PCI Express™ x1 aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisbergh
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-09 23:20
Hoi Allemaal,

Ik heb iemand en die heeft een hele oude pc met windows xp waarop software draait en dus niet zomaar op een andere pc kan zetten. Alleen nu geeft de videokaart problemen of de voeding. Je ziet soms heel veel strepen in het beeld en tekst wordt heel onduidelijk.

Nu wil ik kijken om een andere videokaart in te zetten maar dit is dus een AGP port. Nu zie ik wel een PCI Express™ x1 poort. Alleen is me nog een beetje onduidelijk hoe ik een normale videokaart op deze poort kan maken? Ik zie namelijk allemaal adapters met usb 3.0 maar daar is de pc te oud voor.

Want eerst dacht ik namelijk een van deze maar dat is een normale PCI en geen PCIE.
https://www.bol.com/nl/p/...er-card/9200000008878881/
of
https://www.onlinekabelshop.nl/inline-pcie-naar-pci-adapter

Verder had ik ook nog een videokaart gevonden alleen heeft deze geen Windows XP drivers:
https://tweakers.net/pric...et-4x-hdmi/specificaties/

Moerderbord = asus a8v-mx

Bedankt voor de hulp.

[ Voor 13% gewijzigd door dennisbergh op 28-10-2020 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:04
Denk dat je beter naar tweedehands kijkt, mogelijk iGPU, of een kopie van je oude videokaart.
Het gaat helaas wel duurder zijn dan nieuwere hardware... dus weet waar je aan begint.

kan je hier wat mee?

https://tweakers.net/vide...UMLUBkWWKOklW0krlSbG1tLQA

[ Voor 47% gewijzigd door 99ruud99 op 28-10-2020 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisbergh
99ruud99 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 23:25:
Denk dat je beter naar tweedehands kijkt, mogelijk iGPU, of een kopie van je oude videokaart.
Het gaat helaas wel duurder zijn dan nieuwere hardware... dus weet waar je aan begint.

kan je hier wat mee?

https://tweakers.net/vide...UMLUBkWWKOklW0krlSbG1tLQA
Dankjewel voor de snelle reactie maar die kaarten zijn niet meer op beschikbaar. Alleen heb toch nog even zitten doorzoeken en volgensmij heb ik gevonden wat ik moet hebben.

https://www.allekabels.nl...CM-a7_Iy0L8gaArPzEALw_wcB dit zou moeten werken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:05
Dat bord heeft een VGA uitgang en is voorzien van een chipset met geïntegreerde graphics controller. Gewoon die AGP kaart eruit trekken en een monitor direct op het bord aansluiten. En daarna zien dat je zo snel mogelijk van die antieke meuk afkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:51

nelizmastr

Goed wies kapot

Inderdaad. Videokaart eruit, onboard video weer gebruiken.

Wel even checken in de BIOS of de onboard video nog wel aan staat.

Daarna dus kaart eruit, VGA aan het moederbord hangen. Driver van de Asus website halen.

Anders hier op de v&a kijken:

https://tweakers.net/vide...WMrQAkWWJOUpW0UrmSrG1tbUA

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisbergh
Nielson schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 00:02:
[...]
Dat bord heeft een VGA uitgang en is voorzien van een chipset met geïntegreerde graphics controller. Gewoon die AGP kaart eruit trekken en een monitor direct op het bord aansluiten. En daarna zien dat je zo snel mogelijk van die antieke meuk afkomt.
Jaa idd alleen de cpu die erin zit heeft geen gpu anders had ik dat wel geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisbergh
nelizmastr schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 07:28:
Inderdaad. Videokaart eruit, onboard video weer gebruiken.

Wel even checken in de BIOS of de onboard video nog wel aan staat.

Daarna dus kaart eruit, VGA aan het moederbord hangen. Driver van de Asus website halen.

Anders hier op de v&a kijken:

https://tweakers.net/vide...WMrQAkWWJOUpW0UrmSrG1tbUA
Jaa 2ehands wil die liever niet. Zelf leek me dat ook het beste werken. Alleenja het klopt wel 2e hands weet je ook nooit zeker of het goed werkt. Maar leek mij ook meer kans dan een converter maargoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:38

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Vroegah zat er geen IGP in de CPU, maar in de chipset. :)

Dus kaart eruit, beeldscherm op de on-board VGA aansluiting.

Geen beeld? Doe eens een BIOS reset. Even de CR2032 knoopcel van het bord. Je hebt kans dat die ook leeg is na zo'n lange tijd.

[ Voor 63% gewijzigd door PD2JK op 29-10-2020 09:31 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Is een nieuwe pc met een virtual machine met XP erin geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:59

BLACKfm

o_O

dennisbergh schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:29:
[...]

