Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Systeem bouwen om mijn recent verworven RTX 3080

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• marijnhijlk
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-01-2023
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal voornamelijk gebruikt worden om op 1440p 144hz te gamen. Vooralsnog op 1 monitor, namelijk deze: https://tweakers.net/pric...qqu-zilver/specificaties/ . Maar ik sluit niet uit daar nog een monitor aan toe te voegen of de reeds thuis staande up te graden in de loop der tijd.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik kan nog +/- 400 euro uit trekken voor een processor. Ik zit op het moment dus net iets boven m'n vooraf bepaalde budget (1700 +/-), maar ik heb er inmiddels vrede mee 8)7. Desondanks wil ik nog kritisch kunnen kijken waar eventueel op bespaard zou kunnen worden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb mijn desktop doorverkocht aan een vriend, componenten gaan dus naar hem. Randapparatuur (muis, keyboard en monitor) behoud ik en hoeven niet gekocht te worden

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb onderstaand reeds een build in elkaar gepuzzeld.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, totaal niet.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het is de bedoeling dat ik jaren vooruit kan met deze build. Een zekere mate van future proofing is dus belangrijk voor me. Ik heb het idee dat zoals de build er nu voor staat ik wel aan deze eis voldoe.

Ga je overklokken?
Het lijkt me leuk daarmee te experimenteren. Ik heb er weinig ervaring mee maar het is zeker iets waar ik mee zou willen beginnen

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb een aantal vraagjes:
  • Ik zit een beetje in de clinch met de keuze van de processor. 3de of 4de generatie AMD? En dan de 5600x of 5800x / 3700x of 3800x? Jullie inzichten zouden mij denk ik enorm helpen op dit gebied
  • Qua koeling zit ik op het moment goed vermoed ik, mijn vraag is alleen; Is het overkill? Ik begrijp dat dit waarschijnlijk ook zal afhangen van de processorkeuze, maar ben benieuwd hoe jullie denken over de huidige stand van zaken. Geld dat ik hier misschien teveel besteed zou misschien naar meer geheugen of opslag kunnen
  • Naast deze wat meer specifieke vragen zou ik graag willen weten hoe jullie tegen deze build aankijken. Wat zou jij absoluut aanpassen? Wat bevalt je aan de build? Hoe meer perspectieven hoe beter! (denk ik)
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X (BOX) Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 ELITE€ 181,05€ 181,05
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3080 Eagle OC 10G€ 846,40€ 846,40
1BehuizingenCorsair Carbide 275R Tempered Glass Zwart€ 79,35€ 79,35
1WaterkoelingNZXT Kraken X53€ 122,90€ 122,90
2VentilatorenNoctua NF-A14 PWM chromax.black.swap, 140mm€ 20,95€ 41,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 63,90€ 63,90
1VoedingenGigabyte Aorus P750W€ 98,-€ 98,-
1Solid state drivesXPG Gammix S50 Lite 1TB€ 145,45€ 145,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.578,95

Beste antwoord (via marijnhijlk op 29-10-2020 21:05)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Aardig begin. Paar punten:

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Djarune

• marijnhijlk
Djarune schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:20:
Bedankt voor je snelle reactie! Dit is precies het advies waar ik op hoopte en ik ga de punten zeker overnemen.

Ik heb in principe niks tegen het idee om volledig gebruik te maken van luchtkoeling. Zou je kunnen toelichten waarom dat je voorkeur heeft? Wat zou je me op dat gebied kunnen aanraden en wat zijn de trade-offs?

Daarnaast, in welke mate is de processorkeuze nog belangrijk voor de koeling keuze? Heb je nog tips op het gebied van de processorkeuze? Dat is denk ik mijn grootste struikelblok op dit moment, met de release van de 4de gen AMD chips om de hoek.

