Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaptorK
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-09 19:37
Hoi allemaal,

Ik zou graag wat hulp willen bij het aanschaffen van een nieuwe televisie.

Ik zoek een?
Televisie van 55 inch.

Wat is je budget?
Ik wil maximaal zo'n 800-900 euro uit wil geven.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik kijk voornamelijk series/films. Gamen doe ik niet erg veel meer, maar ik ga waarschijnlijk wel een PS5 kopen dus hoe dan ook zal ik de tv voor gamen gebruiken.
De geluidskwaliteit van de televisie is voor mij niet belangrijk aangezien ik een soundbar heb. Echter wil ik deze ook nieuw aanschaffen. Het eerder genoemde budget is voor de tv alleen. Voor een nieuwe soundbar heb ik zo rond de 300 euro over. Verder heb ik weinig specifieke eisen. Ik heb momenteel een Samsung UE40H6240 en die is nu eenmaal best wel oud. Ik ben er best tevreden mee, maar ik wil weer eens een nieuw model met betere specificaties.
Qua software wil ik Netflix en YouTube kunnen gebruiken, al kan ik me niet meer voorstellen dat de tv's van tegenwoordig dat er niet op hebben staan. NPO start is ook fijn, maar geen harde eis.

Wat heb je zelf al gevonden?
De Samsung QLED 55Q64T lijkt me een mooie televisie. Op coolblue is deze momenteel verkrijgbaar voor 899 euro. En je krijgt zelfs een kleine korting indien je er een soundbar bij koopt, welke me ook prima lijkt.

Daarnaast zag ik in een ander topic dat de Sony KD-55XF9005 werd aangeraden als een vergelijkbaar (of beter) model.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik heb me voornamelijk gericht op QLED. Ik vind OLED erg mooi beeld, maar mijn ouders hadden een LG OLED tv welke na 2 jaar al last had van inbranden. In het midden van die tv zijn de LEDs niet mooi meer. Als ik een volledig gele afbeelding op die tv zou laten zien, dan zie je in het midden een groene vlek, terwijl het egaal geel moet zijn.

De kwaliteit van OLED is erg mooi, maar ik heb dus helaas een slechte ervaring met het inbranden. Ik hoor altijd dat de kans klein is, maar ik heb dan toch liever dat risico niet. Die OLED televisie van m'n ouders zou 400-500 euro kosten om het LED-paneel te laten vervangen (coulanceregeling van LG, slechts een paar maanden over de garantietermijn). Ik wil dat risico gewoon niet nemen. En ik denk dat QLED qua kwaliteit prima is.

Tot slot heb ik wat dat betreft nog niet zeer ernstige haast met het kopen van een nieuwe televisie. Dus ik vroeg me af of jullie enig idee hebben of Black Friday nog iets is om op te wachten? Aan de ene kant hoor ik namelijk dat het goeie deals op kan leveren, maar ik hoor ook wel eens dat het schijn is en dat er niet echt grote kortingen worden gegeven.

[ Voor 5% gewijzigd door RaptorK op 28-10-2020 21:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
De XF90 is een goede tv maar uit 2018 en moeilijk leverbaar. Voor rond de 800 euro nog de moeite waard. Anders heb je de ietwat beter XG95 met prijsaanvraag binnen je budget. Hisense biedt de U8QF die recent hier is getest. Verder kan je kijken wat de vergelijkbare Samsung Q80T gaat doen qua prijs. De Q64T is veel te duur; de Q70T elders biedt al meer value. Bij Coolblue biedt de U7QF nog meer waar voor minder geld dan Q64T.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenleemans
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09-2023
En toch zeg in resoluut OLED. Tot begin dit jaar had ik een Q7F van Samsung. Zeer mooie Q-led tv, maar nu overgeschakeld naar een OLED. Wat een verschil. Zwart is zwart en niet grijs met een rand rond. Na bijna een jaar bijzonder intensief gebruik (speelt gemiddeld 7u per dag) nog niks te zien van inbranden.

En in mijn geval gewoon 5j garantie gekregen op de tv dus dat zit wel goed.

Anderzijds moet je voor een OLED rond of iets boven de 1000€ neerleggen dus wel iets boven budget.

Succes met de keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaptorK
benbaba schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:50:
De XF90 is een goede tv maar uit 2018 en moeilijk leverbaar. Voor rond de 800 euro nog de moeite waard. Anders heb je de ietwat beter XG95 met prijsaanvraag binnen je budget. Hisense biedt de U8QF die recent hier is getest. Verder kan je kijken wat de vergelijkbare Samsung Q80T gaat doen qua prijs. De Q64T is veel te duur; de Q70T elders biedt al meer value. Bij Coolblue biedt de U7QF nog meer waar voor minder geld dan Q64T.
Bedankt voor je bericht!

