AankoopAdvies: Verbouwing Surveillance Drone

Pagina: 1
Acties:

• OttaMotta
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14-12-2020
Ik ben op zoek naar aankoopadvies voor een video surveillance drone die een verbouwing van een huis in Engeland in de gaten kan houden, terwijl ik in Nederland ben.
En nu die drone van Ring nog niet op de markt is, wil ik weten welke alternatieven er zijn.

De eisen zijn dus:

-De drone moet automatisch zichzelf kunnen opladen, want ik kan er niet bij zijn om de stekker in de Drone te stoppen als de batterij leeg is.
-De video kwaliteit moet goed zijn en het moet alle beelden kunnen livestreamen via internet.
-Het moet makkelijk binnen een woning te gebruiken zijn.
-Het mag niet teveel kosten.

[ Voor 41% gewijzigd door OttaMotta op 29-10-2020 02:56 ]

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:30

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Waarom in hemelsnaam een drone? Die vliegt alleen maar in de weg en een klein indoor model vliegt over het algemeen niet heel lang. Ik heb wel landing pads gezien die je drone op kunnen laden maar alles bij elkaar zal het niet onder de noemer "niet te duur" vallen ben ik bang.

Is het niet veel goedkoper om verschillende kleine cameras op te hangen en die naar internet te laten streamen? B.v een ESP-32 met camera module. Kost je iets van een tientje per stuk op Ali en werkt via usb voeding/smartphone lader/externe batterij. :)

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• OttaMotta
Mobiliteit? Onbeperkt aantal kijkhoeken mogelijk? Vaste camera's hebben maar een beperkt aantal kijkhoeken en staan in de weg bij bouwvallen waar alle muren, vloeren, plafonds en deuren vervangen en/of verbouwd moeten worden.

Bovendien als je in de toekomst een robotarm op een drone zou kunnen monteren, dan zou de drone misschien wel een deel van de verbouwing kunnen doen ;)

[ Voor 9% gewijzigd door OttaMotta op 29-10-2020 06:02 ]

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:30

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Dit is een ESP32, ongeveer 3x3 cm:

Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/scientric.com/wp-content/uploads/2019/11/esp32-camera.jpg?fit=1069%2C802&ssl=1&w=640

Zo'n formaat staat niet snel in de weg en met tape of magneetjes kun je het op bijna elk oppervlak monteren. Dus aan een steiger, je plafond, een deur, op je raam, etc. :P

De drone kun je imho niet rond laten vliegen als er mensen aan het werk zijn. Afgezien van hun veiligheid loop je ook de kans dat handige Harry niet oplet en een stuk hout of steigerpijp door je drone slaat.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• OttaMotta
sh4d0wman schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 05:20:
Dit is een ESP32, ongeveer 3x3 cm:

[Afbeelding]

Zo'n formaat staat niet snel in de weg en met tape of magneetjes kun je het op bijna elk oppervlak monteren. Dus aan een steiger, je plafond, een deur, op je raam, etc. :P

De drone kun je imho niet rond laten vliegen als er mensen aan het werk zijn. Afgezien van hun veiligheid loop je ook de kans dat handige Harry niet oplet en een stuk hout of steigerpijp door je drone slaat.
Ik zou kunnen overwegen om zo'n camera in elk stopcontact te stoppen. Maar dus geen ramen en plafonds die nogal snel worden vervangen tijdens renovaties en waar de kabels in de weg kunnen zitten. Welke componenten zou ik voor deze opzet allemaal nodig hebben?

Een nadeel met die kleine camera's is dat de hoeveelheid kijkhoeken wel vele malen beperkter dan bij een drone, want bij een drone zou je bijvoorbeeld veel makkelijker overal rond kunnen kijken, en bijvoorbeeld sneller zien of de dakdekker die het dak gefixt zou hebben z'n werk wel goed gedaan heeft, of dat de dakbedekking niet weer aan het loslaten is.

