Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Onderstaande afbeelding komt uit de manual van de nieuwe B550 MSI Unify.
Je kan blijkbaar een mode kiezen in het bios, chipset mode of cpu mode voor het regelen van de uitbreidingsloten.
Het wordt er niet duidelijker op.

Mijn situatie moet worden.
Een 6800XT videokaart, een Gen4 Western Digital SSD nvme kaartje in het eerste slot en een Samsung 970 Pro SSD nvme kaartje in slot 2.

Ook wil ik nog 2 geluidskaarten steken voor de bass shakers. Die kan ik als ik het goed heb beter in slot PCI E 2 en 3 steken.

In SATA 1 zou nog een Samsung 860 SSD moeten komen.

Klopt dit zo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dAU-Acommm2LtqZ45KAseqOyZ20=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zC4dlezuHCBCuJOCZDZaA21q.png?f=fotoalbum_large

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Waarom in vredesnaam een B550 als je het hele bord wilt vol zetten met uitbreidingskaarten en ssd’s?

X570 is beter op zijn plaats gezien de extra chipsetlanes die die chipset levert.

Als je naar het plaatje van de moederbord-indeling kijkt, kun je zien dat slot PCI_E2 (1x) 2 slots verder zit dan PCI_E1 (16x).

Dat gaat met een gpu die dikker is dan 2 slots dus al niet werken.

Het is gewoon kijken en bepalen waar je voorkeur naar uit gaat en wat fysiek past.

Er zijn 4 mogelijkheden en daar moet het in passen.

2 met de Gpu op 16x:
1 waarbij een 2e ssd op 4x loopt en je de pci-e slots 2,3 en 4 niet kunt gebruiken (dus geen geluidskaarten)

1 waarbij de pci_e2 en _3 slots wel gebruikt kunnen worden, maar je 2e ssd dus op 2x loopt En er geen plek is voor een 3e.

En dan 2 met de Gpu op 8x
1 waarbij een 4e ssd wel of niet werkt. Je moet dan kiezen tussen die ssd of PCI-E4.

En je Sata ssd kan sowieso in m2 nummer 3 (staat hier niet bij welke slots allemaal Sata ondersteunen.)

Dus uiteindelijk kom je uit op een van de opties met gpu op 8x.

Dan is de vraag of je pci_e2 kunt gebruiken of dat die bezet is.

Is die plek bezet door je gpu, dan wordt het de optie met pci-e3 (1x) en pci-e4 (4x) en nvme ssd’s’s in m2_1 en _2 en data ssd in _3.

Is pci_e2 niet bezet door een Gpu, dan kun je je nvme ssd’s kwijt in m2_1, _2 en _4 en je Sata in _3 en je gekuidskaarten in pci_E2 en _3.

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Bedankt voor je uitgebreide reactie.
De reden dat ik vooralsnog niet voor een X570 ga is dat deze veel meer stroom verbruikt. Zeker met een 6800XT GPU en een 5800X CPU zal dat flink oplopen.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Ok, volgens mij ligt dat eerder aan je bord dan aan de chipset.

https://www.anandtech.com...wifi-motherboard-review/5

Natuurlijk verbruikt de X570 chipset meer als je hem flink gaat aanspreken door er allemaal pci-e 4.0 items aan te hangen, maar dan is hij ook sneller dan B550. In de praktijk staan die fans op de chipset gewoon (bijna) stil omdat de chipset niet erg hard aan de slag moet.

Maar als er al een verschil is tussen een B550 en X570 bord, dan zal dat niet wezenlijk anders worden doordat je er een dikke Gpu of cpu aan hangt. De gpu wordt in beide gevallen door de cpu aangestuurd, dus de chipset heeft daar weinig mee te maken. En het verbruik van de cpu is ook niet gerelateerd aan de chipset, maar aan de gebruikte VRM’s.

Stel dat er bij een lichte cpu en gpu een verschil is van 5 watt, dan zal dat (indien de VRM’s gelijk zouden zijn), ook het geval zijn bij een dikke cpu en gpu.

En 5 watt is misschien 10% van het idle gebruik van een 3900X en een GT 1030 (zie testsysteem). Dat 8 uur per dag 5 dagen per week 10 kWh per jaar kost iets meer dan € 2.

De keuze voor een gpu zal meer invloed hebben.

Maar het is natuurlijk jouw keuze :)