Van glasvezel naar ethernetkabel; snelheidsverlies?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:17
Bij ons wordt binnenkort glasvezel aangelegd. Nu is het zo dat het niet om een doorsnee huisaansluiting gaat maar om een woonschip.

Omdat ik begrepen heb dat glasvezel slecht tegen continue beweging kan (ons schip heeft veel last van golfslag van passerende binnenvaart en sneljachten) had ik gedacht om te vragen aan de mensen die de kabel komen leggen om deze tot aan het eind van de loopbrug te leggen, daar een waterdichte kast te (laten) monteren) en daarvandaan met een koppeling met gewone ethernetkabel het schip in te gaan. De koppeling moet los te halen zijn want als wij voor onderhoud de werf op moeten dan moet ik die kabel kunnen losmaken.

Omdat er vanaf die toekomstige kast nog zo'n afstand van een kleine 20 meter moet overbruggen met een gewone ethernetkabel naar m'n router vraag ik me af hoeveel snelheid ik hiermee ga verliezen. Ik heb nu een 50Mb ADSL abbo bij KPN en dat wordt automatisch overgezet naar een glasvezel abbo met dezelfde snelheid. Momenteel haal ik maar 19Mb vanwege de afstand naar de wijkkast en ik ben dus benieuwd wat ik straks kan verwachten aan snelheid.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-04 12:04
Zolang je een netwerkkabel hebt die via een flexibele dichte buis naar binnen gaat en deze minimaal CAT5e is, zal je snelheid niet veel afnemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:00

heuveltje

KoelkastFilosoof

Glasvezel tot de kade laten lopen, en dan verder gaan met UTP lijkt me inderdaad zeer aan te raden.
Zeker als je die glasvezel ook regelmatig zou moeten uittrekken.

20Meter fatsoenlijke cat5e gaat gewoon 1Gbit overheen, zonder snelheids verlies.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23-04 16:21
[b]Ferret schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:15:
Omdat ik begrepen heb dat glasvezel slecht tegen continue beweging kan (ons schip heeft veel last van golfslag van passerende binnenvaart en sneljachten) had ik gedacht om te vragen aan de mensen die de kabel komen leggen om deze tot aan het eind van de loopbrug te leggen, daar een waterdichte kast te (laten) monteren) en daarvandaan met een koppeling met gewone ethernetkabel het schip in te gaan.
Je moet er wel rekening mee houden dat je dan een voorziening van stroom hebt in die waterdichte kast, daar zal namelijk het ONT (glasvezelmodem) moeten komen te hangen. Vanaf het ONT kan je pas een ethernetkabel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Als je fiber eindigt aan het eind van je loop brug dan lijkt me dat ook je modem daar komt... Dat is volgens mij namelijk de overgang van glas naar utp.

Kan je niet aan het eind van de loopbrug een koppelstuk glas gebruiken. Dus glas naar glas. Mocht de kabel van de loopbrug naar boot ooit defect raken dan hoeft niet de hele kabel vervangen te worden maar een relatief gemakkelijk stuk dat niet in de straat zit.

Aan de andere kant. Als je glasvezel punt in de boot komt, dan is alles wat er voor zit het probleem van de isp/netwerkbeheerder. Ik neem aan dat ze zelf wel weten of iets betrouwbaar geïnstalleerd kan worden.

PS. Ik had je loskoppelbaar even gemist. Of je modem onder de loop brug. Of de netwerkbeheerder overtuigen van een koppelstuk glas onder de brug zodat de lijn los te maken is.

[ Voor 12% gewijzigd door jack zomer op 28-10-2020 10:26 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
IThom schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:24:
[...]