En de drone is geen probleem aan het einde van de dag wanneer iedereen weg is om te controleren of alles op schema is, en of je niet onnodig een paar weken vertraging oploopt.

[ Voor 3% gewijzigd door OttaMotta op 29-10-2020 06:20 ]

• JaICTDronten
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 30-04 13:44

JaICTDronten

Bedrijfsaccount Ja! ICT
Skydio X2 :)

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:20

bonzz.netninja

Niente baffi

Mast met een 360 camera erop lijkt mij in alle opzichten een stuk handiger.

Daarnaast....je kan niet alles controleren en ik zou er als bouwvakker ook niet op zitten te wachten dat de opdrachtgever blijkbaar zo weinig vertrouwen erin heeft dat hij overal camera's ophangt. Regel iemand die gewoon zo nu en dan ff komt kijken of maak een vaste afspraak met de voorman dat hij regelmatig met je videobelt ofzo.

Alsof je aan de hand van de camera beelden kan zien of iets op schema loopt...dan mis je toch elke vorm van context sowieso

[ Voor 82% gewijzigd door bonzz.netninja op 29-10-2020 08:05 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:48

Theo

moederbord

Wat is het doel wat je probeert te bereiken met de drone? Wil je zien of er wel/niet gewerkt wordt aan de woning? Wil je ook binnen kunnen kijken? Wil je progressie van de bouw zien? Of wil je het interactief gebruiken; bijvoorbeeld wanneer de bouwer een vraagt heeft of je op positie X wel of niet een raam wilde hebben (al is Facetime hier makkelijker voor) Of heb je een gigantisch landgoed dat je in de gaten wil houden?

Een drone is namelijk alleen praktisch voor een globaal overzicht. Je kan binnen de muren niet vliegen, en dichtbij werklui en materiaal is ook niet veilig. Persoonlijk zou ik voor globaal overzicht eerder gaan voor een paal met een vaste camera; dat is goedkoper, veiliger en betrouwbaarder. Eventueel meerdere palen voor meer overzicht.

Voor controle binnenshuis kun je ook beter met vaste camera's werken dan met een drone. Een usb lader, powerbank en wificamera kun je als module zo overal in het stopcontact steken en gebruiken. Als deze in de weg ligt voor de bouwvakkers kunnen ze'm makkelijk even uit de muur halen.

Plus, een niet onbelangrijk detail; hoe is de wetgeving inde UK met drones rondom gebouwen? Mag je wel vliegen als je deze via het internet bedient?

En last, but not least. Ik ben zelf geen bouwvakker en geen Brit. Maar ik kan mij wel voorstellen dat een gemiddelde UK bouwvakker niet heel blij wordt als ' de mysterieuze opdrachtgever' eventjes met de drone aan komt vliegen ter controle. Een lokaal iemand die elke week even een uurtje langs komt om te kijken werkt veel prettiger.

[ Voor 12% gewijzigd door Theo op 29-10-2020 08:09 ]

7400 Wp op het dak

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wat o.a. @Theo al aangeeft... ter plekke is men een op-afstand bestuurde drone (en misschien een vaste camera ook wel) al heel snel zat.

En dan zou het 'zomaar' eens kunnen gebeuren dat er een klodder cement o.i.d. in de rondte vliegt, 'toevallig' precies tegen de lens aan... O-)

Heb je geen vertrouweling daar ter plekke die af en toe eens langs kan gaan?

BTW, @OttaMotta afwerkingsdetails en kwaliteitsissues zul je toch echt ter plekke door een homo sapiens moeten laten beoordelen. Dat zie je eenvoudig weg niet nauwkeurig genoeg; zelfs niet met een HD camera... :|

Een timelapse webcam met een globaal zicht op de bouwlocatie is natuurlijk al heel wat anders. Dan krijg je voldoende een indruk van de vorderingen en is een leuk souvenir voor later.

