Afvoer raakt verstopt door bladeren van boom van de buren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:37

Agent47

I always close my contracts.

Topicstarter
Laat ik beginnen:

Ik weet dat het herst / winter periode is, dus dat bladeren van de bomen vallen :)

Ik heb super toffe buren. Ik woon nu 2 jaar lang hier in een rijtjeswoning.

Nu is het zo dat de buurman een grote boom in de tuin heeft staan. Hier heb ik los van deze ellende geen last van. Het is een best mooie boom, die ook in de zomer goed voldoet. Nu is het alleen oktober natuurlijk en vallen de bladeren van de boom. Ik krijg deze allemaal in mijn tuin, vind ik geen punt, wil ik best elk weekend opruimen en in de groene container stoppen.

Nu heb ik alleen de afvoer op mijn dak die verstopt raakt met bladeren. Ik moet nu elke dag even het dak op om die bladeren eruit te vissen. Dit is natuurlijk niet fijn + ik beschadig mijn dak ook als er ik elke dag op loop. Ik kan er alleen via boven bij aangezien mijn aanbouw hier tegen aan gebouwd is en ik niet over de platen kan lopen.

Nu is mijn plan om tegen de bladeren onderstaand aan te schaffen:

https://relaxdays.nl/tuin...34vQa0EAAYBCAAEgKmRvD_BwE

Ik heb de buurman verder al geïnformeerd. Hebben meer mensen hier een idee over hoe ik dit het beste kan oplossen? Het gaat mij er puur om dat ik geen lekkage o.i.d. krijg. Hieronder de foto nadat ik de bladeren heb weggehaald.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-nu3S3MP6CGJbXkjNhSgBs8Az00=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XqRhapGOLsUUb7i8ydii7el9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MusicMaikel
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07-05 13:35
Daar hebben ze toch boldraadroosters voor? Misschien is dat een optie? Of wellicht een bladafscheider die ze gebruiken in regenpijpen?

[ Voor 31% gewijzigd door MusicMaikel op 28-10-2020 13:50 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:53
Wat in jou link staat, is denk ik meer bedoeld voor in een dakgoot (onderaan een pannendak).

Ik denk dat je het beste kunt zoeken op bladvanger. Bijvoorbeeld

Dan zul je nog wel zo nu en dan het dak op moeten om blad weg te halen, maar komt het in iedergeval niet in de buis.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06:39
Jup, bladvanger plat dak + een paar rubberen tegels :)

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06:32
Zoals ik het zie valt het water (en bladeren) op een plat dak, met daarin de afvoer, welke naar een regenpijp loopt vermoedt ik.
Zoiets https://www.hornbach.nl/s...0-mm/5578669/artikel.html. Mocht er nog een regenpijp tussen zitten waar de bladeren doorheen gaan, kun je ook nog aan zoiets denken
https://www.hornbach.nl/s...rijs/6105574/artikel.html

En gewoon rubberen tegels op je dak leggen waar je loopt, hoef je er ook niet bang voor te zijn dat je de boel kapot loopt (loopt niet zon vaart).

[ Voor 14% gewijzigd door CrazyOne op 28-10-2020 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

ydderf schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 13:49:
Wat in jou link staat, is denk ik meer bedoeld voor in een dakgoot (onderaan een pannendak).

Dan zul je nog wel zo nu en dan het dak op moeten om blad weg te halen, maar komt het in iedergeval niet in de buis.
Die er in idd, evt rubbertegels. Wat ook kan is kiezels op je dak leggen, daar kan het water ook gewoon door weg. Mag er blad op vallen maar loopt er vanaf, tussen de kiezels door zo de goot in :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Topicstarter
CrazyOne schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 13:51:
Zoals ik het zie valt het water (en bladeren) op een plat dak, met daarin de afvoer, welke naar een regenpijp loopt vermoedt ik.
Zoiets https://www.hornbach.nl/s...0-mm/5578669/artikel.html. Mocht er nog een regenpijp tussen zitten waar de bladeren doorheen gaan, kun je ook nog aan zoiets denken
De regenpijp loopt vanaf het dak daarboven langs dit dak, die afvoer in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:21

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Als Tweaker maak je dan natuurlijk een anti-blaadjes-nerf/blaas/laser-wapen? :+

[ Voor 8% gewijzigd door Falcon op 28-10-2020 13:54 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Topicstarter

Deze zojuist besteld, thanks. ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Meneer aard

Porsche rulez!

Agent47 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 13:53:
[...]

De regenpijp loopt vanaf het dak daarboven langs dit dak, die afvoer in.
Zo`n bladvanger werkt eigenlijk maar tijdelijk. Je zult alsnog het dak op moeten omdat het schoon gemaakt moet worden.

