Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FixDeluxe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 28-08 22:13
Hallo allen,

Ik zal even kort mijn situatie voorleggen.

Ik ben 25 jaar, ben nu ongeveer 4,5 jaar werkzaam bij mijn huidige werkgever (niet ICT Gerelateerd).
Echter heb ik dit jaar besloten een deeltijd HBO ICT opleiding te volgen.
Ik werk dus 4 dagen in de week en heb 1 dag in de week mijn opleiding.

De achterliggende gedachte om deze studie te beginnen was het feit dat ik niet gelukkig word van het werk wat ik nu doe en ook niet verwacht dat dezelfde functie in een ander bedrijf de leegte wel zal vullen. Een eis van de studie zelf is dat ik halverwege het 2e jaar van de studie werkzaam ben in ICT.
Langzaam merk ik ook aan mezelf dat ik gewoon iets nieuws nodig ben en eigenlijk het liefst hetgeen wat ik nu op school leer ook op het/een werk zou willen toepassen (dit lijkt me voor zowel het werk als de studie een win/win situatie)

Het enige probleem is dat ik (mede vanwege persoonlijke "problemen") weinig tot geen echte kennis van ICT heb opgebouwd in mijn jeugd / vrije tijd. De kennis die ik heb is of wel heel algemeen, of komt van de opleiding vandaan.

Toch wil ik gaan zoeken naar een baan in de ICT.
Mijn vraag simpel beschreven is dus: Wat is een goede baan/functie om mee te beginnen als ICT Rookie?

Persoonlijk lijkt het mij bijvoorbeeld leuk om te beginnen met mogelijk HTML/CSS/PHP.
Hier heb ik op zich de basis kennis van en wil ik me ook iets meer in gaan verdiepen.
Echter word vaak gevraagd om +- 3 jaar ervaring met deze talen en zelfs nog meer eisen.

Zou ik hier gewoon de stoute schoenen aan moeten trekken en dit bij verschillende bedrijven proberen? (vind dit persoonlijk een eng idee, niemand zit te wachten op iemand die nog veel moet leren) of zijn er misschien andere functies die nuttig kunnen zijn om mee te beginnen en me proberen vanuit daar meer naar eigen wens op te werken.

Hopelijk hebben de ervaren ICT'ers of mensen met een dezelfde voorval wat goede tips :)

mocht ik te weinig informatie hebben gegeven, vraag het gerust!

Groetjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09 16:56
Wat wil je precies?

- Programmeren (welke kant)
- Systeembeheer
- Netwerkbeheer
- Cloud
- Security
- Business (IT)

Er zijn ook trainee-ships.

[ Voor 10% gewijzigd door Silver7 op 28-10-2020 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FixDeluxe
Silver7 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:10:
Wat wil je precies?

- Programmeren (welke kant)
- Systeembeheer
- Netwerkbeheer
- Cloud
- Security
- Business (IT)

Er zijn ook trainee-ships.
Excuus, Ik had al wel verwacht dat ik belangrijke informatie vergeten was. :o

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar het programmeren.
Front of back-end weet ik zelf eigenlijk ook nog niet.
Het liefst wil ik een soort van creatief bezig zijn. iets schrijven en het resultaat daarvan kunnen zien.
Dat neigt dus vooral naar frontend.

Ik heb zelf via codecademy wel de basissen van HTML/CSS/PHP/SQL gevolgd.
vond dit ook leuk om te doen echter moeilijk om toe te passen op eigen ideeën.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:27

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Proberen is gratis, en vermoedelijk ga je sowieso stage-adressen nodig hebben binnenkort... dus ik zou botweg solliciteren. Die 3 jaar ervaring is iets dat zij graag willen, maar als ze het konden krijgen, vroegen ze in plaats daarvan wel 5 jaar :P Wat ze in plaats daarvan zouden moeten vragen (maar zelden doen) is of je er zelfstandig dingen kunt uitvinden, en met een beetje hulp van een senior snel leert.

Overigens moet je ook na je studie nog net zoveel leren, en kun je altijd wel iets vinden om te verdedigen waarom je 'niet productief' bent. Echter, als je een beetje je best doet ben je al snel wel productief. Glas halfvol/halfleeg geval dus.