Mag ik vragen wat je precies bedoelt met "de XG95 past met prijsaanvraag binnen je budget"? Ik zie op de website van Smits Arnhem wel een knop staan met "Vraag naar de Smits prijs". Ik ben niet bekend met de site, maar begrijp ik dan goed dat ze er een leuke prijs van kunnen maken?

Daarnaast kwam ik op Kamera Express de Q70T tegen voor 799 euro. Tevens kan ik daar wat korting krijgen op de totaalprijs indien ik de JBL BAR 5.1 IMMERSIVE erbij neem. Ik ben zelf niet zo bekend met soundbars, maar ik had een soundbar van Samsung op het oog gezien je dan je TV draadloos eraan kan koppelen middels SoundConnect. Al is dat natuurlijk geen harde vereiste en zal je middels kabel zelfs een betere kwaliteit hebben gok ik.

Daarnaast vroeg ik me af wat precies het verschil is tussen de 55Q64T en de 55Q70T. Ik zie de Q70T nu voor een lagere prijs dan de Q64T, maar zou vanwege de naam denken dat de Q70T een nieuwe model is. Beide zijn in ieder geval uit 2020, maar verder kan ik qua technische specificaties niet zo goed oordelen welke nieuwer of innovatiever is.

Daarnaast vroeg ik me af of je dan aan zou raden om te wachten wat er met de Q80T gebeurt rond Black Friday of dat dat waarschijnlijk weinig uit zou maken.

@stevenleemans
Ook bedankt voor je antwoord. Ik denk echter toch dat ik liever geen OLED neem, zeker ook aangezien dat toch wel boven mijn budget gaat. OLED zal ongetwijfeld mooier beeld opleveren, maar ook een QLED is voor mij meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18-09 17:23

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

vergeet ook niet dat als je het beste uit de ps5 wilt hebben je hdmi 2.1 op de tv moet hebben.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
RaptorK schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:41:
[...]
Bedankt voor je bericht!
Ik ben niet bekend met de site, maar begrijp ik dan goed dat ze er een leuke prijs van kunnen maken?

Daarnaast vroeg ik me af wat precies het verschil is tussen de 55Q64T en de 55Q70T.

Daarnaast vroeg ik me af of je dan aan zou raden om te wachten wat er met de Q80T gebeurt rond Black Friday of dat dat waarschijnlijk weinig uit zou maken.
Graag gedaan. Klopt, is een bekende speciaalzaak met scherpe persoonlijke prijzen. De Q64T is een zilveren Q60T en een 'eenvoudige' 60Hz VA TV. De Q70T is hetzelfde alleen dan met 120Hz paneel wat zorgt voor betere bewegingsscherpte bij snelle beelden. Als je van plan bent om HDR content te gaan kijken moet je minimaal naar een FALD-set kijken. De XF90, XG95, Q80T en U8QF zijn dan geschikt. Ik gok dat de Q80T tijdens BF nog iets boven budget blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaptorK
@Hubert
Ik heb even gekeken naar HDMI 2.1 bij de televisies die ik op oog had en welke mij zijn aangeraden, maar geen van allen heeft HDMI 2.1 als ik goed heb gekeken.
Denk je dat dit heel veel uitmaakt? Ik heb even opgezocht wat HDMI 2.1 is en het komt denk ik grofweg neer op meer bandbreedte = minder verlies van kwaliteit vanuit de bron. Ook zie ik wel dat de technieken die baat hebben bij HDMI 2.1 (zoals 8K in 50fps en 4K in 100fps) nog niet heel erg aanwezig is.
In principe wil ik met een nieuwe tv toch wel weer een aantal jaren doen. Denk je dat ik dan net de HDMI 2.1 toekomstmuziek mis loop? Of loop ik dan slechts de laatste 1-2 jaar van mijn nieuwe televisie "achter"?

@benbaba
Bedankt. De XG95 lijkt me een mooie televisie. Ik blijf zelf liever weg bij de Chinese merken, dus Hisense sprak mij niet zo aan. En ik heb verder wel ervaring met een Sony tv en die beviel me prima.

