fornuisgroep

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob.Dullaart
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 29-10-2020
Ik heb de groepenkast vervangen bij mijn dochter. Vooraf had zij geplant dat er een keramische kookplaat komt op een 1 fase aansluiting. Er zit een zg dubbele groep in de kast. Globaal zou daar een kookplaat op mogen van 7000W.

Nu komt de keuken, ze hadden me al vertelt dat ze een andere kooklaat hebben uitgezocht, van 11,5kW. Dat is dus te veel voor 2 * 16A. De keukenleverancier heeft ze vertelt dat er dan een derde groep aangebracht moet worden. Dus ik heb nu een 19mm buis met 2 bruine en 2 blauwe en een aarde draad. Daarbij nog een 16mm buis met 3 * 2,5 (br, bl, gl/gr).

In de groepenkast zit dus die dubbele groeps-schakelaar en nog een gewone groeps-schakelaar voor de kookplaat. Op de eerste plaats denk ik dat dit niet zo mag, en op de tweede plaats weet ik niet goed hoe ik dat moet aansluiten op de perilex-WCD. De drie fase is het probleem niet, ik zeg drie fasen maar er komt maar één fase binnen in de meterkast. De twee aarde draden krijg ik waarschijnlijk ook wel aangesloten, maar er zitten ook drie nul-draden. Dat zal lastig worden.

Iemand een idee hoe dit zit?

Beste antwoord (via Rob.Dullaart op 29-10-2020 14:02)

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:02
Ivow85 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 12:15:
De oplossing met 3 groepen op één fase moet je direct vergeten en nooit meer aan terugdenken. Dat kan niet veilig uitgevoerd worden.

Wanneer de kookplaat uitsluitend op 3-fasen aangesloten kan worden:
De keukenverkoper heeft de klant hier verkeerd voorgelicht en nu kan de kookplaat niet gebruikt worden. Daarmee is de overeenkomst non-conform en kan voor wat betreft de kookplaat ontbonden worden. Hopelijk staat de prijs van de kookplaat gespecificeerd in de offerte. De klant kan dan vervolgens een kookplaat uitzoeken die wel geschikt is voor de situatie waar we hier mee te maken hebben, dus een kookplaat die geschikt is om aan te sluiten op een éénfase 2x16A kookgroep.

Een andere oplossing is dat de keukenverkoper de kosten voor de benodigde aanpassingen (uitgevoerd door mensen met vakdiploma) voor zijn rekening neemt. Dwz aanpassen van de meterkast, bedrading naar de keuken en verzwaring bij de netbeheerder. Omdat dat laatste zomaar een paar maanden wachttijd oplevert, is een tijdelijke oplossing ook voor rekening van de keukenverkoper.

Wanneer de kookplaat de mogelijkheid heeft om op één fase 2x16A aangesloten te worden, met beperking van vermogen, dan gewoon aansluiten via het hiervoor bestemde schema en via het menu het vermogen beperken tot maximaal 7200W.
Waaruit blijkt dat de verkoper van de kookplaat hier verkeerd heeft voorgelicht?
Er wordt gesproken over een derde groep, maar of dat ook is wat de verkoper letterlijk heeft gezegd, of dat dat is wat de koper heeft geïnterpreteerd is maar de vraag.

Meest makkelijke is contact leggen met verkoper en een plaat nemen die op een dubbel groep kan.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:56
Stap 1 is de handleiding van de nieuwe kookplaat. (Weet je welk type ze besteld hebben?) Dan weet je exact welke aansluitschema's ondersteund zijn en of je sowieso weg komt met een 1-fase ipv 3-fase aansluiting. Maar met 11,5kW denk ik niet dat je het red met een kook-groep (meerdere groepen op 1 fase) en dat je huisaansluiting dan ook naar 3 fasen moet.

(De volgorde van zaken is wat ongelukkig, eerst een nieuwe 1 fase meterkast, dan een nieuwe 3 fase kookplaat. Beter besluit je eerst of je wel of niet naar 3 fases wilt, en dan welke kookplaat, en dan een bijpassende meterkast om dat alles te faciliteren, maar achteraf is mooi wonen...)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 14:54
Netbeheerder bellen en aansluiting laten aanpassen naar driefasen. En dan kun je hem aansluiten met één driefasen alamat.