Let op dat er vaak om framework-kennis gevraagd wordt, in de 'pure' talen wordt zelden gewerkt. Pak dus een taal, leer die, en speel vast met een bijbehorend framework zodat je daar ook iets van gezien hebt. Dan pak je sneller concepten op, en uiteindelijk zijn die waardevol. PHP ken ik niet goed genoeg om specifieke frameworks aan te raden, helaas.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FixDeluxe
FreezeXJ schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:51:
Proberen is gratis, en vermoedelijk ga je sowieso stage-adressen nodig hebben binnenkort... dus ik zou botweg solliciteren. Die 3 jaar ervaring is iets dat zij graag willen, maar als ze het konden krijgen, vroegen ze in plaats daarvan wel 5 jaar :P Wat ze in plaats daarvan zouden moeten vragen (maar zelden doen) is of je er zelfstandig dingen kunt uitvinden, en met een beetje hulp van een senior snel leert.

Overigens moet je ook na je studie nog net zoveel leren, en kun je altijd wel iets vinden om te verdedigen waarom je 'niet productief' bent. Echter, als je een beetje je best doet ben je al snel wel productief. Glas halfvol/halfleeg geval dus.

Let op dat er vaak om framework-kennis gevraagd wordt, in de 'pure' talen wordt zelden gewerkt. Pak dus een taal, leer die, en speel vast met een bijbehorend framework zodat je daar ook iets van gezien hebt. Dan pak je sneller concepten op, en uiteindelijk zijn die waardevol. PHP ken ik niet goed genoeg om specifieke frameworks aan te raden, helaas.
Proberen is inderdaad gratis en niet geschoten is altijd mis. Stage doen we als het goed is niet aan, hiervoor moet je dus bij je eigen werkgever "stage lopen".
Wat het betreft het leren. Blijven leren is juist de key voor ICT lijkt me? dat is ook geen enkel probleem. als je iets leuks of interessants leert geeft dat vaak juist energie in plaats van dat het energie kost. Het enige wat ik merk is dat ik soms een wegwijzer mis in het leren.
Een taal leren is niet het probleem alleen hoe / waar toe te passen vind ik soms wat lastig te plaatsen.

Misschien moet ik zoals je zegt maar gewoon op html/css/? junior functies gaan solliciteren met een goed verhaal erbij. Het meest ideale zal inderdaad zijn een bedrijf waarbij een Senior ook bereid is me mee te nemen en me langzaam ook wegwijs te maken.

Misschien heb ik wat dat betreft ook een te negatieve bril op als het gaat om solliciteren ( weinig ervaring, er van uitgaan dat er direct resultaat moet zijn (geen tijd om aan te passen / op te leiden))

In ieder geval bedankt voor je tips :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23:19
FixDeluxe schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:07:
Toch wil ik gaan zoeken naar een baan in de ICT.
Mijn vraag simpel beschreven is dus: Wat is een goede baan/functie om mee te beginnen als ICT Rookie?
Iedere functie waar je junior voor kan zetten. Junior PHP developer is een prima start als dat is wat je leuk lijkt.
Zou ik hier gewoon de stoute schoenen aan moeten trekken en dit bij verschillende bedrijven proberen?
Ja! Zorg wel dat je iets kan. Als je echt nog met de basis bezig bent zou ik nog even wachten maar met wat extra zelfstudie hoeft het niet lang te duren.
Als je er eenmaal klaar voor bent dan gewoon een lijst maken met ~20 vacatures en een voor een de werkgevers bellen om je verhaal te vertellen.
Echter word vaak gevraagd om +- 3 jaar ervaring met deze talen en zelfs nog meer eisen.
Laat dit je niet afschrikken, iedere starter moet ergens beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Zelfs voor een junior functie gaan ze niet iemand aannemen die alleen een cursus van 2 weken gedaan heeft. Er is in de IT, vooral kwa developers, heel veel vraag. Maar vooral naar ervaren mensen. Iemand die niks kan is nog minder dan 'waardeloos' voor een bedrijf, die doet vooral schade.

Je moet dus focussen op bedrijven die traineeships aanbieden voor mensen die een dergelijke stap willen maken. Gewoon maar solliciteren op junior functies is tijdsverspilling.

Ben zelf developers overigens.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FixDeluxe
retoohs schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:39:

Iedere functie waar je junior voor kan zetten. Junior PHP developer is een prima start als dat is wat je leuk lijkt.
Dat leek mij inderdaad ook al, denk ook dat dat gewoon het beste is om in mijn geval mee te beginnen. opwerken en uitbreiden kan daarna prima, maar denk dat ik als Junior het meeste zal leren.
Ja! Zorg wel dat je iets kan. Als je echt nog met de basis bezig bent zou ik nog even wachten maar met wat extra zelfstudie hoeft het niet lang te duren.
Als je er eenmaal klaar voor bent dan gewoon een lijst maken met ~20 vacatures en een voor een de werkgevers bellen om je verhaal te vertellen.
Ik snap dat je niet zonder enige kennis een junior functie kan "claimen".
het zou ook raar zijn als je al frontend functie "hello world" nog niet tevoorschijn weet te toveren.
Gelukkig starten we met onze opleiding direct met het maken van een webshop als project. dit gaat HTML, CSS, PHP en sql bevatten. daarnaast wil ik deze talen ook in mijn vrije tijd doortrekken door bijvoorbeeld een eigen website te maken en te experimenten met verschillende functies etc... het idee is dan ook om richting het nieuwe jaar echt serieus te solliciteren dus ik gok dat in die 2 maanden het mogelijk moet zijn om mezelf enige kennis te verschaffen.