Je moet er wel rekening mee houden dat je dan een voorziening van stroom hebt in die waterdichte kast, daar zal namelijk het ONT (glasvezelmodem) moeten komen te hangen. Vanaf het ONT kan je pas een ethernetkabel gebruiken.
Aan het einde van de loopbrug zit al een 230V verdeelkast en daarvandaan kan ik een 230V aansluiting maken naar de nieuw te plaatsen kast. Maar goed dat je dat even zegt want dat zou typisch iets zijn dat je later achter je oren krabt en denkt: 'Shit, er moet ook stroom zijn...' :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJansen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-04 12:07
Als je glasvezel door KPN gelegd wordt krijg je sowieso al een losse mediaconverter die je glasvezel 'omzet' naar een normale netwerkkabel waaraan vervolgens het modem gekoppeld is. Het lijkt mij dan inderdaad veruit de meest handige oplossing om het einde van de glasvezelkabel en de mediaconverter in een kastje op de wal onder te brengen en vanaf hier een gewone netwerkkabel je boot in te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
jack zomer schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:24:
Als je fiber eindigt aan het eind van je loop brug dan lijkt me dat ook je modem daar komt... Dat is volgens mij namelijk de overgang van glas naar utp.
Het modem staat nu ook binnen en ik wil die ook binnen houden.
Kan je niet aan het eind van de loopbrug een koppelstuk glas gebruiken. Dus glas naar glas. Mocht de kabel van de loopbrug naar boot ooit defect raken dan hoeft niet de hele kabel vervangen te worden maar een relatief gemakkelijk stuk dat niet in de straat zit.
Ik begrijp van de aanlegger dat ze een ander soort kabel gaan gebruiken zie ik nu in mijn mail... Er staat: "Voor de woonboot aansluitingen gebruiken we hele andere (ruggedized) glasvezelkabels die juist onder extreem spanningen en trekkrachten kunnen komen te staan. Dit is totaal niet vergelijkbaar met reguliere woningaansluitingen."
Dit lees ik dus nu pas dus wie weet veranderd dit weer de situatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-04 20:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Ferret schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:44:
[...]

[...]

Ik begrijp van de aanlegger dat ze een ander soort kabel gaan gebruiken zie ik nu in mijn mail... Er staat: "Voor de woonboot aansluitingen gebruiken we hele andere (ruggedized) glasvezelkabels die juist onder extreem spanningen en trekkrachten kunnen komen te staan. Dit is totaal niet vergelijkbaar met reguliere woningaansluitingen."
Dat is mooi, maar maakt het lastiger om los te koppelen als je weg moet met het schip.

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferret
@Equator: Ja, ik ben nu even in de war hoe en wat. Er zit een tekening bij in de mail die ik zojuist ontving waarbij men voorstelt om de FTU in het schip te plaatsen. Nu is het zo dat ons schip een oude kustvaarder uit 1957 is en de 'route' door het schip heen met de ADSL kabel naar het modem was al een drama (via een valpijp in het gangboord kom je uit in de machinekamer, daar doorheen naar een buis die achter de wand van de slaapkamer ligt. Dan door die buis, zo'n 5 meter lang, en dan pas ben ik bij het modem. Het modem verplaatsen is eigenlijk geen optie want in de loop van de jaren is mijn hele netwerk in het schip aangelegd met het modem op die plek. Dus om nu opnieuw die nieuwe kabel dezelfde route te laten afleggen is een dingetje waar ik niet zoveel zin in heb. Ik denk dat ik toch maar ga vragen of ze ook die FTU in die nieuwe kast op de loopbrug kunnen plaatsen en daarvandaan gewoon de huidige ethernetkabel gebruiken die dus nu al door het schip loopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Ferret schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:44:
[...]

[...]

Als je van af de loopbrug utp wil, dan gaat de modem naar buiten. En aangezien dat geen optie is, zou je kunnen vragen om onder de loopbrug een koppelstuk te plaatsen.. zodat je hem daar kan ontkoppelen indien onderhoud verplaatsen nodig maakt. Dan blijft de modem binnen en je huidige netwerk zoals het is

Opzich lijkt me de glasvezel kabel naar binnen krijgen niet het lastigste, ze verbinden hem aan de huidige ISDN kabel, en deze trekken ze eruit. (Met beleid). Nieuwe glazkabel op de zelfde plek... ISDN eruit.