Bij voorbaat dank voor je reactie, het wordt gewaardeerd!! _/-\o_

• Djarune
marijnhijlk schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:44:
Ik heb in principe niks tegen het idee om volledig gebruik te maken van luchtkoeling. Zou je kunnen toelichten waarom dat je voorkeur heeft? Wat zou je me op dat gebied kunnen aanraden en wat zijn de trade-offs?
High-end luchtkoeling is over het algemeen stiller, koeler en robuuster dan de meeste waterkoeling. Bovendien kan luchtkoeling nooit lekken. Waterkoeling is vooral fijn bij ruimte gebrek icm een mini-itx bord of voor de show. High-end waterkoeling is fijn voor overklokken.
Daarnaast, in welke mate is de processorkeuze nog belangrijk voor de koeling keuze? Heb je nog tips op het gebied van de processorkeuze? Dat is denk ik mijn grootste struikelblok op dit moment, met de release van de 4de gen AMD chips om de hoek.
De 5600x is een goede keuze. Alternatief is de goedkopere 3600. Deze processors zijn allebei 65W TDP. Dat betekent dat high-end luchtkoeling niet nodig is om deze te koelen. Alleen stilte is van belang.
pricewatch: be quiet! Pure Rock 2 Zwart
pricewatch: Cooler Master Hyper 212 Black Edition
zijn allebei prima budget keuzes.

Echt stil bereik je met de pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition

High-end luchtkoeling is:
pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 4
pricewatch: Noctua NH-D15 chromax.black
Is meer iets voor een 10700k of hoger of 5800x of hoger. Dat zijn geen processors voor game-pc's

• marijnhijlk
Djarune schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:08:
[...]

High-end luchtkoeling is over het algemeen stiller, koeler en robuuster dan de meeste waterkoeling. Bovendien kan luchtkoeling nooit lekken. Waterkoeling is vooral fijn bij ruimte gebrek icm een mini-itx bord of voor de show. High-end waterkoeling is fijn voor overklokken.

[...]

De 5600x is een goede keuze. Alternatief is de goedkopere 3600. Deze processors zijn allebei 65W TDP. Dat betekent dat high-end luchtkoeling niet nodig is om deze te koelen. Alleen stilte is van belang.
pricewatch: be quiet! Pure Rock 2 Zwart
pricewatch: Cooler Master Hyper 212 Black Edition
zijn allebei prima budget keuzes.

Echt stil bereik je met de pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition

High-end luchtkoeling is:
pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 4
pricewatch: Noctua NH-D15 chromax.black
Is meer iets voor een 10700k of hoger of 5800x of hoger. Dat zijn geen processors voor game-pc's
Ik heb weer lekker lopen puzzelen vandaag. Nogmaals bedankt voor je input, echt top!

Ik denk dat ik bijna de knoop kan doorhakken, nog een paar vragen:
  • Ik ga denk ik voor de 5600x bij release. Je geeft aan dat high end luchtkoeling daarvoor niet nodig is vanwege het 65W vermogen. Gaat dit ook op wanneer ik deze zou overclocken? Zoals ik al aangaf in mijn originele post, ik heb het nog nooit gedaan maar het lijkt me leuk daar eens mee te experimenteren. Volstaan dan zowel de pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition als de pricewatch: Arctic Liquid Freezer II 240? Qua qeluidsproductie, zal het veel uitmaken? Ik moet zeggen dat de uitstraling van de waterkoeler me meer trekt en ben dan ook bereid die 20 EU extra bij te leggen mits de prestaties zo goed als gelijkwaardig of beter zijn.
  • Over looks gesproken, de case die je me aanraad heeft op amazon.nl ook een gehard glas variant die me meer aanstaat. Ik vermoed dat je me deze case aanraad juist vanwege de open voorkant, omdat hij verder veel lijkt op mijn origineel gekozen case, maar ik wil het toch nog even met je checken. Het is een klein dingetje, maar als beide opties tot de mogelijkheden behoren weet ik wat ik zal kiezen.
  • Terugkomend op de processorkoeling. In het geval van de waterkoeler wilde ik de fans aan de bovenkant van de case monteren, en de airflow door de bovenkant laten stromen. Is dit een conventionele manier om deze koeling te monteren of is dit idee heel raar?
  • De relatie tussen het geheugen dat je me aanbeveelt en de betere comptabiliteit met zen 3 is mij vooralsnog onduidelijk. Zou je mij hier wat meer over kunnen vertellen? En zijn er alternatieve geheugenstrips voor de pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G36C16U4B die dezelfde voordelen genieten? de verkrijgbaarheid van deze specifieke strips is niet heel groot op het moment :/
Voor nu ziet de geupdate build er zo uit:
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3080 Eagle OC 10G€ 858,50€ 858,50
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 80,99€ 80,99
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer II 240€ 71,45€ 71,45
2VentilatorenArctic P14 PWM, 140mm€ 7,65€ 15,30
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G36C16U4B€ 83,03€ 83,03
1VoedingenFractal Design ION+ 760W Platinum€ 116,-€ 116,-
1Solid state drivesXPG Gammix S50 Lite 1TB€ 146,28€ 146,28
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.552,60