De oplossing in de meterkast is al niet de bedoeling. Aansluiten op de perilex gaat al helemaal niet lukken. Ik kan wel wat manieren bedenken hoe je dat zou kunnen aansluiten, maar die ga ik hier NIET opschrijven omdat ze écht niet mogen.

Er zijn twee oplossingen:
Er van tevoren rekening mee houden en gewoon niet iets kopen dat niet in je huis past. :)
Als je een klein kamertje hebt van twee meter breed, koop je ook niet een grote hoekbank van drie meter. Bij een bank denken mensen daar wel over na, maar elektra is voor veel mensen niet zo bekend.
(maar daarvoor is het wat te laat)

De andere oplossing is: gewoon op 2x 16A kookgroep aansluiten en afwachten of dit goed gaat. De kans dat je alle zones op de plaat tegelijk op een flink vermogen gebruikt, is waarschijnlijk vrij klein.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-05 13:55

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Volgens mij gaat het moeilijk (vrijwel onmogelijk) worden om een kookplaat van 11,5kW op één fase aan te sluiten. Je kunt een kookaansluiting maken van, zeg, 25A. Maar je hoofdzekering zal dan twee stappen zwaarder moeten worden, dus 25A -> 35A -> 50A. Maar met 25A redt je het niet, dat is maar de helft van het piekvermogen dat je nodig hebt. Die kookplaat is gewoon niet geschikt voor de huidige situatie.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Inderdaad enige oplossing hier is om de meterkast aan te laten passen naar 3-fase en dan een 3 fase aardlekautomaat laten plaatsen voor de 11,5 kW / 3-fase kookplaat zie ze gekocht hebben.

Enig alternatief is alsnog een andere kookplaat uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10-05 21:49
dreamscape schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:10:
De andere oplossing is: gewoon op 2x 16A kookgroep aansluiten en afwachten of dit goed gaat.
Het is nog maar de vraag of dit (veilig) mogelijk is. Als deze bedoeld is om op 3-fase aan te sluiten, is de nul-aansluiting dan wel geschikt voor 32 A? En zit er ook een klem waar je de dubbele nul (fatsoenlijk) op kunt aansluiten?
En de kookplaat zal 3 klemmen hebben voor L1,L2 en L3. Ga je dan één ader aansluiten op twee klemmen? Dat soort gepruts moet je m.i. niet willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-05 21:04
Ja, je haalt om te beginnen de termen groep en fase door elkaar.
Je kan van één fase geen drie maken.
Wel op één fase, 1, 2, 3 en zelfs meer groepen aansluiten.

Wat inmiddels door drie toppers al is aangegeven, je kan geen drie groepen aan elkaar knopen. Je hebt 3 fases nodig aan de voordeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Asteroid9

General Failure

De bestaande groepenkast ombouwen naar 3-fase kan wellicht vrij simpel zijn. Als er ruimte is heb je genoeg aan een nieuwe 3-fasen hoofdschakelaar en een 3-fase alamat voor de nieuwe kookplaat.

Maar wat anderen ook al aangegeven hebben: inderdaad eerst via de netbeheerder de aansluiting laten verzwaren naar 3-fase. Kost je ongeveer 350 euro en de netbeheerders hebben vaak een wachttijd. Voordat ze dit kunnen doen met wel EERST de hoofdschakelaar al vervangen zijn.

Daarna de huidige 2x bruin, 2x blauw, 1x groen/geel vervangen door 3x bruin, 1x blauw, 1x groen/geel en dat netjes aansluiten op een 3-fase alamat.
Dat is de enige manier om die nieuwe kookplaat netjes aan te sluiten.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 14:54
Out.of.Control schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:20:
[...]

Het is nog maar de vraag of dit (veilig) mogelijk is. Als deze bedoeld is om op 3-fase aan te sluiten, is de nul-aansluiting dan wel geschikt voor 32 A? En zit er ook een klem waar je de dubbele nul (fatsoenlijk) op kunt aansluiten?
Goed punt!

