Advies zonnepanelen: schaduw en verschillende dakvlakken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:43
Beste allen, hierbij een vraag om advies.

In 2016 was ik van plan zonnepanelen aan te schaffen en had na alle adviezen hier mijn keuze gemaakt, toen ik door omstandigheden helaas de plannen in de koelkast heb moeten zetten. Ik ben o.a.@AUijtdehaag veel dank verschuldigd voor al zijn adviezen destijds. Gelukkig kan ik de plannen er nu weer uithalen en ik ben me weer gaan verdiepen in de materie. Ik heb weer een aantal delen van het "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)" topic doorgeakkerd.

Er is 1 nadeel: mijn keuze destijds, ingegeven door @AUijtdehaag, ging uit van Solar Frontier panelen i.v.m. grote schaduwval op mijn dak door het dak van de buren en mijn dakkapel. Die panelen zijn helaas niet meer leverbaar, dus ik moet terug naar de tekentafel.

Situatie: dak pal op het zuiden (op een paar graden na), dakkapel op het dak en schaduw van het puntdak van de buren in de ochtend en van het dak van de andere buren in de avond. Uiteindelijk komt het hele dak in de schaduw in de avond. Ik heb een foto van 8 september in de ochtend rond 8.30 en rond 9.00,schaduw vanuit het oosten:

8:30
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/edVWO4ApmtH9bmzvcV9SPB27R9g=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/00XCNr3z9bv4UHKv8VFagF3D.jpg?f=fotoalbum_medium

9:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fpToi-OleMLhouCf1vSK2KE6kAY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EN67iDmHS7sexPehUNFpoQcw.jpg?f=fotoalbum_medium

Naarmate de zon verder naar het zuiden draait en achter het dak van de buren vandaan komt, wordt de schaduw steeds kleiner, tot het hele dak volop in de zon is. Daarna draait de zon verder en verdwijnt uiteindelijk achter het puntdak van de andere buren.

Hier een foto van 12 oktober om 9:56:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IuVu5AtUie_rivmhudRWvFtIGx0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iJGwlRdmDS8isdPpRRwZBLsi.jpg?f=fotoalbum_medium

en een foto van 10 september om 11.45:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQM2d416nUPnIZCxpdiMVOwXrv8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2cBQaKOCXKUp0pBe3MJ8laVy.jpg?f=fotoalbum_medium

Hieronder tenslotte nog een foto van 7 september 19.35 toegevoegd zodat jullie de schaduw vanuit het westen kunnen zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JkIAxYUqLxbVom4h9IjiewJiMgw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FnsCTTKkf7IdD44431aJwfQv.jpg?f=fotoalbum_medium

Verder wil ik het deze keer in 1 keer goed doen en zoveel mogelijk dakoppervlak benutten. Ik ben daarom deze keer van plan ook de garage en de dakkapel zelf vol te leggen. Dat levert dan wel meerdere hellingshoeken en eventueel orientaties op, wat voor een normale stringomvormer wellicht niet lekker gaat.

Bovenaanzicht van het huis van Googlemaps, met de dakvlakken van woonhuis, dakkapel en garage met rood omlijnd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/Ne5AfIz2CA0MwCpibTUergX0.jpg

Ik heb dus eigenlijk twee problemen:
- schaduw van buren en dakkapel
- verschillende dakvlakken van dak, garage en dakkapel.

Destijds heb ik door drie partijen offertes laten maken, alle drie kwamen met Solar Edge aan. Na veel advies hier, waarvoor dank!, wilde ik de Solar Frontier route gaan, maar dat kan nu dus niet meer.

Vanavond komt er een leverancier langs, 1 van de drie die 4 jaar geleden ook geweest zijn, en ik kan wel raden wat zijn advies wordt: Solar Egde. Nu heb ik in principe niks tegen Solar Edge, maar de vraag is nu opnieuw: is Solar Edge in dit geval nodig en is het de beste oplossing voor de schaduwen die ik heb en de verschillende dakvlakken? Een andere mogelijkheid zou een normale stringomvormer met schaduwmanagement zijn, zoals een SMA of Growatt. Optie 3 zouden micor-omvormers van Enphase, Tigo of APS kunnen zijn begrijp ik. Wat zou een oplossing zijn voor mijn 2 problemen van schaduw en meerdere dakvlakken?