[ Voor 35% gewijzigd door ehtweak op 29-10-2020 09:37 ]

Mooie Plaatjes   

• Croga
  • Laatst online: 07:07

Croga

The Unreasonable Man

OttaMotta schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 06:10:
En de drone is geen probleem aan het einde van de dag wanneer iedereen weg is om te controleren of alles op schema is, en of je niet onnodig een paar weken vertraging oploopt.
Weet je wat daar nog veel beter voor werkt?
Mensen inhuren die je vertrouwd zodat ze je vertellen of ze op schema zitten of niet....

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-12 22:23

SA007

Moderator Tweaking
Move naar WVB, dit gaat veel meer over het verbouwen van een huis dan een drone bouwen.

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-12 14:46
OttaMotta schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 03:09:
[...]

Mobiliteit? Onbeperkt aantal kijkhoeken mogelijk? Vaste camera's hebben maar een beperkt aantal kijkhoeken en staan in de weg bij bouwvallen waar alle muren, vloeren, plafonds en deuren vervangen en/of verbouwd moeten worden.

Bovendien als je in de toekomst een robotarm op een drone zou kunnen monteren, dan zou de drone misschien wel een deel van de verbouwing kunnen doen ;)
Je kunt prima camera's halen voor 30 euro uit china die je via je telefoon kunt draaien waardoor je de hele ruimte goed ziet. Daarnaast is het voordeel van een camera natuurlijk dat die altijd kijkt en kan opnemen bij beweging, een drone werkt alleen wanneer je deze daadwerkelijk gebruikt?

In de weg staan is niet echt een goed argument aangezien een drone die ook ergens opgeladen moet worden ook in de weg kan staan?

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-12 20:33
Croga schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:37:
[...]

Mensen inhuren die je vertrouwd zodat ze je vertellen of ze op schema zitten of niet....
Beter nog: Een onafhankelijk persoon die checkt of de mensen die je inhuurt wel doen waar je ze voor inhuurt. Heb je niet een Engels buurjongetje/meisje met een smartphone naast dat huis? Ff overleggen met de ouders en hoppa voor een prikkie heb je overal foto's. Ook meteen een relatie met de buren opgestart. Heitje karweitje maar dan anders.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik neem aan dat als jij een verbouwing laat uitvoeren in de UK terwijl je zelf elders bent, je in de UK ook een aannemer hebt die de boel regelt en in de smiezen houdt. Zijn taak is te zorgen dat dingen gedaan worden. Daar zou jij je niet tegenaan hoeven te bemoeien.
Kan me wel voorstellen dat je vinger aan de pols wilt houden - in voorkomend geva;l vraag je de aannemer met je doro het huis heen te lopen terwijl je via video op je telefoon meekijkt. KIun je meteen vragen stellen over hoe en wat.

Als ik bouwvakker zou zijn en er vliegt de hele tijd een drone boven mijn hoofd (<insert irritant snerpend dronegeluid> zou ik dat ding iig vrij snel zat zijn en de lucht uit zien te krijgen (op welke manier dan ook). Helemaal als ik weet dat dat constant de opdrachtgever is die zo nodig mee moet kijken. Laat me gewoon mijn werk doen ipv te willen micromanagen.

Nogmaals: ik snap dat je de voortgang wilt volgen. Maar een drone is denk ik niet de manier - daar heb je een aannemer voor.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:32
Probleem met een drone is dat je ook aan de wetgeving in de UK moet voldoen.

Bij de volgende punten gaat het al mis:
"Always keep your drone in direct sight"
"Never fly closer than 50 m of people"
"Never fly closer than 50m to buildings"

Beetje dezelfde regels als in nederland dus.

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Normaal heb je een bouwopzichter/begeleider die je inhuurt om namens jouw (de opdrachtgever) de (ver)bouw en werkzaamheden te controleren en volgen. (geen idee wat de Engels term hiervoor is)

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• OttaMotta
Croga schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:37:
[...]

Die mensen hebben we ook wel. Alleen wat zeg je dan als de aannemer zegt dat ze door de Coronavirus lockdown meerdere weken vertraging hebben opgelopen en ze pas foto's en videos willen maken nadat de verbouwing helemaal klaar is?