Ik denk dat het dan tussen de Samsung 55Q70T en de Sony 55XG95 gaat. En als ik jou goed begrijp is de Sony in dit geval beter. Ik zal dus eens informeren bij Smits Arnhem. En nogmaals, ik heb geen acute haast met het kopen van een nieuwe tv. Is het bij deze modellen wellicht ook het wachten waard op Black Friday? De Q80T zal waarschijnlijk nog steeds iets te duur worden, maar bovenstaande modellen voor een nog goedkopere prijs is uiteraard mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18-09 17:23

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

RaptorK schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 18:50:
@Hubert
Ik heb even gekeken naar HDMI 2.1 bij de televisies die ik op oog had en welke mij zijn aangeraden, maar geen van allen heeft HDMI 2.1 als ik goed heb gekeken.
Denk je dat dit heel veel uitmaakt? Ik heb even opgezocht wat HDMI 2.1 is en het komt denk ik grofweg neer op meer bandbreedte = minder verlies van kwaliteit vanuit de bron. Ook zie ik wel dat de technieken die baat hebben bij HDMI 2.1 (zoals 8K in 50fps en 4K in 100fps) nog niet heel erg aanwezig is.
In principe wil ik met een nieuwe tv toch wel weer een aantal jaren doen. Denk je dat ik dan net de HDMI 2.1 toekomstmuziek mis loop? Of loop ik dan slechts de laatste 1-2 jaar van mijn nieuwe televisie "achter"?
nou er zijn wat extra features zoals vrr (variable refresrate) en 4k 120hz.

gezien je wat jaren met de tv wilt doen is dit wel feature en future proof voor de ps5 die gaat daar vol gebruik van maken.

je zei dat je budget max 900 is maar ik zou toch iets meer uit geven

de lg c9 https://tweakers.net/pric...9pla-zwart/specificaties/
zou perfect aansluiten op je wensen. plus je hebt alle features om de ps5 te benutten. en oled!! zelf al een tijd een oled tv wil echt niks anders meer.

overigens is mijn tv gekocht in 2018 niks van inbranden gemerkt nog. en ik game erop en kijk films etc. dus staar je daar niet op blind!

[ Voor 4% gewijzigd door Hubert op 29-10-2020 20:02 ]

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaptorK
@Hubert
Ik kan me voorstellen dat de PS5 die technieken goed kan benutten, maar volgens mij zijn de games van tegenwoordig vaak nog niet eens 1080p en 60fps. Ik ben geen expert op dit gebied, maar ik heb mijn twijfels of technieken als variable refresh rate en dergelijke volledig benut worden.

Ik heb goeie dingen gehoord en gelezen over de LG C9, maar als ik het heb over een maximaal budget van zo'n 900 euro dan kan ik daar niet zomaar 400-500 euro boven zitten. En ik neem aan dat jij niet gaat doneren ;)

Maar bedankt voor je bericht. Ik denk dat het voorlopig gaat tussen de Samsung 55Q70T en de Sony 55XG95. Ik zal eens contact opnemen met Smits Arnhem om te kijken of ze een leuk prijsje kunnen maken. En wellicht is het het wachten tot Black Friday waard.

[ Voor 3% gewijzigd door RaptorK op 30-10-2020 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-09 19:47

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De LG OLED-televisies hebben aanzienlijk betere papieren voor spelamusement dan de TV's die je op het oog hebt, maar je redenering is juist: Mensen hebben in hun hoofd dat de PS5 spellen op 120Hz in 4K kan laten draaien en dat ze daarom een TV met HDMI2.1 hebben. Nou, die mensen gaan van een hele koude kermis thuiskomen, maar weinig spellen zullen dat doen en de kleine hoeveelheid die dat wel zal doen zal grafisch minder zijn, omdat je of het één of het ander kunt hebben, niet beiden.

Nu zijn de lage input-lag, de snelle reactietijden en VRR nog belangrijke wapenfeiten van de LG-televisies. Maar als ik je verhaal lees is PS5 meer iets dat je ook gaat doen dan dat je daar je televisie op gaat kopen. In dat geval zijn de televisies die je op het oog hebt prima, je kunt daar echt wel goed een PS5 op aansluiten.