Inderdaad, alleen doen wanneer de kookplaat daar de aansluitmogelijkheden voor biedt. Bij een 7,2 kW plaat gebeurt dat vaak (want in landen om ons heen worden die gewoon op 1x 32A aangesloten). Bij een 11 kW plaat kan het zomaar zijn dat die daar niet op voorbereid is.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Bel een elektricien. Dit begint op beunhazen te lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
1) Nooit naar keukenboeren luisteren als het om elektra gaat
2) 4 Polige hoofdschakelaar installeren en aansluiting laten upgraden
3) 3P+N aardlekautomaat installeren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Asteroid9 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:38:
Daarna de huidige 2x bruin, 2x blauw, 1x groen/geel vervangen door 3x bruin, 1x blauw, 1x groen/geel en dat netjes aansluiten op een 3-fase alamat.
Dat is de enige manier om die nieuwe kookplaat netjes aan te sluiten.
Mag ook bruin/zwart/grijs zijn :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:57
De oplossing met 3 groepen op één fase moet je direct vergeten en nooit meer aan terugdenken. Dat kan niet veilig uitgevoerd worden.

De keukenverkoper heeft de klant hier verkeerd voorgelicht en nu kan de kookplaat niet gebruikt worden. Daarmee is de overeenkomst non-conform en kan voor wat betreft de kookplaat ontbonden worden. Hopelijk staat de prijs van de kookplaat gespecificeerd in de offerte. De klant kan dan vervolgens een kookplaat uitzoeken die wel geschikt is voor de situatie waar we hier mee te maken hebben, dus een kookplaat die geschikt is om aan te sluiten op een éénfase 2x16A kookgroep.

Een andere oplossing is dat de keukenverkoper de kosten voor de benodigde aanpassingen (uitgevoerd door mensen met vakdiploma) voor zijn rekening neemt. Dwz aanpassen van de meterkast, bedrading naar de keuken en verzwaring bij de netbeheerder. Omdat dat laatste zomaar een paar maanden wachttijd oplevert, is een tijdelijke oplossing ook voor rekening van de keukenverkoper.

Wanneer de kookplaat de mogelijkheid heeft om op één fase 2x16A aangesloten te worden, met beperking van vermogen, dan gewoon aansluiten via het hiervoor bestemde schema en via het menu het vermogen beperken tot maximaal 7200W.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:02
Ivow85 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 12:15:

Waaruit blijkt dat de verkoper van de kookplaat hier verkeerd heeft voorgelicht?
Er wordt gesproken over een derde groep, maar of dat ook is wat de verkoper letterlijk heeft gezegd, of dat dat is wat de koper heeft geïnterpreteerd is maar de vraag.

Meest makkelijke is contact leggen met verkoper en een plaat nemen die op een dubbel groep kan.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Cyriel85 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 12:28:
[...]

Keukenverkopers heb je niks aan op het gebied van elektra. Gewoon aansluiting in overeenstemming brengen met gekozen plaat... ofwel 3-fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob.Dullaart
Allemaal aannames, ik had aangenomen dat wat ze me vertelde helemaal duidelijk was. Dat de kookplaat een extra derde groep moest. Ik had aangenomen dat die dan ook op de perilex kwam. Aannames de "Mother of all fuckups".

Ik heb zelf maar even de keukenverkoper gebeld. De kookplaat werkt met twee netsnoeren. 1 van 7,2kW en 1 van 3,5kW. Die kon ik nog niet. Net optijd erachter gekomen voordat de keuken komt.

Verder dank ik voor alle suggesties en reacties, waar ook veel aannames over mij instaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-05 13:55

DexterDee

I doubt, therefore I might be

De 1-fase hoofdzekering van het huis is neem ik aan 35A? Dat is dus 8kW op een C-karakteristiek. Gedurende 10 minuutjes zou je die dus met 150% kunnen overbelasten zonder dat deze eruit springt. Maar met een kookplaat van 11kW en andere verbruikers denk ik dat het hoe dan ook krap gaat zijn. Ongeacht hoe die kookplaat aangesloten wordt.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob.Dullaart
ja dat denk ik ook, heb ik al meegenomen in het verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Rob.Dullaart schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:53:
Allemaal aannames, ik had aangenomen dat wat ze me vertelde helemaal duidelijk was. Dat de kookplaat een extra derde groep moest. Ik had aangenomen dat die dan ook op de perilex kwam. Aannames de "Mother of all fuckups".

Ik heb zelf maar even de keukenverkoper gebeld. De kookplaat werkt met twee netsnoeren. 1 van 7,2kW en 1 van 3,5kW. Die kon ik nog niet. Net optijd erachter gekomen voordat de keuken komt.