En dat ze toch wat gebreken over het hoofd hebben gezien en ze een paar duizend pond extra budget nodig hebben, terwijl jij mensen daar kent die dezelfde taken net zo goed voor een paar honderd pond kunnen doen?

Het is in zulke gevallen toch veel handiger om het een beetje in eigen hand te hebben of niet?

[ Voor 7% gewijzigd door OttaMotta op 29-10-2020 14:51 ]

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:58
Zelf ook 2x een grote verbouwing met aannemer gedaan
1x was herbouw/renovatie van bestaand pand.

Het is van cruciaal belang dat je dagelijks een inspectie uitvoert.
Zo tackel je heel veel dingen al voor dat het meerwerk kost.

Nu is jouw pand in engeland, dus dat maakt het lastig om elke dag te gaan kijken.

Probeer iemand (je aannemer?) zo ver te krijgen dat hij met je videobellend dagelijks of om de dag een rondje door het pand doet om problemen en vragen te bespreken.
(hij loopt toch elke dag een rondje om zijn werknemers te controleren)

En mogelijk heb je daar vrienden die een oogje in het zeil willen houden, die je ook toegang tot de locatie geeft en verslag aan je uitbrengen (mogelijk gewoon even snel een filmpje door alle ruimten via whatsapp versturen)

Probeer zelf ook zo nu en dan eens op locatie te zijn, 1x per week of om de week is misschien wel haalbaar?

Zo tackel je een hoop zonder tot last te zijn.

Dan kun je als controle middel nog een of twee Ip buiten camera's (met pan/tilt functie) aan een paal ophangen om alles een beetje in de gaten te houden.

Zelf heb ik een camera in de voortuin, dus kon ook zien wanneer de bouwvakkers binnen kwamen en weer weg gingen.
Mijn camera filmt vanaf de gevel alleen mijn voorerf (tuin en eigen parkeerplaatsen)
Maar mogelijk kun jij hem op je gevel richten zodat je de bouw kunt volgen.

• Timmeaho
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16:14
OttaMotta schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:50:
[...]

Het is in zulke gevallen toch veel handiger om het een beetje in eigen hand te hebben of niet?
Vraag jezelf wel af in welke mate je het dan wel in de hand hebt. Je hebt al een aardig goede camera nodig om alle details goed te kunnen zien. Daarnaast: als de uitvoerende partij niet wil dat jij dingen kan zien dan kan die dat makkelijk even 'verstoppen' onder wat bouwzeil bijvoorbeeld.

Denk dat je al met al beter uit bent met een onafhankelijke opzichter.

Als je toch het drone idee gaat doorzetten ben ik wel heel benieuwd wat je gaat doen als de drone is omgevallen/gecrashed.

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:10

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Man oh man wat een magere topicstart weer. Natuurlijk welkom op Tweakers enzo, maar iets meer moeite mag wel hoor, @OttaMotta. Tweakers helpen je graag verder, maar 'we' verwachten ook wat eigen inzet. ;)

Dus zoek eens voorbeeldjes van autonoom vliegende drones, deel deze.
Benoem de issues met de opties die je zelf gevonden hebt.

Afgaande op eigen ervaring met aannemers en programma's als Ik Vertrek, zou ik toch voor een lokale 'vinger aan de pols' gaan. En niet met de goedkoopste optie in zee gaan, maar enkel met lokale, gerenommeerde opties (al heb je die keuze misschien al gemaakt).

Ontopic: Laat je inspireren door de opzet van bedrijven als Bouwatch e.d. Dus zet in op enkele zuilen neer zodat je kan wisselen van meerdere standpunten. Is dat te duur? Dan lekker laten zitten en @FRANQ 's tips in acht nemen. :)

Dus:
Maak je aannemer duidelijk dat je tenminste één overlegmoment per dag/2 dagen/week verwacht, dus via beeldbellen en dan visueel alle vorderingen in beeld verwacht.. Dat, met een lokale vinger-aan-de-pols zou je enig zicht moeten geven op de vordering/ontwikkeling van je verbouwing-overzees.

