Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babakoto
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 06-07-2024
Beste Allemaal,

Zoals zovelen ben ik aan het overwegen zonnepanelen aan te schaffen. Op ons huis/loods hebben we verschillende mogelijkheden qua oriëntatie en hoeveelheid zonnepanelen (zie bijgevoegde foto). Vooralsnog wil ik gaan voor de dekking van ons huidige verbruik (+/- 5500 kwh per jaar).

In eerste instantie wilde ik gaan voor panelen op het huis, waarvan het dak op het zuiden ligt. Ik heb daar echter wel meer last van schaduw, enerzijds door een wilgenboom op het oosten, en anderzijds door de nok van de loods op het zuidwesten. Verder staan er twee pijpjes op het dak waardoor het maken van een mooi legplan moeilijker wordt.

Ik overweeg nu serieus voor de west optie te gaan (westzijde van het dak van de loods). Ik begrijp dat ik daar meer panelen moet leggen om dezelfde opbrengst te halen. Toch vind ik de west-optie interessant en wel om de volgende redenen:
- Vanuit de tuin/terras zie ik de panelen niet liggen
- Weinig tot geen schaduw
- Door de grote oppervlakte van het dak meer opties tot uitbreiden in de toekomst
- In de loods is het makkelijker werken voor wat betreft installatie (de loods heeft een aparte (sub) meterkast die voldoende zwaar is uitgerust).

Nu heb ik de volgende offerte ontvangen:
- 24 x JA-Solar JAM60S17-325MR (landscape gelegd op het west-dak van de loods in 2 rijen van 12 panelen, tegen de nok aan). Totaal aantal WP: 7800
- Geschatte jaaropbrengst in KWh: 5792 (voor de west oriëntatie)
- 1x SolarEdge E-serie 8K omvormer voor 3-fasen
- 24 x power optimizer P370
- Alle installatie inclusief
- Gebruikelijke productgarantie en 10 jaar installatiegarantie
- Prijs : Eur 6782 ex BTW / Eur 8206 in BTW
- Euro/WP : 0,869 (ex BTW) / 1,052 (in BTW)

Mijn voorkeur gaat uit naar een SolarEdge omvormer omdat ik dan in de toekomst makkelijker kan uitbreiden naar een andere oriëntatie (oost). Ik kan dan eventueel ook nog 24 zonnepanelen op de oostzijde van het dak leggen. Dit zou kunnen spelen bij de aanschaf van een elektrische auto en/of warmtepomp.

Omdat ik geen enkele ervaring heb met PV-systemen heb ik de volgende vragen over deze configuratie:

1. Is het reëel om 5792 KWh te halen uit 7800 WP georiënteerd op het westen? Huis ligt in zuidoost Nederland.

2. Is de SolarEdge 8K een goede omvormer voor in eerste instantie 24 panelen van 325 WP op het westen? Ik heb me laten vertellen dat alle 3-fasen SolarEdge omvormers een opstartspanning van 750 V hebben, en dat het daarom niet veel uitmaakt om een model groter te nemen (voor de eventuele groei van het systeem in de toekomst). Ook liggen de efficiency curven van de verschillende modellen dicht bij elkaar waardoor je door een groter model niet veel meer verlies hebt. Ik heb van de aanbiedende partij ook twee berekeningen gekregen uit de SolarEdge Design Tool waaruit blijk dat de 8K omvormer nog net niet gaat aftoppen indien er aan de westzijde van de loods nog eens 12 panelen worden bijgelegd (naar een totaal van 36 panelen op het westen), of 24 panelen op het oosten (naar een totaal van 48 panelen in één string, waarvan 24 op het westen en 24 op het oosten). Dat zou de SolarEdge 8K een goede omvormer maken voor mogelijke toekomstige groei van het systeem). Toch lees ik overal dat je moet ‘overdimensioneren’ om het beste uit je configuratie te halen. Dat doe ik met mijn configuratie dus niet. Is dat een probleem?

3. Hoe zit het met de prijs van de configuratie? Is die redelijk?

Alvast Dank!

Edwin

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ISCnpIuca8mffNzFNM254yVG1aE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ibFkoswU4CIM72bQFrPIUInd.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Babakoto op 29-10-2020 15:37 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:13
Als ik het zo zie, zou je ook een oost-west-set-up kunnen doen zonder solar-edge. Ben je vermoedelijk stukken goedkoper uit en het is ook nog eens gunstiger als salderen eraf gaat.

Edit: niet goed gelezen, die set-up overweeg je ook. Toch, als ik lees dat er weinig tot geen schaduw is, zou ik geen SE doen.

[ Voor 26% gewijzigd door Gramser op 29-10-2020 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik denk dat onder salderen jouw oost dak iets meer gaat doen. (even die boom buiten beschouwing laten)
na salderen zal west nuttiger zijn in de meesre gevallen. Geen slechte keus om op west te leggen, waarom je voor SE kiest als je juist naar de loods gaat om schaduw te ontwijken ontgaat mij een beetje

je kan een 3 fase omvormer prima op 1 ingang gebruiken een tijdje. en daarna het andere dakvlak er gewoon bij mikken. SE is volgens mij met uitbreiden soms heel makkelijk en soms heel specifiek. je zit aan een vendor lockin dus uitbreiden kan zomaar een uitdaging zijn na een paar jaar. @busscherski (?)

let ook op dat uitbreidingen nog wel eens met een vork worden geschreven in de SE wereld. ze weten namelijk dat je beperkt bent in je keuze qua instalateur.

persoonlijk zou ik ze gewoon O-W gaan op een mooie stringomvormer.

