mah van een AA batterij meten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19-05 02:20
Hello,

Ik ben een complete batterij noob, maar ik vroeg me af of er een makkelijke manier is om de actuele mah-capaciteit in een AA batterij te meten. Ik verbruik veel batterijen en verwissel ze vaak wanneer ik een waarschuwing krijg dat de batterijen bijna leeg zijn. Maar ik gok dat er toch nog wat juice in zit. Kan ik op een objectieve manier meten hoeveel dit nog is?

edit: ik heb wel stukken gevonden over multimeters maar voor mijn gevoel meet je dan iets anders dan wat ik wil weten - ik wil weten hoe gevuld de batterij is - niet hoeveel spanning ie levert

[ Voor 20% gewijzigd door TTMJ! op 28-10-2020 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:43

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Op aliexpress kan je diverse ontladers vinden om de capaciteit te meten.

Je kunt ook op zoek gaan naar een modelbouwlader zoals een iMax B6, sowieso een handig ding om in huis te hebben maar is ook in staat om via het ontladen de capaciteit te meten en kan zelfs de interne weerstand van een accu meten.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-05 12:24
Als je een manier zoekt om (betrouwbaar) te meten hoeveel energie een accu _op dit moment_ nog bevat, dan: nee, dat bestaat niet.

Als je de algemene capaciteit van een accu wilt testen kan dat wel: https://www.nkon.nl/charg...es/testen-/-ontladen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-05 15:39
Gebruik je misschien oplaadbare batterijen in een apparaat wat voor niet oplaadbare batterijen gemaakt is?

Veel apparaten zien aan de hand van de batterijspanning dat de batterij leeg raakt (die zakt dan wat in), echter heeft een niet oplaadbare batterij een hogere spanning (1,5V) dan een oplaadbare batterij (1,2V). Als je dan een oplaadbare batterij in een apparaat stopt wat daar niet voor gemaakt is, ziet hij de lagere spanning van de oplaadbare batterij aan voor een lege batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-05 10:10
Je kan het wel meten, maar in dat proces ontlaad je de batterij wel volledig. Dus ik weet niet of dat is wat je wil.

Het idee is dat je een constante stroom trekt uit de batterij en telt hoe lang het duurt voor hij leeg is. De een maal de ander is de capaciteit die er nog in zat.

Wat voor batterijen praten we hier over?
-- niet oplaadbare? Dan heeft het niet zoveel zin, daarna kun je hem toch weggooien
-- NiMH oplaadbare batterijen? Waarschijnlijk is de spanning te laag aan het worden voor het aangesloten apparaat. Zoals Invisible_man al aanstipt, de celspanning van zo'n batterij is lager dan die van een "normale" batterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:46

Rmg

TTMJ! schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:23:
Hello,

Ik ben een complete batterij noob, maar ik vroeg me af of er een makkelijke manier is om de actuele mah-capaciteit in een AA batterij te meten. Ik verbruik veel batterijen en verwissel ze vaak wanneer ik een waarschuwing krijg dat de batterijen bijna leeg zijn. Maar ik gok dat er toch nog wat juice in zit. Kan ik op een objectieve manier meten hoeveel dit nog is?

edit: ik heb wel stukken gevonden over multimeters maar voor mijn gevoel meet je dan iets anders dan wat ik wil weten - ik wil weten hoe gevuld de batterij is - niet hoeveel spanning ie levert
Je kan een indicatie krijgen door het voltage van je batterij te meten. Zie ook: http://aacycler.com/post/...ltage-vs-state-of-charge/

Maar dit is vrij grofstoffelijk en elke batterij-batch/merk zal zn eigen curve hebben.

En dan is leeg voor het ene apparaat ook nog eens wat anders dan leeg voor het andere apparaat. Een afstandsbediening gaat vrij diep, heeft geen hoog stroomverbruik, die kan batterijen erg ver leeg trekken. Een RC Autotje gebruikt een hoop stroom, die komt sneller op een punt dat de batterijen "leeg" zijn
Invisible_man schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:42:
Gebruik je misschien oplaadbare batterijen in een apparaat wat voor niet oplaadbare batterijen gemaakt is?

Veel apparaten zien aan de hand van de batterijspanning dat de batterij leeg raakt (die zakt dan wat in), echter heeft een niet oplaadbare batterij een hogere spanning (1,5V) dan een oplaadbare batterij (1,2V). Als je dan een oplaadbare batterij in een apparaat stopt wat daar niet voor gemaakt is, ziet hij de lagere spanning van de oplaadbare batterij aan voor een lege batterij.
Afbeeldingslocatie: https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-40c13dabb80076331c40be2008f39154

Nominaal valt dat verschil in de praktijk wel mee. Een oplaadbare zal bij een beroerde batterij indicator lang half of 3 kwart weergeven en dan 'ineens' leeg zijn.

[ Voor 39% gewijzigd door Rmg op 28-10-2020 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen79
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21-05 04:27
Het hangt ook van het apparaat af of een batterij nog bruikbaar is.
Het ene apparaat zal vroeg waarschuwen waarna het nog lange tijd functioneert terwijl het andere al snel kuren gaat vertonen of er gewoon mee stopt.

Eigenlijk moet je dan per apparaat bepalen hoe het functioneert bij een bepaalde batterijspanning en hoe het verbruik van een specifieke batterij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:37

SA007

Moderator Tweaking
Er zijn overigens maar weinig apparaten die een standaard alkaline niet tot vrijwel de volledige capaciteit gebruiken, zo'n beetje de enige uitzondering daarop zijn hele simpele dingen die veel stroom trekken.
Denk aan speelgoed met een motor erin ofzo.

Inderdaad is het niet mogelijk te meten hoeveel er 'echt' nog inzit zonder de batterij helemaal leeg te trekken, maar voor alkalines kom je een heel eind met een batterijtester.
Die belasten de batterij een vaste hoeveelheid en er zijn grafieken zoals die van @Rmg waarbij je dan een schatting kan geven tussen de spanning en resterende capaciteit.

Met een multimeter de spanning meten zegt eigenlijk alleen of een batterij leeg is, zolang de batterij niet leeg is zal hij onbelast altijd wel tussen de 1.3 en 1.5v meten.
Pagina: 1