Kozijn plaatsen puur op buitenmuur?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:17
Hi all,

Vraagje voor een kleine verbouwing hier.
Onze sectionaal garagedeur gaat binnenkort uit de garage, en daar komt een kozijn voor terug in de plaats.
De muur is echter nu zo opgebouwd destijds (huis 4j oud), dat dit goed uit komt voor de garagedeur (ten minste, dat is mijn vermoeden waarom het zo zit nu).

Echter nu is het kozijn aangemeten om tussen de buitenmuur geplaatst te worden. Die wordt binnenkort geplaatst.
Ik vroeg me vandaag ineens af, komt dat wel goed zo, tussen alleen maar de buitenmuur?

Weet iemand of dit ok is om hem zo te plaatsen? Ik begrijp na wat googlen dat kozijnen eigenlijk altijd overlappend geplaatst worden over de binnen en buitenmuur heen. Dat zou in dit geval betekenen dat er een stuk weggeslepen zou moeten worden en de binnenmuur doorgetrokken dient te worden bijvoorbeeld.

In de huidige situatie zal de hoek luchtdicht gemaakt worden later met afwerklatten en ik vermoed pur.

De buitenmuur die naar binnen steekt is een rij stenen die haaks op de buitenmuur zijn gemetseld, het hoekje om zeg maar..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wv_b6H208D5hdTTVlJ5UyZR_7Rw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4hroc5a8ppO7VsZ1LujklyU1.png?f=user_large

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:06

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Ligt er aan wat je met de ruimte wilt doen, maar je hebt (en had) zo een koudebrug op de plek waar de buitenmuur binnen komt. Wil je dat voorkomen dan lijkt het mij het handigst een deel van het "hoekje om" weg te halen en het deel tussen kozijn en binnenmuur te isoleren en af te werken (met hout).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:50
Hier worden binnenkort kozijnen geplaatst. Ze maken hier gebruik van stelkozijnen. Eigenlijk gewoon een plank die ze netjes pas zetten en daarop het kozijn. Zo zit het strakker, beter geïsoleerd en kan het niet verzakken. Al dus de verkoper. Hoe jij het wilt plaatsen is stomp kozijn en met wat ik gelezen heb niet echt aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
W1LL3M schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:36:
Ligt er aan wat je met de ruimte wilt doen, maar je hebt (en had) zo een koudebrug op de plek waar de buitenmuur binnen komt. Wil je dat voorkomen dan lijkt het mij het handigst een deel van het "hoekje om" weg te halen en het deel tussen kozijn en binnenmuur te isoleren en af te werken (met hout).
Dat is misschien wel aardig om nog even te vermelden inderdaad..
Het is een aanpandige garage al reeds voorzien van een binnendeur, en wordt straks onderdeel van de woonkamer. Wordt ook vloerverwarming in doorgelegd etc.

Koudebrug is dus vanzelfsprekend niet wenselijk.

Tot hoe ver de binnenmuur weg halen is me nog niet geheel duidelijk. Kan het kozijn wel op alleen de binnenmuur gemonteerd worden, al dan niet met een stelkozijn? Als het daar achter aan de binnenzijde wordt afgewerkt met hout en isolatie is het ok?
Buitenmuur laten zitten en afwerken met hout voorkomt de koudebrug niet vermoed ik? Wellicht een geisoleerde plaat wel?

Met verwijderen stuk buitenmuur krijg je zoiets dan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XVcTW8KBrg4r0x5hW0ouNtWxL1c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ONnhdPl1nE0Ru6zyunOzM6yL.png?f=user_large

Zal morgen de timmerman eens bellen hoe die dit van plan is nu, om te zien wat er eventueel nog verandert kan worden..

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Renzzie schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:48:
Hier worden binnenkort kozijnen geplaatst. Ze maken hier gebruik van stelkozijnen. Eigenlijk gewoon een plank die ze netjes pas zetten en daarop het kozijn. Zo zit het strakker, beter geïsoleerd en kan het niet verzakken. Al dus de verkoper. Hoe jij het wilt plaatsen is stomp kozijn en met wat ik gelezen heb niet echt aan te raden.
De details van plaatsen heb ik niet gevraagd en getekend. Wellicht komt dat er wel tussen, maar dan nog puur op de buitenmuur.
Ik ben wel een klein beetje bekend met stelkozijnen, maar die worden volgens mij veelal geplaatst tussen buiten en binnenmuur. Dat is hier eigenlijk niet echt mogelijk zonder de garage helemaal te verbouwen en dagen open te hebben. Dat was nou net niet de bedoeling :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Nu ik er nog even over denk, zou de meest eenvoudige oplossing zijn om bijv. 30mm PIR plaat tegen het kozijn aan te zetten op de buitenmuur en dit door te trekken tot de binnenmuur.
Dat levert een isolatiewaarde op beter dan het HR++ glas zo te zien, en moet volgens mij wel passen.

Zou dat een optie zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23-04 21:11

MLLL

Palm Treo 650

Als er er een renovatiesponning zit aan de buitenkant van het nieuwe kozijn ben je spekkoper dan hoeft er niets geslepen te worden van de binnenmuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-04 21:44
Normaal steek je deze ter hoogte van de spouw/isolatie, met metalen afstandshouders vastgeschroefd in de binnenmuur. Het kozijn zelf is geïsoleerd, de buitenkant komt tegen de koude buitenmuur, de binnenkant tegen de warme binnenmuur.
In jou geval is het al te smal opgemeten en gemaakt vermoed ik, dan kan je het volgens mij best net tegen/achter de slag monteren, dus de voorkant van het kozijn op de lijn van de achterkant van de buitenmuur (maak je geen zorgen, de paar metalen afstandshouders zijn stevig genoeg). Dan kan je over de dikte van het kozijn isolatie plaatsen, en zo de opening in de binnenmuur opvullen. Zoals je aangepaste tekening, maar het rode blokje naar beneden zodat het linkerbovenhoekje net tegen de rechteronderhoek van de blauwe buitenmuur komt.

[ Voor 5% gewijzigd door naftebakje op 29-10-2020 12:29 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1