Ik heb een wandsteun aangeschaft voor een 24" monitor die zo'n 8kg weegt. Nu staat er in de handleiding van de wandsteun dat je 'm moet bevestigen aan een houten balk of een betonnen muur. Mijn bureau staat tegen een standaard tussenwand van ongeveer 10cm dik zoals je die tegenwoordig in een nieuwbouwhuis vindt. Dat is echter geen beton. Mijn vraag is of ik de monitor en wandsteun veilig aan de tussenwand kan bevestigen. Weet iemand dat?
Vraag
Beste antwoord (via reinouts op 29-10-2020 15:03)
Die juiste pluggen/schroeven zijn waarschijnlijk alleen voor baksteen/beton of een houten balk. Voor celbeton kan je beter een andere plug pakken die daar specifiek voor gemaakt is.reinouts schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:25:
[...]
Weet ik niet zeker, maar ik bedoel in elk geval dat als ik in een tussenmuur boor dat dat erg makkelijk gaat maar als ik in een buitenmuur boor dat ik daar een klopboormachine voor nodig heb en ik mijn boortje aan het eind van de rit kan weggooien. Wellicht is het inderdaad cellenbeton.
De juiste pluggen en schroeven zitten erbij geleverd en zien er vrij robuust uit.
[ Voor 5% gewijzigd door Standeman op 29-10-2020 14:24 ]
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Alle reacties
Ik schop deze naar Wonen & Verbouwen, omdat dit geen vraag is over hardware maar over iets bouwtechnisch.
Wat dan wel?reinouts schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:53:
Dat is echter geen beton.
Ik ga er ff vanuit dat je gewoon een cellenbeton blokken muur hebt. Dan lijkt mij de monitor geen probleem. Wel ff de juiste plug en schroef combi gebruiken.
Heb je een metal stud wand oid (met gipsplaten), dan kan het wat kritieker worden. Je hebt namelijk iets body nodig om wat te kunnen monteren.
Heb je een metal stud wand oid (met gipsplaten), dan kan het wat kritieker worden. Je hebt namelijk iets body nodig om wat te kunnen monteren.
Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat
Weet ik niet zeker, maar ik bedoel in elk geval dat als ik in een tussenmuur boor dat dat erg makkelijk gaat maar als ik in een buitenmuur boor dat ik daar een klopboormachine voor nodig heb en ik mijn boortje aan het eind van de rit kan weggooien. Wellicht is het inderdaad cellenbeton.
De juiste pluggen en schroeven zitten erbij geleverd en zien er vrij robuust uit.
[ Voor 9% gewijzigd door reinouts op 29-10-2020 13:27 ]
Als het metal stud zou zijn dan zou je het wel merken want dat is een holle wand met eventueel nog een houten paneel achter het gips. Als je gewoon een massieve muur hebt gaat dit gemakkelijk. Als je naar de bouwmarkt kan je zo zien hoeveel de plug aan gewicht kan dragen, maar zelfs voor een kleine plug is dit meestal wel minimaal 25kg per plug. Als je denkt dat dat te weinig is kan je gewoon grotere pluggen gebruiken 
Als het wel een holle wand is dan zou ik het alleen doen als er ook een houten paneel achter het gips zit.
Als het wel een holle wand is dan zou ik het alleen doen als er ook een houten paneel achter het gips zit.
Zullen wel kalkzandsteen lijmblokken zijn. 4 fatsoenlijk merk pluggen, schroeven er in en klaar.
Verwijderd
Als jij niet zegt waar de muur uit bestaat dan is alles wat wij zeggen gokwerk. Ben je bereid om op basis van een gok je scherm op te hangen?reinouts schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:25:
[...]
Een schermpje van 8kg... Met goede hollewand pluggen gaat dat zelfs wel aan een hol gipswandje (zie bijv https://www.toggler.nl/Up...plaat-zwenkarm.a30737.pdf voor berekeningen)
Die juiste pluggen/schroeven zijn waarschijnlijk alleen voor baksteen/beton of een houten balk. Voor celbeton kan je beter een andere plug pakken die daar specifiek voor gemaakt is.reinouts schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:25:
[...]