-----------------------------------------------------------------------------------------
Hydra schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:39:
Zelfs voor een junior functie gaan ze niet iemand aannemen die alleen een cursus van 2 weken gedaan heeft. Er is in de IT, vooral kwa developers, heel veel vraag. Maar vooral naar ervaren mensen. Iemand die niks kan is nog minder dan 'waardeloos' voor een bedrijf, die doet vooral schade.

Je moet dus focussen op bedrijven die traineeships aanbieden voor mensen die een dergelijke stap willen maken. Gewoon maar solliciteren op junior functies is tijdsverspilling.

Ben zelf developers overigens.
Dit is wel weer heel tegenstrijdig met het bovenstaande bericht ;)
Ik snap zeker wat je bedoelt maar hoop ergens dat je een beetje ongelijk hebt.
Tuurlijk ga je na een cursus van 2 weken niet een functie verkrijgen in ICT wereld.
echter denk ik ook niet dat met wat ik voor ogen zie ik waardeloos ben.
daarentegen denk ik (of hoop ik) dat er ook genoeg bedrijven zijn die best willen investeren in iemand als ze er een vruchtbare toekomst in zien.

Wat betreft de traineeships, dat is natuurlijk een goede tip, ga ik zeker naar kijken.
Heb hier af en toe wel wat negatieve verhalen gelezen over traineeships (?).

Beide in ieder geval bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
FixDeluxe schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:12:
Dit is wel weer heel tegenstrijdig met het bovenstaande bericht ;)
Tja. Ik weet niet wat hun credentials zijn. Ik loop zelf toch al 20 jaar mee in de software wereld. En ik ken geen enkel bedrijf dat een developer zonder enige vorm van (gedegen) opleiding of ervaring aan gaat nemen, zonder dat het een specifiek omschooltraject is. Software ontwikkelen is alles behalve simpel en niet te vergelijken 'even' een Coursera cursus doen. Je hebt zelf ook al gemerkt dat het volgen wel ging, maar dat je nu niet in staat bent 'from scratch' zelf iets te beginnen. Wat logisch is; het is een vak.

Ik probeer je vooral een wat realistischer beeld te geven. Mijn vriendin is ook een hoop onzin aangepraat wat betreft een carriere switch maken. "Volg je hart" klinkt leuk, maar het is gewoon larie om te denken dat bedrijven je een kans gaan geven als er ik weet niet hoeveel mensen solliciteren op een functie die de ervaring of opleiding wel hebben.
Ik snap zeker wat je bedoelt maar hoop ergens dat je een beetje ongelijk hebt.
Tuurlijk ga je na een cursus van 2 weken niet een functie verkrijgen in ICT wereld.
echter denk ik ook niet dat met wat ik voor ogen zie ik waardeloos ben.
Ik zeg niet dat jij persoonlijk waardeloos bent, maar dat je met je huidige skillset voor de meeste bedrijven geen waarde toe zou voegen. Da's wel wat anders. Dat betekent gewooon dat je nog een hoop te leren hebt.
daarentegen denk ik (of hoop ik) dat er ook genoeg bedrijven zijn die best willen investeren in iemand als ze er een vruchtbare toekomst in zien.
Da's gewoon niet hoe bedrijven werken. Die gaan je niet aannemen omdat je misschien over een jaar productief gaat zijn. Dat kost gewoon te veel geld.
Wat betreft de traineeships, dat is natuurlijk een goede tip, ga ik zeker naar kijken.
Heb hier af en toe wel wat negatieve verhalen gelezen over traineeships (?).
Valt ook wel mee. Een teamgenoot van mij is begonnen via Calco en die heeft nu een hele prima baan als software engineer. Het is alleen vooral aan het begin flink aanpoten, en daar moet je tegen kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FixDeluxe
Hydra schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:30:

Tja. Ik weet niet wat hun credentials zijn. Ik loop zelf toch al 20 jaar mee in de software wereld. En ik ken geen enkel bedrijf dat een developer zonder enige vorm van (gedegen) opleiding of ervaring aan gaat nemen, zonder dat het een specifiek omschooltraject is. Software ontwikkelen is alles behalve simpel en niet te vergelijken 'even' een Coursera cursus doen. Je hebt zelf ook al gemerkt dat het volgen wel ging, maar dat je nu niet in staat bent 'from scratch' zelf iets te beginnen. Wat logisch is; het is een vak.

