Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFadeAway
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-04 10:57
Hi allen,

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Met dit systeem zal ik vooral gaan gamen (1440p), denk aan COD: Warzone, Hell Let Loose en RDR2. Ook zal het systeem waarschijnlijk af en toe gebruikt worden om renders te maken in Rhinoceros, af en toe wat ANSYS en MATLAB/Python. Deze programma's zijn vooral erg CPU/RAM intensief volgens mij!

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb op dit moment een maximum van 1500. Belangrijk is vooral wil dat de processor geen bottleneck is voor mijn RTX 3070 in bovenstaande en vergelijkbare games.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, ik heb een RTX 3070 (MSI Ventus 2X) kunnen aanschaffen. Daarnaast is alle andere randapparatuur aanwezig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het complete plaatje, en dan het liefst in een compacte case in verband met de mindere ruimte op mijn kamer.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Goede ervaringen met MSI, zowel laptop als een GTX 1650 Super die ik nu nog heb. Ik sta open voor andere merken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik begrijp dat ik niet altijd alle games 1400p op ultra zal kunnen spelen, ik wil gewoon de beste bang for the buck!

Hij moet dus compact zijn. Ik snap dat dit voor de warmte afvoer wellicht nadelig kan zijn, dus er is ruimte in het budget om goede stille casefans toe te voegen als dat nodig is. Ook zou het prettig zijn als de computer een paar jaar extra mee kan, om die reden heb ik ook in ieder geval alvast 32G RAM ingevoegd. RGB is voor mij niet belangrijk.

Daarnaast heb ik niet direct "haast" met de aanschaf, als het kan lonen om nog een aantal te weken met de aanschaf van een aantal componenten dan is dat geen probleem.

Ga je overklokken?
In principe niet, wellicht de ingebouwde OC-tools gebruiken om er nog iets meer uit te persen, maar dat lijkt me niet nodig.

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen om mijn build bij te schaven, ik heb een aantal topics in dit forum in de gaten gehouden de afgelopen periode en op basis daarvan heb ik dit systeem samen gesteld.
Specifieke punten waarop ik graag advies krijg:
  • Zal alles goed in de case passen, met voldoende airflow?
  • Is de processor geen bottleneck? Of kan ik beter wachten op de benchmarks van de 5000-serie en dan kiezen?.
Onderstaand is een overzicht met de geselecteerde componenten.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 189,-€ 189,-
1MoederbordenMSI MAG B550M Mortar€ 141,10€ 141,10
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3070 Ventus 2X€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C Mini€ 87,95€ 87,95
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 74,55€ 74,55
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 111,90€ 111,90
1VoedingenFractal Design ION+ 560W Platinum€ 95,-€ 95,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 105,90€ 105,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 805,40

Ik sta uiteraard ook open voor ander advies of kritiek!

Alvast bedankt,

Groet,

Beste antwoord (via TheFadeAway op 08-12-2020 09:56)

• Klikklak5576
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 15-05 19:23
Dit is al een mooi opzetje maar ik had zelf nog een enkele opmerking, zelf had ik dit moederbord genomen pricewatch: MSI B550M PRO-VDH WIFI deze heeft wifi en tenzij je specifiek voor die hebt gekozen was ik voor deze gegaan. Oh en als je toch niet gaat overklokken zou ik deze koeler nemen pricewatch: be quiet! Pure Rock 2 Zwart.

Om dan nog een vraag te beantwoorden, op 1080p is deze misschien een kleine bottleneck maar 1440p en hoger niet. Maar verder is dit een prima lijstje.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Klikklak5576
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 15-05 19:23
Dit is al een mooi opzetje maar ik had zelf nog een enkele opmerking, zelf had ik dit moederbord genomen pricewatch: MSI B550M PRO-VDH WIFI deze heeft wifi en tenzij je specifiek voor die hebt gekozen was ik voor deze gegaan. Oh en als je toch niet gaat overklokken zou ik deze koeler nemen pricewatch: be quiet! Pure Rock 2 Zwart.

Om dan nog een vraag te beantwoorden, op 1080p is deze misschien een kleine bottleneck maar 1440p en hoger niet. Maar verder is dit een prima lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:35
Passen doet het wel :)
Wat is de reden dat hij compact moet zijn? Moet hij in een bepaalde plek passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@TheFadeAway ziet er prima uit, zou ook de koeler van @Klikklak5576 kiezen.

R5600X gaat +- €349,- kosten, dat is nogal een verschil met de R3600 nu.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFadeAway
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-04 10:57
Klikklak5576 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:12:

Dank voor je feedback. Na je feedback ben ik inderdaad nog eens mijn keuze voor het moederboord gaan heroverwegen. Ik kwam er achter dat mijn huidige case geen usb-C aan de voorzijde heeft. Ik denk dat ik dit wel graag wil en ga daarom misschien toch voor deze case: pricewatch: Fractal Design Define 7 Compact Zwart. Deze is alleen iets groter, maar biedt ook weer mogelijkheden om voor ATX te gaan.
99ruud99 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:16:
Passen doet het wel :)
Wat is de reden dat hij compact moet zijn? Moet hij in een bepaalde plek passen?
Juist, dat klopt. Ik heb niet super veel ruimte op mijn kamer en rond mijn bureau. Zie bovenstaande comment, ik ga wellicht toch voor een andere case. Dit biedt wellicht wel weer mogelijkheden voor een ATX-boord.
Hackus schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:30:
@TheFadeAway ziet er prima uit, zou ook de koeler van @Klikklak5576 kiezen.

R5600X gaat +- €349,- kosten, dat is nogal een verschil met de R3600 nu.
Precies, mijn idee is om nu met de R3600 te gaan en dan (als games misschien beter geoptimaliseerd zijn voor 8-core door de RDNA2 in consoles) alsnog een overstap te maken naar een volgende generatie.

Tenslotte nog goed om te vermelden. Mijn RTX 3070 komt voorlopig nog niet binnen, dus wellicht veranderd er wel iets als hij nog niet binnen is en de AMD 6XXX-series al uit en gereviewd is!

Dank allen voor jullie feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwardbrink00
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-05 12:09
Ik zou zelf denk ik nog 1 of 2 extra fans aanschaffen voor een stabielere airflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Edwardbrink00 schreef op zondag 1 november 2020 @ 14:24:
Ik zou zelf denk ik nog 1 of 2 extra fans aanschaffen voor een stabielere airflow.
Correct.

Front onder = voor GPu intake
Back = exhaust
Top kun je intake maken, of beide meegeleverde front en nieuwe exhaust maken

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1