De maten zijn natuurlijk ook van belang:
- tussen dakgoot en de voet van de dakkapel zitten 4 dakpannen van 34,5 cm lang (zichtbare ruimte nu ze over elkaar gelegd zijn, los zijn ze 41 cm per stuk). De laatste dakpan onder de dakkapel is 24.5 cm vrij, het zink wat eroverheen ligt is 17,5 cm lang. Als ik 5 volledige pannen neem, dus ook de pan met het zink erover meeneem, dan heb ik 1.72m.
- Boven de dakkapel heb ik ook 5 pannen tot aan de nok, dus nog een keer 1.72m.
- Vanaf de dakgoot tot aan de zonnecollector is het 8 dakpannen van 34.5cm, dus 2.76m
- Het dak is in totaal 19 pannen dus 6.55 van dakgoot tot nok.
- Breedte van dakrand links tot en met oostelijke wand van de dakkapel is 6.45. Het dak loopt nog 1 of 2 panen door denk ik voor ik op de grens met de buren kom.
- Vanaf de dakgoot tot aan de zonnecollector is het 8 dakpannen van 34.5cm, dus 2.76m
- De dakkapel is 1.75m hoog, 4.40m breed en ongeveer 2.20m diep.
- De garage staat iets versprongen tov de woning en het bruikbare oppervlak is ongeveer 1.70m diep x 3m breed. Dieper kan wel, maar dan ligt bijna de hele dag een deel van de panelen in de schaduw van mijn eigen huis of dat van de buren.

Verder heb ik nog een vraag over de oriëntatie van de panelen op garage en dakkapel: zou het zinvol zijn deze op oost-west te leggen met het oog op het geleidelijk verminderen van de salderingsregeling of kan ik beter alle panelen pal zuid laten leggen, net als op het dak?

[ Voor 1% gewijzigd door koksie op 28-10-2020 15:33 . Reden: edit: typo's gecorrigeerd en bovenaanzicht toegevoegd ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:58
Kun je je favoriete legplan eens tekenen op de luchtfoto en/of foto genomen van de grond?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
busscherski schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:39:
Kun je je favoriete legplan eens tekenen op de luchtfoto en/of foto genomen van de grond?
Jazeker, ik heb vanavond een van de installateurs/leveranciers van de vorige keer op bezoek gehad en in overleg kwamen we hierop:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/6LMmvLKp5OodufRK5BXm8aCn.jpg

Het paneel met de stippellijntjes onder de zonneboiler is nog een vraagteken ivm de schaduw van de dakkapel en het tetris effect.

De panelen op dakkapel en garage staan in oost-west, de panelen op het schuine dak bijna pal zuid (181 graden).

Onder de dakkapel zouden portrait meer panelen passen, maar dan zullen het vanwege de maat Panasonic panelen moeten zijn. Deze zijn per paneel 80 a 100 euro duurder en dat kan qua geld niet uit denk ik.
Hij raadt (uiteraard :) ) Solar Edge aan ivm de schaduw en de verschillende dakvlakken met verschillende ortientaties en hellingshoeken. We hebben ook gesproken over micro-omvormers maar volgens hem ligt het break-even point rond de 8 panelen en is in mijn geval SE dus voordeliger.

Uit de losse pols, hij moet het nog berekenen, komt hij hiermee op een opbrengst van rond de 5000 kWh. Ons verbruik is nu rond de 2900 a 3200 kWh per jaar, een warmtepomp is niet in zicht, een EV auto in de wat verdere toekomst wellicht wel. Toch lijkt 5000 kWh me nu veel dus wellicht dat dan de panelen op de garage sneuvelen.

Wat vind je van dit legplan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:06

Termy

valt er nog wat te fragge?

Als de schaduw zo ingewikkeld is, is het misschien wel een goed idee het geheel na te bouwen in sketchup en de schaduw daar te simuleren.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
Termy schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 23:26:
Als de schaduw zo ingewikkeld is, is het misschien wel een goed idee het geheel na te bouwen in sketchup en de schaduw daar te simuleren.
De installateur had ook wel wat software waarmee hij eea kon simuleren en berekenen zei hij. Hij kwam voor de onderste panelen op 10% verlies, de panelen op de garage op 7% verlies. Ik weet niet hoe nauwkeurig/ realistisch dat is natuurlijk.