En als het even kan gewoon in 1 keer, dat isgewoon goedkoper in vervoerskosten, instalatie kosten, paneel aanschaf etc (let wel op je maximale btw teruggave ivm de kor regeling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Er is geen enkele reden om voor solaredge te gaan en meer te betalen voor al die optimizers die geen nut hebben.
Hele zonneweides draaien op....
.....juist. Geen solaredge.

Neem een SMA 10.0 en je kan de andere kant in de toekomst ook volgooien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ffoXxII_VSafCRDbFzPV9fjbXXc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rbcMRnuXrr2Dnkw0ybPrVcLv.jpg?f=fotoalbum_large

Edit:
als je er 24 bij op de andere kant gooit legt, dan komt sunnydesignweb (kies nieuw project) met een SMA 15.000 Tl-30
Vanwege de ingangstroom op ingang B waarschijnlijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jq91p9a2_wB__83i_fm4iZ9Ot1M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eJX2P9eZDmxj0DwLaOsxqB3E.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-10-2020 16:36 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:37
Hoeveel graden is de helling van het dak?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Nee inderdaad nooit SolarEdge nemen op een dak met weinig of geen schaduw. Daar probeer ik je eerst vanaf te praten. Als dat niet lukt en je later SolarEdge wil uitbreiden maak je maar weer een topic hier en dan probeer ik je wel te helpen.

24 moderne panelen met 60 cellen is eigenlijk een beetje een lullig aantal voor een 3 fase omvormer. Net teveel voor 1 string, dat lost @AUijtdehaag prima op met die 15 kW omvormer met 2*2 strings van 12 parallel maar het kan denk ik eleganter.
Hier even een voorbeeldje met 22 panelen met grotere cellen. Dus dan heb je evenveel Wp maar het past wel in 1 string.
Dan hoef je geen panelen parallel aan te sluiten en zal een 10 kW omvormer van elk merk voldoen.
Nadeel is wel dat panelen met grotere cellen duurder zijn qua bevestigingsmateriaal, zeker als je ze in 4 rijen van 11 landscape legt zoals ik nu heb aangenomen. Als je ze in 2 rijen van 22 portrait zou leggen is dat 800 euro incl btw goedkoper, maar dat is 23 meter lang, past dat ook?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N2KcRQAfWfGQxF0z3e-9gOI6uXw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ty4eBx69ZHIj8UIzbeZJpcvB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66LtMMSHXez8uzq925tWr9wolyk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bmIRYBoi92SIQ60MC6xGkAyS.png?f=fotoalbum_large

Dus wat ik zou doen is betrouwbaarder (minder onderdelen die kapot kunnen), kost slechts 44% meer maar produceert ruim 100% meer. (en het kan nog goedkoper met portrait bevestiging)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babakoto
Dank je voor de gedetailleerde informatie. Erg verhelderend :-)

De antwoorden op een paar vragen:
- hellingshoek is 45 graden
- lengte van de loods is max 21,50 meter

Ik zoek een oplossing voor op dit moment ongeveer 5800 KWH op het westen (+/- 24 panelen van 325 WP). Ik wil echter wel een omvormer proberen te vinden die me de ruimte geeft in de toekomst uit te breiden.
Eventueel door:
- of op het westen uit te breiden van 24 naar 36 panelen, of
- op het oosten ook 24 panelen te leggen.

Is er een omvormer die zowel voldoet voor de initiële situatie van 24 panelen, als ook voor een toekomstige situatie van 36 of 48 panelen? Ik krijg het niet voor elkaar dat in Sunny Design te achterhalen :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Oke 45 graden, ik had 35 graden en dat topt 0.1% af op jaarbasis. Bij 45 graden is dat 0%.
Ik heb een voorbeeld gegeven met 2 kanten, je kunt een deel weglaten dat kun je gewoon zelf uitrekenen.

Als het perse 24 panelen moet zijn zou ik doen wat @AUijtdehaag voorstelt. Maar 22 panelen met grote cellen vind ik verstandiger (evenveel Wp, handiger qua omvormer).

Optimaal qua bang/buck is op beide daken een rijtje van 19 in portrait. Uiteraard kun je wegstrepen wat je niet nodig hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ERB2PwdzEe2BuYAvdegsdjAL_0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RSUlyVoD8zM7HjZcXQhWoYlW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babakoto
Nog een paar extra vraagjes:

- als ik voor zonnepanelen kies met solaredge power optimizers, ben ik dan gebonden aan een solaredge omvormer, of kan ik die ook aansluiten op een ander merk omvormer?

- kun je op een solaredge omvormer ook een string panelen aansluiten zonder power optimizers?

- Voordeel van de solaredge oplossing is (heb ik begrepen) dat ik elk paneel individueel in de gaten kan houden op performance. Daarnaast wordt de gehele string niet beinvloedt door een minder renderend paneel (zwakste schakel bepaald de gehele opbrengst). Hoe kom je er ooit achter (als je niet voor solaredge kiest) dat er een paneel structureel minder presteert? Het is dan neem ik aan veel moeilijker te achterhalen waar een mogelijk probleem zit, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Nee SolarEdge omvormers werken alleen met SE optimisers. Andersom denk ik ook. Je bent gewoon vendor locked in met SE.

Nee

De kans op een kapot paneel is erg klein vergeleken met een kapotte optimiser.
Heb je daar 1200 euro voor over? Dan kun je nog beter een kapot paneel hebben.

[ Voor 25% gewijzigd door busscherski op 29-10-2020 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je kan ook de strings (ingangen) met elkaar vergelijken.

Maar de panelen worden allemaal slecht. Meestal niet eentje...

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-10-2020 20:33 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Babakoto
Dank voor de input. Hiermee kan ik aan de slag :-)
Pagina: 1