Wat beter werkt is een scheider; https://www.wildkamp.nl/p...hraper-grijs-80-mm/161660.

Blad valt eruit via de regenpijp, geen verstoppingen niks. Je hoeft het dak niet op, Enigste wat je dan tijdelijk moet doen is even het blad bij elkaar rapen en weggooien.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Ik heb altijd geleerd: Problemen pak je bij de bron aan! Anders doe je aan symptoom bestrijding en vroeg of laat, krijg je toch weer (over)last. Mijn advies: koop een bijl / (ketting)zaag en weg met die boom van de buren :+

Oké, nu weer even de serieuze modus.
Hetgeen @Meneer aard aangeeft is de (een na) beste optie. De boom (het probleem) kan blijven (be)staan, maar de bladeren verstoppen niet langer de afvoer. Wel zou ik 'm zo hoog mogelijk plaatsen, zodat de kans op verstopping zo klein mogelijk is. Plaats je dit ding halverwege de regenpijp, dan kan het stuk pijp erboven nog steeds verstopt raken.

En als echte tweaker kan je natuurlijk een verleng stuk op de afscheiding zetten die de blaadjes netjes bij de buurman terug in de tuin dumpt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Nu online

Meneer aard

Porsche rulez!

BastaRhymez schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:07:
Ik heb altijd geleerd: Problemen pak je bij de bron aan! Anders doe je aan symptoom bestrijding en vroeg of laat, krijg je toch weer (over)last. Mijn advies: koop een bijl / (ketting)zaag en weg met die boom van de buren :+

Hetgeen @Meneer aard aangeeft is de (een na) beste optie. De boom (het probleem) kan blijven (be)staan, maar de bladeren verstoppen niet langer de afvoer. Wel zou ik 'm zo hoog mogelijk plaatsen, zodat de kans op verstopping zo klein mogelijk is. Plaats je dit ding halverwege de regenpijp, dan kan het stuk pijp erboven nog steeds verstopt raken.

En als echte tweaker kan je natuurlijk een verleng stuk op de afscheiding zetten die de blaadjes netjes bij de buurman terug in de tuin dumpt >:)
Uit ervaring valt dat verstopt raken redelijk mee, ook doordat het "aanbod" blad niet altijd evenveel is. Wat ik altijd 1x per jaar deed is even de tuinslang door de afvoer jagen, om restant blad eruit te krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• H12
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07-05 15:00

H12

Zelf heb ik een plat dak, grote eiken voor het huis en een plataan in de achtertuin. Bij mij zitten deze over de dakafvoeren, met een trottoirtegel er op. Dan nog wat grind er om heen, zoals @The Eagle aangeeft, en dan voor de zekerheid nog een bladscheider in je verticale buis.
Één keer per jaar even bovenop checken en schoonmaken, het meeste blad waait er weer af als het droog is.

Klinkt misschien als 'overkill' maar er komt echt niets aan blad doorheen. En dat was bij mij noodzaak ,ivm groendak en afvoer op infiltratiekratten. Dus ik heb wat testjes gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:39

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Laat me raden, hebt zelf een volledig dicht getegelde voor en achtertuin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07:08
Meneer aard schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:12:
[...]

Uit ervaring valt dat verstopt raken redelijk mee, ook doordat het "aanbod" blad niet altijd evenveel is. Wat ik altijd 1x per jaar deed is even de tuinslang door de afvoer jagen, om restant blad eruit te krijgen.
Nou ik kan je vertellen, ook uit ervaring, dat dit ding: https://easygarden-shop.n...E8eKn3txz8nQaAus9EALw_wcB dus niet werkt. Je kunt hem dichtdraaien, waardoor het binnen de kortste keren helemaal dicht zit en het water aan de bovenkant van de regenpijp eruit loopt. Of je laat hem open staan, waardoor plaatjes binnen de kortste keren het roostertje blokkeren en al het water de regenpijp uit loodsen.. En sowieso, ook als er geen blad in zit, loopt het water er vaker langs dan erdoorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-05 13:40
@emot Ik heb geen ervaring met deze gevallen, maar ik zie wel een (belangrijk) verschil tussen het ding dat jij linkt en dat van de link van @Meneer aard.

In de link van Easygardenshop lijkt het roostertje dat de bladeren tegenhoudt iets lager te zitten dan de rand van de regenpijp, waardoor bladeren daar wellicht tegenop vast komen te zitten. In de link van Wildkamp zit het roostertje duidelijk iets hoger, waardoor de bladeren er wellicht sneller vanzelf uit schuiven en dus het ding niet blokkeren.

Maar goed, misschien verwacht ik te veel van de verschillen...

[ Voor 6% gewijzigd door Patrick_6369 op 29-10-2020 08:46 ]

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Shadow_Agent schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 07:33:
[...]

