Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 26-05 20:48
Dag mensen,

Ik wil een inboedelverzekering (All-risk + Buitenshuis) afsluiten waarbij ook telefoons/laptops verzekerd zijn.
Er zijn vast mede-tweakers die het voorwerk al hebben gedaan en inmiddels een verzekering hebben afgesloten en mij wellicht kunnen adviseren hierin.

Met de volgende gegevens, huurhuis, 2 volwassenen, 2000-3000 maandinkomen hoofdkostwinner, kom ik via Independer uit bij:

Aegon
Premie: 17,81
Eigen risico: Eerste schade in een kalenderjaar € 0,- inclusief telefoon (mits gerepareerd door hersteller via Aegon, eigen hersteller = 250 euro eigen risico)

Dekking kostbaarheden:
Audio- en computerapparatuur tot € 12.000
Kunst, antiek, verzameling en muziekinstrumenten tot € 15.000
Sieraden tot € 6.000
Huurdersbelang tot € 6.000

Afschrijvingen:
Mobiele telefoon/smartphone Levensduur 3 jaar, 33,3% afschrijving per jaar.
Desktop, Laptop en Tablet Levensduur 5, 20% afschrijving per jaar

Het vreemde bij Aegon is dat wanneer je een lager inkomen opgeeft, de premie daalt terwijl de verzekerde bedragen hetzelfde blijven. Als ik het inkomen op 9000 euro zet is de premie bijna dubbel, maar het verzekerd bedrag blijft wederom gelijk.

Centraal Beheer
Premie: 23,89 euro
Eigen risico: 0 en bij allrisk 100

Dekking kostbaarheden:
Audio- en computerapparatuur, kunst, antiek en muziekinstrumenten tot € 35.000
Sieraden tot € 5.000
Verzameling Onbeperkte vergoeding
Huurdersbelang Onbeperkte vergoeding

Afschrijvingen:
Smartphones (Apple iPhone) Levensduur 4 jaar, 25% afschrijving per jaar.
Smartphones (overige merken) Levensduur 3 jaar, 33,3% afschrijving per jaar.
Laptop / Notebook (Apple macbook) Levensduur 6 jaar 17% afschrijving per jaar.
Laptop / Notebook tot € 1.200,- Levensduur 4 jaar, 25% afschrijving per jaar.
Laptop / Notebook vanaf € 1.200,- Levensduur 6 jaar, 17% afschrijving per jaar.

Uiteraard zijn er meer dingen waar je rekening mee moet houden, maar dit (telefoon laptop etc) zijn zo'n beetje de gevallen waarmee ik in het verleden mee te maken heb gehad.

Het verschil in premie op jaarbasis is 74 euro. De afschrijvingen en dekking kostbaarheden lijken vrijwel op elkaar. Minpunt kan zijn dat je eigenlijk wordt verplicht je elektronica te laten repareren door Aegon, vanwege het hoge eigen risico indien je elders laat herstellen.

Ik hoor graag de ervaringen van anderen en/of eventuele op/aanmerkingen m.b.t bovenstaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:14
cliors schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 12:09:

Het vreemde bij Aegon is dat wanneer je een lager inkomen opgeeft, de premie daalt terwijl de verzekerde bedragen hetzelfde blijven. Als ik het inkomen op 9000 euro zet is de premie bijna dubbel, maar het verzekerd bedrag blijft wederom gelijk.
De maximale dekkingen voor de kostbaarheden blijven misschien gelijk, maar doorgaan geldt voor de algehele inboedel dat deze bij een 3x zo hoog inkomen ten eerste duurder is in aanschaf, ten tweede uitgebreider en ten derde zullen veel zaken (gemiddeld genomen) bij mensen met een hoger inkomen vaker vernieuwd worden dan bij mensen met een lager inkomen. De specifiek genoemde kostbaarheden vormen bij een huishouden met een hoog inkomen helemaal niet zo'n groot deel van de inboedelwaarde.

