Rpareerbaarheid moderne consumentenlaptops.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman456
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-09 17:21
Beste Tweakers,

Ik heb nu en Hp probook 6550b. Die voldoet behoorlijk, maar heeft 3 nadelen:
1. De laptop was gemaakt voor windows 7. Vooral een geschikte webcam driver lukt me niet, of bij een upgrade wordt hij gewist.
2. De WIFI card is niet geschikt voor 5G wifi en valt vaak uit.
3. De kast is nogal krasgevoelig en heeft een wat sjofel uiterlijk.

Zou de laptop deze nadelen niet hebben, dan stond het er anders voor, uw repareer ideeën zijn welkom, maar ik dacht zelf ook aan een nieuwe laptop.

Vandaag belde ik met HP. De dame gooide haar eigen ruiten in door te zeggen dan "de consumentenlaptops niet te openen zijn", want ik wilde er evt een 2e harddisk bijzetten, en dat kon niet. Professionele machines wel, maar die waren flink duurder, boven mijn budget.

Aangezien ik niet echt de repareerbaarheid van laptops kan opzoeken, buiten een enkele machine op ifixit of de consumentenbond review, moet ik het van jullie deskundigheid hebben.

Wat ga je met je laptop doen?
Lessen/colleges volgen. Surfen. Tekstverwerken. Film downloaden. Full HD is een wens. Zeker niet gamen.

Wat is je budget?
Tot 500 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja,

Ik vond de roestvrijstalen behuizingen van HP destijds erg mooi en ook wel solide overkomen, maar heeft dat een naam? Ik zou een goede occasion kunnen kopen, maar het MOET met windows 10 samenwerken en dus ook de webcam

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het is me niet duidelijk of je nu advies wil over je huidige laptop of over een nieuwe laptop.

Je huidige model was een zakelijk model en daar kan je meestal wel wat aan sleutelen in tegenstelling tot veel (moderne) consumentenmodellen. Volgens mij kan je een service manual vinden op de website van HP: https://support.hp.com/gb...tebook-pc/4173845/manuals

1. Voor je webcam zou ik eens de hardware ID opzoeken in apparaatbeheer. Met die hardware ID kan je drivers gaan zoeken.
2. De netwerkkaart valt meestal gemakkelijk te vervangen. Je moet wel even opzoeken of HP eventueel een whitelist of blacklist heeft zodat je enkel maar bepaalde modellen kan gebruiken.

In ieder geval zou ik aanraden om te kijken naar een tweedehands zakelijk model als één van je wensen is dat de laptop makkelijk te repareren/upgraden is. Moderne consumentenlaptops zijn niet altijd meer makkelijk te openen en vaak is (een deel van) het geheugen en de wifi netwerkkaart vastgesoldeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman456
Dank je Admiral.
Het gaat me niet alleen om eventuele upgradebaarheid, maar ook zoiets simpels als je ventilator van de processor ontstoffen. Ik haat spullen die onrepareerbaar zijn. Het zou verboden moeten worden. Letterlijk.

Vervangen of repareren is wat de beste uitkomst brengt voor mij, dat weet ik nog niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Herman456 op 28-10-2020 14:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:08
Kijk naar tweedehands zakelijke modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Laatst online: 21:40
Ik heb nog nooit een laptop gezien waarbij je de cpu-fan kan afstoffen zonder de halve laptop uit elkaar te halen, zakelijk of consumenten. Overigens kan het meestal wel gewoon, kwestie van de laptop uit elkaar halen.

In jouw ProBook zou je de dvd-drive kunnen vervangen voor een hdd, daar kan je gewoon trays voor kopen.

Overigens is jouw laptop uit 2010 dus op een gegeven moment is een apparaat ook gewoon op. Ik vind een levensduur van 10 jaar voor een laptop echt niet slecht. Zo lang is het mij nog nooit gelukt om dezelfde laptop te gebruiken.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman456
Ozzie, het kan op een dag ook gewoon afgelopen zijn, mee eens. Daarom misschien vervangen maar al moet ik de halve laptop openmaken om stof weg te halen, ik doe het. Als hem maar kan, en niet dichtgelijmd zit of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Laatst online: 21:40
Gelijmd? Dat heb ik nog nooit meegemaakt, bij een laptop.