Ik probeer je vooral een wat realistischer beeld te geven. Mijn vriendin is ook een hoop onzin aangepraat wat betreft een carriere switch maken. "Volg je hart" klinkt leuk, maar het is gewoon larie om te denken dat bedrijven je een kans gaan geven als er ik weet niet hoeveel mensen solliciteren op een functie die de ervaring of opleiding wel hebben.
Ik geloof je ook zeker hoor, vandaar dat ik ook dit topic ben gestart.
Ik weet dat ik op dit moment eigenlijk niet in aanmerking kom voor een zo'n soort functie.
Al denk ik persoonlijk dat het wel mogelijk zou moeten zijn om mezelf interessant te maken voor over 2 maanden. Daarbij is het ook niet echt een simpele "volg je hart" reden, het is wel een weloverwogen keuze om deze kant toch op te gaan (zelfs zonder de bijbehorende kennis). Dat het een lastige route is weet ik ook.
Ik zeg niet dat jij persoonlijk waardeloos bent, maar dat je met je huidige skillset voor de meeste bedrijven geen waarde toe zou voegen. Da's wel wat anders. Dat betekent gewoon dat je nog een hoop te leren hebt.
Dat weet ik, ik vat het ook niet persoonlijk op ;)
Ik zal veel moeten leren, maar nog steeds denk ik dat er ook genoeg bedrijven zijn die daarin willen / kunnen helpen (als ik de basics beheers). al is de verhouding maar 1 op 100, dan zal ik naar die 1e moeten zoeken.
Da's gewoon niet hoe bedrijven werken. Die gaan je niet aannemen omdat je misschien over een jaar productief gaat zijn. Dat kost gewoon te veel geld.
Ze zullen het toch ook niet direct afwijzen?
Wanneer het gaat om bijvoorbeeld werken HTML.
Zullen ze een ongemotiveerd iemand, afgestuurde op het MBO direct verkiezen boven iemand die wel gemotiveerd is met "HBO Kwaliteiten"? Als ik namelijk hoor wat mijn mede leerlingen die vanuit het MBO doorgestroomd zijn hebben geleerd op hun opleiding destijds, ga ik er niet vanuit dat er een enorm verschil zit (ze zeggen allemaal amper tot niks geleerd te hebben)
Valt ook wel mee. Een teamgenoot van mij is begonnen via Calco en die heeft nu een hele prima baan als software engineer. Het is alleen vooral aan het begin flink aanpoten, en daar moet je tegen kunnen.
Dan ga ik deze tip zeker eens bekijken :)
mijn huidige situatie: 4 dagen werken en daarnaast een HBO studie is ook flink aanpoten dus dat zal wel goed komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
FixDeluxe schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:03:
Ze zullen het toch ook niet direct afwijzen?
Veruit de meeste bedrijven gooien een CV met zegmaar 2 maanden self-taught 'development' leerwerk direct in de prullenbak.
Wanneer het gaat om bijvoorbeeld werken HTML.
Zullen ze een ongemotiveerd iemand, afgestuurde op het MBO direct verkiezen boven iemand die wel gemotiveerd is met "HBO Kwaliteiten"? Als ik namelijk hoor wat mijn mede leerlingen die vanuit het MBO doorgestroomd zijn hebben geleerd op hun opleiding destijds, ga ik er niet vanuit dat er een enorm verschil zit (ze zeggen allemaal amper tot niks geleerd te hebben)
Dat is een vals dilemma. Alsof jij het alleen op zou nemen tegen ongemotiveerde MBOers.

Ten eerste is er heel weinig vraag naar MBO niveau developers. Da's meestal HBO waar ze naar zoeken, met een relevante opleiding. Ten tweede heeft puur HTML echt niks met 'programmeren' te maken. Da's ongeveer hetzelfde als een Word document kunnen opmaken. Front-end development is vooral echt kunnen programmeren, in JavaScript dus. En dat leer je niet 'even' in 2 maandjes.

Sowieso; je zit niet op het niveau dat je zelf iets kan maken. Je maakt een kans als je, geheel zelfstandig, een enigzins fatsoenlijke interactive applicatie in bijvoorbeeld React of Angular kan maken. En dan moet je je nog realiseren dat je, zonder opleiding en werkervaring, tussen een heleboel mensen zit met een soortgelijk ervaringsniveau.

