Mogelijke aardlus Dual 1234 Automatic platenspeler

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartb96
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 30-03-2022
Beste Tweakers,

Ik heb een probleem met mijn platenspeler. Er komt een brom geluid uit mijn installatie. Na wat onderzoek, denk ik zelf dat het te maken heeft met een aardlus. Alleen gaat de informatie en uitleg hierover mijn pet te boven. Nu was ik benieuwd of één van jullie mij op weg kan helpen. Mijn installatie is als volgt:

- Platenspeler: Dual 1234 Automatic
- Voorversterker: DAP audio PRE-101
- speakers: Logitech THX Z625 of Z623?

Aansluiting is als volgt:

Platenspeler heeft een DIN 5-pin kabel, dus geen losse massakabel, hier zit een verloopstekkertje aanvast (DIN naar roodwit tulp en massakabel). Het verloopstekkertje is aangesloten op de voorversterker met de massakabel ook aan de voorversterker (middels een daarvoor bestemd schroefje).

Van de voorversterker naar de speaker loopt ook een roodwitte tulp kabel.

Is er iemand die weet waar de storing wordt veroorzaakt?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:57

Bestla

M/M -> V/F

Is het plotseling opgetreden?

Dan vermoed ik een slecht contact/soldeerpunt in de platenspeler of in de DIN stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartb96
Dankjewel voor je reactie!

Nee het is al sinds ik de platenspeler heb, ik heb deze overkocht van de vorige eigenaar. Bij hem thuis hebben we uitgebreid geluisterd naar de platenspeler, bij hem was er geen brom toon te horen.

Als ik een beetje wring aan de DIN kabel en het verloopstekkertje, wordt de bromtoon wel erger of minder erg afhankelijk van hoe je hem duwt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:55

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

bartb96 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:48:
Als ik een beetje wring aan de DIN kabel en het verloopstekkertje, wordt de bromtoon wel erger of minder erg afhankelijk van hoe je hem duwt
Dat klinkt meer als een slechte verbinding dan een aardlus, heb je kennis/mogelijkheid de solderingen in de stekkers na te kijken?
Een aardlus kun je 'testen' door de tulpstekers van de verloop te manipuleren: trek deze zover eruit dat alleen de pin contact maakt. Dan maakt de afscherming geen contact en kan er geen aardlus langs die weg lopen.
Ook kan het liggen aan één van de tulpstekers, dus probeer ook eentje half eruit te trekken.
Zet het volume niet te hard :-)

Daarnaast kun je een aparte draad trekken tussen de platenspeler (verbind met chassis) en het aardpunt op de versterker. Helpt dat, dan had je geen aardeverbinding.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
DIN-stekkers zijn inderdaad niet zo betrouwbaar als ze al wat ouder zijn.

Mocht dat niet de oorzaak zijn:

Is het een (zware) brom of hoor je alleen de ratel / boventonen van de brom? Volgens mij zijn alle apparaten niet verbonden met de randaarde van het lichtnet. Dan kan je alsnog wel een lus hebben via de ontstoringscondensatoren van schakelende voedingen, maar daar zou de grondtoon van de brom niet doorheen moeten kunnen. Je hoort dan niks of misschien alleen de boventonen.

[ Voor 92% gewijzigd door TBTL op 29-10-2020 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartb96
DeBolle schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:56:
[...]

Dat klinkt meer als een slechte verbinding dan een aardlus, heb je kennis/mogelijkheid de solderingen in de stekkers na te kijken?
Een aardlus kun je 'testen' door de tulpstekers van de verloop te manipuleren: trek deze zover eruit dat alleen de pin contact maakt. Dan maakt de afscherming geen contact en kan er geen aardlus langs die weg lopen.
Ook kan het liggen aan één van de tulpstekers, dus probeer ook eentje half eruit te trekken.
Zet het volume niet te hard :-)

Daarnaast kun je een aparte draad trekken tussen de platenspeler (verbind met chassis) en het aardpunt op de versterker. Helpt dat, dan had je geen aardeverbinding.
Ik zie geen mogelijkheid om de DIN kabel open te maken? Is dit een kwestie van grofgeweld of is er een trucje om de huls er af te krijgen?

