De juiste, toekomstbestendige game GPU voor 3440x1440 144hz

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Thrawni
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:57
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
videokaart om te gamen. Ik heb sinds enige tijd een G-Master GB3466WQSU en wil hiervoor zeer graag een nieuwe videokaart gaan kopen, gezien ik nu nog gebruik maak van een GTX 1060 6gb. Ik houd al enige tijd zowel het rode team als het groene team in de gaten, maar na AMD's presentatie van vandaag over de RX6000 series weet ik het even niet meer.

Eigenlijk wil ik voor maximaal 800,- een videokaart gaan kiezen, hoogswaarschijnlijk een rtx 3080 of een RX6800XT, die het beste is om over vijf jaar nog te gebruiken op de zojuist genoemde resolutie. Ik verwacht natuurlijk niet dat ik over vijf jaar nog alle grafische toeters en bellen op ultra kan hebben staan, maar ik zou de kaart willen kiezen die hier waarschijnlijk het beste uit de boeken gaat komen. Bij een RTX 3080 denk ik zo dat de voordelen zijn: DLSS, Ray Tracing & bewezen driver-support. Ik zit hier wel echter te knagen over het 10GB aan VRAM, want ik ben bang dat dat over drie/vier/vijf jaar wellicht niet genoeg zou zijn. Als ik dan naar een RX6800XT kijk, heeft deze weer 16gb aan VRAM, wat mij dan weer meer vertrouwen geeft in de toekomstbestendigheid van de kaart. Nadelen zijn echter wel dat zij nog, naar mijn idee, moeten bewijzen dat ze aan goede driversupport doen en de vraag of super resolution wel kan tippen aan DLSS. Ik meen mij te lezen dat AMD met de laatste videokaart veel stabiliteitsproblemen heeft gehad en daarom ben ik ook bij deze release een beetje zenuwachtig of de drivers goed gaan uitpakken zoals ze dat wel bij Nvidia doen (naar mijn idee).

Ik snap dat voor het een en ander nog niet precies duidelijk kan zijn hoe het gaat lopen (zoals bijv DLSS 2.0 vs Super Resolution), maar ik dacht dat het geen kwaad kon om toch licht te pitchen hoe hier over gedacht word, indien iemand hier wél duidelijk zou weten waar hij/zij voor zou gaan met de kennis die we vandaag hebben. Mocht bijvoorbeeld nou blijken dat de RTX 3080 dikke prima is op mijn resolutie en dat 10gb aan VRAM meer dan genoeg is, dan zou dat al helpen om te weten waarom dat zo is zodat ik kan kijken of ik vandaag nog een model ga pre-orderen.

Hoop dat ik zo mijn punt enigszins duidelijk heb gemaakt en anders zal ik mij nader verklaren in de comments.

Wat is je budget?
Ongeveer 800,- euro..

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, Nvidia of AMD, en dan als AIB's denk ik Asus, MSI of Gigabyte (ik weet niet of deze drie merken echter wel zo vertrouwelijk zijn met AMD GPU's? Dat neem ik maar aan nu)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 189,-€ 189,-
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 Elite€ 128,95€ 128,95
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Define C TG€ 86,46€ 86,46
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 30,65€ 30,65
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G36C16U4B€ 83,03€ 83,03
1VoedingenCorsair RM750x (2018) Zwart€ 119,90€ 119,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 637,99

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MonitorenIiyama G-Master GB3466WQSU-B1 Zwart€ 479,-€ 479,-
1ToetsenbordenCorsair Gaming K95 RGB Platinum Cherry MX Speed (Qwerty US)€ 167,90€ 167,90
1MuizenLogitech G502 Hero€ 54,90€ 54,90
1Gaming headsetsHyperX Cloud II Red€ 80,-€ 80,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 781,80

Alle reacties

• Potenscia
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13-12-2025
Op 3440x1440 zou ik me geen zorgen maken over 10GB VRAM. 4K is een ander verhaal, maar dit is nog lang geen 4K.

Welke games speel je?

• Thrawni
Witcher 3, Overwwatch, CoD MW. Ik wil de komende vijf jaar ook de nieuwste PC games gaan spelen, zoals TES VI, Cyberpunk, CoD/Assassin's Creed, Diablo IV. Voornamelijk dus veel games die enkel voor de PS5/XSX uit gaan komen.

Mijn monitor ondersteunt ook FreeSync2, en ik zat laatst te denken of ik dat ook moet mee laten wegen in het kiezen.

Super Resolution vs DLSS 2.0
16GB vs 10GB
FreeSync2 vs G-Sync
RT AMD vs RT Nvidia

FreeSync2 wint het voor mij, maar dat komt enkel en alleen maar omdat ik dat heb op mijn monitor en geen G-Sync heb. Niks inhoudelijks dus (als daar verschil in zit, dat weet ik niet). Of ik dit mee moet laten wegen is een tweede.

DLSS 2.0 heeft zich bewezen en Super Resolution moet dat nog gaan doen.

16GB voelt aan alsof het belangrijker zal zijn om over 5 jaar games alsnog goed te draaien, iig beter dan een rtx 3080 met 10gb.Ook op 3440x1440, maar dat vraag ik mij dus af. Als nu al duidelijk zou zijn dat 10gb aan vram, voor deze resolutie, over 5 jaar meer dan genoeg zou zijn, dan zou ik al veel zekerder zijn dat ik een RTX 3080 wil.

RT Nvidia lijkt het nu te winnen, maar gezien RT nog op stoom moet komen en de consoles hierbij ook vaart achter gaan zetten, met RDNA 2 architectuur, verwacht ik dat AMD hier wel gedegen in kan presenteren.

• Thrawni
Topic kan dicht voor mij. Het is mij duidelijk dat ik gewoon moet wachten op de RX6800XT en dat er zowel argumenten zijn vóór 10gb als tegen 10gb. Gezien ik toch liever safe ben dan sorry, ga ik hoogswaarschijnlijk of voor de RX6800XT óf ik wacht totdat RTX 3080 ti uit is met meer VRAM.

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:50
Thrawni schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 22:47:

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, Nvidia of AMD, en dan als AIB's denk ik Asus, MSI of Gigabyte (ik weet niet of deze drie merken echter wel zo vertrouwelijk zijn met AMD GPU's? Dat neem ik maar aan nu)
Ik had deze vraag toevallig vanmiddag gesteld en hier vind je het antwoord: DaniëlWW2 in "CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144". Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x