Radiatoren vs vloerverwarming bij minimale aanwezigheid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janntempel
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12-09 15:20
Situatie is bij ons als volg. De voorkant van ons huis bestaat uit onze eigen woning, hier ligt op de begane grond overal vloerverwarming (+/- 100m2) boven hebben we 3 radiatoren.

De achterkant van ons huis heeft allemaal plat dak en is ook ongeveer 100m2 hier hebben we ons bedrijf. Er wordt hier 4 dagen per week gewerkt van 8 tot 5.

In eerste instantie was ik van plan hier vloerverwarming te laten infrezen maar ik vraag me af dit energie technisch wel het beste systeem is. Van 5 tot 8 is er over het algemeen niemand aanwezig en is het dus zonde om de verwarming aan te laten, elke ochtend opnieuw de vloer opwarmen kost echter ook een bak energie. Ik zou ook 4 dagen 24 uur per dag kunnen verwarmen en dan 3 dagen niet.

Radiatoren is ook een optie die kunnen 4 dagen in de week overdag aan en als we de ruimte een keer in het weekend willen gebruiken kunnen ze ook even aan en is de boel snel warm.

We verwarmen het huis met een 16kw houtkachel cv in de woonkamer (stook vooral in de avond en de ochtend even) deze kachel verwarmt samen met de zonneboiler een buffervat van 600 liter. Het voorverwarmde water gaat naar een nieuwe CV ketel die kan switchen tussen Lage en hoge tempratuur verwarming. De woning is verder redelijk geïsoleerd, geen nieuwbouw maar wel dak en vloerisolatie.

In deze situatie is vloerverwarming toch helemaal niet energiezuiniger dan radiatoren of toch wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Ik ben geen kenner, maar is vloerverwarming niet vooral interessant bij een ruimte die goed geïsoleerd is? Daarmee is het "aan houden" van het systeem ook minder zwaar. Qua snelheid zijn radiatoren natuurlijk wel prettig als het een "erin, eruit"-ruimte is, dat begrijp ik een beetje uit je verhaal,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:31

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Vloerverwarming is wel erg prettig moet ik zeggen. Hoe is de ruimte ingedeeld? Is het een grote open ruimte van 100m2? Zijn er kamertjes?

Ik zou vloerverwarming aanraden. Kies de juiste vloer zodat de warmtegeleiding optimaal is, en het niet zo lang duurt voordat de boel op temperatuur is. Je zou het zelfs nog kunnen automatiseren en de boel voor 8 uur aan kunnen zetten. Dan kan het systeem tegen de middag uit. Als het goed geïsoleerd is blijft het gewoon aangenaam warm. Dat water in de leidingen koelt namelijk niet zo snel af. Met radiatoren heb je gewoon meer energie nodig om de boel op te warmen.

Mocht je het pand ooit willen verkopen dan is het, lijkt mij, ook een mooie investering.
Van 5 tot 8 is er over het algemeen niemand aanwezig en is het dus zonde om de verwarming aan te laten, elke ochtend opnieuw de vloer opwarmen kost echter ook een bak energie
Dit probleem heb je met radiators ook, toch.

[ Voor 46% gewijzigd door Tjebakka op 28-10-2020 13:08 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23-09 10:58
je kan ook met geforceerde LT convectoren werken. warmen de ruimte snel op, ook bij lage stooktemperatuur.

Is wellicht nog het meest energie-efficient, zeker als de ruimte minder goed geisoleerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:36
Als je de vloerverwarming ondiep laat leggen (d.w.z. net onder de tegels/afwerklaag) dan reageert dat relatief snel. Het is maar net hoe je de vloer opbouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:51
Indien de bedrijfsvloer niet bijzonder zwaar belast wordt, kun je ook een droogbouw vloerverwarming overwegen, met 2 a 3cm Pir tussen betonnen dekvloer en vloerverwarming. Dan wordt de betonmassa minder opgewarmd en heb je een sneller reagerend systeem dan 'traditionele' vloerverwarming.
Ook bij vloerverwarming in de dekvloer, kun je een dunne laag isolatie tussen de constructievloer en dekvloer overwegen. Dan heb je wel wat massa om op te warmen, maar niet zo veel als wanneer je de vloer uitsluitend van onderaf isoleert.