Ik zal de aardlus einde deze middag even testen.

is de aardverbinding bij DIN kabels niet ingebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartb96
TBTL schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:29:
DIN-stekkers zijn inderdaad niet zo betrouwbaar als ze al wat ouder zijn.

Mocht dat niet de oorzaak zijn:

Is het een (zware) brom of hoor je alleen de ratel / boventonen van de brom? Volgens mij zijn alle apparaten niet verbonden met de randaarde van het lichtnet. Dan kan je alsnog wel een lus hebben via de ontstoringscondensatoren van schakelende voedingen, maar daar zou de grondtoon van de brom niet doorheen moeten kunnen. Je hoort dan niks of misschien alleen de boventonen.
ja het is wel een zware toon. En zoals ik schreef wordt de toon dus harder en erger als ik dus aan het verloopstuk en de DIN-kabel op een bepaalde manier beweeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla

Bestla

M/M -> V/F

DIN stekkers kun je proberen open te maken door de kabel als het ware door de stekker heen te duwen . Het zwarte plastic met de pinnetjes komt dan uit de grijze stekkeromhulsel omhoog. Duw even verder en je ziet de soldeerpinnetjes.

Kan dat niet? Dan kun je ipv een nieuwe DIN kabel of stekker beter meteen een nieuwe cinch (tulpstekker) kabel aan je platenspeler maken met losse aardingskabel.

Je moet wel kunnen solderen.

[ Voor 31% gewijzigd door Bestla op 29-10-2020 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartb96
Bestla schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:01:
DIN stekkers kun je proberen open te maken door de kabel als het ware door de stekker heen te duwen . Het zwarte plastic met de pinnetjes komt dan uit de grijze stekkeromhulsel omhoog. Duw even verder en je ziet de soldeerpinnetjes.

Kan dat niet? Dan kun je ipv een nieuwe DIN kabel of stekker beter meteen een nieuwe cinch (tulpstekker) kabel aan je platenspeler maken met losse aardingskabel.

Je moet wel kunnen solderen.
Ik krijg hier geen beweging in. Misschien is een tulpkabeltje erop zetten misschien wel de mooiste oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Het kan ook aan de voeding (18V AC) van de voorversterker liggen. Probeer deze eens via een verlengkabel op een andere stroomgroep aan te sluiten om te kijken of het verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartb96
TMDC schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:39:
Het kan ook aan de voeding (18V AC) van de voorversterker liggen. Probeer deze eens via een verlengkabel op een andere stroomgroep aan te sluiten om te kijken of het verandert.
Net twee andere stopcontacten geprobeerd, verderop in de kamer. Geen verschil, al durf ik niet te zeggen dat het een andere stroomgroep is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
bartb96 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:44:
[...]
Net twee andere stopcontacten geprobeerd, verderop in de kamer. Geen verschil, al durf ik niet te zeggen dat het een andere stroomgroep is.
De reden dat ik het buiten de platenspeler zoek is omdat je aangeeft dat hij bij de vorige eigenaar het prima deed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla

Bestla

M/M -> V/F

Tijdens transport de kabels wat intern beschadigd? Bij oude kabels zou ik het zeker controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartb96
De brom wordt trouwens ook harder als ik het metalen deel van de verloopstekker vastpak. (Zie foto) op de foto is links de din kabel richting de platen speler, rechts is het verloopstekkertje richting de voorversterker
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QsaSRzofmrjmYyGcJZtGxf1awp0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bhecD4dgTJNlzCojrR7wRPbO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartb96
Ter info:

Bij het aansluiten van de platenspeler rechtstreeks op de speakers (wel dmv de verloopstekker) is de brom nog steeds te horen, maar dan heel zachtjes wat natuurlijk te maken heeft met het feit dat het dan een phono signaal is op een line ingang.

Maar dit sluit misschien wel uit dat het aan de voorversterker ligt.

Daarna ook een ander verloopstekkertje gebruikt, nog steeds zelfde brom.

Dus lijkt het aan de platenspeler te liggen of de speakers...

[ Voor 17% gewijzigd door bartb96 op 29-10-2020 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:05

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

De voorversterker zou ook helemaal stil moeten zijn als die aanstaat zonder platenspeler aangesloten. Is dat het geval? Ik heb toevallig dezelfde voorversteker ooit gekocht voor mijn `70s Technics pickup.