Verder dank ik voor alle suggesties en reacties, waar ook veel aannames over mij instaan :)
Welke kookplaat is dat dan :? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob.Dullaart
ja wil ik wel zeggen, maar ik weet niet of ik hier merken mag noemen. B*knegt ctac28905afsal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob.Dullaart
weggehaald, klopte niet

[ Voor 92% gewijzigd door Rob.Dullaart op 29-10-2020 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
De handleiding gaat over meerdere uitvoeringen, maar dit is wat hij toont:

https://docs.whirlpool.eu/_doc/400011383137NL.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gzJ0Vimo07qd0muyrM1Jxz1okxI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iNve4KAhQa97UVfdcVCwPT5v.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01:18
Er van uitgaande dat het typenummer klopt, is het dus deze: https://www.bauknecht.nl/...2-8905afs-al/859991583510
In de handleiding op die pagina staat heel behulpzaam niets over de aansluitwaarde.
Vanaf pagina 13 wel hoe het ding fysiek geïnstalleerd dient te worden: https://docs.whirlpool.eu/_doc/400011383137NL.pdf
EAN-code : 4011577857375

Misschien dat er tweakers zijn met andere bronnen, maar Bauknecht zelf levert op de (consumenten-)site blijkbaar geen elektrische specificaties. Niet eens bij belangrijkste specificaties.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob.Dullaart
zo te zien is deze plaat dus om te zetten naar drie fase. Dan zou de kast moeten worden omgebouwd naar drie -fasen. Dat lijkt het goedkoopst. Ik weet alleen niet hoe het zit met het vast recht. Dat zal ook wel hoger worden, maar wellicht niet zo hoog als naar 1 fase 50A(?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
Ik zie nog wel deze opmerking staan in de handleiding:
HET VERMOGEN VAN DE KOOKPLAAT AFSTELLEN

Het maximale vermogensniveau van de kookplaat kan ingesteld worden op het menu van de instellingen in overeenstemming met de vereisten, of met de kookwekkerduur .De beschikbare vermogens zijn: 4,0kW – 6,0kW – 7,4kW – 11kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob.Dullaart
phYzar schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:58:

[...]
Das een goeie! Die had ik nog niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Dat is een inductiekookplaat, geen keramische plaat.

Wel echt compleet kansloze schema's zeg in die handleiding.

Boeit ook niet echt; 11 kW plaat = 3 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Rob.Dullaart schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:58:
zo te zien is deze plaat dus om te zetten naar drie fase. Dan zou de kast moeten worden omgebouwd naar drie -fasen. Dat lijkt het goedkoopst. Ik weet alleen niet hoe het zit met het vast recht. Dat zal ook wel hoger worden, maar wellicht niet zo hoog als naar 1 fase 50A(?)
Vastrecht voor 3x25 is hetzelfde als voor 1x35. Het is alleen eenmalig aftikken voor het omzetten.

[ Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 29-10-2020 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
phYzar schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:58:

[...]
Daar schiet je niks mee op. Ding pakt natuurlijk gewoon 16A per faseklem. Intern zal het ongetwijfeld gewoon drie gescheiden delen zijn. Een totaallimiet voegt dan niks toe. Als je alle verbruikers op 2/3 doet en je zou hem op z'n kookgroep geknutseld hebben heb je nog steeds 32A >> 16A, ook al limiteer je 'm op 7,4 kW.

[ Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 29-10-2020 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRTNbos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-05 21:51
Op pagina 16 van het product wat @Crahsystor linked staat toch hoe deze aangesloten kan worden?! We leven in NL (neem ik aan) dus dan heb je voor 230V 2 opties (plaatje 4 en plaatje 8) afhankelijk of je de 4pits of de 8pits variant hebt.

Gezien het plaatje op de Bauknecht website is dit de 8pits variant welk je dus volgens plaatje8 moet aansluiten. Het lijkt erop dat er 2 snoeren aan zitten, dus dan zou je met 2 stopcontacten uit de voeten moeten kunnen. Eventueel is het handig om voor het 5aderige snoer alsnog een perilex stopcontact te maken om de 2 fases en de 2nullen door te verbinden.

Dit sluit je aan op een kookgroep (2groepen die met elkaar verbonden zijn), en via het menu stel je het vermogen in op 7,4kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
MRTNbos schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 18:55:
Op pagina 16 van het product wat @Crahsystor linked staat toch hoe deze aangesloten kan worden?! We leven in NL (neem ik aan) dus dan heb je voor 230V 2 opties (plaatje 4 en plaatje 8) afhankelijk of je de 4pits of de 8pits variant hebt.

Gezien het plaatje op de Bauknecht website is dit de 8pits variant welk je dus volgens plaatje8 moet aansluiten. Het lijkt erop dat er 2 snoeren aan zitten, dus dan zou je met 2 stopcontacten uit de voeten moeten kunnen. Eventueel is het handig om voor het 5aderige snoer alsnog een perilex stopcontact te maken om de 2 fases en de 2nullen door te verbinden.

Dit sluit je aan op een kookgroep (2groepen die met elkaar verbonden zijn), en via het menu stel je het vermogen in op 7,4kW.
CTAC2 8905AFS AL is een 6 pitter. Zoals gezegd; die schema's slaan nergens op.

Totaalvermogenlimitatie heb je hier niks aan. Je hebt er pas wat aan als hij het per L klem op 16A begrenst, want dus feitelijk betekend dat je een 3,7 kW kookplaat hebt en eentje van 7,4 die op 3,7 genekt wordt. Leuk voor de Britten met hun 1x32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRTNbos
kabeltjekabel schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 21:04:
[...]

CTAC2 8905AFS AL is een 6 pitter. Zoals gezegd; die schema's slaan nergens op.

Totaalvermogenlimitatie heb je hier niks aan. Je hebt er pas wat aan als hij het per L klem op 16A begrenst, want dus feitelijk betekend dat je een 3,7 kW kookplaat hebt en eentje van 7,4 die op 3,7 genekt wordt. Leuk voor de Britten met hun 1x32.
Ik ging even van de plaatjes uit. Ongeacht dat, denk ik dat je best kan aannemen dat de fabrikant hierover nagedacht heeft. Dus bijvoorbeeld de 2 grootste pitten op 1x16A, en de 4 kleinere pitten op de andere 1x16A.

Voor de UK zie je dat het aansluitschema weer anders is, dus daar lijkt wel zeker aan gedacht te zijn.

Verder zijn dit aansluitwaarden...waarden die je in de praktijk in principe nooit zal halen vanwege ingebouwde marges en het feit dat je maar zelden met alle pitten vol gas kookt! (Mijn oven heeft ook een aansluitwaarde van 3kW, maar dit zal deze zeker niet contant gebruiken.)

Het lijkt mij in het geval van TS handiger om het als 1fase aan te sluiten met een beperking op het vermogen, dan de hele meterkast ombouwen naar 3fase.

Je zou zelfs de begrenzing in eerste instantie gewoon op 11kW kunnen zetten en zien of er echt een automaat uitgaat. De kans is aanwezig dat dit zelfs niet eens voorkomt. Mocht het wel gebeuren, dan het vermogen 1 tandje terugschroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:48
Je kunt het aansluiten op een kookgroep, vermogen limiteren en zo gebruiken. Je verliest wel wat functies als boost of wat ze het ook noemen en je kunt waarschijnlijk niet alle zones tegelijk gebruiken. Ik zou het gewoon omruilen voor een goedkoper exemplaar i.p.v. een kreupele inductieplaat gebruiken. Het zal werken, maar als je een andere kunt krijgen is dat een betere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
MRTNbos schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 22:39:
[...]

Ik ging even van de plaatjes uit. Ongeacht dat, denk ik dat je best kan aannemen dat de fabrikant hierover nagedacht heeft.
Gevaarlijke aanname. De wereld is groter dan ons kikkerlandje en voor zover ik weet hebben ze nergens een "kookgroep" zoals wij die hebben.
Dus bijvoorbeeld de 2 grootste pitten op 1x16A, en de 4 kleinere pitten op de andere 1x16A.
Dat zou kunnen ja; maar a) de plaat weet niet hoe hij aangesloten is en b) limiet op het totaalvermogen is wat anders.
Voor de UK zie je dat het aansluitschema weer anders is, dus daar lijkt wel zeker aan gedacht te zijn.
De UK aansluiting komt veel en veel meer voor dan de NL rariteit met 2x16.
Verder zijn dit aansluitwaarden...waarden die je in de praktijk in principe nooit zal halen vanwege ingebouwde marges en het feit dat je maar zelden met alle pitten vol gas kookt! (Mijn oven heeft ook een aansluitwaarde van 3kW, maar dit zal deze zeker niet contant gebruiken.)
Als de boiler leeggetapt is en het bad half vol gebruik je gewoon de kookplaat om heet water te maken.
Het lijkt mij in het geval van TS handiger om het als 1fase aan te sluiten met een beperking op het vermogen, dan de hele meterkast ombouwen naar 3fase.
Er hoeft niks verbouwd te worden aan die meterkast. Alleen de groepenkast heeft wat aanpassing nodig. Dat kost een fractie van wat die plaat gekost heeft.
Je zou zelfs de begrenzing in eerste instantie gewoon op 11kW kunnen zetten en zien of er echt een automaat uitgaat. De kans is aanwezig dat dit zelfs niet eens voorkomt. Mocht het wel gebeuren, dan het vermogen 1 tandje terugschroeven.
Je kunt ook het rechter voorwiel van je auto er af halen. Zolang je er alleen in zit en niet te hard de bocht naar links maakt kan dat ook gewoon.

Wat betreft je vermogen terugschroeven; dat gaat dus niks uithalen. Die plaat zal intern ongetwijfeld, net zoals zo'n beetje alle platen, in 3 delen opgedeeld zijn. Dus bijvoorbeeld pit 1,2 op L1; pit 3,4, op L2, pit 5,6, op L3. Ga je dat bruggen voor je kookgroepje en voeg je L1 en L2 klem samen, dan is dat samen maximaal 7,4 kW aan pitten op 16A. Waar wil je het vermogen dan op gaan limiteren? 4 kW? Dit heb ik al eerder gezegd; als hij alleen het totaal vermogen limiteerd heb je niks aan die instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRTNbos
kabeltjekabel schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 23:37:
[...]

Gevaarlijke aanname. De wereld is groter dan ons kikkerlandje en voor zover ik weet hebben ze nergens een "kookgroep" zoals wij die hebben.

Dat zou kunnen ja; maar a) de plaat weet niet hoe hij aangesloten is en b) limiet op het totaalvermogen is wat anders.

De UK aansluiting komt veel en veel meer voor dan de NL rariteit met 2x16.

Er hoeft niks verbouwd te worden aan die meterkast. Alleen de groepenkast heeft wat aanpassing nodig. Dat kost een fractie van wat die plaat gekost heeft.

Je kunt ook het rechter voorwiel van je auto er af halen. Zolang je er alleen in zit en niet te hard de bocht naar links maakt kan dat ook gewoon.

Wat betreft je vermogen terugschroeven; dat gaat dus niks uithalen. Die plaat zal intern ongetwijfeld, net zoals zo'n beetje alle platen, in 3 delen opgedeeld zijn. Dus bijvoorbeeld pit 1,2 op L1; pit 3,4, op L2, pit 5,6, op L3. Ga je dat bruggen voor je kookgroepje en voeg je L1 en L2 klem samen, dan is dat samen maximaal 7,4 kW aan pitten op 16A. Waar wil je het vermogen dan op gaan limiteren? 4 kW? Dit heb ik al eerder gezegd; als hij alleen het totaal vermogen limiteerd heb je niks aan die instelling.
Sorry hoor, maar deze post slaat nergens op! Als je het van deze voorbeelden moet hebben om je punt te maken... 8)7 |:(

De fabrikant geef specifiek voor NL een aansluitschema aan waarbij er 2 groepen op 1fase belast worden. Dan kun je er vanuit gaan dat je het zo kan aansluiten en gebruiken. Met enige redenatie is het logisch om te bedenken dat het totale vermogen dan waarschijnlijk wat minder zal zijn dan een 3fase aansluiting, maar gezien het feit dat de leverancier een vermogens keuze heeft ingebouwd bevestigd alleen maar dat de leverancier dit heeft uitgewerkt.