Wat betreft de tijden dat warmte nodig is: De boel aansluiten op een apart CV-circuit met een zelflerende programmeerbare thermostaat. Je kan dan instellen dat het van 8 tot 4 op temperatuur moet zijn. Afhankelijk van hoeveel het 's nachts is afgekoeld in de ruimte, leert het systeem dan vanzelf op welke tijd de verwarming opgestart moet worden om rond 8 uur de gewenste ruimte-temperatuur te bereiken.

Uiteindelijk moet een ruimte inclusief massa van de constructie opgewarmd worden. Voor dezelfde mate van verwarming, is altijd dezelfde hoeveelheid energie nodig. De reden dat met vloerverwarming wat energie bespaard kan worden ten opzichte van normale radiatoren komt voort uit twee factoren:
- Bij gebruik van (uitsluitend) vloerverwarming kan de ketel-temperatuur fors omlaag. Bij een lagere stooktemperatuur haalt een HR ketel daadwerkelijk het Hoog Rendement. Bij hete radiatoren wordt dat niet gehaald.
- Bij gebruik van vloerverwarming is de ruimte gelijkmatiger verwarmd, waardoor het bij een iets lagere ingestelde kamertemperatuur (halve of hele graad) toch overal in de ruimte comfortabel voelt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janntempel
Dank voor jullie uitgebreide reacties!

Het is een wat grotere ruimte van 50 m2 de rest is kleiner, qua isolatie kan ik nog alle kanten uit. Ik denk dat ik overal voorzet wanden plaats met steenwol. Plafonds gaan er ook uit dus kan dan gelijk tussen de balken ook isoleren, onder het dakleer zit overigens ook al isolatie. De vloer heb ik een gat in geboord en ik kom na een centimeter of 15/20 wat piepschuim tegen, geen idee hoe dik deze laag is. Ik lees overal op internet "goed geïsoleerd" maar wat is dat nou eigenlijk ik snap dat een huis met enkel glas een koude kruipruimte en geen muur of dak isolatie "slecht geïsoleerd" maar is een jaren 20 woning met voorzet wandjes, dak isolatie en dubbelglas "goed" geïsoleerd? Een nieuwbouwwoning is waarschijnlijk nog een keer zo goed geïsoleerd.

Ik lees trouwens al dat het infrezen super ondiep gebeurd. Dus dan warmt de kamer inderdaad snel op, daar had ik nog niet over nagedacht. Het plafond is erg laag (+/- 220) dus op de vloer bouwen is geen optie.

Ik denk dat ik echt moet gaan kijken naar het kostenplaatje en waardevermeerdering. Ik lees dat je met vloerverwarming 10-15 procent energie kan besparen. In-frezen en aanleggen gaat rond de 4 k kosten. De vloer moet echter ook weer dicht en geëgaliseerd worden wat ook nog eens rond de 2k kost. Totale investering zal dus rond de 6k liggen. Alles smart maken en zone verdeling zal ruim genomen nog 1k extra zijn.

Als ik even een snelle berekening doe wat ik nodig heb aan radiatoren voor de ruimtes dan ben ik met 5 3000 watt radiatoren a 250 euro ps, ruim gerekend 50 euro installatie materiaal (incl leiding etc) per radiator. Ombouw per radiator 100euro? Alles smart maken zal net wat goedkoper zal een paar 100 euro goekoper zijn dan met vloerverwarming. Kom ik uit op ongeveer 3000 euro, installeren kan ik zelf.

