Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomaschii
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 25-03-2023
Mijn vraag
Ik heb een tijdje terug een fout gemaakt bij het aanbrengen van mijn thermal paste op mijn chip van mijn asus strix 980ti. Nu is de chip dus te heet geworden en kan ik de videokaart niet meer gebruiken.

Relevante software en hardware die ik gebruik

msi z170a gaming m5 moederbord
eerst asus strix gtx 980ti, nu msi gtx 970
850w psu
i5 6600k 4.0ghz
16gb ddr4 corsair vengeance
w10 op 512gb samsung 870 evo nvme ssd

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Gevonden? Een eventuele oplossing om revlow te doen op de gpu, oven op 180/200c en dan *bakken" voor 6 min

Geen flauw idee of dit werkt, maar ik wil meer informatie vergaren hier.

Als er iemand is die in staat is om dit te repareren tegen een schappelijke prijs hoor ik dat graag !

Hartelijke groetjes, Thomas

Beste antwoord (via Thomaschii op 28-10-2020 14:59)

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-04 03:11
Als je nog een GTX 970 hebt die het volhoudt denk ik dat het zich domweg niet loont om met de 980 Ti te gaan zooien ten opzichte van sparen en wachten op iets nieuws. Als een reflow al iets uitmaakt (en dat is zeer te betwijfelen) dan zal dat niet lang verschil maken voor het ding weer stuk is. Reparatie als de chip zelf te heet is geworden lijkt me ook onbegonnen werk, maar daar moet ik gelijk bij zeggen dat ik daar geen kaas van heb gegeten. Als het al een optie is zou ik het alleen doen als je een enthousiasteling treft die het voor niks wil proberen als het niet lukt (no cure no pay).

Iets als een 3050 Ti (als er zoiets komt) of whatever AMD gaat uitbrengen aan de lagere kant gaat waarschijnlijk gehakt maken van de 980 Ti tegen minder power en een lagere prijs, zonder dat je met thermal paste aan de slag hoeft. Weliswaar kan het nog even duren voor die kaarten beschikbaar zijn; als je per se nu iets nodig hebt dat een beetje in de buurt komt van een 980 Ti is een 1660 Super het overwegen waard. Een tweedehandsje kan minder dan 200 zijn.

Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-05 16:49
Als de chip zelf te heet is geworden is het stuk denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:44

Nemesizz

Untouchable

Over het algemeen zijn chips (CPU en GPU's, maar vaak ook andere componenten) toch wel beschermt tegen doorbranden door oververhitting. Vaak door middel van thermal throttle of shutdown.

Als die echt is doorgebrand, kun je dat vaak wel ruiken, vaak ook wel goed zien (zwarte plekken, of met het geval van een die dat er soms barstjes inzitten).

ALS het echt is doorgebrand helpt een reflow hoe dan ook niet. Dat is enkel voor breukjes in het soldeerwerk en helpt absoluut niks als je een chip/onderdeel hebt doorlaten branden (en waarom het nog steeds word aangehaald is mij ook een raadsel, was alleen 'nuttig' ten tijde van de GeForce 8000 serie en hun rebrands of soms nog net even je PS3 of Xbox360 tot leven wekken totdat je een vervanger in huis kon halen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik vrees inderdaad het ergste voor de chip, met reflowen kun je het soms weer werkend krijgen maar meestal is dat slechts een uitstel van executie...

De beste oplossing voor een schappelijke prijs? Met de 3000 en 6000 die onlangs gelanceerd zijn de tweedehands videokaarten nu aardig scherp geprijsd.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-04 03:11
Als je nog een GTX 970 hebt die het volhoudt denk ik dat het zich domweg niet loont om met de 980 Ti te gaan zooien ten opzichte van sparen en wachten op iets nieuws. Als een reflow al iets uitmaakt (en dat is zeer te betwijfelen) dan zal dat niet lang verschil maken voor het ding weer stuk is. Reparatie als de chip zelf te heet is geworden lijkt me ook onbegonnen werk, maar daar moet ik gelijk bij zeggen dat ik daar geen kaas van heb gegeten. Als het al een optie is zou ik het alleen doen als je een enthousiasteling treft die het voor niks wil proberen als het niet lukt (no cure no pay).

Iets als een 3050 Ti (als er zoiets komt) of whatever AMD gaat uitbrengen aan de lagere kant gaat waarschijnlijk gehakt maken van de 980 Ti tegen minder power en een lagere prijs, zonder dat je met thermal paste aan de slag hoeft. Weliswaar kan het nog even duren voor die kaarten beschikbaar zijn; als je per se nu iets nodig hebt dat een beetje in de buurt komt van een 980 Ti is een 1660 Super het overwegen waard. Een tweedehandsje kan minder dan 200 zijn.

Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomaschii
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 25-03-2023
Ik laat het hierbij, bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-05 16:49
Nemesizz schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:33:
Over het algemeen zijn chips (CPU en GPU's, maar vaak ook andere componenten) toch wel beschermt tegen doorbranden door oververhitting. Vaak door middel van thermal throttle of shutdown.

Als die echt is doorgebrand, kun je dat vaak wel ruiken, vaak ook wel goed zien (zwarte plekken, of met het geval van een die dat er soms barstjes inzitten).

ALS het echt is doorgebrand helpt een reflow hoe dan ook niet. Dat is enkel voor breukjes in het soldeerwerk en helpt absoluut niks als je een chip/onderdeel hebt doorlaten branden (en waarom het nog steeds word aangehaald is mij ook een raadsel, was alleen 'nuttig' ten tijde van de GeForce 8000 serie en hun rebrands of soms nog net even je PS3 of Xbox360 tot leven wekken totdat je een vervanger in huis kon halen).
Cpu zijn idd tegen oververhitting beveiligd.
Gpu chips niet dacht ik, daarom zit er altijd ook zoveel pasta onder het koelblok.
Mist er een stukje pasta, brand het gedeelte eronder door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:44

Nemesizz

Untouchable

Goofy1978 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 16:55:
[...]

Cpu zijn idd tegen oververhitting beveiligd.
Gpu chips niet dacht ik, daarom zit er altijd ook zoveel pasta onder het koelblok.
Mist er een stukje pasta, brand het gedeelte eronder door.
GPU's zijn ook wel beveiligt (moderne vrij zeker), als ze een te hoge temp krijgen gaan ze ook throttelen of een shutdown.

Ik zou het bij wijze van wel aandurven een GPU zonder koelpasta te gebruiken (wel met heatsink uiteraard) >:)
Pagina: 1