Een garderobe met merkkleding en maatpakken voor één persoon kost in aanschaf al snel meer dan een mooie Bang en Olufsen audio-installatie. En het echt-lederen bankstel kost meer dan de twee Macbooks Pro en twee I-phones bij elkaar.

Verder vind ik de maandbedragen vrij hoog, komt waarschijnlijk door de all-risk+buitenhuisdekking. Heb je die echt nodig?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:54
cliors schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 12:09:
Dat is niet vreemd. Je inkomen is een indicator van hoeveel je je kunt veroorloven en dus hoeveel schade er potentieel is. Iemand die meer verdient heeft vaak meer, duurdere en nieuwere spullen.

Verder zijn er potentieel wel verschillen doordat dekkingscategorieen bij Aegon gesplitst zijn. Heb je veel apparatuur en geen antiek dan kan CB beter uitpakken.

Tot slot zou ik ook de voorwaarden voor uitkering nog even nakijken. Hoe zorgvuldig moet je zelf op je spullen zijn? Keren ze ook uit als je laptop uit een onbeheerde auto wordt gestolen? Wat doen ze bij schade die door je kinderen of huisdieren wordt veroorzaakt. Etc.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Al eens bij Univé gekeken? Die heeft vziw geen eigen risico (is optioneel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterEs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-04 20:31
Welke risico's wil je precies verzekeren? Bij Aegon zie ik bijvoorbeeld al dat verlies en vermissing zijn uitgesloten. Diefstal uit een motorrijtuig kent een maximale vergoeding van €500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
Ivow85 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:13:
[...]

De maximale dekkingen voor de kostbaarheden blijven misschien gelijk, maar doorgaan geldt voor de algehele inboedel dat deze bij een 3x zo hoog inkomen ten eerste duurder is in aanschaf, ten tweede uitgebreider en ten derde zullen veel zaken (gemiddeld genomen) bij mensen met een hoger inkomen vaker vernieuwd worden dan bij mensen met een lager inkomen. De specifiek genoemde kostbaarheden vormen bij een huishouden met een hoog inkomen helemaal niet zo'n groot deel van de inboedelwaarde.

Verder vind ik de maandbedragen vrij hoog, komt waarschijnlijk door de all-risk+buitenhuisdekking. Heb je die echt nodig?
Ik zou over een hoger/lager inkomen eventueel even moeten bellen, ik kan er namelijk niets over terugvinden. Ik ken ook mensen die niet heel veel verdienen, maar alsnog jaarlijks hun spullen vernieuwen dus dat is wel belangrijk dan om goed te regelen.

Wat betreft all-risk+buitenhuisdekking zou ik buitenhuisdekking misschien kunnen laten vallen, maar allrisk is wel essentieel vanwege de schade die je zelf veroorzaakt thuis.
Bij Aegon zit buitenhuisdekking automatisch in de Allrisk verzekering. Zonder buitenhuisdekking komt CB uit op 16,21 euro.
PeterEs schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:26:
Welke risico's wil je precies verzekeren? Bij Aegon zie ik bijvoorbeeld al dat verlies en vermissing zijn uitgesloten. Diefstal uit een motorrijtuig kent een maximale vergoeding van €500.
Voertuig is inderdaad bizar laag en daarnaast krijg je niets als je onbeheerd je spullen achterlaat en het is ineens foetsie.
Diefstal daarentegen weer wel wat dan ook weer fijn is. Verlies of vermissing verwacht ik niet.
In principe betaal je hetzelfde als CB maar heb je alsnog diefstal/schade buiten de deur wat toch weer mooi meegenomen is natuurlijk.

Moet zeggen dat CB wel wat duidelijker is op de website. Ze hebben ook de veel betere reviews op Independer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:32
cliors schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:06:
[...]

Ik zou over een hoger/lager inkomen eventueel even moeten bellen, ik kan er namelijk niets over terugvinden. Ik ken ook mensen die niet heel veel verdienen, maar alsnog jaarlijks hun spullen vernieuwen dus dat is wel belangrijk dan om goed te regelen.
Waar wil je ze over bellen dan? Volgens mij begrijp je het niet helemaal, het gaat om een algortime dat zij gebruiken om hun risico te bepalen en daar de premie op aan te passen. Jij hebt daar verder niets mee te maken en moet gewoon je inkomen opgeven.
Wat betreft all-risk+buitenhuisdekking zou ik buitenhuisdekking misschien kunnen laten vallen, maar allrisk is wel essentieel vanwege de schade die je zelf veroorzaakt thuis.
Heb je dat goed berekent voor jezelf? Meestal haal je de extra premie er namelijk niet uit.
en daarnaast krijg je niets als je onbeheerd je spullen achterlaat en het is ineens foetsie.
Ja wat dacht je dan? Dat ze gekke Henkie zijn bij de verzekering? Een verzekering, ook all risk, betekent niet dat je je dus niet meer verantwoord moet gedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
Citroentjuh schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:06:
[...]

1) Waar wil je ze over bellen dan? Volgens mij begrijp je het niet helemaal, het gaat om een algortime dat zij gebruiken om hun risico te bepalen en daar de premie op aan te passen. Jij hebt daar verder niets mee te maken en moet gewoon je inkomen opgeven.

[...]

2) Heb je dat goed berekent voor jezelf? Meestal haal je de extra premie er namelijk niet uit.

[...]

3) Ja wat dacht je dan? Dat ze gekke Henkie zijn bij de verzekering? Een verzekering, ook all risk, betekent niet dat je je dus niet meer verantwoord moet gedragen.
Je klinkt erg zuur, citroentje, relaxed.

1)
Ik begreep in eerste instantie dat wanneer je een hoger inkomen opgeeft, bepaalde spullen ook een hogere dekkingswaarde kregen.

2)
Of ik allrisk nodig heb?
Ja, wij maken zelf wel eens iets kapot thuis. Ik werk daarnaast al jaren thuis dus ongelukjes komen dan ook vaak thuis voor. In de afgelopen 10 jaar hebben we 3 keer een telefoon moeten repareren en 1 keer een laptop. Daarnaast een keer een raam van 2.50 x 2.50 kapot kunnen krijgen wat 1100 euro kostte om te vervangen.
Een schermpje van een smartphone kost bijvoorbeeld al gauw 300 euro.
Dan heb ik het nog niet over andere elektronica.

Dat tientje extra per maand (voor allrisk), waar bij aegon ook nog eens "buitenshuis" meeverzekerd is, is naar mijn mening het absoluut waard. Denk aan diefstal op de sportclub of andere situaties. Ik slaap er vast ook veel beter door waarschijnlijk.
De 0 euro eigen risico (aegon) bij 1e schadegeval is ook mooi meegenomen (100 euro bij CB)

3) Natuurlijk laat ik niets met opzet onbeheerd achter, maar er zullen vast situaties zijn waarbij je door een andere gebeurtenis even het zicht op je telefoon niet hebt.
Ik noem maar wat, je zit ergens op een terras en wordt afgeleid vanwege iets (ruzie, je wordt even lastig gevallen), loopt 1 meter van je tafel vandaan en ineens is je telefoon van je tafel verdwenen. Dat is menselijk. Wat mij betreft is dit dan diefstal, maar wie weet wat de verzekeraar ervan maakt.

Ben jij zelf ergens verzekerd? Zo ja, wat betaal je en hoe ben je verzekerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:23

FreakNL

Well do ya punk?

Als je iets onbeheerd achterlaat is dat meestal niet gedekt. En terecht.

Hetzelfde als standaard na een vakantie een zonnebril declareren.. Inmiddels is dat allemaal aan banden gelegd. En terecht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:02

de Peer

under peer review

cliors schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 10:37:
[...]

Of ik allrisk nodig heb?
Ja, wij maken zelf wel eens iets kapot thuis. Ik werk daarnaast al jaren thuis dus ongelukjes komen dan ook vaak thuis voor. In de afgelopen 10 jaar hebben we 3 keer een telefoon moeten repareren en 1 keer een laptop. Daarnaast een keer een raam van 2.50 x 2.50 kapot kunnen krijgen wat 1100 euro kostte om te vervangen.
Waren dit al je claims? Dan maak je toch verlies op een verzekering die maarliefst 23 euro per maand kost..?

Zelf heb ik geen inboedelverzekering, ik heb zelf een potje voor dit soort zaken.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
de Peer schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 10:53:
[...]

Waren dit al je claims? Dan maak je toch verlies op een verzekering die maarliefst 23 euro per maand kost..?

Zelf heb ik geen inboedelverzekering, ik heb zelf een potje voor dit soort zaken.
Mijn keuze zal, als ik tussen deze 2 moet kiezen, aegon zijn wat in principe 17,18 euro kost. (all risk + buitendekking)

Financieel een verlies wellicht maar is dat het belangrijkste? Ik kan ook elk jaar m'n laptop laten 'vallen' en zo het geld eruit halen, maar ik hecht ook waarde aan het feit dat in geval van brand, inbrekers etc de schade zomaar tienduizenden euro's kan kosten en je in ieder geval gedekt bent daarvoor.
Een potje red mij dan niet helaas.

Bij m'n moeder is er ooit ingebroken en was ze haar sieraden etc kwijt. Gelukkig keerde de verzekeraar toen rond de 10.000 euro uit wat de pijn, financieel gezien, in ieder geval heeft verzacht. Zo'n verzekering geeft mij ook wat gemoedsrust, maar dat telt voor vele niet denk ik dan.

Goedkopere opties, inclusief smartphone dekking ben ik niet echt tegengekomen helaas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:02

de Peer

under peer review

cliors schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:38:
[...]

Mijn keuze zal, als ik tussen deze 2 moet kiezen, aegon zijn wat in principe 17,18 euro kost. (all risk + buitendekking)

Financieel een verlies wellicht maar is dat het belangrijkste? Ik kan ook elk jaar m'n laptop laten 'vallen' en zo het geld eruit halen, maar ik hecht ook waarde aan het feit dat in geval van brand, inbrekers etc de schade zomaar tienduizenden euro's kan kosten en je in ieder geval gedekt bent daarvoor.
Een potje red mij dan niet helaas.

Bij m'n moeder is er ooit ingebroken en was ze haar sieraden etc kwijt. Gelukkig keerde de verzekeraar toen rond de 10.000 euro uit wat de pijn, financieel gezien, in ieder geval heeft verzacht. Zo'n verzekering geeft mij ook wat gemoedsrust, maar dat telt voor vele niet denk ik dan.

Goedkopere opties, inclusief smartphone dekking ben ik niet echt tegengekomen helaas
Ok ja zo kun je er ook in staan natuurlijk. Iedereen is weer anders. Bij mij is verzekering er alleen voor financiële risico's.
Ik zou in ieder geval een eigen risico nemen van 1000 euro bijvoorbeeld. Dan krijg je een aardige korting meestal en hoef je al die kleine bedragen ook niet te gaan claimen.

Veel mensen betalen vooral voor een verzekering om geen 'pijn' te voelen bij een tegenslagje van 200 euro terwijl dat eigenlijk iets is waar je mentaal tegen zou moeten kunnen (vind ik) of in ieder geval waar je iets aan kunt doen qua mindset. Maargoed daar moet ik me verder helemaal niet mee bemoeien, ik wilde alleen een iets ander geluid laten horen.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
de Peer schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 10:53:
[...]

Voor dat soort kleine zaken heb je inderdaad niet echt een (all-risk) inboedelverzekering nodig.

Wel lijkt mij het verstandig om een inboedelverzekering te hebben in geval van inbraak, waterschade en vooral brand/rookschade.
- Bij inbraak kan je hele huis overhoop gehaald worden met als gevolg dat er niet alleen wat waardevolle spullen weg zijn, maar dat ook veel zaken beschadigd raken.
- Bij een serieuze waterschade kun je je vloer vernieuwen (tenzij je tegels hebt), de helft van je meubels weggooien en een flink aantal muren en plafonds opnieuw schilderen/behangen.
- Zelfs bij een 'klein' keukenbrandje, kun je het overgrote deel van je inboedel volledig afschrijven als gevolg van de rookschade. Wanneer het huis van je buren uitbrandt is de kans zelfs al groot dat je de meeste van je spullen weg kan gooien of professioneel moet laten reinigen. Alleen al een nieuwe garderobe vullen gaat je in zo'n geval duizenden euro's kosten per bewoner. Dan heb je nog geen bed, matras, beddengoed, bank, tafel, lampen, apparatuur, keukeninventaris etc. Ik betaal graag een paar euro per maand om in het geval het nodig is zonder al te grote financiële zorgen weer een huis in te kunnen richten.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkieLimbo
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09-2024
Als je zo weinig van verzekeringen weet maar het toch belangrijk vindt om het goed te regelen ga dan gewoon naar een adviseur.

Je mag alleen verzekeringsadvies geven met de juiste papieren en dit is dus niet een onderwerp waar je op het advies van buurman of tweakers af moet gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ivow85 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:58:
[...]

Voor dat soort kleine zaken heb je inderdaad niet echt een (all-risk) inboedelverzekering nodig.

Wel lijkt mij het verstandig om een inboedelverzekering te hebben in geval van inbraak, waterschade en vooral brand/rookschade.
- Bij inbraak kan je hele huis overhoop gehaald worden met als gevolg dat er niet alleen wat waardevolle spullen weg zijn, maar dat ook veel zaken beschadigd raken.
- Bij een serieuze waterschade kun je je vloer vernieuwen (tenzij je tegels hebt), de helft van je meubels weggooien en een flink aantal muren en plafonds opnieuw schilderen/behangen.
- Zelfs bij een 'klein' keukenbrandje, kun je het overgrote deel van je inboedel volledig afschrijven als gevolg van de rookschade. Wanneer het huis van je buren uitbrandt is de kans zelfs al groot dat je de meeste van je spullen weg kan gooien of professioneel moet laten reinigen. Alleen al een nieuwe garderobe vullen gaat je in zo'n geval duizenden euro's kosten per bewoner. Dan heb je nog geen bed, matras, beddengoed, bank, tafel, lampen, apparatuur, keukeninventaris etc. Ik betaal graag een paar euro per maand om in het geval het nodig is zonder al te grote financiële zorgen weer een huis in te kunnen richten.
Allemaal goede overwegingen om mee te nemen. Áls ik een inboedelverzekering zou hebben zou ik alleen dit soort grote risico's afdekken. Nu hebben wij een hele simpele inboedel en een grote buffer, dus ook geen verzekering op dat vlak. Kleine schades accepteren we of betalen we zelf. Grote schades is de kans klein (bijv. geen gas of beun-elektra bij ons of de buren) en hebben we een buffer voor. Maar ik snap zeker dat je zoiets af wilt dekken.

Wel is het zo dat een aantal van de zaken onder een opstalverzekering vallen. Bijvoorbeeld (nagel)vaste vloeren, het dak en wandbekleding. Deze verzekering hebben we wel; hoewel de kans klein is is de potentiële schade enorm (herbouwen huis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
finsdefis schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 13:15:
[...]

Wel is het zo dat een aantal van de zaken onder een opstalverzekering vallen. Bijvoorbeeld (nagel)vaste vloeren, het dak en wandbekleding. Deze verzekering hebben we wel; hoewel de kans klein is is de potentiële schade enorm (herbouwen huis).
Bij TS vallen zaken als vloer-, plafond en wandafwerking onder het huurdersbelang van de inboedelverzekering, tenzij deze door de verhuurder zijn aangebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ivow85 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 13:52:
[...]

Bij TS vallen zaken als vloer-, plafond en wandafwerking onder het huurdersbelang van de inboedelverzekering, tenzij deze door de verhuurder zijn aangebracht.
Ah sorry, even gemist dat TS huurt.
Pagina: 1