raakt zet je er zo weer een nieuwe in.
hmm, meestal zijn de USB varianten juist goedkoper (niet logisch, I know).

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:16
Tja je kunt je ook afvragen waarom die dan zo goedkoop zijn.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Metaltoby
TMDC schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:35:
Betrouwbaarheid is een loterij met een enkele externe harde schijf. Ga je regelmatig ergens backups maken van deze externe harde schijf?
Alleen van de inhoud die ik niet kwijt wil maar 100% zekerheid heb je nooit met HDD, SSD of cloud.

Ik ben op zoek naar het meest betrouwbare binnen dit budget.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-11 21:15

DarkSide

theres no place like ::1

Voor mijn gevoel is er geen meest betrouwbare.

Elk van je disks voldoet.
Je kan altijd pech hebben. Een exemplaar die (veel) eerder stuk gaat, Bliksem inslag etc.

Voorstel is om ook iig "echte" backups te maken. En niet een 1:1 kopie slag.
Daarmee kopieer je de fouten etc net zo hard mee.

Zorg dat je data op minimaal 2 plekken staat.
En zorg dat je in je backups terug kunt naar een vorige versie. (versie beheer).

Waar je data je echt dierbaar is. Zorg dat die data dan ook offsite beschikbaar is.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Voor een vorm van bescherming tegen kwijtraken van je data (ook tegen brand, diefstal en encryptievirussen) helpt alleen een goed uitgevoerd backupregime.
Daar is hier al héél veel over geschreven, zoek er maar eens op.

En DarkSide heeft gelijk als hij stelt dat je datazekerheid nauwelijks iets te maken heeft met de betrouwbaarheid van de harddisk(s).

• Metaltoby
Hartelijk dank voor de reacties. Hier heb ik wat aan. Het beste medicijn tegen digitaal verlies is de data te verdelen.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
(Klein detail: het is Terabyte, geen Terrabyte ...)

• Metaltoby
Renault schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:16:
(Klein detail: het is Terabyte, geen Terrabyte ...)
Oeps!

• Metaltoby
Ik ben uiteindelijk voor de - G-Technology G-Drive 6TB USB 3.0 gegaan. Wel eerst formatteren!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Metaltoby schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:19:
Ik ben uiteindelijk voor de - G-Technology G-Drive 6TB USB 3.0 gegaan. Wel eerst formatteren!
Heb je toevallig ook een (Synology) Nas overwogen?

• Metaltoby
Greatsword schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:25:
[...]

Heb je toevallig ook een (Synology) Nas overwogen?
Nee want het moet wel een stootvaste schijf zijn die ik regelmatig meeneem naar klanten. Degene die ik nu heb aangeschaft heeft wel veel weg van de oude Freecom externe HDD's, deze waren ook behoorlijk robuust.

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Metaltoby schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:34:
[...]

Nee want het moet wel een stootvaste schijf zijn die ik regelmatig meeneem naar klanten. Degene die ik nu heb aangeschaft heeft wel veel weg van de oude Freecom externe HDD's, deze waren ook behoorlijk robuust.
Ah oké, dat stond namelijk niet in je OP.

Ben zelf een groot voorstander van een NAS vanwege de vele ingebouwde functies.

Enkele voorbeelden:
  • Buitenshuis via internet altijd bij je bestanden kunnen, via browser, computer, mobiel etc.
  • Bestanden makkelijk kunnen delen (ook met klanten)
  • Integratie met Cloud Backup
  • Verschillende media servers en applicaties voor muziek/films/foto's
  • Synchroon houden van meerdere mappen/computer.
Meenemen/sleuren vergroot natuurljk ook de kans op kwijtraken, beschadigen en diefstal.

Maar ieder zijn ding natuurlijk ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 30-10-2020 12:58 ]

• Metaltoby
Greatsword schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:55:
[...]

Ah oké, dat stond namelijk niet in je OP.

Ben zelf een groot voorstander van een NAS vanwege de vele ingebouwde functies.

Enkele voorbeelden:
  • Buitenshuis via internet altijd bij je bestanden kunnen, via browser, computer, mobiel etc.
  • Bestanden makkelijk kunnen delen (ook met klanten)
  • Integratie met Cloud Backup
  • Verschillende media servers en applicaties voor muziek/films/foto's
  • Synchroon houden van meerdere mappen/computer.
Maar ieder zijn ding natuurlijk ;)
Dat is helemaal waar. Ik werk via de cloud en in sommige gevallen met de externe harde schijf zonder internet.

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-11 17:30
Metaltoby schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:34:
[...]

Stootvast, dan denk ik direct aan de Lacie Rugged!
Kost wel wat meer maar kan tegen een stootje.

Je wilt deze meenemen naar klanten, dan ga ik er vanuit dat je zelfstandig bent? Dan is die meerprijs zo verantwoord?!

Je wilt het niet geweten hebben dat je per ongeluk je schijf laat vallen en deze kapot is.

pricewatch: LaCie Rugged Mini 4TB Oranje

• Metaltoby
Ik ga er niet mee rugbyen of zo. Ik laat het bij deze en bedankt voor de tip, ik had deze oranje ook al gezien.
Pagina: 1