Jezelf dit allemaal leren zonder stok achter de deur is gewoon heel moeilijk. Traineeships zijn dus een betere optie; dan heb je tenminste handvatten en een leertraject.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:27

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Hydra schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:45:
Veruit de meeste bedrijven gooien een CV met zegmaar 2 maanden self-taught 'development' leerwerk direct in de prullenbak.
En gaan dan schreeuwen over een tekort aan IT-ers... Die zijn sowieso niet je doelgroep, TS zoekt een bedrijf dat in hem wil investeren.

Punt voor TS is dat je het bedrijf moet overtuigen dat je snel waarde toe gaat voegen. Dat je met een HBO-opleiding bezig bent (parttime) zal al een deel helpen, en de rest zul je zelf moeten doen. Let op dat 'motivatie' lastig meetbaar is voor bedrijven, en een heleboel mensen zijn spontaan 'gemotiveerd' als ze het salaris zien, en vallen daarna keihard op hun bek. Hoe meer je aan kunt tonen, liefst door middel van eigen projecten etc, hoe beter.
Jezelf dit allemaal leren zonder stok achter de deur is gewoon heel moeilijk. Traineeships zijn dus een betere optie; dan heb je tenminste handvatten en een leertraject.
Echter heeft TS dan het probleem dat de meeste van die trajecten je 40 uur per week willen inzetten, anders is het voor hen niet echt rendabel. Of ze doen geen zak aan begeleiding, die heb ik helaas ook gezien.

Kleine noot: ik meen ook tijdens mijn opleiding (uni, andere richting) geen fluit geleerd te hebben, maar verbaas me dan elke keer weer over hoe dom eerstejaars zijn... :+

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:41
Hbo-ICT heeft als kenmerk dat het eerste jaar breed is. Als je er uit bent dat je programmeur wil worden, dan zou ik voor een traineeship gaan.

Wel even héél scherp onderhandelen, want als je er zit dan zit je er voor lang. En er voor zorgen dat je naast je werk kan studeren.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
FreezeXJ schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 17:23:
En gaan dan schreeuwen over een tekort aan IT-ers... Die zijn sowieso niet je doelgroep, TS zoekt een bedrijf dat in hem wil investeren.
Ja ik zoek ook een sugardaddy die een 40 jarige man 10k per maand wil geven zonder dat er iets tegenover sta, maar ook dat gaat vrij kansloos zijn vrees ik.

Ik snap niet zo goed wat mensen er mee opschieten de TS dingen aan te praten die niet realistisch zijn. Bedrijven zijn inderdaad op zoek naar mensen waar duidelijk een return on investment op zit. Iemand zonder enige opleiding en enige ervaring aannemen puur op de belofte dat 'ie wel z'n best gaat doen, tja. Succes.

Hoe je het ook wendt of keert; dit zijn functies waar normaliter een 4-jarige opleiding voor staat.
Echter heeft TS dan het probleem dat de meeste van die trajecten je 40 uur per week willen inzetten, anders is het voor hen niet echt rendabel.
Als je een carriereswitch wil maken, maar niet fulltime wil werken, gaan bedrijven terecht zich afvragen of je uberhaupt wel gemotiveerd bent je hiervoor in te zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

FreezeXJ schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 17:23:
[...]

Er is geen tekort aan IT'ers, er is een tekort aan ervaren IT'ers. En bedrijven willen investeren in mensen die potentie hebben. De vraag is dus of iemand die een HBO opleiding volgt, zonder enig portfolio, gezien kan worden als iemand die potentie heeft waar je in wilt investeren. Wat brengt die persoon aan skills mee?

Een UX specialist die de eerste stappen in front-end development wilt gaan zetten is iemand die potentie heeft gezien hij al een bewezen trackrecord in een gerelateerd gebied heeft. Zelfde geld voor iemand die een portfolio aan eigen side projects heeft.

Bedrijven die willen investeren in mensen zonder specifieke potentie zijn er ook genoeg maar dat noemen ze dan traineeships waarbij ze accepteren dat ze een enorme investering moeten doen. Dat gaat ook gepaart met een ander salaris en met andere arbeidsvoorwaarden.
Zie bijvoorbeeld: https://www.indeed.nl/Tra...t-End-Developer-vacatures

En daar staan ook bedrijven als Calco bij die mensen aannemen zonder enige IT skills, snel een opleiding geven en dan wegzetten bij een werkgever. Dan gaat het om echt junior functies met minimale ervaring, vaak niet als developer maar als service management of business analist. In feite zijn ze dan een uitzendbureau die en voorselectie doet met wat cursussen erbij.

[ Voor 16% gewijzigd door Tsurany op 28-10-2020 17:40 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Hydra schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 17:36:
[...]