Zit er wellicht een ouderwetse reparatiewinkel ergens in de buurt die een kabel+tulpstekkers direct op de printplaat zou kunnen solderen voor je? Dat is niet zoveel werk met dit type apparaten.

edit: je zou eventueel zelf een koperen draadje kunnen vastmaken aan een schroef op de platenspeler (eentje die ver in het apparaat schroeft, bij voorkeur bij de printplaat ergens) en deze draad aan de andere zijde kunnen vastschroeven aan jouw DAP. Laat dan de massadraad van die verloopstekker even voor wat het is.. zo kun je dat stekkertje ook uitsluiten :)

[ Voor 31% gewijzigd door Michael Knight op 29-10-2020 15:25 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
Michael Knight schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:22:
ZIt er wellicht een ouderwetse reparatiewinkel ergens in de buurt die een kabel+tulpstekkers direct op de printplaat zou kunnen solderen voor je? Dat is niet zoveel werk met dit type apparaten.
Ik heb vorig weekend mijn Dual 1219 laten reviseren in Almere:

TMDC in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:05

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

TMDC schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:25:
[...]

Ik heb vorig weekend mijn Dual 1219 laten reviseren in Almere:

TMDC in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3"
Ik lees net met plezier jouw post in het Vinyl topic. oOo Net bedrag ook voor de hoeveelheid werk, echt een liefhebber dus!

Ik heb mijn pickup (of eigenlijk, die was van mijn ouders) zelf gereviseerd, vandaar ook het advies om (net als in jouw setup) bijvoorbeeld een nieuwe kabel te solderen. Na zoveel jaren gebruik/stilstand loop je altijd wat risico met analoog signaal. Na een kleine revisie kan zo`n apparaat weer jaaaaren mee.. * glimlacht *

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Die "aardaansluiting" op de voorversterker doet het w.s. niet. De voorversterker krijgt zijn spanning van een adapter zonder randaarde durf ik te wedden (en de speakers dito) dus er is helemaal geen sprake van aarde als zodanig. Aardedraadje van de verloopstekker verlengen en aansluiten op iets van metaal wat gevoed wordt door een randaardestekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartb96
Michael Knight schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:22:
De voorversterker zou ook helemaal stil moeten zijn als die aanstaat zonder platenspeler aangesloten. Is dat het geval? Ik heb toevallig dezelfde voorversteker ooit gekocht voor mijn `70s Technics pickup.

Zit er wellicht een ouderwetse reparatiewinkel ergens in de buurt die een kabel+tulpstekkers direct op de printplaat zou kunnen solderen voor je? Dat is niet zoveel werk met dit type apparaten.

edit: je zou eventueel zelf een koperen draadje kunnen vastmaken aan een schroef op de platenspeler (eentje die ver in het apparaat schroeft, bij voorkeur bij de printplaat ergens) en deze draad aan de andere zijde kunnen vastschroeven aan jouw DAP. Laat dan de massadraad van die verloopstekker even voor wat het is.. zo kun je dat stekkertje ook uitsluiten :)
Yes voorversterker is stil, op een kleine zoom na bij opendraaien van speakers. Maar dit is er ook bij het aansluiten van audio chromecasy op de speakers via een rca>aux kabel.

Ik ga zo even bij de gamma een koperen kabeltje halen. En dat testen.

Ik woon in Den Haag. Misschien heeft iemand een suggestie voor een reparatiewinkel. Anders misschien wat vinylwinkels contacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Probleem hierboven is dat de voorversterker helemaal niet geaard is. Je moet toch op zoek naar "echte" aarde zoals ik hierboven beschreef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartb96
Bart2005 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:16:
Probleem hierboven is dat de voorversterker helemaal niet geaard is. Je moet toch op zoek naar "echte" aarde zoals ik hierboven beschreef.
En hoe aard ik deze? Kan ik hiervoor opzoek gaan naar een andere adapter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla

Bestla

M/M -> V/F

Heeft die phono pre geen geaarde stekker? Of heb je geen geaard stopcontact in de buurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartb96
Bestla schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:47:
Heeft die phono pre geen geaarde stekker? Of heb je geen geaard stopcontact in de buurt?
Deze lijkt me niet geaard?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1WSRhpWApIawxgT6fXdhtQWJtT0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QvhxsAUgMFWSg93udzU1opaS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla

Bestla

M/M -> V/F

Dat is raar, dan heeft dat schroefje achterop weinig zin. En heb je geen audio spul in de buurt staan waar je eventueel je aardedraad zou kunnen aansluiten? Of probeer een langere aarde draad even op de randaarde van een stopcontact te houden om te kijken of de brom dan weg is.

