Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meerkater
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-09-2023
Hey,

Welke type HDD zouden jullie aanraden om te gebruiken in een NAS? Moet je hier specifiek naar een WD Red of Seagate Ironwolf kijken die claimen gemaakt te zijn voor een NAS of is dit toch eerder een marketingpraatje?

Welke schijven zouden jullie voorstellen. Ik heb een ouder model: Synology DS212J.

Thanks,
Meerkater

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:00
Wat ga je met de NAS doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:54

PD2JK

ouwe meuk is leuk

WD Red / Seagate Ironwolf en dat soort schijven heeft naar mijn weten één voordeel; TLER. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Als cache schijf heb ik zelf een Kingston A2000 in mijn NAS, draait als een tierelier en kostte geen drol :P

[ Voor 17% gewijzigd door EValentino op 29-10-2020 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meerkater
De NAS zelf is geen hoogvlieger op vlak van power dus is voornamelijk bedoeld als back-up/file server.

TLER. Hmm ff Googlen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:38
Meerkater schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:42:
Welke schijven zouden jullie voorstellen. Ik heb een ouder model: Synology DS212J.
Kijk eens in de Compatibiliteitslijst van Synology:

https://www.synology.com/...gory=hdds_no_ssd_trim&p=1

Wat betreft de WD Red schijven, 'k zou persoonlijk wegblijven bij de schijven met SMR:

nieuws: WD verduidelijkt gebruik smr bij hdd's en belooft dit voortaan te melden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:39
Momenteel zou ik toshiba of seagate aanraden, een wd red is soms smr en dat wil je niet,.
Een wd red plus is wel goed, maar dan eigenlijk te duur tov concurrentie die wel altijd cmr zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
PD2JK schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:46:
WD Red / Seagate Ironwolf en dat soort schijven heeft naar mijn weten één voordeel; TLER. :)
Voor een synology maakt dat niks uit.
The responses I received from Synology, QNAP, NETGEAR and Buffalo all indicated that their NAS RAID controllers don't depend on or even listen to TLER, CCTL, ERC or any other similar error recovery signal from their drives. Instead, their software RAID controllers have their own criteria for drive timeouts, retries and when a drive is finally marked bad.
https://www.smallnetbuild...r-drives-in-your-raid-nas

Ik zie nu net wel dat dit een artikel is van 2010, misschien is het tegenwoordig anders.

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 29-10-2020 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-08 20:53
Gewoon de goedkoopste schijf die je kunt vinden.
Snel genoeg en betrouwbaarheid is toch een soort loterij.

Maak regelmatig een back-up en klaar.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:58
Nas schijven hebben meestal maar 5400 toeren (of minder) en trillen minder.
Hogere toerentallen is zinloos bij een Nas.
Dat laatste is van belang als je meerdere disken hebt, die kunnen samen gaan resoneren waardoor de boel kapot gaat.

WD disken maken aanzienlijk minder herrie dan Seagate disken dus als dat van belang is neem dan WD.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:34
De WD-red is een goede en goedkope keuze. let er wel op dat je EFRX schijven krijgt (WD-red plus wordt ook als EFRX verkocht) die zijn crm. De WD-red EFAX schijven zijn SMR en werkt wel in een NAS maar wat langzamer, dus die liever niet.
Er zijn nog genoeg leveranciers die de WD-red als EFRX op voorraad hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CitizenNL
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12-12-2020
peter-rm schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:13:
De WD-red is een goede en goedkope keuze. let er wel op dat je EFRX schijven krijgt (WD-red plus wordt ook als EFRX verkocht) die zijn crm. De WD-red EFAX schijven zijn SMR en werkt wel in een NAS maar wat langzamer, dus die liever niet.
Dit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meerkater
Bedankt voor alle feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:49

nelizmastr

Goed wies kapot

Ben(V) schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:00:
Nas schijven hebben meestal maar 5400 toeren (of minder) en trillen minder.
Hogere toerentallen is zinloos bij een Nas.
Dat laatste is van belang als je meerdere disken hebt, die kunnen samen gaan resoneren waardoor de boel kapot gaat.

WD disken maken aanzienlijk minder herrie dan Seagate disken dus als dat van belang is neem dan WD.
Mijn ironwolfs in mijn ds218 maken niet merkbaar meer herrie dan de wd reds hoor.
Heb die ook in gebruik in m’n mediaserver.

En geluid is echt een non-argument gezien de meeste mensen de NAS niet op hum bureau of naast hun bed hebben staan :)

[ Voor 3% gewijzigd door nelizmastr op 01-11-2020 20:25 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:58
Als je het verschil in herrie tussen seagate en wd niet kunt horen en als geluid jouw persoonlijk niets uit maakt zal dat aan jouw oren liggen vermoed ik.

Hoe kun jij nu voor anderen uitmaken wat wel of niet een argument is?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallyriana
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-07 21:31
peter-rm schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:13:
En hoe kan ik zien welke EFAX of EFRX zijn? Vind dat precies nergens terug in de specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:38
Sallyriana schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:46:
En hoe kan ik zien welke EFAX of EFRX zijn? Vind dat precies nergens terug in de specs.
Je kunt het altijd zien aan het productnummer (sku):

2TB - WD20EFAX
3TB - WD30EFAX
4TB - WD40EFAX
6TB - WD60EFAX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillGhost
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-08 01:12

KillGhost

\o/

Ik zit nu eigenlijk met dezelfde vraag. Ik heb een synology ds220+ en mijn harde schijf heeft het begeven. Ik gebruik mijn NAS als downloadstation en heb er dus films en series opstaan. Verder gebruik ik de nas voor een aantal andere dingen zoals een Telegram relaystation en heb er een aantal bots opdraaien. Ook gebruik ik dus dingen als sonarr en radarr etc. Als deze data verloren gaat is het geen probleem. Ik heb op dit moment ook maar 1 schijf erin en dat wil ik met de nieuwe ook. Waarschijnlijk wel in de toekomst bij capaciteitsproblemen een 2e erbij prikken. Ook dit zal puur om data gaan die expendable is. Ik heb wat gelezen over het CMR en SMR gebeuren, maar het is mij nog onvoldoende duidelijk of het in mijn geval ook meerwaarde heeft.

No guts, no glory!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:38
Er wordt nog wel eens aangeraden om twee verschillende schijven te gebruiken in een NAS. Dit omdat de schijven hetzelfde gebruikspatroon zullen hebben, en identieke schijven die op identieke manier gebruikt worden de neiging zullen hebben om tegelijk stuk te gaan (de welbekende bathtub-curve). Met twee verschillende schijven reduceer je dus de kans dat beide schijven het tegelijk begeven en je je backup terug moet zetten.
Pagina: 1