[ Voor 13% gewijzigd door jack zomer op 28-10-2020 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23-04 16:21
@Ferret Ik denk dat je het ONT (glasvezelmodem) en je router door elkaar haalt. Het ONT (modem dus) komt op de plek waar de glasvezelkabel eindigt. Vanaf daar kan je een ethernetkabel naar je router die binnen staat gebruiken.
Die ruggedized glasvezelkabel klinkt leuk, maar verder dan de loopbrug is natuurlijk niet praktisch als je moet kunnen loskoppelen om naar de werf te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Ik ben inderdaad totaal niet thuis in deze materie maar zoals jij het zegt is het me wat duidelijker. Hopelijk kan ik het ook zo uitleggen als ze langskomen straks.

Dus even schematisch: Dijk (glasvezel) -> kast op loopbrug (glasvezel incl. ONT, FTU en als laatste een koppeling) -> schip in met huidige ethernetkabel naar router.

Heb ik het zo goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:10
Ferret schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:11:
Ik ben inderdaad totaal niet thuis in deze materie maar zoals jij het zegt is het me wat duidelijker. Hopelijk kan ik het ook zo uitleggen als ze langskomen straks.

Dus even schematisch: Dijk (glasvezel) -> kast op loopbrug (glasvezel incl. ONT, FTU en als laatste een koppeling) -> schip in met huidige ethernetkabel naar router.

Heb ik het zo goed?
Volgens mij klopt dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Jep dus stroom in de kast onder de loopbrug.(voor de modem) de loskoppelen in dit geval is je utp uit de glasmodem trekken en op de boot leggen

Of. Glas dijk -> kast loop brug-> koppelstuk glas -> glas naar boot in de plaats van huidige ISDN lijn-> modem op huidige pek.

Voordeel, geen modem en stroom onder de brug in kast. Gewoon een connectie die los kan bij verplaatsen

[ Voor 19% gewijzigd door jack zomer op 28-10-2020 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Als je in de kast op de wal toch al elektra hebt, is het dan niet veel praktischer om een Wi-Fi bridge op 5GHz te maken? Dan heb je helemaal geen kabels (buiten het schip) nodig en qua snelheid is dat op korte afstanden echt hartstikke prima tegenwoordig als je fatsoenlijke hardware gebruikt.

Edit: Buiten het schip, verduidelijking

[ Voor 11% gewijzigd door Fairy op 28-10-2020 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferret
Fairy schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:25:
Als je in de kast op de wal toch al elektra hebt, is het dan niet veel praktischer om een Wi-Fi bridge op 5GHz te maken? Dan heb je helemaal geen kabels nodig en qua snelheid is dat op korte afstanden echt hartstikke prima tegenwoordig als je fatsoenlijke hardware gebruikt.
Niet in een stalen schip ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ferret schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:27:
[...]

Niet in een stalen schip ;-)
Ik heb ook niet gezegd dat je de ontvanger binnen moet hebben. Je kant toch de ontvanger aan de zijkant monteren en van daaruit met een kabel naar binnen?

Edit: Mijn tekst was daar inderdaad onduidelijk over. Ik bedoelde dat je geen kabels naar buiten toe nodig hebt met een bridge. Intern natuurlijk wel.

[ Voor 20% gewijzigd door Fairy op 28-10-2020 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferret
Oh zo. Dat zou een idee zijn maar ik hou het toch liever bedraad allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ferret schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:36:
Oh zo. Dat zou een idee zijn maar ik hou het toch liever bedraad allemaal.
Pas alleen wel op dat je je niet blindstaart op die kabel, want je gaat er echt heel weinig van merken. De overgang van glas naar UTP is al praktisch onmeetbaar en voor een Wi-Fi bridge om merkbaar te zijn zou je al 1gbit synchroon internet moeten hebben. Bij 500mbit en een goede connectie ga je dat echt niet merken.

Daarnaast is het wel ideaal dat je zodra je aanmeert meteen verbonden bent en geen kabel daarvoor hoeft in te steken.

[ Voor 10% gewijzigd door Fairy op 28-10-2020 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Ik verwacht ze elk moment en dan ga ik overleggen.