Sketch up ken ik niet, ik zal eens kijken. Ik ben niet heel bedreven in tekenen helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GR1221
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-05 11:25
koksie schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 23:38:
[...]

De installateur had ook wel wat software waarmee hij eea kon simuleren en berekenen zei hij. Hij kwam voor de onderste panelen op 10% verlies, de panelen op de garage op 7% verlies. Ik weet niet hoe nauwkeurig/ realistisch dat is natuurlijk.

Sketch up ken ik niet, ik zal eens kijken. Ik ben niet heel bedreven in tekenen helaas...
Ik had een vergelijkbare situatie (een iets minder ingewikkeld legplan), de installateur adviseerde ook SolarEdge. Hij schatte het schaduwverlies op 5%, terwijl SolarEdge 14% duurder was. Ik heb nu voor jouw optie 2 gekozen - het is nog niet gelegd dus kan helaas nog geen ervaringen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fragtor
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-05 17:30
Wij hebben verschillende dakvlakken met verschillende oriëntaties, en ook nog eens bomen, pijpjes, etc. Uiteindelijk heb ik, ook met behulp van de verschillende topics mijn oog laten vallen op Enphase. Wij wilden ook zoveel mogelijk dak opp. benutten. Echter betekende dit ook wat minder rendabele vlakken. Ze liggen er nu net drie maanden op dus nog weinig ervaring als het gaat om de opbrengst. Ik ben iig tevreden voor zover.

Het feit dat ieder paneel een eigen omvormer heeft, was met zoveel verschil in plaatsing voor mij doorslaggevend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Het is wel grappig dat je destijds niet de SF stap hebt genomen, en nu de keus maakt geen panasonic te willen.
Heeft het nut om mijn gedachten daar over te uiten?
De meeste zien hier enkel de prijs, maar ik zie de mogelijkheden van 2 strings van 6 parallel en eventueel nog 4 op je dakkapel. (maar die 4 brengen niks op in de winter)
Op een SMA stringomvormer.

En wel een l/w warmtepomp (hoe schuiner en hoger de panelen des te beter)
En een aton power to heat element die je tapwater verwarmt met je overschot van de zonnepanelen.
(Je hebt al een vat staan?)
Salderen gaat eraf, dus direkt verbruik is belangrijker. Daarom zou ik de 4 op de dakkapel en 2 op je garage laten zitten. Overschot in de zomer heb je niet nodig.
Die 4 kan je alsnog plaatsen als je een EV hebt en nu kiest voor panasonic.
En 2 panelen oost west op je platdak is ook een zomerset die je niet nodig hebt.
Het vastrecht gas van 150 euro per jaar heb je alvast verdiend (door niet te betalen)

Solaredge krijg ik nog steeds geen warm gevoel bij.
WackoH in "Zonnepanelen 15000+ kwh - Solaredge"
Uitvalpercentage SolarEdge omvormers en optimizers

PS. Ik heb ze wel liggen.
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"
PS2. Passen deze ook in portrait onder de dakkapel?
PS3. Ik heb ook een foto van 7 september om 19.35 ;)

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-10-2020 08:30 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
SolarEdge kan beter omgaan met de verschillende oriëntaties. Maar ook SE heeft moeite met die 4 oostwest panelen. Je zult in de avond en ochtend altijd wat optimiser clipping zien gebeuren op de dakkapel maar een groot effect op de jaaropbrengst heeft dat niet.
Als je SE kiest dan in ieder geval enkelfase en 85V optimisers (bv P404)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
GR1221 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 05:40:
[...]

