Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• bloedcel
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19:21
Sinds 1,5 jaar zijn we gasloos, maar helaas nog geen nul-op-de-meter. Graag wil ik dit bewerkstelligen, maar de vraag is, zoals bij veel anderen, wat is de beste manier.
Ik heb verschillende offertes gekregen, maar graag zou ik jullie input willen vragen.

Huidige situatie:

9 zonnepanelen 310Wp 2790 wp op hellend dak solaredge, zie foto. Deze lagen al op het dak.

Mogelijkheden:

schuur/veranda dak benutten--plat dak (ca 8.30m bij 3.50m ) --rood op de foto
aanbouw --plat dak (ca 3.75m bij 10m)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S1Luf9h1icE6z5HCnqHxEAmPxso=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OoBdpUp1b8oI5HMdMsOyycJi.jpg?f=user_large

Offertes ontvangen:

1) Veranda:
8 Zonnepanelen (370 Wp) Suntech 370S-B60,
GoodWeGW3000D-NS,
prijs excl btw €0.96 /Wp

2) Veranda/aanbouw
12 Zonnepanelen (370 Wp) Suntech 370S-B60,
GoodWeGW3600D-NS
2x Tigo voor de achterste panelen op het platte dak aanbouw
prijs excl btw €0.84 /Wp

3) Veranda/aanbouw, Solaredge
12 Zonnepanelen (370 Wp) Suntech 370S-B60,
SE3680HDWave
12 P401 optimizers
prijs excl btw €0.99 /Wp

4) Veranda/aanbouw/dakkapel
14 Zonnepanelen (370 Wp) Suntech 370S-B60
GW5000D-NS
2x Tigo
prijs excl btw €0.81 /Wp

Legplan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qQ9791Iz2SRc1VKoKbZciso3ZUs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Y8nvDFjQAQ4xlSzBWeW2E7Y2.jpg?f=user_large

Graag wil ik zoveel op de toekomst voorbereid zijn (voor zover mogelijk).

Wat zouden jullie in dit/mijn geval adviseren? Op de veranda zou ik nog eventueel zelf kunnen leggen? Dus al het advies is van harte welkom.

Ik hoor het graag als er meer informatie gewenst is.

Bedankt alvast _/-\o_

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Nul Op de meter is over 3 jaar een achterhaald concept als de salderingsafbouw begint. Dus wellicht dat je een ander streefpunt moet zoeken om naartoe te werken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• bloedcel
No Hands schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:24:
Nul Op de meter is over 3 jaar een achterhaald concept als de salderingsafbouw begint. Dus wellicht dat je een ander streefpunt moet zoeken om naartoe te werken.
Hmm, daar heb je gelijk in..

Ik wil zoveel mogelijk zelfvoorzienend zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door bloedcel op 29-10-2020 10:35 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
bloedcel schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:33:
[...]

Hmm, daar heb je gelijk in..

Ik wil zoveel mogelijk zelfvoorzienend zijn.
stap 1 Zoveel mogelijk pv op het dak met extra nadruk op (zuid)west (dat is het moment waneer de meeste huishoudens stroom nodig hebben)
stap 2 je SWW gestuurd verwarmen op "overschot"

• bloedcel
twain4me schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:42:
[...]

stap 1 Zoveel mogelijk pv op het dak met extra nadruk op (zuid)west (dat is het moment waneer de meeste huishoudens stroom nodig hebben)
stap 2 je SWW gestuurd verwarmen op "overschot"
Dank

Zou je de zonnepanelen dan een kwartslag draaien zodat ze meer op het westen liggen? Of zo laten liggen?

SWW wordt geleverd door een Atlantic Explorer v3, dus dat moet goed komen om deze te laten verwarmen op "overschot".

• twain4me

twain4me

Dan kan je met een timer een eind komen

is dat schuurdak (rood) wel een "plat" dak? het lijkt golfplaat/dakpanplaat?

• bloedcel
twain4me schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:59:
Dan kan je met een timer een eind komen