[ Voor 5% gewijzigd door Goudvis op 29-10-2020 15:39 ]

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

• Goudvis
  • Laatst online: 15:10

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

OttaMotta schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 06:10:
[...]

Ik zou kunnen overwegen om zo'n camera in elk stopcontact te stoppen. Maar dus geen ramen en plafonds die nogal snel worden vervangen tijdens renovaties en waar de kabels in de weg kunnen zitten. Welke componenten zou ik voor deze opzet allemaal nodig hebben?
:D

Zodra je bouwvakkers erachter komen dat ze 'gespyd worden' komen ga je nog wat meemaken. Van 'oeps mijn broek zakt af' tot 'per ongeluk dichtgesmeerde WCD's'. _O-

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

[...]

Die mensen hebben we ook wel. Alleen wat zeg je dan als de aannemer zegt dat ze door de Coronavirus lockdown meerdere weken vertraging hebben opgelopen en ze pas foto's en videos willen maken nadat de verbouwing helemaal klaar is?

En dat ze toch wat gebreken over het hoofd hebben gezien en ze een paar duizend pond extra budget nodig hebben, terwijl jij mensen daar kent die dezelfde taken net zo goed voor een paar honderd pond kunnen doen?

Eh, heel simpel, een mailtje sturen in de trant van:
"Hi. I would like to keep track of the actual situation. Please send me an email with pictures or a video of every room in its current situation so I can assess where we're standing at this point.
Also would like to receive pictures and clarification on what needs to happen extra and what the costing of that would be in actuals.

Thanks."

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Breezers schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:41:
Normaal heb je een bouwopzichter/begeleider die je inhuurt om namens jouw (de opdrachtgever) de (ver)bouw en werkzaamheden te controleren en volgen. (geen idee wat de Engels term hiervoor is)
project leader ;)

Verwijderd

[...]

Niet om vervelend te willen doen, maar dit klinkt toch echt wel een beetje als trollen.
Als je mensen kent (ter plekke) die eea ook voor 1/10 van de prijs kunnen/willen doen, kun je et zo goed direct die mensen, die je blijkbaar wel vertrouwd, inschakelen.
Als je serieus wil controleren of er gewerkt wordt, zou ik inderdaad, zoals hierboven aangegeven, aan de opzichter vragen om iedere dag een paar foto's te appen.\Laten we eerlijk zijn, als jij de tijd wil nemen om continu met een drone op afstand, met een lag van een seconde, door het huis te vliegen kun je net zo goed de ferry nemen en dar in een hotel gaan zitten, is nog goedkoper ook....

• OttaMotta
Goudvis in "AankoopAdvies: Verbouwing Surveillance Drone"
En niet met de goedkoopste optie in zee gaan, maar enkel met lokale, gerenommeerde opties (al heb je die keuze misschien al gemaakt).
The Eagle schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:16:
[...]

Eh, heel simpel, een mailtje sturen
Thanks."
Dat gaat helaas toch allemaal wat traag en moeizaam....

Ondanks dat de aannemer tientallen goede 5 sterren reviews heeft zijn er nog allerlei logistieke problemen en vertragingen, omdat ze het werk goed willen doen blijven ze bij sommige dingen toch best wel lang in een soort "deadlock" allemaal op elkaar zitten te wachten.

Bijvoorbeeld omdat de ene damp verwijderingsmateriaal leverancier laat is wachten de plamuurder en de schilder weer wat langer om alle muren en plafonds te laten uitdrogen.