[ Voor 5% gewijzigd door Standeman op 29-10-2020 14:24 ]
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Nou ik heb het gevonden hoor:Verwijderd schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:10:
[...]
Als jij niet zegt waar de muur uit bestaat dan is alles wat wij zeggen gokwerk. Ben je bereid om op basis van een gok je scherm op te hangen?
:strip_exif()/f/image/rws7bjdy9KIA8cddwSbtda4h.jpg?f=fotoalbum_large)
massief gips dus. Wat voor plug kan ik daarvoor het beste pakken?
Wat gebeurde er toen je "gibo blokken pluggen" intoetste op Google?reinouts schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:25:
[...]
Nou ik heb het gevonden hoor:
[Afbeelding]
massief gips dus. Wat voor plug kan ik daarvoor het beste pakken?

Kan niet stoppen met ontploffen!
Googlen kan ik ook, maar ik ben juist op zoek naar advies van tweakers die dit al eerder gedaan hebben. Ik heb al aardig wat af zitten klikken op de website van Karwei en Gamma maar daar gaat het alleen over gipsplaat. Als ik het goed begrijp is de Fischer SX-plug geschikt. Klopt dat?Bob Popcorn schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:41:
[...]
Wat gebeurde er toen je "gibo blokken pluggen" intoetste op Google?Gewoon pluggen voor gasbeton werken prima. Let wel op dat je een hefboom maakt met die monitorarm, 8 kilo recht op de wand is iets anders dan 8 kilo 50cm uit de wand.
Sinds ik de duopower pluggen gebruik hebben die meestal mijn voorkeur.
Heb die nog nooit zomaar uit de muur kunnen trekken.
Lijkt een beetje een geupgrade SX plug
https://www.fischer.nl/nl...en/nylon-pluggen/duopower
Heb die nog nooit zomaar uit de muur kunnen trekken.
Lijkt een beetje een geupgrade SX plug
https://www.fischer.nl/nl...en/nylon-pluggen/duopower
[ Voor 7% gewijzigd door FRANQ op 29-10-2020 14:58 ]
Gewoon met goede pluggen bevestigen en voorzichtig boren.reinouts schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:54:
[...]
Googlen kan ik ook, maar ik ben juist op zoek naar advies van tweakers die dit al eerder gedaan hebben. Ik heb al aardig wat af zitten klikken op de website van Karwei en Gamma maar daar gaat het alleen over gipsplaat. Als ik het goed begrijp is de Fischer SX-plug geschikt. Klopt dat?
Dit gaat eenvoudig. Mijn TV hangt er niet aan, maar wel een soortgelijk formaat kapstop waar meer gewicht aan hangt.
Is geen enkel probleem.
Zou prima moeten gaan, zolang je geen uittrekbare arm hebt tenminste. Mét worden de krachten op de muur een stuk groter.
Ter referentie: ik heb hier een 65 inch tv aan een wandsteun hangen (niet uittrekbaar) in een 7cm cellenbetonblokken/kalkzandsteen tussenmuurtje met 3x 8mm (toevallig ook de bovengenoemde duopower fischer pluggen). Geen beweging in te krijgen en hangt al jaren zo.
Edit: ik zie nu het gelinkte product wat bovenstaande iets minder relevant maakt.
Ter referentie: ik heb hier een 65 inch tv aan een wandsteun hangen (niet uittrekbaar) in een 7cm cellenbetonblokken/kalkzandsteen tussenmuurtje met 3x 8mm (toevallig ook de bovengenoemde duopower fischer pluggen). Geen beweging in te krijgen en hangt al jaren zo.
Edit: ik zie nu het gelinkte product wat bovenstaande iets minder relevant maakt.
[ Voor 14% gewijzigd door spone op 29-10-2020 21:12 ]
i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512
Die arm is beweegbaar en in hoogte verstelbaar, dus er zullen wel degelijk de nodige krachten uitgeoefend worden op de muur. Ik heb fischer duopower pluggen gehaald en er zijn drie schroefgaten dus ik ga ervan uit dat de uiteindelijke belasting per punt binnen de perken blijft.
Pagina: 1