Ik had een vergelijkbare situatie (een iets minder ingewikkeld legplan), de installateur adviseerde ook SolarEdge. Hij schatte het schaduwverlies op 5%, terwijl SolarEdge 14% duurder was. Ik heb nu voor jouw optie 2 gekozen - het is nog niet gelegd dus kan helaas nog geen ervaringen delen.
Ik heb me nog verdiept in de prijsverschillen, alleen vluchtig gekeken, maar als 10% verlies idd 14% meer kost, dan lijkt het vanuit kosten oogpunt idd niet logisch daarvoor te kiezen. Een andere factor is natuurlijk of ik "genoeg" kWh uit het dak kan persen, waarbij de vraag is wat "genoeg" is natuurlijk. Het is zeker iets waar ik goed naar ga kijken!
fragtor schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 07:26:
Wij hebben verschillende dakvlakken met verschillende oriëntaties, en ook nog eens bomen, pijpjes, etc. Uiteindelijk heb ik, ook met behulp van de verschillende topics mijn oog laten vallen op Enphase. Wij wilden ook zoveel mogelijk dak opp. benutten. Echter betekende dit ook wat minder rendabele vlakken. Ze liggen er nu net drie maanden op dus nog weinig ervaring als het gaat om de opbrengst. Ik ben iig tevreden voor zover.

Het feit dat ieder paneel een eigen omvormer heeft, was met zoveel verschil in plaatsing voor mij doorslaggevend.
Als ik snel kijk op Solar-bouwmarkt.nl dan is het verschil in prijs tussen Enphase en SE bij 14 panelen niet heel groot, hooguit een paar tientjes. Dan zou Enphase wellicht een betere keus zijn? Het break-even point ligt zo te zien niet bij 8 panelen, zoals de installateur me gisteren vertelde. Ik heb nog geen offerte gekregen overigens dus ik weet niet hoe hij eea berekent.
busscherski schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 07:55:
SolarEdge kan beter omgaan met de verschillende oriëntaties. Maar ook SE heeft moeite met die 4 oostwest panelen. Je zult in de avond en ochtend altijd wat optimiser clipping zien gebeuren op de dakkapel maar een groot effect op de jaaropbrengst heeft dat niet.
Als je SE kiest dan in ieder geval enkelfase en 85V optimisers (bv P404)
Hoe komt het dat dat optreedt en SE moeite heeft met die 4 panelen? Dat geldt dan waarschijnlijk ook voor de 2 op de garage? Zou Enphase daar minder/ geen moeite mee hebben, omdat dat losse omvormers zijn?
AUijtdehaag schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 07:33:
Het is wel grappig dat je destijds niet de SF stap hebt genomen, en nu de keus maakt geen panasonic te willen.
Heeft het nut om mijn gedachten daar over te uiten?
De meeste zien hier enkel de prijs, maar ik zie de mogelijkheden van 2 strings van 6 parallel en eventueel nog 4 op je dakkapel. (maar die 4 brengen niks op in de winter)
Op een SMA stringomvormer.

En wel een l/w warmtepomp (hoe schuiner en hoger de panelen des te beter)
En een aton power to heat element die je tapwater verwarmt met je overschot van de zonnepanelen.
(Je hebt al een vat staan?)
Salderen gaat eraf, dus direkt verbruik is belangrijker. Daarom zou ik de 4 op de dakkapel en 2 op je garage laten zitten. Overschot in de zomer heb je niet nodig.
Die 4 kan je alsnog plaatsen als je een EV hebt en nu kiest voor panasonic.
En 2 panelen oost west op je platdak is ook een zomerset die je niet nodig hebt.
Het vastrecht gas van 150 euro per jaar heb je alvast verdiend (door niet te betalen)

Solaredge krijg ik nog steeds geen warm gevoel bij.
WackoH in "Zonnepanelen 15000+ kwh - Solaredge"
Uitvalpercentage SolarEdge omvormers en optimizers

PS. Ik heb ze wel liggen.
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"
PS2. Passen deze ook in portrait onder de dakkapel?
PS3. Ik heb ook een foto van 7 september om 19.35 ;)
Ha ha, ik heb destijds idd lang SF gewikt en gewogen maar uiteindelijk dankzij jou wel besloten de SF route te gaan. Doordat we toen vrij plotseling voor langere tijd naar het buitenland zouden gaan en daar ook financiële gevolgen aan hingen, heb ik het plan toen niet doorgezet. Het afblazen van het plan had dus niks te maken met SF :), SF was uiteindelijk wel de keuze.

Ik heb Panasonic in eerste instantie uit mijn hoofd gezet na het gesprek van gisterenavond waarin de installateur aangaf dat Panasonic 80 a 100 euro per paneel duurder is. Maar ik sta zeker open voor jouw advies, dus ik ben benieuwd waarom je dit adviseert.

Als ik solar-bouwmarkt.nl kijk, dan kost een 335Wp Panasonic 259 euro, een Longi 360Wp 139 euro. Dus 120 euro duurder met 25 Wp minder. Ik heb wel begrepen dat Panasonic panelen efficiënter zijn dus het verschil in Wp moet ik wellicht niet naar kijken. Maar ze zijn dus wel 120 euro per paneel duurder. Dat is denk ik een te groot verschil om goed te maken met SMA in plaats van SE.
Je hebt natuurlijk gelijk dat ik in eerste instantie op de prijs afga, de Panasonic lijken me zo duur dat ik me afvraag of dat enigszins terug te verdienen is tov de Longi's. Verder vraag ik me nog steeds af of het schaduwmanagement van een SMA of Growatt voldoende met mijn schaduw overweg kan.

4 Panasonic op de dakkapel zouden in de winter niks opbrengen zeg je, zouden die 4 wel iets doen in de zomer en hoe zouden die dan aangesloten worden? Leveren ze genoeg om de omvormer wakker te maken?

De panelen oost-west op dakkapel en garage heb ik bedacht vanuit de afbouw van de salderingsregeling, om meer direct zelfgebruik te hebben. Maar daar zie je geen heil in begrijp ik? Ik probeer even te volgen waarom. Bedoel je dat die alleen in de zomer iets gaan opleveren in die oriëntatie en dat dat niet zoveel zal toevoegen t.o.v. de panelen op het schuine dak op zuid?

Ik ben vorig jaar in de weer geweest voor een L/W warmtepomp of hybride warmtepomp. Mijn CV-ketel is nu nog prima en ik heb een kleine zonneboiler (Aquasol 3) die daarop aangesloten is. CV en Aquasol hangen in kleine kasten op de overloop van de eerste verdieping, geen plek voor een groot vat. Mijn radiatoren (geen vloerverwarming aanwezig) zijn volgens de installateur ook niet geschikt voor LT verwarming. Vandaar dat ik dat voor nu on hold gezet heb, ik denk dat de investering te groot gaat worden.

Ik denk dat de Yingli panelen wel zouden passen, die zijn qua prijs heel aantrekkelijk. Als ik er daar 12 van zou leggen, 6 portrait boven en 6 portrait nder de dakkapel, dan kom ik al een heel eind. Ik ga daar eens verder naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zal straks Je kan zelf ook wat voorbeeldjes uitwerken in sunnydesignweb (kies nieuw project)
Heb je 1 of 3-fase ?

De "SE verkoper" vergeet te vermelden dat de optimizers ook extra geld kosten.
40 a 50 euro per stuk.
De SMA's bij solar bouwmarkt zijn (te) duur.

Misschien is dan een combinatie met de yingli 345 Wp en de 4 panasonic op je dakkapel een mooie combi.
Met een SMA en Shadefix.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rz5CZX676Pw_yKCjNDazZbBv6jY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pzdq0F70oXNByNlZSwyx25KL.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb afgelopen weekend de grotere 2x1 mtr yingli 470 Wp gelegd en ik vind de panelen best mooi.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vuMq5DjIrl4ArW25TR9YpP7Z-MA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ESIFWsEERoYRMMNjBQDWilOS.jpg?f=fotoalbum_large

Legplan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-a8oPgnZ3yclaHtB5TNM9Ab8kzU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pn6FBHqNH5TDYSnX28ob3mys.jpg?f=fotoalbum_large
En eventueel 4 pana op dakkapel op dual betonvoeten

[ Voor 143% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-10-2020 12:10 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
vb2000 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"

Met de 2 extra op de dakkapel wordt het juist beter in geval van SE.
Het is niet een heel groot probleem trouwens. Enphase heeft hier geen last van maar die heeft weer een ander issue, dat zal op bepaalde momenten met erg mooi weer een beetje aftoppen als je panelen gebruikt met veel Wp.

Pagina: 1