En omdat het goedkoper is om alle rommel allemaal op het eind te laten verwijderen door een vuilnisman is er veel rommel in de tussentijd in de ruimte achter de woning van 5m2 geparkeerd, maar omdat de kleine ruimte achter de woning dan helemaal volstaat met rommel kan er dan weer geen nieuwe dakpijp aangelegd worden. En dat soort logistieke dingen...
Verwijderd schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:38:
[...]
als jij de tijd wil nemen om continu met een drone op afstand, met een lag van een seconde, door het huis te vliegen kun je net zo goed de ferry nemen en dar in een hotel gaan zitten, is nog goedkoper ook....
Van die cijfers klopt er volgens mij niks. De kosten per dag voor een drone aan elektriciteit en een internetverbinding kunnen uitkomen op enkele centen per dag.
Een enkele reis voor een DFDS Ferry naar Engeland kost boven de 100 Euro en een hotel kost minstens tientallen Euros per dag.

• mister_S
  • Laatst online: 14-12 21:26
Mag dit eigenlijk wettelijk wel? De hele dag met een drone opnemen en/of live streamen terwijl mensen werken?

• jaikzelf
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-01-2021
Heeft u dit van tevoren met de aannemer besproken voordat jullie het contract getekend hebben?
Nu ben ik geen aannemer, wel een kleine zelfstandige, maar wanneer wij op zo'n manier gecontroleerd zouden worden.
Zou ik dit van tevoren geweten willen hebben en zou ik bedankt hebben voor de verbouwing.
Het is logisch dat de opdrachtgever op de hoogte wil blijven van de verbouwing en iemand langs sturen om te komen controleren lijkt mij prima, maar op deze manier niet.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:58
@OttaMotta
Scott Brown inhuren (kan hij meteen op familie bezoek in de uk), hoef je alleen zijn YouTube kanaal te volgen.

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 15:20

bonzz.netninja

Niente baffi

OttaMotta schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 23:28:
[...]

[...]

Ondanks dat de aannemer tientallen goede 5 sterren reviews heeft zijn er nog allerlei logistieke problemen en vertragingen, omdat ze het werk goed willen doen blijven ze bij sommige dingen toch best wel lang in een soort "deadlock" allemaal op elkaar zitten te wachten.

Bijvoorbeeld omdat de ene damp verwijderingsmateriaal leverancier laat is wachten de plamuurder en de schilder weer wat langer om alle muren en plafonds te laten uitdrogen.

En omdat het goedkoper is om alle rommel allemaal op het eind te laten verwijderen door een vuilnisman is er veel rommel in de tussentijd in de ruimte achter de woning van 5m2 geparkeerd, maar omdat de kleine ruimte achter de woning dan helemaal volstaat met rommel kan er dan weer geen nieuwe dakpijp aangelegd worden. En dat soort logistieke dingen...

[...]

Van die cijfers klopt er volgens mij niks. De kosten per dag voor een drone aan elektriciteit en een internetverbinding kunnen uitkomen op enkele centen per dag.
Een enkele reis voor een DFDS Ferry naar Engeland kost boven de 100 Euro en een hotel kost minstens tientallen Euros per dag.
Je laat een huis bouwen, dat kost sowieso geld. Moet je niet gewoon meebegroten/meefinancieren dat je met grote regelmaat (als goede opdrachtgever) moet kijken bij de bouw?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:33

Rmg

[...]

Een beetje drone met obstacle avoidance gaat al richting de duizend euro, een charging base, die zijn er nog niet eens commercieel, prijs op aanvraag, reken ook op 1k euro.dan nog infrastructuur/besturing op een bouwplaats, internet, stroom, droge plekken) Je zit minimaal op 2000 euro en dan is het nog lastig.

Een camera op een roomba is nog goedkoper, zelfs als je 1 roomba per verdieping koopt. En die zijn gemaakt voor pathfinding itt consumer level drones.

100 euro en een een bierpakket voor je buurman dat ie elke week ff een paar foto's schiet en doorstuurt is nog kosteneffectiever.

[ Voor 4% gewijzigd door Rmg op 30-10-2020 09:03 ]

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:33

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Dit klinkt vooral alsof je een lokale bouwbegeleider nodig hebt, onafhankelijk van de aannemer, die planning en kwaliteit stuurt en beoordeelt. Dit kan je natuurlijk zelf willen doen, maar op afstand is dat erg moeilijk.

