Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-09 11:31

MrMarcie

CFMoto 650MT

Topicstarter
Ik heb momenteel een B450 moederbord (denk nog over een B550) met een Ryzen 2700X en een Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GD5. Voeding is een 550 watt Corsair RM550x (2018)

Ik wil aankomende maand updaten naar een Ryzen 3700X (de 2700X verhuisd naar mijn backup pc) en misschien ook een B550 moederbord ivm toekomstbestendigheid, en wil ook wat toekomstbestendig wat betreft GPU. Maar wel liefst iets zuiniger ook dan de RX 580.

Heb gekeken naar een 1660 Super maar daar schijnen de prestaties niet heel veel beter van te zijn, gebruikt wel een pak minder stroom.

Na wat gegoogle uitgekomen op de Sapphire Pulse RX 5600 XT 6G GDDR6.

Eigenlijk de vraag of dat een slimme update is, en of je wat hebt aan die PCI-e 4.0 x16. Alhoewel ik dat laatste sterk betwijfel. En of ik de kaart belemmer als ik mijn oude B450 MB houdt met PCI-e 3.0 x16.

Zie ook dat AMD met nieuwe kaarten komt. Gaan die 5600/5700's nog dalen in prijs in November.

Ik wil vooral dat de kaart liefst zuinig is idle, maar vooral stil. Omdat dit een workstation is en ik niet vaak game. Meestal even in het weekend. Wel op een 60Hz 3440x1440 monitor. En dan voornamelijk rFactor/Assetto Corsa en occasional wat shooters e.d. Maar racing is main thing en misschien later iRacing erbij. Wil misschien later als het kan gamen met die 3440x1440 met 2 2560x1440 aan de zijden. Maar dat zal voor mijn budget/wensen wel te veel gevraagd zijn.

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soldin
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:04
De rx 5600 xt zal prima draaien op pcie 3.0 er is geen verschil zijn in prestaties t.o.v. pcie 4.0. Ook zal de kaart niet belemmerd worden op b450 platform.

De Pulse komt naar voren als een stille kaart alleen weet ik niet of die heel geschikt voor de resoluties waarop jij wil spelen. Hij is vooral bedoeld voor 1080p resolutie de prestaties zullen minder goed zijn op hogere resoluties. Je kan kijken naar de rx 5700 en rx 5700xt kaarten alhoewel de xt varianten iets minder zuinig zijn dan jouw oude kaart.

Deze zou er wellicht mooi tussenin passen : • pricewatch: Powercolor Red Dragon Radeon RX 5700

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Topicstarter
soldin schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 13:24:
De rx 5600 xt zal prima draaien op pcie 3.0 er is geen verschil zijn in prestaties t.o.v. pcie 4.0. Ook zal de kaart niet belemmerd worden op b450 platform.

De Pulse komt naar voren als een stille kaart alleen weet ik niet of die heel geschikt voor de resoluties waarop jij wil spelen. Hij is vooral bedoeld voor 1080p resolutie de prestaties zullen minder goed zijn op hogere resoluties. Je kan kijken naar de rx 5700 en rx 5700xt kaarten alhoewel de xt varianten iets minder zuinig zijn dan jouw oude kaart.

Deze zou er wellicht mooi tussenin passen : • pricewatch: Powercolor Red Dragon Radeon RX 5700
Dank je. Als ik de benchmarks e.d. bekijk van de RX580 vs die Pulse dan is die denk ik rond de 40% beter grofweg. Aangezien ik nu niet ontevreden ben, maar kan altijd beter, leek me die Pulse een goede optie afgaande op reviews dat die meer gewaardeerd wordt over andere 5600's. Keek eerst naar een 1660 Super maar dat is niet echt een grote sprong. Die 5600 is duurder en die 5700 nog meer. Dus moet even kijken of ik dat wil qua budget.

Ik zal nog eens naar je suggestie kijken maar dat is weer een paar tientjes meer. Je wilt steeds meer. En alleen via Amazon te koop voor die scherpe prijs.

[ Voor 5% gewijzigd door MrMarcie op 28-10-2020 13:50 ]

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@MrMarcie Zuiniger dan RX580, moet je niet met 5600XT en RX5700 aankomen ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Topicstarter
Hackus schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 13:49:
@MrMarcie Zuiniger dan RX580, moet je niet met 5600XT en RX5700 aankomen ;)
Als ik hier en daar de grafieken zie dan gebruikt de RX 580 (veel) meer in idle en in load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MrMarcie schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 13:51:
[...]

Als ik hier en daar de grafieken zie dan gebruikt de RX 580 (veel) meer in idle en in load.
Ik zou mijn geld uitgeven aan RX5700 Red Dragon.en heb je 40-45% betere kaart voor
Is een stille goede kaart, die niet veel verbruikt(200w) (31dBA)

Nitro RX580 verbruikt meer dan veel andere RX580's

[ Voor 6% gewijzigd door Hackus op 28-10-2020 13:56 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:15
MrMarcie schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:26:
Heb gekeken naar een 1660 Super maar daar schijnen de prestaties niet heel veel beter van te zijn, gebruikt wel een pak minder stroom.