De keuze voor de koeling is nog afhankelijk van je antwoord, dus daar kijk ik naar uit! Bij voorbaat dank!

• Djarune
marijnhijlk schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 18:22:
[list]
• Ik ga denk ik voor de 5600x bij release. Je geeft aan dat high end luchtkoeling daarvoor niet nodig is vanwege het 65W vermogen. Gaat dit ook op wanneer ik deze zou overclocken? Zoals ik al aangaf in mijn originele post, ik heb het nog nooit gedaan maar het lijkt me leuk daar eens mee te experimenteren. Volstaan dan zowel de pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition als de pricewatch: Arctic Liquid Freezer II 240? Qua qeluidsproductie, zal het veel uitmaken? Ik moet zeggen dat de uitstraling van de waterkoeler me meer trekt en ben dan ook bereid die 20 EU extra bij te leggen mits de prestaties zo goed als gelijkwaardig of beter zijn.
prestaties zijn gelijkwaardig (iest in het voordeel van de waterkoeling) en met beide kun je overklokken. Als je het leuk vindt lekker de aio nemen.
• Over looks gesproken, de case die je me aanraad heeft op amazon.nl ook een gehard glas variant die me meer aanstaat. Ik vermoed dat je me deze case aanraad juist vanwege de open voorkant, omdat hij verder veel lijkt op mijn origineel gekozen case, maar ik wil het toch nog even met je checken. Het is een klein dingetje, maar als beide opties tot de mogelijkheden behoren weet ik wat ik zal kiezen.
de gehard glas variant waaraan je refereert is deze: pricewatch: Corsair 4000D Tempered Glass Zwart. Ik raad de "airflow" variant aan vanwege de RTX3080 wat een hete kaart is. Andere mogelijkheden zijn:
pricewatch: be quiet! Pure Base 500DX Zwart
pricewatch: Phanteks Eclipse P300A
pricewatch: Cooler Master MasterBox NR600 (without ODD)
• Terugkomend op de processorkoeling. In het geval van de waterkoeler wilde ik de fans aan de bovenkant van de case monteren, en de airflow door de bovenkant laten stromen. Is dit een conventionele manier om deze koeling te monteren of is dit idee heel raar?
Dit is helemaal niet raar. Warme lucht stijgt op. Voor een 280mm aio is de bovenkant de meest gekozen optie.
• De relatie tussen het geheugen dat je me aanbeveelt en de betere comptabiliteit met zen 3 is mij vooralsnog onduidelijk. Zou je mij hier wat meer over kunnen vertellen? En zijn er alternatieve geheugenstrips voor de pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G36C16U4B die dezelfde voordelen genieten? de verkrijgbaarheid van deze specifieke strips is niet heel groot op het moment :/
[/list]
De Zen 3 (5600x) is gebaat bij snel geheugen. Snel betekent een hoge bandbreedte (3200MT/s of hoger) en een lage CAS Latency. Die 2 getallen verhouden zich tot de "True latency". Die kun je als filter gebruiken in de pricewatch. Over het algemeen geldt hoe lager de true latency hoe sneller de RAM. Op zich is iedere 3200CL16 kit een prima optie, maar als je wilt overklokken (wat tegenwoordig makkelijk gaat) zijn er 2 type chips die boven de rest uit steken. De Samsung B-Die (het best, vaak duur en de goedkope B-die's gebruiken mindere IC's) en de Micron E-Die (vaak goedkoper te vinden). Micron is het moederbedrijf van Crucial. De meeste van hun sets maken gebruik hiervan. Momenteel is Ballistix of Ballistix Sport inderdaad wat moeilijker te verkrijgen. Een andere goede optie met Micron E-die's zonder al te duur te zijn is pricewatch: HyperX Fury black HX434C16FB3K2/16. Die kun je prima klokken op 3800MHz en hoger.