is dat schuurdak (rood) wel een "plat" dak? het lijkt golfplaat/dakpanplaat?
Inmiddels is deze voorzien van een bitumen dakbedekking, maar klopt het was oorspronkelijk een metalen dakplaat.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:18
Met een string omvormer (die zou de voorkeur moeten hebben indien mogelijk) moeten de panelen binnen 1 string min of meer dezelfde richting op kijken. Uit de informatie kunnen we niets opmaken over de helling van de schuine daken en of de veranda een plat dak heeft etc.
Als je er nog wat foto's bij doet genomen vanaf de grond komen we verder.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• bloedcel
busscherski schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 19:33:
Met een string omvormer (die zou de voorkeur moeten hebben indien mogelijk) moeten de panelen binnen 1 string min of meer dezelfde richting op kijken. Uit de informatie kunnen we niets opmaken over de helling van de schuine daken en of de veranda een plat dak heeft etc.
Als je er nog wat foto's bij doet genomen vanaf de grond komen we verder.
Ik hoop dat de volgende foto's wat meer duidelijkheid kunnen geven. En anders hoor ik het graag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o0k0PIZYHz2i2v0mtShHOZHU7S0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/onGtMYp6HQSMh7RkxNJrFETZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h-bsZDuQLBh00KhYhTluVhgoDLI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lS683sQKXYPejSMrtw7mwx5E.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mkz3mA4G0aG4xs9g1YabiVHiHTU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zfA8WeeRMp0aOpWAlwThCoBb.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aslfPprVJfjU8Qt8ID4PWH9Ws38=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hdQFfKnEkZJ5sujSHbf5Vm5P.jpg?f=fotoalbum_tile

Alvast bedankt.

• busscherski
Je had het al geschreven maar ik zie het nu pas, zowel de veranda, aanbouw als dakkapel hebben een (vrijwel) plat dak.
Dan zou ik ze allemaal richting zuidwest leggen en een string omvormer gebruiken, offerte 4.

Alleen als je meer dan 14 panelen wilt heeft SolarEdge zin. Want daarmee kun je ze in ingewikkelder legplannen leggen of gemakkelijkere verschillende afmetingen panelen door elkaar gebruiken.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• bloedcel
busscherski schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 21:07:
Je had het al geschreven maar ik zie het nu pas, zowel de veranda, aanbouw als dakkapel hebben een (vrijwel) plat dak.
Dan zou ik ze allemaal richting zuidwest leggen en een string omvormer gebruiken, offerte 4.

Alleen als je meer dan 14 panelen wilt heeft SolarEdge zin. Want daarmee kun je ze in ingewikkelder legplannen leggen of gemakkelijkere verschillende afmetingen panelen door elkaar gebruiken.
Oh, geen probleem.

Op dit moment neig ik om het bij max 14 panelen te houden, maar ja 😉

Het legplan wat de installateur heeft voorgesteld is te verdedigen?

Zijn de gebruikte materialen ook van een goede kwaliteit? En de prijs ook?
Of zou je iets anders voorstellen?

• busscherski
Prima plan verder.

Die 5 kW omvormer vind ik erg ruim voor dat aantal panelen.
Sunnydesign raadt een 4.0 kW omvormer aan (dan top je 0.2% van de jaaropbrengst af). Een Goodwe van 4.2 kW is dan prima vind ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9WVMoZ9kOG13xb930r_MFqBoVjQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hcypW4aSZPlog5UQfPplSBDm.png?f=fotoalbum_large

• twain4me

twain4me

op je platte dak van de uitbouw blijft water staan, ik zou eerst even onderzoeken waarom dat is voordat je ballast gaat toevoegen en het probleem mogelijk erger maakt. je hebt naast een kleine kans op contructieve ellende een mooie muggenkwekerij in spe..

edit: de dakkapel ook zo te zien, en op het eerste gezicht is het probleem daar groter.

edit2

grappige oplossing bij de buren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v409BOAgxKtWIfPuPhr4RDJeUg8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/25yYgEkkUPcI59O7HfAtO5hY.jpg?f=user_large

[ Voor 43% gewijzigd door twain4me op 30-10-2020 22:29 ]

• bloedcel
busscherski schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 22:08:
Prima plan verder.

Die 5 kW omvormer vind ik erg ruim voor dat aantal panelen.
Sunnydesign raadt een 4.0 kW omvormer aan (dan top je 0.2% van de jaaropbrengst af). Een Goodwe van 4.2 kW is dan prima vind ik.

[Afbeelding]
Top, bedankt voor het controleren. Dan ga ik dat even navragen.
twain4me schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 22:19:
op je platte dak van de uitbouw blijft water staan, ik zou eerst even onderzoeken waarom dat is voordat je ballast gaat toevoegen en het probleem mogelijk erger maakt. je hebt naast een kleine kans op contructieve ellende een mooie muggenkwekerij in spe..

edit: de dakkapel ook zo te zien, en op het eerste gezicht is het probleem daar groter.

edit2

grappige oplossing bij de buren

[Afbeelding]
Bedankt voor het advies. Ik ga daar ook even achteraan.

Ik had het bij de buren niet eens opgemerkt, maar die hebben er wel iets moois voor bedacht :)
Pagina: 1