Life is not about specs, it is about joy!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
[...]

[...]

[...]

En jij gaat dat soort dingen oplossen? Die deadlocks die je beschrijft klinken alsof ze gewoon onderdeel zijn van werken met veel disciplines in een groter project. Zelfs als je er elke dag met je neus op zou staan verwacht ik dat je hier weinig aan kunt doen.

Je drone idee is complete sci-fi kolder, wat als je door input-lag tegen een bouwvakker aan vliegt met zo'n gehaktmolen? Je raakt natuurlijk op een gegeven moment een kabel, boom, huis whatever en dan is dat ding ook stuk. En wat doet het met de motivatie van je medewerkers als jij met een drone hen in de gaten wilt houden.

Het is al genoemd maar volgens mij zijn dit je opties:

- goede bouwbegeleider zoeken die voor jou dingen bij de aannemer checkt
- goede afspraken met je aannemer maken en bijv. wekelijks bouwoverleg inplannen (van 1 a 2 uur) waar je de foto's enzo bespreekt (dus hij deelt VOOR het overleg de status en voortgang en issues)
- er gewoon elke week zijn omdat het blijkbaar niet goed gaat als je er niet bent

• OttaMotta
Fr33z schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:15:
[...]
En jij gaat dat soort dingen oplossen? Die deadlocks die je beschrijft klinken alsof ze gewoon onderdeel zijn van werken met veel disciplines in een groter project. Zelfs als je er elke dag met je neus op zou staan verwacht ik dat je hier weinig aan kunt doen.
Het helpt als je tijd hebt om met je neus erop te staan, omdat het dan meer twee richtingsverkeer wordt qua communicatie tussen jezelf, de aannemer en de bouwvakkers toe, en omdat jezelf een langer lijstje van mensen kunt hebben die klaar staan om een taak op dezelfde dag nog over te nemen wanneer het vastloopt.
Rmg schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 09:02:
[...]

Een beetje drone met obstacle avoidance gaat al richting de duizend euro. (...) Een camera op een roomba is nog goedkoper (...)
Een beetje drone met dieptesensoren voor obstacle avoidance op AliExpress is richting de 50 Euro: https://www.aliexpress.com/item/4001205326884.html
En draadloze oplader op AliExpress is zo'n tientje.
Maar dan is er nog wel veel hardware hacking and software hacking nodig om het aan alle eisen te laten voldoen.

1 stopcontactcamera op AliExpress is overigens ook richting de 50 Euro:
https://www.aliexpress.com/item/32966827914.html
Rmg schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 09:02:
[...]
100 euro en een een bierpakket voor je buurman dat ie elke week ff een paar foto's schiet en doorstuurt is nog kosteneffectiever.
Fr33z schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:15:
[...]

- goede bouwbegeleider zoeken die voor jou dingen bij de aannemer checkt
- goede afspraken met je aannemer maken en bijv. wekelijks bouwoverleg inplannen (van 1 a 2 uur) waar je de foto's enzo bespreekt (dus hij deelt VOOR het overleg de status en voortgang en issues)
- er gewoon elke week zijn omdat het blijkbaar niet goed gaat als je er niet bent
Ik had eigenlijk veel hogere "hands-off" verwachtingen van gerenommeerde aannemers, maar dit zijn op zich wel goede tips, hoewel die ook wel weer andere problemen met zich mee kunnen brengen.

[ Voor 37% gewijzigd door OttaMotta op 30-10-2020 19:28 ]

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:09
Wil je nu:
A. Het ridicule idee van video surveillance via een drone doorzetten

Of

B. Hulp bij mogelijkheden om op afstand de verbouwing in de gaten te houden?

Ook al heb je

C. Gewoon met regelmaat zelf langs gaan of iemand daar betalen om af en toe langs te gaan

Al als beste optie langs zien komen.

?

