Vraag

• wzzly
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-06 13:12
In mijn nieuwe PC zit een asus prime x470-pro. Ik merk na een paar maanden dat mijn snelheid op 100 Mbps staat ipv 1 Gbps.

Ik heb verschillende kabels geprobeerd, maar dat maakt geen verschil.

Ook heb ik de netwerkadapter verwijderd in apparaatbeheer en opnieuw geïnstalleerd met de laatste driver van Asus.

Ik heb ook geprobeerd om bij Speed & Duplex de waarde op 1.0 Gbps Full Duplex te zetten, maar ook dit maakt geen verschil.

Toen bedacht ik me dat ik voor mij laptop een USB-C hub met netwerkaansluiting heb.

Als ik deze achter in het moederbord plaats en daar de netwerkkabel in stop heb ik gelijk een 1Gbps verbinding. Het lijkt dus echt in de LAN aansluiting op het moederbord te zitten.

Kan ik nog iets anders proberen voordat ik mijn hele PC weer uit elkaar moet halen om het moederbord op te sturen?

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:44
Het lijkt me dan een software probleem. Heb je Windows 10 up to date? Heb je de laatste Intel ethernet drivers geinstalleerd?

[Voor 3% gewijzigd door Djarune op 29-10-2020 12:22]

• wzzly
Djarune schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 12:22:
Het lijkt me dan een software probleem. Heb je Windows 10 up to date? Heb je de laatste Intel ethernet drivers geinstalleerd?
yes beide...

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:54
Mijn X470 prime had hier ook last van.
Nu een switch dichtbij de pc gezet, met een goede kabel, en hij connect met 1Gbps

geen idee wat het werkelijke probleem was, maar soms sprong ie zelfs van 1gbps naar 100mbps tijdens het werken. Een kleine Ubi switch lostte mijn probleem op.

• fordrwd4ever
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:43

fordrwd4ever

Idiot Outside, but why?

Toch niet toevallig een netwerkkabel met cca aders in gebruik?

Want dat zou je probleem wel verklaren.
Netwerkkabel moet 100% koper zijn.

Al die verkoperde aluminium (of nog erger,verkoperd ijzer..) kabels voldoen aan geen enkele standaard.

Korte stukjes van een paar meter gaat nog wel,maar langer echt niet.

En dan heb je nog geluk dat je een Intel nic hebt.
De meeste Realtek chips maken helemaal geen verbinding met dit soort kabels

Het Ford forum van Europa, www.fordpower.org.uk

• wzzly
fordrwd4ever schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:12:
Toch niet toevallig een netwerkkabel met cca aders in gebruik?

Want dat zou je probleem wel verklaren.
Netwerkkabel moet 100% koper zijn.

Al die verkoperde aluminium (of nog erger,verkoperd ijzer..) kabels voldoen aan geen enkele standaard.

Korte stukjes van een paar meter gaat nog wel,maar langer echt niet.

En dan heb je nog geluk dat je een Intel nic hebt.
De meeste Realtek chips maken helemaal geen verbinding met dit soort kabels
Maar dan zou het met de USB-C hub toch ook niet kunnen werken met exact dezelfde kabel?

• fordrwd4ever
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:43

fordrwd4ever

Idiot Outside, but why?

Misschien is die wat minder gevoelig voor een mindere kwaliteit kabel.

Of deze kan beter overweg met het apparaat aan de andere kant(switch/router).

Sommige netwerkkaarten willen gewoon niet goed samenwerken met elkaar.

Het Ford forum van Europa, www.fordpower.org.uk

• wzzly
fordrwd4ever schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 18:06:
Misschien is die wat minder gevoelig voor een mindere kwaliteit kabel.

Of deze kan beter overweg met het apparaat aan de andere kant(switch/router).

Sommige netwerkkaarten willen gewoon niet goed samenwerken met elkaar.
Wel bizar dat een USB-c hubje aangesloten op hetzelfde moederbord wel gewoon 1Gbps krijgt en de geïntegreerde netwerkkaart niet?... 8)7

• wzzly
Kan het ook zo zijn dat de ethernet poort op het mobo kapot is? en zo ja, kan ik dit testen?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:16

nelizmastr

Goed wies kapot

wzzly schreef op donderdag 12 november 2020 @ 19:46:
Kan het ook zo zijn dat de ethernet poort op het mobo kapot is? en zo ja, kan ik dit testen?
Kijk ook eens goed in de poort of alle contacten op dezelfde hoogte zitten. Zo niet, dan is er sprake van schade aan de poort, waardoor je een paar te kort komt voor de volle 1Gbps.

I reject your reality and substitute my own

• wzzly
Ik snap er niets meer van. Ik heb net een nieuwe CAT6 kabel gekocht en hij blijft op 100Mbps staan.
Het moederbord is 5 maanden oud, de aansluiting zie er prima uit... zou het dan toch iets softwarematigs kunnen zijn?
Volgens mij heb ik toen ik de PC net had gewoon 1Gbps gehad

• Munchie
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Munchie

FP ProMod
Misschien een idee om de snelheid nogmaals testen met een live os, zoals Ubuntu, vanaf een usb-stick. Zodat je eventueel kan uitsluiten dat het aan je besturingssysteem ligt.

[Voor 3% gewijzigd door Munchie op 13-11-2020 17:28]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee