Welke GPU voor een overgeklokte Xeon x5675?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-01 13:28

BeyondThunder

Lost Lightning

Topicstarter
In dit topic heb ik ontzettend waardevolle tips gekregen.

Mijn bejaarde Asrock x58 moederbord draait nu moderne games met de upgrade van de CPU van een i7 930 naar een Xeon x5675 @4ghz op 1080p, 55+ FPS. Hier heb ik een GTX 1060 6GB bij geprikt.

Ik heb een 650 watt voeding en uiteraard SSD's

Momenteel speel ik veel Red Dead Redemption 2 en ik zie dat de GPU constant op de 99% zit terwijl de CPU cores rond de 40-50% belasting. Best wel netjes.

Maar ik ben op zoek om meer uit mijn systeem te halen, ik denk dat ik nog wel een stapje hoger kan met de GPU. Zelf zit ik te denken aan een GTX 1080. Maar zonder allerlei kaarten aan te schaffen wil ik me eerst goed verdiepen in wat daadwerkelijk realistisch is.

Ik heb zitten zoeken, en natuurlijk zijn er de online bottleneck calculators, maar ik hecht meer waarde aan jullie advies.

Ik ben niet op zoek naar antwoorden van "koop gewoon een nieuw mobo + CPU", ik geniet er enorm van om tegen beperkte kosten het meeste uit mijn systeem te halen. De x5675 was bijvoorbeeld maar 25 euro :-).

Ik heb zelf het gevoel dat de 1080Ti een overkill is, de huidige GTX 1060 6Gb iets te slapjes.
Wellicht zou iets in de RTX 2xxx serie kunnen?

Alle reacties

• Stoksbrood
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-01 15:48
Ik kan geen exact advies geven maar zit zelf met een 5820k en een GTX1080.
De x5675 tegenover een 5820k zit niet mega veel verschil in.

Ook hier is mijn GPU die vaak tegen de 100% aan zit te hikken en de CPU tussen de 40 en 60% dus ik ga ervan uit dat je gerust nog een stapje hoger kan dan een 1080 :) . Zal natuurlijk ook deels afhankelijk zijn van de resolutie waar je op speelt.

[ Voor 12% gewijzigd door Stoksbrood op 27-10-2020 21:50 ]

XBL: Stoksbrood | iRacing Profiel | [Asetek Forte WB\SW] [Asetek Invicta Pedals] | [10600KF] [ROG STRIX Z490-G] [FTW3 3080ti]

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Topicstarter
Ja, voor nu is de resolutie 1080p, wellicht dat ik later naar 1440p wil met vrr.
Maar jouw antwoord helpt me wel hoor. Ziet er naar uit dat ik veilig naar een GTX 1080 kan.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

5700XT

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:30
Vergeet niet dat die 40-60% van 12 threads is. Als je niet weet hoeveel threads je game daadwerkelijk gebruikt en hoe zwaar de hoofdtread is, zegt dat percentage niets.

1 core plat kan gewoon 8% zijn (100%/12 threads) en dat kan al betekenen dat je er geen zwaardere gpu aan kunt hangen.

Verlaag je resolutie en settings om te kijken of er dan daadwerkelijk flink meer frames komen. Dan zul je zien dat je cpu-gebruik ook omhoog gaat.

Gaat het cpu-gebruik niet omhoog, dan heb je dus naast een Gpu-bottleneck ook een cpu-bottleneck.

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Topicstarter
@White Feather goede tips. Ik zal in de OSD eens alle cores aanzetten om dit goed na te kijken in verschillende games.
Verlagen van de settings en resolutie kan ik goed testen met Far Cry 5, volgens mij draai ik deze nu op de ultra settings rond de 60 fps. RDR2 heb ik al behoorlijk moeten tunen om aan de ~60 fps te komen.

Ik weet dat de belasting tussen CPU en GPU ook sterk van de betreffende game afhangt, met jouw tips heb ik nu een goed idee hoe ik dit verder kan testen. Dit zal morgen avond worden.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

5700XT kopen, is de prijsgunstigste GPU die goed presteert in RDR. en je CPU kan die prima aan.
RDR is erg GPU afhankelijk, en een GTX1060 is veel te weinig daarvoor.

Wat is je budget, nieuw of gebruikt ?
Welke 650w voeding heb je eigenlijk ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Topicstarter
@Hackus ik blijf momenteel liever bij Nvidia. Is een gevoel, ik heb mindere ervaringen met AMD GPU's
De voeding die ik gebruik is een Antec TruePower New TP-650 (10 jaar oud).

Toch performed de GTX 1060 6Gb best wel goed hoor, rond de 55-65 FPS in RDR2
Vandaag ga ik de CPU/GPU testen uitvoeren.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

BeyondThunder schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:02:
@Hackus ik blijf momenteel liever bij Nvidia. Is een gevoel, ik heb mindere ervaringen met AMD GPU's
De voeding die ik gebruik is een Antec TruePower New TP-650 (10 jaar oud).