Je weet totaal niet hoe de elektronica en software ontworpen is bij deze plaat, dus ga je gemakshalve er maar vanuit dat de voorschriften niet kloppen?! 8)7

TS mag doen met de commentaren die gegeven worden, maar mijn advies is om niet de hele groepenkast te gaan verbouwen als dit zeer waarschijnlijk niet nodig is. Mocht TS achteraf alsnog naar 3fasen om willen gaan, dan kan dit eenvoudig als hij nu al een perilex stopcontact gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
MRTNbos schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 09:55:
[...]

Sorry hoor, maar deze post slaat nergens op! Als je het van deze voorbeelden moet hebben om je punt te maken... 8)7 |:(

De fabrikant geef specifiek voor NL een aansluitschema aan waarbij er 2 groepen op 1fase belast worden. Dan kun je er vanuit gaan dat je het zo kan aansluiten en gebruiken. Met enige redenatie is het logisch om te bedenken dat het totale vermogen dan waarschijnlijk wat minder zal zijn dan een 3fase aansluiting, maar gezien het feit dat de leverancier een vermogens keuze heeft ingebouwd bevestigd alleen maar dat de leverancier dit heeft uitgewerkt.
Als je wat langer meegaat in de kookplaten wereld weet je dat die schema's vaak niet compleet zijn. Hier lijkt het er op dat Bauknecht gewoon schema's van allerlei andere platen in de handleiding gedumpt heeft. Ook staan de zekeringswaarden niet benoemd; dat is veelal ook al een weggevertje dat e.e.a. niet helemaal compleet is...
Je weet totaal niet hoe de elektronica en software ontworpen is bij deze plaat, dus ga je gemakshalve er maar vanuit dat de voorschriften niet kloppen?! 8)7
Ik ga er gemakshalve van uit dat deze plaat net zo functioneerd als al die andere platen ja. Inventum heeft een fornuis waar de vermogenslimitatie in meer detail beschreven wordt; daar wordt dan de kookplaat gehalveerd in maximum vermogen om aansluiting op een kookgroep mogelijk te maken.
TS mag doen met de commentaren die gegeven worden, maar mijn advies is om niet de hele groepenkast te gaan verbouwen als dit zeer waarschijnlijk niet nodig is. Mocht TS achteraf alsnog naar 3fasen om willen gaan, dan kan dit eenvoudig als hij nu al een perilex stopcontact gebruikt.
Voor correcte aansluiting is dat dus wel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRTNbos
kabeltjekabel schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:40:
[...]

Als je wat langer meegaat in de kookplaten wereld weet je dat die schema's vaak niet compleet zijn. Hier lijkt het er op dat Bauknecht gewoon schema's van allerlei andere platen in de handleiding gedumpt heeft. Ook staan de zekeringswaarden niet benoemd; dat is veelal ook al een weggevertje dat e.e.a. niet helemaal compleet is...

[...]

Ik ga er gemakshalve van uit dat deze plaat net zo functioneerd als al die andere platen ja. Inventum heeft een fornuis waar de vermogenslimitatie in meer detail beschreven wordt; daar wordt dan de kookplaat gehalveerd in maximum vermogen om aansluiting op een kookgroep mogelijk te maken.

[...]

Voor correcte aansluiting is dat dus wel nodig.
Er staan specifieke landen genoemd waardoor je kunt aannemen dat ze de gangbare zekeringswaarden daarbij genomen hebben als uitgangspunt. Maar als je op allerlei ongegronde negatieve aannames TS op kosten wil jagen _/-\o_

Ik stop met deze discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
MRTNbos schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 15:45:
[...]

Er staan specifieke landen genoemd waardoor je kunt aannemen dat ze de gangbare zekeringswaarden daarbij genomen hebben als uitgangspunt. Maar als je op allerlei ongegronde negatieve aannames TS op kosten wil jagen _/-\o_

Ik stop met deze discussie.
Die aanname is dus fout zoals ik al eerder uitgelegd heb. Maar als jij zo graag op basis van dat vage Bauknecht document wilt werken;
Laat de installatie, m.i.v. de aansluiting op het waternet (indien van toepassing) en de elektrische aansluitingen en reparaties door een gekwalificeerd technicus verrichten.
:z
Wellicht ben je er nu ook eindelijk van overtuigd dat ze een zeer algemeen document gemaakt hebben...

[ Voor 20% gewijzigd door kabeltjekabel op 30-10-2020 16:02 ]

Pagina: 1