Als je een carriereswitch wil maken, maar niet fulltime wil werken, gaan bedrijven terecht zich afvragen of je uberhaupt wel gemotiveerd bent je hiervoor in te zetten.
Hij volgt een deeltijd studie, hoe leg jij dat precies uit als gebrek aan motivatie voor een carriereswitch?

@TS: zijn er bij je huidige bedrijf geen IT functies?

[ Voor 6% gewijzigd door wimjongil op 28-10-2020 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
wimjongil schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 17:42:
Hij volgt een deeltijd studie, hoe leg jij dat precies uit als gebrek aan motivatie voor een carriereswitch?
Ik heb het over de optiek vanuit het bedrijf. De meeste van dit soort traineeships werken gewoon door je X tijd per week 'onder begeleiding' bij een klant te zetten, na een eerste periode veel praktische info erin gestampt te hebben. Dit is dus tweerichtingsverkeer; je vraagt een dergelijk bedrijf dat geld in je te steken (er vallen best veel mensen uit) en in ruil daarvoor werk jij een bepaalde tijd voor X uur per week.

Natuurlijk is het voor hem een heel goed idee om een HBO niveau opleiding te doen, maar dat gaat enorm lastig te combineren zijn met dit soort traineeships omdat die hun eigen 'opleiding' hebben. Nu gaat het hier maar om 1 dag per week, dus ik zou verwachten dat dat misschien wel te combineren moet zijn, maar de meesten willen gewoon hard 40 uur.

Een andere optie is voor de TS om eerst dat HBO papiertje te halen en daarna op zoek te gaan naar Junior functies. Dus dat z'n focus dan kan zijn om te kijken of hij die opleiding kan versnellen.

TL;DR:
  • Optie 1: kijken of een de opleiding te combineren is met een traineeship
  • Optie 2: focussen op het afronden van die HBO opleiding, en ondertussen gewoon doorwerken
  • Optie 3: focussen op het afronden van die HBO opleiding, ondertussen kijken of je ook al een switch kan maken naar een relevantere baan
Ik denk zelf dat optie 1 en 2 enorm veel kansrijker gaan zijn dan 3. Betekent dat dat 3 niet kan? Zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
Hydra schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:45:
Ik ben het hier wel mee eens. Voor de crisis was er nog vanalles mogelijk maar dat is nu wel anders.

Maar als je eenmaal wel iets kan dan zou ik wel proberen om iets relevants te vinden. Of het lukt is een andere vraag. Je zal in ieder geval meer leren over hoe de markt er voor staat en waar je vaardigheden nog te kort schieten.

Kan je opleiding trouwens niet wat hulp bieden? Ze hebben tenslotte de eis dat je in jaar 2 relevant werk moet hebben dus ze zullen wel wat ervaring van oud studenten kunnen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:57
Ik denk dat er wel bedrijven zijn die jou zonder relevante papiertjes aan willen nemen, maar dat gebeurt alleen als je iets moois kunt laten zien wat jij gebouwd hebt wat goed in elkaar steekt.

Ik zou dus geen front-end leren maar zowel back-end als front-end. Bovendien vind je front-end misschien helemaal niet "makkelijker" en "leuker" dan back-end. Het is ook heel veel programmeren plus nog heel veel gepiel met CSS dus 't is maar net wat je leuk vindt...

Om te beginnen zou ik het boek ASP.NET Core MVC van Adam Freeman doornemen. Daarin bouw je een webshop volgens het MVC pattern, en leer je ook correct gescheiden te programmeren met diverse design patterns.

Als je het boek uithebt en de webshop klaarhebt, zou ik nog Heads First Design patterns lezen, en daarna zelf een mooie MVC-applicatie bouwen. Maak een gratis azure devops account en leer zo meteen hoe je je codebase kunt managen met een git repository.

Als je dat kunt en kunt laten zien zijn er wel bedrijven die jou willen (want veel bedrijven vragen precies dat). Denk dat je daar meer aan hebt dan een traineeship o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FixDeluxe
Hydra schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 17:55:

Een andere optie is voor de TS om eerst dat HBO papiertje te halen en daarna op zoek te gaan naar Junior functies. Dus dat z'n focus dan kan zijn om te kijken of hij die opleiding kan versnellen.
Dat is dus het lastige en de reden waarom ik hier mijn vraag gesteld heb.
Rond de 2e semester van het 2e jaar moet je 16 uur werkzaam zijn binnen de ICT.
Dit ter "vervanging" van de stages die normaal uitgevoerd worden.