Vloerverwarming is dus zeker 2x zo duur. Ga ik die extra 4k terug zien in waardevermeerdering, dat betwijfel ik? Besparing met vloerverwarming zal 10-15% per jaar zijn als ik de consumentenbond moet geloven. Zal neerkomen op een besparing van max 200 euro per jaar. Daar moet je flink wat jaartjes met je vloerverwarming tegen stoken wil je dat terug verdienen. Ik wil met een jaar of 6 verhuizen, ik denk niet dat ik de boel in die tijd terug verdien. Zal misschien de waardevermeerdering het nog goed maken. Vloerverwarming biedt wel weer meer comfort, lastig lastig...

Tot zo ver mijn gedachtegang vertaald naar het toetsenbord. Ben benieuwd hier nog flinke hiaten in zitten of wel aardig in de goede richting denk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23-09 10:58
Ik denk niet dat jij die besparing gaat redden. De rekenmethode en onderliggende aannames liggen volgens mij ver van jouw gebruik af (wederom een aanname). Ik het idee dat je goedkoper afbent met wat (LT) convectoren, bij voorkeur met geforceerde convectie.

Als je voor comfort gaat zou ik wel vloerverwarming overwegen. en aangzien je nog gaat isoleren en daarbij je muren aan gaat pakken, kun je ook overwegen om vloerverwarming te combineren met muurverwarming. Reken maar dat je dan een snel reagerend systeem hebt.

Overigens heb ik ook vloerverwarming, laten infrezen in dekvloer van 7cm die weer op een betonnen broodjesvloer ligt, dus slechts helemaal aan de onderkant geisoleerd. Houten vloer erop. Niet de meest gunstige combinatie, maar doordat de vloerverwarming ingefreest is ligt ie vrij kort op de houten vloer. Systeem reageert lekker snel. Binnen 5 min. nadat de thermostaat open is gezet voel je de behaaglijke stralingswarmte. Overigens stook ik op lage temperatuur, ik heb de ketel begrensd op 40gr C.Volgens mij gaat er iets van 37gr C door de vloerheen. Zodra dat warme water in de vloer zit is het meteen aangenaam. De warmte bereikt eerst de leefruimte, en gaat daarna pas een buffer opbouwen in het beton.

Als je bereid bent te investeren in je comfort zou ik zeker voor kiezen om vloerverwarming te combineren met muurverwarming waarbij je bijv tot 1m. hoog de muur voorziet van verwarming. Wel slim groepen aanleggen, zodat je delen van de muur kunt uitschakelen als daar bijv. een kast voor komt.

https://www.technea.nl/pr...p-regelwerk/#omschrijving
https://www.warp-systems.nl/producten/speetile/

Edit: Ik zie dat je je plafonds ook gaat doen. Dan liggen de mogelijkheden echt open (letterlijk). Je kan ook vloerverwarming met plafondverwarming combineren. + evt wandverwarming om en nabij je ramen. Ik weet niet hoe duur dat technea en/of warp systems is, maar als je veel zelf gaat doen, zijn hun droogbouwsystemen wel erg makkelijk voor zowel vloer, wand als plafond. Reken maar dat je een snel reagerend systeem hebt dan :)

[ Voor 13% gewijzigd door rbaidjoe op 28-10-2020 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janntempel
Nog bedankt voor je uitgebreide reactie rbaidjoe. Ik post later nog een update over waar we voor kiezen. Maandag kijken met een aannemer of we niet gewoon het hele platte dak een halve meter omhoog kunnen krikken, dan is er genoeg ruimte voor een mooi dekvloertje. Nu nog zien hoe ik het qua aansturing allemaal ga installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-10 18:29
Dat je maar van 8 tot 5 warmte nodig hebt, hoeft geen probleem te zijn, als je stookt van vb 6 tot 3 omdat het 2 uur duurt voor het warm is (en voor het koud wordt).
Je kan de vloer zien als een extra buffer voor je zonneboiler en houtCV, pomp er 's ochtends de restwarmte uit het buffervat in en stook even wat hout, dan oogst je maximaal met de zonbeboiler.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1