• OttaMotta
President schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 19:32:

Wil je nu:
A. Het ridicule idee van video surveillance via een drone doorzetten
Dit zou eigenlijk heel realistisch kunnen zijn binnen 1 jaar wanneer de Ring Drone en hun mogelijke concurrenten uitkomen.

B. Hulp bij mogelijkheden om op afstand de verbouwing in de gaten te houden?
Een camera zou binnen 1 week of 1 maand reeel kunnen zijn, afhankelijk van de levertijden.

C. Gewoon met regelmaat zelf langs gaan of iemand daar betalen om af en toe langs te gaan
Deze zou binnen 1 dag kunnen.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
OttaMotta schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 19:55:
[...]

Dit zou eigenlijk heel realistisch kunnen zijn binnen 1 jaar wanneer de Ring Drone en hun mogelijke concurrenten uitkomen.
[YouTube: Next-Level Autonomously Flying Indoor Security Camera | Ring Always Home Cam]

[...]

Een camera zou binnen 1 week of 1 maand reeel kunnen zijn, afhankelijk van de levertijden.

[...]

Deze zou binnen 1 dag kunnen.
Nee joh, je bent echt aan het dromen dat je dit een serieuze optie vindt. Probeer het gerust, ben benieuwd naar je ervaringen.

Genoeg feedback in dit topic denk ik waarom het een slecht idee is.

• D.deJong
  • Laatst online: 13-12 11:05
Dit is een gedachtekronkel van een fantast. Wie gaat er nou serieus met een drone rondvliegen om zijn aannemer te controleren?

• OttaMotta
D.deJong schreef op zondag 1 november 2020 @ 17:16:
Dit is een gedachtekronkel van een fantast. Wie gaat er nou serieus met een drone rondvliegen om zijn aannemer te controleren?
Het is beter dan willekeurige buren in je huis te laten te laten om het in de gaten te houden, want dan kan echt dat de volgende dag je nieuwe keuken en je nieuwe laminaat vloer zomaar gejat kunnen zijn! En laat dat nou precies zijn wat mij is overkomen nadat ik dit uitprobeerde.

[ Voor 10% gewijzigd door OttaMotta op 05-11-2020 20:44 ]

• D.deJong
OttaMotta schreef op donderdag 5 november 2020 @ 20:18:
[...]

Het is beter dan willekeurige buren in je huis te laten te laten om het in de gaten te houden, want dan kan echt dat de volgende dag je nieuwe keuken en je nieuwe laminaat vloer zomaar gejat kunnen zijn! En laat dat nou precies zijn wat mij is overkomen nadat ik dit uitprobeerde.
Willekeurige buren in je huis laten en die willekeurige buren roven vervolgens je huis leeg? Goed verhaal, lekker sterk.

• OttaMotta
D.deJong schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:31:
[...]

Willekeurige buren in je huis laten en die willekeurige buren roven vervolgens je huis leeg? Goed verhaal, lekker sterk.
Het in de gaten houden van een verbouwing kun je dus niet aan buren overlaten.

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:32
OttaMotta schreef op donderdag 5 november 2020 @ 22:19:
[...]

Ligt aan hoe goed je de buren kent. doorgaans hoef je er, volgens mij, ook niet elke dag bovenop te zitten (de aannemer zou toch wel een tijdschema moeten kunnen overleggen), dus directe buren hoeft ook niet. Bij het bouw in eigen beheer project waar ik aan mee gedaan heb, hadden we als vereniging een opzichter ingehuurd die eens in de zoveel tijd ging kijken en checken voor ons. Hij wist ook hoe een bouw gaat en waar op te letten.

• D.deJong
OttaMotta schreef op donderdag 5 november 2020 @ 22:19:
[...]

Je kan inderdaad niet alle verantwoordelijkheid bij vage kennissen/ buren leggen of er vanuit gaan dat zij met een zaklantaarn en jachtgeweer naast jouw bouwtje gaan zitten, dat zou ook wel heel naïef zijn.
Pagina: 1