• marijnhijlk
[b]Djarune schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 19:43:
prestaties zijn gelijkwaardig (iest in het voordeel van de waterkoeling) en met beide kun je overklokken. Als je het leuk vindt lekker de aio nemen.
Goed nieuws, doe ik dat!
Djarune schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 19:43:
de gehard glas variant waaraan je refereert is deze: pricewatch: Corsair 4000D Tempered Glass Zwart. Ik raad de "airflow" variant aan vanwege de RTX3080 wat een hete kaart is. Andere mogelijkheden zijn:
pricewatch: be quiet! Pure Base 500DX Zwart
pricewatch: Phanteks Eclipse P300A
pricewatch: Cooler Master MasterBox NR600 (without ODD)
Dan ga ik toch voor de Corsair Airflow, bedankt voor de alternatieven!
Dit is helemaal niet raar. Warme lucht stijgt op. Voor een 280mm aio is de bovenkant de meest gekozen optie.
Top!
De Zen 3 (5600x) is gebaat bij snel geheugen. Snel betekent een hoge bandbreedte (3200MT/s of hoger) en een lage CAS Latency. Die 2 getallen verhouden zich tot de "True latency". Die kun je als filter gebruiken in de pricewatch. Over het algemeen geldt hoe lager de true latency hoe sneller de RAM. Op zich is iedere 3200CL16 kit een prima optie, maar als je wilt overklokken (wat tegenwoordig makkelijk gaat) zijn er 2 type chips die boven de rest uit steken. De Samsung B-Die (het best, vaak duur en de goedkope B-die's gebruiken mindere IC's) en de Micron E-Die (vaak goedkoper te vinden). Micron is het moederbedrijf van Crucial. De meeste van hun sets maken gebruik hiervan. Momenteel is Ballistix of Ballistix Sport inderdaad wat moeilijker te verkrijgen. Een andere goede optie met Micron E-die's zonder al te duur te zijn is pricewatch: HyperX Fury black HX434C16FB3K2/16. Die kun je prima klokken op 3800MHz en hoger.
Dan worden het deze strips!

Hartelijk dank voor alle tips, mensen zoals u maken tweakers!

• marijnhijlk
Voor de geintereseerde lurkers, dit is de definitieve build geworden:
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3080 Eagle OC 10G€ 858,50€ 858,50
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 80,99€ 80,99
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer II 240€ 71,45€ 71,45
2VentilatorenArctic P14 PWM, 140mm€ 7,65€ 15,30
1Geheugen internHyperX Fury black HX434C16FB3K2/16€ 80,93€ 80,93
1VoedingenFractal Design ION+ 760W Platinum€ 116,-€ 116,-
1Solid state drivesXPG Gammix S50 Lite 1TB€ 146,28€ 146,28
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.550,50

Voor de componenten excl de processor heb ik in totaal 1419,15 EU betaald. De processor moet nog uitkomen maar ik verwacht daar niet meer dan 350 euro voor neer te leggen. Dat brengt het totaal op 1769,15 EU.

Missie geslaagd.

• Djarune
Netjes hoor. Ik neem aan dat je de RTX3080 goedkoper hebt gekocht dan wat in je lijstje staat? Veel plezier in ieder geval.

• marijnhijlk
Klopt! Zo werd hij er door Tweakers ingezet. Ik heb op release day zitten jagen en bij Megekko een bestelling weten te plaatsen voor de adviesprijs - 719 EU.

Vandaag de kaart eerder dan ik had durven voorspellen mogen ontvangen dus de rest van de onderdelen had ik nog niet in huis. Het voelt een beetje als de omgekeerde wereld; Ik heb op fora veel mensen voorbij zien komen die de rest al klaar hebben liggen maar nog met smart wachten op de kaart zelf.
Pagina: 1