Ubuntu installeren op (Fake)RAID naast Windows schijf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrowningElysium
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 17:20
Hallo,

Ik zou graag Ubuntu willen installeren op 2 SSD's in RAID. Windows heb ik al geïnstalleerd op een m2 SSD.
Echter in het begin had ik problemen met het installeren van GRUB2 welke automatisch werd geïnstalleerd op de Windows schijf.

Nu heb ik via mijn moederbord de RAID gesloopt en opnieuw aangemaakt door middel van Intel RST. Echter kan ik nu compleet niet meer schrijven naar deze schijf.

Mijn Hardware:
/dev/nvme0n1 1TB m2 SSD
/dev/sdaa 250GB Samsung Evo 850 Sata SSD
/dev/sdab 2TB HDD voor mijn games
/dev/sdac 250GB Samsung Evo 850 Sata SSD
/dev/sdad 12TB HDD voor media etc.
Moederbord: Gigabyte Z490 Gaming

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
mdadm --assemble --scan maakt de schijf beschikbaar.
Ik heb ook geprobeerd een Software Raid te maken via mdadm. Dit ging ook niet lekker.

Graag zou ik wat instructies krijgen hoe ik Ubuntu kan installeren over deze twee Samsung SSD's. Hierbij moet ik zeggen dat ik kan navigeren in Linux, basis dingen configureren. Maar dat ik vaak nog niet goed weet gebaseerd op termen waar ik moet zijn.

De reden dat ik een dualboot wil is dat ik graag mijn developer/werk omgeving compleet wil scheiden van mijn Privé omgeving.

[ Voor 6% gewijzigd door DrowningElysium op 28-10-2020 22:39 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:20

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Welk probleem probeer je op te lossen met je raid config? Gezien je opmerking dat je wat beperkt in je kennis en kunde bent, is het eerder de vraag of je je hier mee bezig moet houden. Regelmatig een backup maken heeft meer zin dan dit proberen te leren en laten werken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrowningElysium
Om eerlijk te zijn had ik deze twee SSD's voor Windows voordat ik de M2 schijf erbij kreeg.
Nu heb ik niks aan twee inviduele schijven van 250GB. Dus leek het me goed om ze weer aan elkaar te binden met RAID 0 voor een grotere schijf en meer snelheid.

Echter lukt het installeren nu ook niet omdat ik maar geen grub2 kan installeren op welke schijf dan ook. Dit errort. telkens tijdens de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voor de snelheid hoef je het niet te doen. SSDs zijn sneller dan de data poort het effectief aan kan. Wil je het als 1 grote schijf hebben, dan heb je daar andere oplossingen voor, zoals LVM als tussenlaag of met file systems zoals btrfs.

Wat is de error die je krijgt bij het installeren van Grub2? Is er wel een EFI partitie aanwezig om Grub op te installeren? Let erop dat die dus geen onderdeel mag zijn van je RAID configuratie. Of heb je de m.2 SSD er weer in zitten? Want dan zou het standaard daarheen moeten gaan, omdat daar als een ESP op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrowningElysium
Wanneer hij bezig gaat met Grub2 te installeren krijg ik een error dat hij dit niet kan of mag. Verder niet heel veel informatie.

Toen ik het probeerde te installeren op mijn nieuwe RAID partitie kreeg ik pure vraagtekens.
Foto daarvan:
https://usercontent.irccl...re4104193789099511159.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Tja, dat is Ubuntu. Misschien dat je met de server installer (dat zou een text-based installer moeten zijn zoals Debian heeft) meer succes hebt.

Als Ubuntu met de installer hetzelfde doet als Debian, zou je op een andere TTY juist de stappen moeten zien die het op de achtergrond uitvoert met eventuele foutmeldingen ervan.

Pagina: 1