[ Voor 19% gewijzigd door Bestla op 29-10-2020 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
bartb96 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:26:
[...]

En hoe aard ik deze? Kan ik hiervoor opzoek gaan naar een andere adapter?
Aardedraadje van de verloopstekker verlengen en aansluiten op iets van metaal wat gevoed wordt door een randaardestekker. Of op de randaarde van een stopcontact maar dat is niet ongevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartb96
Bart2005 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:01:
[...]

Aardedraadje van de verloopstekker verlengen en aansluiten op iets van metaal wat gevoed wordt door een randaardestekker. Of op de randaarde van een stopcontact maar dat is niet ongevaarlijk.
Dus dan moet ik een apparaat zoeken dat een geaarde stekker heeft? alle apparaten om en nabij mijn stereo staan (playstation, speakers en tv) zijn niet geaard...

Dan maar een keukenmachine naast de tv 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla

Bestla

M/M -> V/F

bartb96 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:06:
[...]

Dus dan moet ik een apparaat zoeken dat een geaarde stekker heeft? alle apparaten om en nabij mijn stereo staan (playstation, speakers en tv) zijn niet geaard...

Dan maar een keukenmachine naast de tv 8)7
Officieel mag het niet, maar even naar de radiateur van de CV om te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Nou ja een "echte" aarde is de enige oplossing voor het probleem. Ik stam nog uit de tijd dat een platenspeler modern was dus vaak genoeg bij de hand gehad. Het punt is dat het geen signalen zijn op line-niveau zoals we dat gewend zijn tegenwoordig maar slecht enkele millivolts bij een MD element en nog veel minder (doorgaans) bij een MC element. Derhalve zeer gevoelig voor brom en ellende.

[ Voor 7% gewijzigd door Bart2005 op 29-10-2020 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Bestla schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:12:
[...]

Officieel mag het niet, maar even naar de radiateur van de CV om te testen?
Vaak niet werkend omdat aansluitingen niet altijd van metaal zijn. Maar proberen kan geen kwaad. De TS moet toch op zoek naar echte aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla

Bestla

M/M -> V/F

Bliksemafleider in de buurt? Betere aarding is er niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
Een mogelijke oplossing die wel geld kost is een platenspeler met een ingebouwde voorversterker aanschaffen. Die kan direct op de actieve speakers en dan heb je het probleem opgelost. :)

Of mogelijk iets moderns als een cd-speler aanschaffen. :) Dat werkt ook met plaatjes maar dan van die zilverkleurige.

[ Voor 24% gewijzigd door Bart2005 op 29-10-2020 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:44
Wel wonderlijk hoe een receiver met phono in ook een aarde klem/schroef heeft, maar vaak een stekker heeft zonder aarde. Is het gewoon te doen om een common ground tussen de twee apparaten los van echte aarding naar massa/aarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartb96
Ja, dat begrijp ik dus ook niet helemaal aan het bovenstaande verhaal. De meeste versterkers hebben toch geen geaarde stekker, maar wel een aansluiting voor een massakabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Ja inderdaad. Maar er is geen garantie op geen brom dan. Het probleem treedt ook niet "per definitie" op. Maar als je het hebt dan heb je echte aarding nodig. Dat werkt altijd. En is de enige oplossing. Het lijkt in dit topic dat dat heel lastig te realiseren is maar dat valt wel mee natuurlijk.

[ Voor 25% gewijzigd door Bart2005 op 29-10-2020 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartb96
Echte aarde is in dit geval dan denk ik geen optie, gezien ik niet ga aarden aan een radiator (lees verhalen waar mensen hun huis hierdoor roosteren) en er geen één apparaat geaarde stekker heeft.