In het ergste geval (voor mij dan omdat ik de krochten van het schip weer in moet) is toch een nieuwe glasvezelkabel naar binnen en daar aansluiten. Uiteraard buiten wel een koppeling om naar de werf te gaan.

En lukt dat niet dan wordt het tot op de loopbrug glas en daarvandaan de huidige ethernetkabel gebruiken. dat is voor mij het makkelijkst maar ik weet bijvoorbeeld niet hoe weerbestendig zo'n ONT en FTU zijn en wat voor kast ze dan in moeten komen.

[ Voor 0% gewijzigd door Ferret op 28-10-2020 12:02 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
@Ferret

Dat is afhankelijk van de modem specs.

Glasvezel van de dijk naar eindpunt, daar gaat niks mis mee.
Maar vandaar gaat er een glasvezel kabel naar een modem.
En vanuit de modem een utp naar de boot.

De modem heeft stroom nodig en de kast moet waterdicht zijn.
En bv de temperatuur moet binnen de specs vallen.. als een modem niet is getest op bv -10 dat zou het op papier levenduurverkortend kunnen zijn.

Ik blijf er bij. De in jou ogen lastigste manier is de netste/beste/mooiste/gemakkelijkste manier.
Zolang je de glasvezellijn maar los kan koppelen onder de brug, of buiten op de boot voordat hij naar binnen verdwijnt.

Suc6 hoop de oplossing van de netwerkbeheerder straks te kunnen lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Nou, dat was een kort bezoek. Het enige wat de mannen kwamen afgeven is een rol kabel van 40 meter die dus naar binnen moet. Op de loopbrug komt een waterdichte kast die door hun wordt geplaatst en daar komt de koppeling in. Daar is geen stroom nodig want de uiteindelijke aansluiting gaat dus komen daar waar nu mijn router staat.

Ik kan dus aan de gang met die nieuwe kabel door het schip trekken. Geen leuke klus maar uiteindelijk wel de beste en netste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Duidelijk. Misschien nu te laat, maar is het een kast zonder slot?
Of moet je eerst de netwerkbeheerder bellen als je los wil ivm onderhoud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
jack zomer schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:16:
Duidelijk. Misschien nu te laat, maar is het een kast zonder slot?
Of moet je eerst de netwerkbeheerder bellen als je los wil ivm onderhoud?
Goeie vraag en geen idee. Morgen zit ik weer op m'n werk dus ik ben er niet bij als ze langskomen. Ik kan op z'n vroegst pas zondag met die kabel binnenshuis aan de gang, ook ivm m'n werk.
Maar ik neem aan dat je er zelf bij kunt want anders ben je altijd van iemand anders afhankelijk. Ik ga alleen weg met m'n schip als ik naar de werf moet maar er zijn hier zat langs de dijk die in de zomer lekker het weekend weg gaan met hun schip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Even een update: ik heb een paar dagen geleden van de mannen van RLI Projecten die de aanleg doen een kabel gekregen die dus door het schip heen mocht worden aangelegd, de klus waar ik niet op zat te wachten maar toch moest gaan doen. Het gaat een deze kabel: https://www.commscope.com...ssemblies/itemek0681-000/

Gelukkig is dit een hele stijve gladde kabel die zich makkelijk door de bocht van de pijp in het gangboord liet voeren. Daarna ben ik de machinekamer ingedoken en kon ik de rest van de kabel via allerlei doorvoeren, bochten, leidingen en wat ik maar tegenkwam heen voeren naar de plek waar m'n router staat. Daar ligt hij nu te wachten tot ik bericht krijg om een afspraak te maken om de boel binnen aan te sluiten.

Op de loopbrug komt een 'Closure' waar de kabel naar het schip op kan worden gekoppeld en dus ook weer los te koppelen is als we naar de werf gaan. Dat is deze: https://www.commscope.com...emote200-06mh-nn-s12-b-w/

Deze wordt als het goed is dus nog in een waterdichte kast geplaatst maar die moeten ze nog ophangen.

Achteraf ben ik toch wel blij dat ik het op deze manier heb gedaan. Dank voor alle reacties!!! _/-\o_
Pagina: 1