Hier overigens een filmpje op youtube hoe je jouw laptop uit elkaar haalt. YouTube: HP ProBook 6555b take apart video, disassemble, how to open disassembly

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Herman456 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:06:
Dank je Admiral.
Het gaat me niet alleen om eventuele upgradebaarheid, maar ook zoiets simpels als je ventilator van de processor ontstoffen. Ik haat spullen die onrepareerbaar zijn. Het zou verboden moeten worden. Letterlijk.

Vervangen of repareren is wat de beste uitkomst brengt voor mij, dat weet ik nog niet.
Ook voor het kunnen repareren ben je het beste af met een goed zakelijk model. Die hebben namelijk service manuals beschikbaar waar in detail omschreven staat hoe je elk onderdeel kan vervangen. Ik heb hier nog een oude Lenovo t440p en met de service manual kan ik redelijk eenvoudig zaken vervangen zoals het scherm. Er staat echt stap voor stap omschreven welke onderdelen je moet losmaken om dat te doen. Ook zaken zoals het vervangen van de ventilator en het koelblok staan er in.

Mijn advies zou zijn: je huidige laptop is vrij oud en het kan de moeite niet meer zijn om er nog veel geld in te steken. Als je een andere wil kopen dan zou ik tweedehands zoeken naar een degelijke zakelijke laptop waar een service manual voor beschikbaar is. Je hebt dan de handleiding beschikbaar en vervangonderdelen zijn vaak te vinden op ebay of zelfs bij onze Chinese vrienden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-10 21:17
Ozzie schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:15:
Ik heb nog nooit een laptop gezien waarbij je de cpu-fan kan afstoffen zonder de halve laptop uit elkaar te halen, zakelijk of consumenten. Overigens kan het meestal wel gewoon, kwestie van de laptop uit elkaar halen.
Mijn oude elitebook 8570W was daar vrij simpel in. Met 2 schuifjes trok je het grootste deel van de onderkant eraf. Dan kun je de SSD, ODD, Wlan en RAM slots bereiken alsmede een deel van de fan (bij de -p versies de hele fan). Genoeg om hem redelijk uit te kunnen stoffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:52
Gelukkig is bij bijna iedere laptop wel een disassembly te vinden op YouTube. Of een service-manual, maar dat is vaak meer bij zakelijke laptops.

Heb ik heel goed gebruik van kunnen maken toen ik de koelpasta op de gpu en cpu van een Toshiba plastic fantastic moest vervangen. 33 schroeven |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-10 16:36
Herman456 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 13:50:
Ik vond de roestvrijstalen behuizingen van HP destijds erg mooi en ook wel solide overkomen, maar heeft dat een naam? Ik zou een goede occasion kunnen kopen, maar het MOET met windows 10 samenwerken en dus ook de webcam
Bedoel je de HP Elitebook?

Ik heb zelf een 2e hands zakelijke Lenovo Thinkpad X240 gekocht van een paar jaar oud voor ca 400,- . Je moet even zoeken naar de juiste modellen en configuraties maar er is wel veel aanbod van dergelijke laptops in de X en T series en die zijn goed te openen en te repareren.

Wat jij beschrijft heb ik gehad met een Asus Core2Duo laptop: de update van windows 7 naar 10 ging wel, maar na een schone install waren de gemigreerde win7 drivers verdwenen en vertoonde de laptop allerlei rare kuren.

[ Voor 3% gewijzigd door euchromatic op 28-10-2020 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:56
Ik vind de Elitebooks van HP prima. Nagenoeg ons hele bedrijf werkt met die dingen en dat gaat prima. Al was er van de 840G5 wel een slechte batch, ik heb er meerdere terug gestuurd met een defect moederboard.

Bij ons gaan nu G3's en G4's eruit omdat de 3 jaar erop zit, maar dit zijn nog prima laptops. Ik denk dat je die refurbished voor zo'n 500,- wel kan kopen.

Ze zijn in ieder geval erg in trek bij handelaren, ze staan in de rij om onze afgeschreven spullen op te mogen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman456
De soep blijkt ook wel wat heet te zijn opgediend. De apparaten zijn min of meer dichtgeklikt, maar op youtube vind ik dat deLenovo ideapad 3 open kan, het scherm is vervangbaar, de M2 schijf, de accu, en een geheugenstrip kan er uit. Het is minder mooi uit elkaar schroefbaar, maar de specs van zo'n consumentenapparaat zijn best goed. De HP dame jokte dus, ook hun 15S kan uit elkaar zie ik. Als er echt iets niet kan, wil ik het weten, ik meen dat er laptops zijn die echt niet uit elkaar kunnen.
Pagina: 1