Jaa 2ehands wil die liever niet. Zelf leek me dat ook het beste werken. Alleenja het klopt wel 2e hands weet je ook nooit zeker of het goed werkt. Maar leek mij ook meer kans dan een converter maargoed.
Je hebt vrij weinig keus hebt als je een AGP kaart wil, die dingen worden nieuw niet meer gemaakt (ga ik maar even van uit). En wil je iets met enige vorm van garantie dan kom je bij gereviseerde modellen bij webshops uit.

Met een riserkaart gaan werken zal de rest van de computer niet zo fijn vinden, daarbij gaat die kaart vast niet passen in een standaard kast. Er zijn ook gewoon pci-e 1x videokaarten, zoals deze , of deze als je iets helemaal nieuw wilt hebben.

En er zijn ook PCI (de ouderwetse 'witte' sloten) videokaarten, maar die zijn haast net zo oud en iets lastiger te vinden dan een AGP variant.

De onboard GPU zou je verder inderdaad ook kunnen proberen als kosteloze oplossing.

[ Voor 3% gewijzigd door BLACKfm op 29-10-2020 09:47 ]

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisbergh
BLACKfm schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:42:
[...]

Je hebt vrij weinig keus hebt als je een AGP kaart wil, die dingen worden nieuw niet meer gemaakt (ga ik maar even van uit). En wil je iets met enige vorm van garantie dan kom je bij gereviseerde modellen bij webshops uit.

Met een riserkaart gaan werken zal de rest van de computer niet zo fijn vinden, daarbij gaat die kaart vast niet passen in een standaard kast. Er zijn ook gewoon pci-e 1x videokaarten, zoals deze , of deze als je iets helemaal nieuw wilt hebben.

En er zijn ook PCI (de ouderwetse 'witte' sloten) videokaarten, maar die zijn haast net zo oud en iets lastiger te vinden dan een AGP variant.

De onboard GPU zou je verder inderdaad ook kunnen proberen als kosteloze oplossing.
Dankjewel voor de goede reactie zelf had ik de gt710 ook gevonden maar die heeft geen xp drivers. Maar de 8400gs wel alleen zie ik dus dat die geen vga of hdmi heeft dan heb ik weer een kabel converter nodig haha.

[ Voor 3% gewijzigd door dennisbergh op 29-10-2020 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisbergh
Sefyu schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:41:
Is een nieuwe pc met een virtual machine met XP erin geen optie?
Nee dat gaat niet omdat van de software geen key of crack meer hebben dus kan de software niet overzetten. Of ik moet van de pc een kopie maken mischien als dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
dennisbergh schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:53:
[...]

Dankjewel voor de goede reactie zelf had ik de gt710 ook gevonden maar die heeft geen xp drivers. Maar de 8400gs wel alleen zie ik dus dat die geen vga of hdmi heeft dan heb ik weer een kabel converter nodig haha.
Lees je wat mensen zeggen? De onboard gebruiken is een optie?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisbergh
Luxicon schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:05:
[...]

Lees je wat mensen zeggen? De onboard gebruiken is een optie?
Jaa ik lees wel wat ze zeggen maar was vergeten op te reageren sorry. Onboard weet ik niet zeker of dat krachtig genoeg is voor die programma's. Probleem is zo dat ik niet weet hoe die precies heten.

Dus ik heb liever gewoon een andere videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
dennisbergh schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:21:
[...]

Jaa ik lees wel wat ze zeggen maar was vergeten op te reageren sorry. Onboard weet ik niet zeker of dat krachtig genoeg is voor die programma's. Probleem is zo dat ik niet weet hoe die precies heten.

Dus ik heb liever gewoon een andere videokaart.
Oke, er staan er genoeg op Marktplaats. Kost bijna niets. Ik zou een geschikte kaart kopen en niet gaan klooien met andere oplossingen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:59

BLACKfm

o_O

dennisbergh schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:53:
[...]

Dat zou vreemd zijn dat er geen drivers zijn, als ik de berichten goed lees op het internet is de GTX 960 de laatst ondersteunde GPU voor XP, de 700 serie is een stuk ouder.

Het zal allemaal wat voeten in aarde hebben, maar dat is het risico met 'antieke' hardware.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
dennisbergh schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:00:
[...]

Nee dat gaat niet omdat van de software geen key of crack meer hebben dus kan de software niet overzetten. Of ik moet van de pc een kopie maken mischien als dat kan.
Van een fysiek systeem een VM maken is mogelijk. Als je googled op 'create xp virtual machine from existing system' vind je bijvoorbeeld wat pointers: https://superuser.com/que...ndows-xp-physical-machine.

Het zal je waarschijnlijk wel een dagje kosten, maar het gaat je toekomstige ellende besparen (zoeken en onderhouden van oude hardware).

Mocht dit echt geen optie zijn, zoek dan eens op tooltjes waarmee je de serial van je programma kan opsporen.
Pagina: 1