Belangrijk is wel dat je je realiseert is dat je niet de top in LCD koopt en je dan ook niet de illusie moet hebben dat het enigzins bij OLED-beeldkwaliteit in de buurt gaat komen. Je betaalt minder, je krijgt minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drpeer_holland
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:33
Je zou eventueel kunne kijken naar de pricewatch: Philips 55OLED754 Zwart
Deze is op dit moment 999 euro, je moet dan wel concessies doen wat betreft gaming en wat betreft besturingssysteem want dat is ook niet echt best te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaptorK
@dmantione
Dat klopt. Ik zal mijn televisie niet kopen op de mogelijkheden van de PS5. Ik houd sowieso al die nieuwe snufjes als VRR etc. niet echt in de gaten, dus bij mij zal dat grotendeels een beetje zijn als in "wat niet weet wat niet deert". Ik kan waarschijnlijk met de televisies die ik op oog heb fantastisch genieten van de PS5.

Ik realiseer me goed dat ik met deze televisies niet in de buurt kom van OLED, maar dat is voor mij ook niet zo'n probleem. De beeldkwaliteit van OLED is echt heel mooi, maar ik denk dat ik al snel tevreden zal zijn met de genoemde tv's.

Ik had nog wel een kleine vraag. De Samsung 55Q70T is dus een QLED tv en maakt dus gebruik van Quantom Dots. Dit zou naar mijn idee dan een betere beeldkwaliteit op moeten leveren dan normaal LED. Hoe zit dat precies bij de Sony 55XG95?

Naar mijn weten is QLED een merknaam verzonnen door Samsung, maar is Samsung de enige die QLED gebruikt? Of levert Samsung zeg maar ook QLED panelen aan andere merken zoals Sony (zoals LG volgens mij weer OLED panelen levert aan andere merken)? En is de Sony 55XG95 dus ook een soort QLED tv? En indien de Sony dus geen QLED is, maakt dat dan veel uit qua beeldkwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenleemans
Q-led in de 70 reeks is bagger. Je moet minstens de Q80 overwegen, vermits die met dimming zones werkt. De Sony XG95 is dan beter.

Maar ik kan niet snappen dat je nu al weet dat je met een gewone led voldoende tevreden gaat zijn. Ik heb een Qled gehad, en nu een OLED. Eens OLED wil je nooit nog een lcd (led)...

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
RaptorK schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 12:28:
@dmantione
De Samsung 55Q70T is dus een QLED tv en maakt dus gebruik van Quantom Dots. Dit zou naar mijn idee dan een betere beeldkwaliteit op moeten leveren dan normaal LED. Hoe zit dat precies bij de Sony 55XG95?
Het is vooral slimme marketing. TCL en Hisense hebben ook qled's. Het zijn kortgezegd allemaal lcd tv's met een breed kleurenbereik. Om dit te benadrukken gebruikt Sony Triluminos en LG Nanocell, maar beeldkwaliteit is meer dan dat. De XG95 valt in de categorie Q80T (XF90 en U8QF). Alle opties heb je dan ook gehad. Alles daaronder is minder. Dan heb je nog de duurdere Q90T met iets betere dimming / piekhelderheid / hdr-prestaties. Verder nog de opvolgers als de XH95 en de voor gamers interessante XH90.

Als je oled en Hisense uitsluit dan blijven de XG95 en Q80T over als beste opties en de XF90 mits voor minder dan de XG95.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenleemans
benbaba schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 14:32:
[...]

Het is vooral slimme marketing. TCL en Hisense hebben ook qled's. Het zijn kortgezegd allemaal lcd tv's met een breed kleurenbereik. Om dit te benadrukken gebruikt Sony Triluminos en LG Nanocell, maar beeldkwaliteit is meer dan dat. De XG95 valt in de categorie Q80T (XF90 en U8QF). Alle opties heb je dan ook gehad. Alles daaronder is minder. Dan heb je nog de duurdere Q90T met iets betere dimming / piekhelderheid / hdr-prestaties. Verder nog de opvolgers als de XH95 en de voor gamers interessante XH90.

Als je oled en Hisense uitsluit dan blijven de XG95 en Q80T over als beste opties en de XF90 mits voor minder dan de XG95.
Perfect verwoord! Alleen komen de genoemde tv’s wat prijs betreft al heel dichtbij de prijs van de goedkoopste OLED’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaptorK
stevenleemans schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 14:04:
Q-led in de 70 reeks is bagger. Je moet minstens de Q80 overwegen, vermits die met dimming zones werkt. De Sony XG95 is dan beter.

Maar ik kan niet snappen dat je nu al weet dat je met een gewone led voldoende tevreden gaat zijn. Ik heb een Qled gehad, en nu een OLED. Eens OLED wil je nooit nog een lcd (led)...

Succes!
Ondanks dat ik af en toe op de OLED van m'n ouders heb gekeken en ik dat echt zeer mooi beeld vind, ben ik toch ook gauw weer gewend aan de niet-OLED tv die ik zelf heb.