Laat me raden, hebt zelf een volledig dicht getegelde voor en achtertuin?
Het zal je wellicht verbazen, maar nee wij hebben de voor- en achtertuin niet dicht getegeld.
Zijkant van de tuin lekker wat bloemetjes en plantjes, terras (wel betegeld), pad naar de poort en overkapping en de rest gras (zo'n 100 m2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:42
CrazyOne schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 13:51:
Mocht er nog een regenpijp tussen zitten waar de bladeren doorheen gaan, kun je ook nog aan zoiets denken
Precies deze heb ik er laatst ook tussen gezet. Het heeft een extra voordeel: als het zo hard regent dat het water niet wegkan (riool overbelast), iets wat steeds vaker voorkomt, stroomt het water uit de bladscheider en zoekt het geen andere (meestal minder opportune) wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Nu online

Meneer aard

Porsche rulez!

emot schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 07:58:
[...]

Nou ik kan je vertellen, ook uit ervaring, dat dit ding: https://easygarden-shop.n...E8eKn3txz8nQaAus9EALw_wcB dus niet werkt. Je kunt hem dichtdraaien, waardoor het binnen de kortste keren helemaal dicht zit en het water aan de bovenkant van de regenpijp eruit loopt. Of je laat hem open staan, waardoor plaatjes binnen de kortste keren het roostertje blokkeren en al het water de regenpijp uit loodsen.. En sowieso, ook als er geen blad in zit, loopt het water er vaker langs dan erdoorheen.
Volgens mij bestaan er duizend soorten in, waaronder deze. Is leuk dat je die kan afsluiten maar er zal ergens een compromis gemaakt moet worden zodat het afsluitbaar wordt.
Dan nog waarom zou je zoiets afsluitbaar willen hebben? Water valt toch wel naar beneden. Mocht er evt. blad ophopen omdat er een lading blad mee komt, dan spoelt het afvoerwater het weg, met wellicht verspilling via de zij uitgang maar uiteindelijk zal dat minimaal verlies zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Topicstarter

Deze komt vandaag binnen. Nu alleen even hopen dat de bladeren alsnog niet gaan ophopen daar :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Meneer aard schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 13:55:
[...]

Zo`n bladvanger werkt eigenlijk maar tijdelijk. Je zult alsnog het dak op moeten omdat het schoon gemaakt moet worden.

Wat beter werkt is een scheider; https://www.wildkamp.nl/p...hraper-grijs-80-mm/161660.

Blad valt eruit via de regenpijp, geen verstoppingen niks. Je hoeft het dak niet op, Enigste wat je dan tijdelijk moet doen is even het blad bij elkaar rapen en weggooien.
Die verhinderen niet dat het bij de invoer dicht komt, en daar is in dit geval vrijwel zeker het probleem. Daarom moet meneer het dak op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:02
Agent47 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:40:
[...]

Deze komt vandaag binnen. Nu alleen even hopen dat de bladeren alsnog niet gaan ophopen daar :D
Dat gaat zeker wel gebeuren als je het niet onderhoudt.

Hier stroomde de dakgoot van de buren over om die reden. Rijtjes huis met schotten tussen de dakgoten.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:02
Waarom loost overigens die andere PVC pijp die er loopt niet gewoon op je platte dak i.p.v. al die bochten die niet allemaal de juiste afschot lijken te hebben?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:39

Shadow_Agent

CurlyMo schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:08:
Waarom loost overigens die andere PVC pijp die er loopt niet gewoon op je platte dak i.p.v. al die bochten die niet allemaal de juiste afschot lijken te hebben?
Dat vroeg ik mij ook af, wellicht omdat er teveel water wordt aangevoerd wat dat kleine afvoertje niet kan verwerken? Enige verklaring die ik kan bedenken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Topicstarter
Shadow_Agent schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:11:
[...]

Dat vroeg ik mij ook af, wellicht omdat er teveel water wordt aangevoerd wat dat kleine afvoertje niet kan verwerken? Enige verklaring die ik kan bedenken ;)
Dit is een dak op aanbouw van het huis. Die andere regenpijp loopt van het " dak dak" zeg maar, het bovenste dak van het huis. Van het bovenste dak is een regenpijp langs de muur naar deze verdieping gelegd, alleen half. Kortom water stroomde als een waterval op het dak van mijn aanbouw. Hier heb ik de regenpijp verlengd en netjes langs de goot laten leggen zodat dat water meteen in de afvoer komt en niet direct op mijn dak van de aanbouw.

[ Voor 27% gewijzigd door Agent47 op 29-10-2020 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-03 14:00

Volgens mij wil je hem juist niet zo hoog mogelijk hebben. Het blad moet een beetje snelheid hebben om opzij geduwd te worden door de afscheider, anders blijft ie makkelijker op de afscheider liggen.