Nu moet ik wel even op de voorgaande discussie ingaan.
Ik verwacht niet dat ik een grote, volledige functie ga en kan gaan invullen.
Mijn vraag is nog steeds eigenlijk, waar zitten voor mij de beste mogelijkheden om in te stappen in de ICT. De front-end sectie is waar ik naar wat nu mijn idee is het liefst naartoe wil. Echter betekend dat niet direct dat het enige is waar ik voor open sta.

Ik weet dat ik (nog) geen behaalde opleiding heb dus bij wijze van zou een functie waarbij ik alleen maar op enter hoef te drukken goed genoeg zijn. Mijn vraag is vooral, wat is, uitgaande van jullie ervaring, een goede plek om te beginnen.
retoohs schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:55:

Kan je opleiding trouwens niet wat hulp bieden? Ze hebben tenslotte de eis dat je in jaar 2 relevant werk moet hebben dus ze zullen wel wat ervaring van oud studenten kunnen delen.
Dit ga ik zeker het volgende contactuur met de studiebegeleider doen ( lastig in deze tijden :( )
Maar aangezien dat nog even kan duren en hier veel meer ervaringen en meningen ronddwalen leek het me vooral goed en interessant het direct hier te peilen.
Mastermind schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 22:28:
Ik denk dat er wel bedrijven zijn die jou zonder relevante papiertjes aan willen nemen, maar dat gebeurt alleen als je iets moois kunt laten zien wat jij gebouwd hebt wat goed in elkaar steekt.

Ik zou dus geen front-end leren maar zowel back-end als front-end. Bovendien vind je front-end misschien helemaal niet "makkelijker" en "leuker" dan back-end. Het is ook heel veel programmeren plus nog heel veel gepiel met CSS dus 't is maar net wat je leuk vindt...

Om te beginnen zou ik het boek ASP.NET Core MVC van Adam Freeman doornemen. Daarin bouw je een webshop volgens het MVC pattern, en leer je ook correct gescheiden te programmeren met diverse design patterns.

Als je het boek uithebt en de webshop klaarhebt, zou ik nog Heads First Design patterns lezen, en daarna zelf een mooie MVC-applicatie bouwen. Maak een gratis azure devops account en leer zo meteen hoe je je codebase kunt managen met een git repository.

Als je dat kunt en kunt laten zien zijn er wel bedrijven die jou willen (want veel bedrijven vragen precies dat). Denk dat je daar meer aan hebt dan een traineeship o.i.d.
Dit kan ik zeker eens gaan proberen!
Head First Design Patterns heb ik volgens mij nog thuis liggen van een paar jaar geleden.
Ik weet zelf ook dat het verstandig is om voor mezelf een soort portfolio te creëren.
Ik zal de boeken eens bekijken en er mogelijk mee aan de slag gaan! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
FixDeluxe schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 08:59:
Dat is dus het lastige en de reden waarom ik hier mijn vraag gesteld heb.
Rond de 2e semester van het 2e jaar moet je 16 uur werkzaam zijn binnen de ICT.
Dit ter "vervanging" van de stages die normaal uitgevoerd worden.
Heb je al met hen gesproken? Want dan ga ik er ook vanuit dat ze een netwerk hebben van bedrijven die dit soort semi-stage plekken aanbieden. Vacatures voor 16 uur per week zijn extreem zeldzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:52
Wat voorbeeld code kan helpen dan kun je laten zien wat je zelf een beetje kan.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FixDeluxe
Hydra schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:12:

Heb je al met hen gesproken? Want dan ga ik er ook vanuit dat ze een netwerk hebben van bedrijven die dit soort semi-stage plekken aanbieden. Vacatures voor 16 uur per week zijn extreem zeldzaam.
Dit ga ik dus (hopelijk) dinsdag doen, dan zal ik weer contact hebben met mijn studie begeleider.
Ik ga er inderdaad vanuit dat ook school (Windesheim) haar contacten heeft en me tips kan geven dus ben zeker benieuwd daarnaar.
16 uur is ook zeker niet wat ik zoek hoor. Ik ga gewoon zoeken voor 32 uur of misschien 40 uur waar de vrijdag te vervangen is voor een dag in het weekend.
lordgandalf schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:33:
Wat voorbeeld code kan helpen dan kun je laten zien wat je zelf een beetje kan.
Klopt zeker, maar dit lijkt me toch eigenlijk wel inbegrepen bij je portfolio?
Wanneer je laat zien wat je gemaakt hebt direct laten zien hoe je dit gemaakt hebt.
dat zal op dit moment alleen een static website kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TI_Observer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-09 23:25
Ikzelf had me in 1 jaar tijd omgeschoold naar frontend developer (echter had ik wel een afgeronde masterdiploma op zak). Wat ik gedaan had, was zelf een portfolio site opzetten waarop ik mijn hobby projecten liet zien. Zo'n project kon iets heel simpels zijn als een gratis design omzetten naar een website. Al die code heb ik ook op github gezet zodat een potentiele werkgever kan zien wat de kwaliteit van mijn code is. Nadat het jaar was afgerond, had ik binnen een maand een baan.