Dan is zelfs nog de vraag of de stopcontacten geaard zijn in de woonkamer

EDIT: stopcontacten in woonkamer zijn geen geaarde stopcontacten

[ Voor 11% gewijzigd door bartb96 op 29-10-2020 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Anders schaf je zoiets aan:

https://www.bol.com/nl/p/...ld-hout/9200000073477383/

Speakers ook nog in de pootjes. :) En voorversterker zodat ie direct op de speakers kan EN usb zodat je mp3'tjes kan maken van je platen. Oprecht een leuk ding vind ik het. De Dual is uiteraard veel beter, dat wel. Legendarische draaitafels.

[ Voor 38% gewijzigd door Bart2005 op 29-10-2020 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartb96
Bart2005 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:29:
Anders schaf je zoiets aan:

https://www.bol.com/nl/p/...ld-hout/9200000073477383/

Speakers ook nog in de pootjes. :) En voorversterker zodat ie direct op de speakers kan EN usb zodat je mp3'tjes kan maken van je platen. Oprecht een leuk ding vind ik het. De Dual is uiteraard veel beter, dat wel. Legendarische draaitafels.
haha, voorkeur gaat toch wel echt naar het behouden van m'n Dual. Worden toch de Mercedes onder de platenspelers genoemd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartb96
Ja m'n Dual is een prachtig ding. Meest charmante is de automatische arm, die op zn rustige gemak zich op de plaat legt. Blijft altijd een stukje onthaasten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Er moet toch wel iets aan stopcontact te vinden zijn bij jou in huis.. Wasmachines enzo moeten randaarde hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:14
Propheticus schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:22:
Wel wonderlijk hoe een receiver met phono in ook een aarde klem/schroef heeft, maar vaak een stekker heeft zonder aarde. Is het gewoon te doen om een common ground tussen de twee apparaten los van echte aarding naar massa/aarde?
Dat ding koppel je aan je versterker om potentiaalverschil te vereffenen. Niet aan de randaarde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/26xHZcQxBIeRmHDljFy7yAgHnac=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IGkgbYlyRaWQ8sRYrJRRNnSN.png?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door Centauriprime op 29-10-2020 17:48 . Reden: Plaatje toegevoegd ]

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartb96
Bart2005 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:35:
Er moet toch wel iets aan stopcontact te vinden zijn bij jou in huis.. Wasmachines enzo moeten randaarde hebben.
Ja in de keuken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
Je hebt ook van die apparaten die je er tussen hangt die galvanisch scheiden.
Ook wel ontstoringfilter of (massa)scheidingsfilter genoemd.
Bijv.

edit: I stand corrected. Niet voor Phono level.

[ Voor 5% gewijzigd door Propheticus op 29-10-2020 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartb96
Propheticus schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:37:
Je hebt ook van die apparaten die je er tussen hangt die galvanisch scheiden.
Ook wel ontstoringfilter of (massa)scheidingsfilter genoemd.
Bijv.
Zou je deze dan tussen de platenspeler en de voorversterker moeten leggen? Of tussen de voorversterker en de speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
Centauriprime schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:35:
[...]

Dat ding koppel je aan je versterker om potentiaalverschil te vereffenen. Niet aan de randaarde.
Ja precies, beetje een misleidende term dan 'aarde'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
Dat is voor lijnsignalen. Het signaal van je element help je naar God met zo'n ding. Bovendien is dit een "oplossing" voor een aardlus waarvan hier geen sprake is.

[ Voor 31% gewijzigd door Bart2005 op 29-10-2020 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartb96

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Nee. Het was volgens mij al duidelijk dat je geen last van een aardlus hebt. Dat is heel iets anders. Waar jij last van hebt is geen aarde en daar bestaan geen kastjes voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartb96
Ik zal de boel eens meenemen naar een speciaal zaak, dan kan de speler ook eens aangesloten worden op een andere installatie, kijken of zo meer oorzaken naar boven komen.

Kan me niet voorstellen dat bij een platenspeler 'echte aarde' nodig is, lees nergens dat dit nodig is en zelfs wordt afgeraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerry-c
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-05 21:45
Probeer eens de aarde draad tegen het metalen deel van de buitenkant van éen van de ingaande tulp stekkers van de voorversterker te houden. Dit loste bij mij de brom op.
Pagina: 1