Debian 10 geen GUI login

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-05 13:28
Mijn vraag
...
Ik heb een PC geïnstalleerd met een verse Debian 10. Tijdens de installatie heb ik alleen de LXQT desktop aangevinkt, samen met "print server" en "basis systeemhulpmiddelen".

Nu start het systeem op naar een text-login i.p.v. GUI.

De sddm display manager is standaard geïnstalleerd maar start dus niet op.

Na de text-inlog het commando "startx" geven doet wel LXQT starten, dus de grafische interface werkt op zich wel en het is ook geen probleem met de grafische kaart.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat SDDM gaat opstarten, het liefst automatisch?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
- Debian 10 Buster

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
- Commando "systemctl start sddm" geeft geen foutmeldingen maar doet ook niks.
- dpkg-reconfigure sddm geeft ook geen foutmeldingen maar doet niks.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:34

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kijk even of je het package 'haveged' erop hebt staan en indien niet, installeer die. Om een of andere reden heeft sddm moeite om te starten als er te weinig 'entropie' is. Geen flauw idee waarom, want met lightdm is dat probleem er namelijk niet. Met haveged los je het probleem van entropie op.

Had namelijk iets vergelijkbaars toen ik gisteren een nieuwe laptop installeerde voor een collega. Compleet KDE en sddm erop en alles, maar bij reboot geen GUI. Haveged erop, reboot, direct GUI.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Even gecheckt... hij is al standaard geïnstalleerd :/

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
root@ws46:/home/beheerder# apt install haveged
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd       
De statusinformatie wordt gelezen... Klaar
haveged is reeds de nieuwste versie (1.9.1-7).
haveged staat ingesteld op handmatig geïnstalleerd.
0 opgewaardeerd, 0 nieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 0 niet opgewaardeerd.
root@ws46:/home/beheerder#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat is dan heel gek, want ik kan mij niet voorstellen dat Debian in de standaard installatie ergens een configuratiefoutje heeft waardoor je niet standaard naar de graphical.target zou gaan. En aangezien je 'systemctl start sddm' niets leek te doen is dat nog vreemder. Debian vereist niet zoveel extra werk, installeren en gaan.

Je zou als test kunnen kijken of het installeren van lightdm wat licht in de duisternis brengt. Tijdens installatie zal het systeem vanzelf vragen welke van de twee display managers (sddm of lightdm) je wilt gebruiken. Dit kan je altijd later aanpassen als je wilt, door of eentje te verwijderen of via bijvoorbeeld dpkg-reconfigure sddm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ik heb inmiddels lightdm geïnstalleerd, die doet het wel, zonder een hele lading dependencies te installeren. Daar is niks mis mee, het lijkt me dat ik dan lightdm kan blijven gebruiken :)

Er zijn echter andere grafische issues. Tuxracer doet het wel (dus er is 3D-versnelling), maar (via Wine) Flat Out 2 draait maar zo'n 15fps, niet te spelen. Untitled Goose Game loopt zelfs met 2fps ofzo. De 3D-performance is veel lager dan in Ubuntu 20.04 op dezelfde hardware. De GPU is een AMD 8xxx (lspci geeft "OLAND" aan), ga ervan uit dat ze op beide distributies de open source AMDGPU-driver gebruiken omdat ik niks zelf heb geïnstalleerd. Toch is de 3D performance in Debian slecht :/

Wine is trouwens oud in Debian 10... 4.0 vs 5.0 in Ubuntu 20.04 en in de oude draait Goose Game uberhaupt niet. Dus met deze instructies nieuwe Wine geïnstalleerd, ging prima:
https://computingforgeeks.com/how-to-install-wine-on-debian/

Verder geen VA-API. Vainfo geeft foutmelding terwijl va-driver-all is geïnstalleerd:
code:
1
2
3
4
libva info: VA-API version 1.4.0
libva info: va_getDriverName() returns -1
libva error: va_getDriverName() failed with unknown libva error,driver_name=(null)
vaInitialize failed with error code -1 (unknown libva error),exit

Redshift werkt ook niet in Debian 10 terijl het op dezelfde hardware onder Ubuntu 20.04 wel werkt:
code:
1
2
3
4
Gamma ramp size too small: 0
Kon bijstellingsmethode randr niet starten.
Volgende methode aan het proberen...
Gebruikt methode 'vidmode'.