Mocht er blad op de afscheider blijven liggen en de afscheider is hoog buiten handbereik, veeg je m ook niet even snel schoon. Je creeert dus een verlies-verlies situaite als je m zo hoog mogelijk plaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
H12 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:24:
Zelf heb ik een plat dak, grote eiken voor het huis en een plataan in de achtertuin. Bij mij zitten deze over de dakafvoeren, met een trottoirtegel er op. Dan nog wat grind er om heen, zoals @The Eagle aangeeft, en dan voor de zekerheid nog een bladscheider in je verticale buis.
Één keer per jaar even bovenop checken en schoonmaken, het meeste blad waait er weer af als het droog is.

Klinkt misschien als 'overkill' maar er komt echt niets aan blad doorheen. En dat was bij mij noodzaak ,ivm groendak en afvoer op infiltratiekratten. Dus ik heb wat testjes gedaan.
Wij hebben hetzelfde soort bladvangers. Werken als een tierelier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-04 19:28
Agent47 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:40:
[...]

Uiteraard gaan ze daar nu ophopen, waar zouden ze anders naartoe gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-05 19:27
Die waaien weg als het terug droog is? Ik heb ook zoiets, ik hoef maar 1 per jaar ernaar te kijken en er zijn nauwelijks ophopingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Topicstarter
cadsite schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 12:00:
[...]

Uiteraard gaan ze daar nu ophopen, waar zouden ze anders naartoe gaan?
Ze mogen wel ophopen maar het water moet niet omhoog gaan omdat de bladeren de afvoer blokkeren. Het water moet gewoon door kunnen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:26
Agent47 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:17:
[...]

Dit is een dak op aanbouw van het huis. Die andere regenpijp loopt van het " dak dak" zeg maar, het bovenste dak van het huis. Van het bovenste dak is een regenpijp langs de muur naar deze verdieping gelegd, alleen half. Kortom water stroomde als een waterval op het dak van mijn aanbouw.
Dat is eigenlijk wel de gebruikelijke manier om zoiets op te lossen.

Als het goed is, is de capaciteit van de hemelwaterafvoer van de aanbouw daar dan ook gewoon op berekend.

Wellicht dat die situatie wel een probleem wordt als de afvoer verstopt zit met bladeren. ;) Maar ja, dat wil je sowieso niet hebben natuurlijk.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-05 09:45
Ik heb in dezelfde situatie een stalen bolrooster in het gat geplaatst. Deze kun je wat verbuigen zodat hij beter past in het rechthoekige gat. Doordat het rooster van staal is houdt hij rommel prima tegen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-3u1EoesysAZt7D8jukL8Ppdj1g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5GLDr0Dsjg3H80CVzKoan1jI.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FotW
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-04 14:23
Het nadeel van die bolroosters is wel dat je ook regelmatig het dak op moet omdat ze volzitten met bladeren die op hun beurt weer kleinere deeltjes tegenhouden en daardoor op een gegeven moment ook geen water meer doorlaten. Ik kamp ook al jaren met dit probleem.

Ik ga de oplossing die H12 heeft maar eens proberen:
H12 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:24:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Topicstarter
Ben ik weer.

Hetgeen wat ik besteld heb, helpt tegen de grotere bladeren.
Mijn buren hebben een Esdoorn als boom in de tuin.
Nu helpt dat bladvanger wel tegen de grotere bladeren van deze mooie boom, alleen de " helikoptertjes" stromen nu mijn afvoer in en deze wordt uiteindelijk geblokkeerd.

Gisteren het dak opgegaan om met mijn hand even in de afvoer te gaan om de kleine helikoptertjes eruit te vissen, water liep meteen goed weg.

Iemand hier nog een (goed) idee tegen? :>

https://pixers.nl/fotobeh...orm-12604789#configurator

[ Voor 8% gewijzigd door Agent47 op 22-12-2020 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gaas er in of omheen werken waar die helikopertjes niet doorheen kunnen maar water wel gewoon?
je hebt deze nu toch: https://www.warmteservice...23JgC3EAQYAyABEgLlgfD_BwE

Je zou ook nog gewoon een hoop kiezels in een rondje om je afvoer kunnen werken. Daar kan water wel door maar die heli's niet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Topicstarter
The Eagle schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 16:11:
Gaas er in of omheen werken waar die helikopertjes niet doorheen kunnen maar water wel gewoon?
je hebt deze nu toch: https://www.warmteservice...23JgC3EAQYAyABEgLlgfD_BwE

Je zou ook nog gewoon een hoop kiezels in een rondje om je afvoer kunnen werken. Daar kan water wel door maar die heli's niet.
Ja die heb ik inderdaad.

Pagina: 1