Wat ik gemerkt heb in die jaren dat ik nu in frontend development zit, is dat werkgevers niet zoveel geven om je huidige kwaliteiten (junior functie) zolang je maar een soort van basisniveau hebt. Ze vinden het veel belangrijker dat je leergierig bent en dat je in teamverband projecten kunt afronden. Het leren van Git of Scrum is dan ook geen overbodige luxe.

Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
FixDeluxe schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 08:59:
Ik weet zelf ook dat het verstandig is om voor mezelf een soort portfolio te creëren.
Ik zou met een Github account beginnen i.p.v. een portfolio site. Start meteen met git als je aan een nieuw project begint. Dan leer je meteen met git werken en werkgevers zien dat je iets met git hebt gedaan. Bovendien is het een handig hulpmiddel tijdens het ontwikkelen.

Als je iets moois hebt gemaakt kan je besluiten om het te hosten zodat je het makkelijk kan demonstreren. Een heel portfolio is meer iets voor designers of front-end devs die veel met ontwerp bezig zijn (mijn mening ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FixDeluxe
TI_Observer schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:54:
Ikzelf had me in 1 jaar tijd omgeschoold naar frontend developer (echter had ik wel een afgeronde masterdiploma op zak). Wat ik gedaan had, was zelf een portfolio site opzetten waarop ik mijn hobby projecten liet zien. Zo'n project kon iets heel simpels zijn als een gratis design omzetten naar een website. Al die code heb ik ook op github gezet zodat een potentiele werkgever kan zien wat de kwaliteit van mijn code is. Nadat het jaar was afgerond, had ik binnen een maand een baan.

Wat ik gemerkt heb in die jaren dat ik nu in frontend development zit, is dat werkgevers niet zoveel geven om je huidige kwaliteiten (junior functie) zolang je maar een soort van basisniveau hebt. Ze vinden het veel belangrijker dat je leergierig bent en dat je in teamverband projecten kunt afronden. Het leren van Git of Scrum is dan ook geen overbodige luxe.
Bedankt voor je reactie!
Dit was inderdaad ook een beetje mijn plan en idee (behalve het 1 jaar gedeelte :P)
retoohs schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:23:
[...]

Ik zou met een Github account beginnen i.p.v. een portfolio site. Start meteen met git als je aan een nieuw project begint. Dan leer je meteen met git werken en werkgevers zien dat je iets met git hebt gedaan. Bovendien is het een handig hulpmiddel tijdens het ontwikkelen.

Als je iets moois hebt gemaakt kan je besluiten om het te hosten zodat je het makkelijk kan demonstreren. Een heel portfolio is meer iets voor designers of front-end devs die veel met ontwerp bezig zijn (mijn mening ;)).
Git is inderdaad een hele goede tip!
Heb er al wel een beetje ervaring mee dus hoop dat ik dit dan ook snel voor mekaar kan krijgen.
wat de portfolio betreft heb je inderdaad gelijk, al gebruikte ik het begrip waarschijnlijk iets te breed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melkislekker
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-07 21:38
Goede tips hier! Ik zoek nu ook naar een switch (geen werkervaring maar wel programmeerkennis) en ben benieuwd hoe ik nu in deze tijden mijn werk en kennis kan presenteren naar de werkgever/klant toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike Ketelaar
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 11-08-2021
Hoi,

Ik vroeg me af of iemand mij kan helpen. Ik ben 34 en werk 9 jaar als Commercieel Medewerker binnendienst. Ik ben van plan een carriereswitch richting IT te maken. Als hobby hou ik me bezig met het maken van websites. Ik merk steeds meer dat ik dit echt heel leuk vind om te doen en denk regelmatig, waarom maak ik hier niet mijn werk van. Front end Developer is dan de richting die me het meest aantrekt. Ik zou dus graag een Traineeship willen volgen waarbij ik het vak leer en waarbij ik gelijk aan het werk ga. Het probleem is dat er bij veel Traineeships HBO of WO gevraagd wordt, en dat heb ik niet. Wat ik heb is de motivatie en de interesse in IT.

Iemand een idee of ervaring hoe ik toch uiteindelijk een pad kan volgen richting een baan als Front en Developer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topic kaping is niet de bedoeling, en ook dubbel-posten niet. Daarom gaat hier een slotje op.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.