Nah... Debian super snel qua opstarten, maar zoveel werkt niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat je 3D mogelijk niet helemaal lekker werkt en vainfo weinig tot geen info geeft komt met enige zekerheid door het missen van firmware. Die wordt standaard namelijk niet geïnstalleerd. Je moet 'firmware-amd-graphics' hebben.

Debian is erg stabiel, maar als je met non-free zaken te maken krijgt zoals dus 3D acceleratie en video codecs/decoding moet je wat meer moeite doen.

Voor sommige softwarepakketten kan backports een oplossing zijn om wat nieuwere versies te krijgen (zoals de kernel, 5.8 is momenteel in buster-backports). Maar ik zie Wine niet daar, stretch-backports heeft 4.0, buster heeft 4.0 en Bullseye (testing) heeft 5.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Oh, het is inderdaad de firmware :o Na installeren van linux-firmware en linux-firmware-nonfree kwam die amd-firmware mee en is Untitled Goose Game weer snel en geeft vainfo weer normale output :D

Ik ging ervan uit dat firmware wel goed zat omdat ik de iso met firmware had gebruikt voor installatie. Want anders hadden zelfs netwerkkaart en geluidskaart soms firmware nodig :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-06 21:50
Hero of Time schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 17:41:
Kijk even of je het package 'haveged' erop hebt staan en indien niet, installeer die. Om een of andere reden heeft sddm moeite om te starten als er te weinig 'entropie' is. Geen flauw idee waarom, want met lightdm is dat probleem er namelijk niet. Met haveged los je het probleem van entropie op.
Debian heeft de entropie-fixes van Linux 5.4 al een tijdje terug gebackport naar hun eigen kernel, dus als je de nieuwste kernel draait is dit nooit meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Josefien schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 23:18:
Oh, het is inderdaad de firmware :o Na installeren van linux-firmware en linux-firmware-nonfree kwam die amd-firmware mee en is Untitled Goose Game weer snel en geeft vainfo weer normale output :D
Goed om te horen. Ik had dit ook wel verwacht. :)
Ik ging ervan uit dat firmware wel goed zat omdat ik de iso met firmware had gebruikt voor installatie. Want anders hadden zelfs netwerkkaart en geluidskaart soms firmware nodig :?
Die installer is voornamelijk voor als je een server installeert en bevat de firmware voor netwerkkaarten. Veel servers hebben namelijk Broadcom kaarten en die werken pas als de firmware aanwezig is. Als je de standaard installers pakt, krijg je tijdens het zoeken en instellen van de netwerkkaart hier bericht over en moet je het via een andere USB stick laden.

De installer met firmware heeft dus niet alle firmware (zowel free als non-free) in zich, omdat je die namelijk altijd na installatie kan downloaden. Zolang je netwerk het doet, boeit de rest niet zo meer.

Je gewone consumenten PC heeft in principe altijd een Realtek ethernet kaart en hoewel het systeem klaagt over missende firmware, werkt de kaart verders prima.

Geluid is ook eigenlijk geen probleem. Alleen geluid over HDMI is een ander dingetje, dat heeft tegenwoordig wel vaak firmware nodig. Zeker bij Intel.
hostname schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 02:27:
[...]

Debian heeft de entropie-fixes van Linux 5.4 al een tijdje terug gebackport naar hun eigen kernel, dus als je de nieuwste kernel draait is dit nooit meer nodig.
Ah, top. Toch gek dat ik gisteren dus geen sddm had totdat ik haveged had geïnstalleerd en een reboot deed. Ik had daarvoor al de kernel uit backports gehaald en daar is nu 5.8 te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
De eerste indruk van Debian is niet best. Naast deze SDDM-bug(?) vond ik net dat de "comprimeren" -knop in de file-manager niks doet. Blijkt dit te zijn: https://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=932461 , zit er sinds ruim een jaar in blijkbaar, niet gefixt. Omzeilt door file-roller te installeren en die te kiezen in de instellingen.