Na wat gegoogle uitgekomen op de Sapphire Pulse RX 5600 XT 6G GDDR6.
De RX 5600XT is gemiddeld meer dan 50% sneller dan een RX 580 (reviews: De AMD Radeon RX 5600 XT getest - 1080p in hoge kwaliteit). Of die upgrade voldoende is voor je, is een vraag die jij alleen zelf kunt beantwoorden. Met een Ryzen 7 3700X heb je in die games en met die resolutie niet echt een bottleneck met zelfs de snelste videokaarten.

Van Assetto Corsa zie ik dat deze game op een GTX 1660 Ti op 4K Ultra settings flirt met de 60 fps (YouTube: [Assetto Corsa] Benchmark, Max Settings, 4k), dus UWQHD (lagere resolutie dan 4K) moet met een snellere videokaart zoals de RX 5600XT wel te doen zijn.

Je kiest er wel een van de duurdere RX 5600XT's uit. Op zich volstaat een GTX 1660 Super ook voor de genoemde games bij die resolutie, en die vind je voor bijna 100 euro minder dan dit model.
Eigenlijk de vraag of dat een slimme update is, en of je wat hebt aan die PCI-e 4.0 x16. Alhoewel ik dat laatste sterk betwijfel. En of ik de kaart belemmer als ik mijn oude B450 MB houdt met PCI-e 3.0 x16.
PCIe 4.0 of 3.0 maakt voor deze klasse van videokaarten helemaal niets uit. Zelfs voor een RTX 3090 maakt het nog weinig verschil.
Zie ook dat AMD met nieuwe kaarten komt. Gaan die 5600/5700's nog dalen in prijs in November.
De toekomst voorspellen kan ik niet, maar alle geruchten wijzen er op dat AMD nu high-end videokaarten gaat aankondigen (de RX 6800XT en 6900XT). De RX 5700XT zou ook wel een opvolger krijgen maar later. Dat betekent dat er nu in november geen nieuwe mid range kaarten komen, en er is dan niet echt een reden om de prijs van de resterende kaarten te verlagen.

Zou je tweedehands overwegen? Voor dit budget heb je ook bv een GTX 1080. En je kunt er wel vanop aan dat er wel wat RX 5700XT's de tweedehands markt op zullen komen voor een lagere prijs als de nieuwe videokaarten er eenmaal zijn.

@Hackus
Die begrijp ik niet goed, een RX 5600XT is toch zuiniger dan een RX580? 160W voor de 5600XT (met de BIOS update) vs 185W, afhankelijk van de overklok.
GTX 1660 Super is nog wat zuiniger, maar in idle scheelt het niets en in game minder dan 20W. De 5600XT is ook in die mate sneller dan de 1660 Super dus is toch gerechtvaardigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soldin
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:04
Ik zou hem dan gewoon bestellen bij Amazon die is waarschijnlijk alleen voor dit moment scherp geprijsd. Als de kaart niet goed werkt/bevalt dan kan je altijd nog retourneren. 6GB Vram is toch wel krap boven 1080p resolutie vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Topicstarter
MacPoedel schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 13:59:
[...]

De RX 5600XT is gemiddeld meer dan 50% sneller dan een RX 580 (reviews: De AMD Radeon RX 5600 XT getest - 1080p in hoge kwaliteit). Of die upgrade voldoende is voor je, is een vraag die jij alleen zelf kunt beantwoorden. Met een Ryzen 7 3700X heb je in die games en met die resolutie niet echt een bottleneck met zelfs de snelste videokaarten.

Van Assetto Corsa zie ik dat deze game op een GTX 1660 Ti op 4K Ultra settings flirt met de 60 fps (YouTube: [Assetto Corsa] Benchmark, Max Settings, 4k), dus UWQHD (lagere resolutie dan 4K) moet met een snellere videokaart zoals de RX 5600XT wel te doen zijn.

Je kiest er wel een van de duurdere RX 5600XT's uit. Op zich volstaat een GTX 1660 Super ook voor de genoemde games bij die resolutie, en die vind je voor bijna 100 euro minder dan dit model.

[...]

PCIe 4.0 of 3.0 maakt voor deze klasse van videokaarten helemaal niets uit. Zelfs voor een RTX 3090 maakt het nog weinig verschil.

[...]

De toekomst voorspellen kan ik niet, maar alle geruchten wijzen er op dat AMD nu high-end videokaarten gaat aankondigen (de RX 6800XT en 6900XT). De RX 5700XT zou ook wel een opvolger krijgen maar later. Dat betekent dat er nu in november geen nieuwe mid range kaarten komen, en er is dan niet echt een reden om de prijs van de resterende kaarten te verlagen.

Zou je tweedehands overwegen? Voor dit budget heb je ook bv een GTX 1080. En je kunt er wel vanop aan dat er wel wat RX 5700XT's de tweedehands markt op zullen komen voor een lagere prijs als de nieuwe videokaarten er eenmaal zijn.

@Hackus
Die begrijp ik niet goed, een RX 5600XT is toch zuiniger dan een RX580? 160W voor de 5600XT (met de BIOS update) vs 185W, afhankelijk van de overklok.
GTX 1660 Super is nog wat zuiniger, maar in idle scheelt het niets en in game minder dan 20W. De 5600XT is ook in die mate sneller dan de 1660 Super dus is toch gerechtvaardigd.
Duidelijk, ik denk dat ik het voorlopig op die 5600 houdt. Voor mijn gebruik ruim voldoende. Dat ik die duurdere neem heeft met reviews e.d. te maken. En tweedehands is geen optie omdat ik dit zakelijk kan kopen in November.

Pagina: 1