Mijn ouders hebben een LG OLED55C7V, maar 1-2 maanden nadat de garantie voorbij was, kreeg ik te maken met het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YiN9S7yPlR-Ae0W9hjls1kBn03s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LO1Hy9kcPSQrJ3rGzAh92yWR.jpg?f=fotoalbum_large

Het beeld had egaal dezelfde kleur geel moeten zijn, maar een groot deel van het LED-paneel werkt dus niet meer naar behoren. LG heeft een coulanceregeling, maar een reparatie kostte al gauw zo'n 1/3 van de aanschafprijs van deze tv.
Ik weet dat dit slechts één geval is, maar ik zit er niet echt op te wachten om zo'n probleem ook te krijgen.

Als mijn budget hoger had gelegen, dan had ik een OLED televisie ook wel overwogen denk ik, maar voor nu zitten die toch nog zo'n 400-500 euro boven mijn budget. En ik gok erop dat die OLED's met Black Friday niet met 400-500 euro zakken in de prijs. Het zou kunnen qua budget, maar dan moet ik een nieuwe soundbar laten gaan en dat zou ik wel jammer vinden, want geluid vind ik wel belangrijk. Maar als je tips hebt, zijn ze welkom.

Ik heb contact gezocht met Smits Arnhem, en morgen zal ik even bellen. Dus ben benieuwd wat daarvan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
stevenleemans schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 00:10:
En toch zeg in resoluut OLED. Tot begin dit jaar had ik een Q7F van Samsung. Zeer mooie Q-led tv, maar nu overgeschakeld naar een OLED. Wat een verschil. Zwart is zwart en niet grijs met een rand rond. Na bijna een jaar bijzonder intensief gebruik (speelt gemiddeld 7u per dag) nog niks te zien van inbranden.

En in mijn geval gewoon 5j garantie gekregen op de tv dus dat zit wel goed.

Anderzijds moet je voor een OLED rond of iets boven de 1000€ neerleggen dus wel iets boven budget.

Succes met de keuze!
inderdaad! Als het even kan OLED nemen is toch superieur aan het marketingachtige QLED.
Koop het wel bij een goede winkel ivm gedoe met ev.t garantie na afloop van twee jaar.

[ Voor 5% gewijzigd door CyberMania op 01-11-2020 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaptorK
CyberMania schreef op zondag 1 november 2020 @ 19:32:
[...]

inderdaad! Als het even kan OLED nemen is toch superieur aan het marketingachtige QLED.
Koop het wel bij een goede winkel ivm gedoe met ev.t garantie na afloop van twee jaar.
Wat zou jij dan als goede winkel aanraden (met ook een leuke prijs :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-09 21:58

Crazy-

Best life ever

een topic, wat exact aansluit op mijn huidige zoektocht (n.a.v. mijn apparatuur / ARC problemen: Crazy- in "ARC / CEC probleem")

aanvullend daarop ben ik er 99,999% zeker van het probleem bij de TV ligt. HDMI kabels vervangen, versterker vervangen, maar het probleem blijft met de TV<>receiver, TV<>KPN (hdcp2.2) & TV<>receiver<>ps4

al met al, zelfs de WAF loopt achteruit nu, zoontje roept mij er bij om de PS4 aan te sluiten om te kunnen spelen etc etc etc.... :|

Na een aardige zoektocht, moet ik toegeven dat het een lastig punt is. de Samsung QE55Q70T en de Sony Sony KD-55XF9005 zijn denk ik de aangewezen modellen. Echte alternatieven heb ik nog niet kunnen vinden (waarbij 100Hz wel een eis is).

het grootste probleem waar ik mee zit is dat mijn huidige TV (KDL-50W807C) ongeveer 4 jaar in bezit is, vind ik het jammer dat het 'moet'. Heel eerlijk, 1200+ uitgeven voor een OLED ben ik eigenlijk niet van plan.... ik neig er zelfs naar om maar 6-700 uit te geven.

is er echt haast? nee, dat dan ook weer niet... ik baal er meer van dat ik altijd 'goeie' producten koop (sony tv, ps4, pioneer versterker) daar graag in investeer maar nu echt tegen problemen aanloop die niet op te lossen zijn en het overduidelijk de TV is ... beetje jammer

aanvullend: de huidige TV zal ik gewoon op MP etc. zetten en gaat dus verkocht worden. Wellicht scheelt dit nog een kleine 200 euro.

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Pagina: 1