VLC heeft ook een bug (afsluiten met spelende film zorgt ervoor dat je VLC alleen nog kan afsluiten door het proces te killen) die alleen te omzeilen is door de (standaard ingeschakelde) hardware-versnelling uit te zetten.. heb ik wel weer niks aan VA-API...

Dat de NL-taalbestanden en spellingscontrole voor Firefox en LibreOffice niet standaard geïnstalleerd zijn ondanks de taalkeuze is ook niet vriendelijk.
Hero of Time schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 19:57:
[...]

Die installer is voornamelijk voor als je een server installeert en bevat de firmware voor netwerkkaarten. Veel servers hebben namelijk Broadcom kaarten en die werken pas als de firmware aanwezig is. Als je de standaard installers pakt, krijg je tijdens het zoeken en instellen van de netwerkkaart hier bericht over en moet je het via een andere USB stick laden.

De installer met firmware heeft dus niet alle firmware (zowel free als non-free) in zich, omdat je die namelijk altijd na installatie kan downloaden. Zolang je netwerk het doet, boeit de rest niet zo meer.

Je gewone consumenten PC heeft in principe altijd een Realtek ethernet kaart en hoewel het systeem klaagt over missende firmware, werkt de kaart verders prima.

Geluid is ook eigenlijk geen probleem. Alleen geluid over HDMI is een ander dingetje, dat heeft tegenwoordig wel vaak firmware nodig. Zeker bij Intel.
Ik liep een tijdje terug voor het eerst tegen dat firmware-probleem aan toen ik Debian 10 met Samba-server wilde installeren op een oude Compaq Pentium 3 :P De Intel PRO/100 netwerkkaart had firmware nodig en ook de ESS Maestro geluidskaart (niet dat geluid nodig was voor een server...). Deze keer daarom de iso met firmware genomen om niet losse bestanden op een USB-stick te hoeven verzamelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Debian is niet voor niets een distro waar je nog wel eens wat meer moet doen dan bij Ubuntu en derivaten nodig is.

Gek dat die bug in pcmanfm nog niet is opgelost. Lijkt er op dat er geen package maintainer is of de huidige te weinig tijd heeft om dit op te lossen. Gelukkig is er de workaround om het zelf op te lossen. Of idd een andere archiver installeren.

Als vervanger voor VLC kan je ook kijken naar smplayer, een Qt frontend voor mplayer/mpv en bied ook gewoon VA-API aan als video backend. Als je bij smplayer eenmaal op 'stop' drukt, onthoud 'ie waar je was met afspelen om een volgende keer weer verder te gaan waar je was.

Voor je spellingscontrole zou je idd verwachten dat hunspell-nl wel geïnstalleerd zou zijn. Blijkbaar wordt er weinig met extra taal-specifieke pakketten gedaan als je de locale op NL zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-06 02:57
Welke debian gebruik je eigenlijk? Alleen van de stable kun je verwachten dat deze stabiel is. En stabiel is wat anders dan optimaal :)

Wil je een goede ervaring out of the box dan kun je beter Ubuntu of bv Mint nemen. Deze zijn wat meer "bleeding edge" en het gebruik van "non free" toevoegingen zijn vaak standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

jbhc schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 20:09:
Welke debian gebruik je eigenlijk? Alleen van de stable kun je verwachten dat deze stabiel is. En stabiel is wat anders dan optimaal :)
Staat in de topictitel en TS. 8)7

Overigens is mijn ervaring met Sid/Unstable dat deze ook gewoon stabiel is, al is de verwachting die ze geven dat het in zekere zin wel eens stuk gaat. Zelden gehad.
Wil je een goede ervaring out of the box dan kun je beter Ubuntu of bv Mint nemen. Deze zijn wat meer "bleeding edge" en het gebruik van "non free" toevoegingen zijn vaak standaard.
Mijn ervaring met Ubuntu en Mint is dat ze juist meer bloated zijn. Dat kan je als een voordeel zien, want er wordt veel meegeleverd en is het direct 'af', maar je kan het ook zien als dat er software op staat dat je nooit zal gebruiken, maar wel telkens moet worden bijgewerkt.
En in geval van Ubuntu is het bij release gewoon onstabiel en IMO niet release waardig.

Pagina: 1