Toch performed de GTX 1060 6Gb best wel goed hoor, rond de 55-65 FPS in RDR2
Vandaag ga ik de CPU/GPU testen uitvoeren.
Zou er ook eens over denken om een nieuwe voeding te gaan kopen, dit was niet een van de besten, die je 10j+ vlekkeloos kunt gebruiken. Zeker als je ook een krachtiger GPU gaat kopen.

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Topicstarter
Tsja, ik zie het wel als de voeding het begeeft. Voor nu ondervind in nog geen enkel probleem. Nieuwe Game PC komt er wel. Eerst nog een paar jaar van deze genieten.
De PC heeft ook niet superveel aangestaan. Soms misschien wel een jaar helemaal niet aan geweest

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:12
BeyondThunder schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:22:
Tsja, ik zie het wel als de voeding het begeeft. Voor nu ondervind in nog geen enkel probleem. Nieuwe Game PC komt er wel. Eerst nog een paar jaar van deze genieten.
De PC heeft ook niet superveel aangestaan. Soms misschien wel een jaar helemaal niet aan geweest
Gaat er meer om dat wanneer je voeding het begeeft het je hele pc kan slopen, neem aan dat je dat niet wil? Ook de poweruse van een hedendaagse videokaart is heel anders dan die van 10 jaar geleden.

Dat het werkt betekend niet dat het goed is :9

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:15
Een vriend van me heeft een GTX 1660 Super gekocht voor zijn systeem met X5670. Maar hij is meer een eSports gamer, meer geïnteresseerd in hoge framerate dan grafische pracht, alle settings staan op low, en dan zit ondertussen de bottleneck toch wel meer bij de CPU. Een GTX 1080 is sneller, maar als je toch op lagere framerates richt, zie ik dat ook nog wel werken.

Of zoals gezegd de RX 5700XT, ze zitten qua tweedehands prijzen bij elkaar in de buurt.
BeyondThunder schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:22:
Er is al op gereageerd, maar ik vind het toch een opmerkelijke gedachtegang. Dus je beseft dat een defecte voeding andere componenten mee kan vernielen, ook de videokaart waar je nu 300 euro aan zoekt te besteden? En je zorgt dan ook dat van de data op je SSD's regelmatig een backup gemaakt wordt? Want een voeding die aan het sterven is kan ook dataverlies betekenen (door uitvallen van systeem, niet elke SSD is daar goed tegen beschermd) voordat er dingen stuk beginnen gaan.

Dat terwijl je voor 50-100 euro er gewoon weer 10 jaar tegenaan kunt, als je een nieuw systeem bouwt, kan de voeding daarnaar mee. Tenzij dat nieuw systeem dan meer vermogen nodig heeft (omdat je een RTX 3080 o.i.d. neemt).

Verwijderd

invine schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:24:
[...]

Gaat er meer om dat wanneer je voeding het begeeft het je hele pc kan slopen, neem aan dat je dat niet wil? Ook de poweruse van een hedendaagse videokaart is heel anders dan die van 10 jaar geleden.

Dat het werkt betekend niet dat het goed is :9
Hoezo heel anders?

10 jaar geleden trok de "top" nvidia videokaart (GTX580) 244 watt TDP.
De RTX2080 en GTX1080 zitten daar ruim onder.

Hier komt die "vervang je PSU want want want" discussie weer waar niemand om gevraagd heeft.

TS geeft aan dat hij de PSU niet gaat vervangen, z'n goed recht. Ga dan gewoon verder op die videokaartvraag.

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:22
Dat eeuwige gezeik over wat oudere voedingen hier op T.net begint echt te vervelen. Elke keer wanneer iemand hier om advies vraagt m.b.t. een upgrade of een nieuw systeem en z'n oude voeding wil hergebruiken begint jan en alleman te klagen over de voeding, terwijl de voeding vrijwel altijd van een redelijk tot goed merk is en met gemak nog jaren meekan. We hebben het hier over een Antec TruePower New TP-650 van 10 jaar oud die op dit moment nog gewoon het systeem van de TS van stroom voorziet, zonder problemen. Maar wanneer de TS de videokaart van een 1060 naar bijvoorbeeld een 5700XT zou upgraden, voldoet de voeding opeens niet meer? De voeding van de TS was en is een kwaliteitsvoeding en voldoet nog steeds: https://bit-tech.net/revi...0w-psu-review-round-up/7/
https://www.kitguru.net/c...epower-new-650w-review/4/

De enige reden waarom een nog werkende oudere kwaliteitsvoeding die voldoende vermogen kan leveren voor het hele systeem opeens niet meer zou voldoen is omdat 'ie de moderne sleep states niet ondersteunt of omdat 'ie bijvoorbeeld te weinig sata-connectoren heeft.

Wat betreft sleep states, lees dit eens en de voeding van de TS staat ertussen: https://techreport.com/re...l-psu-compatibility-list/

[ Voor 4% gewijzigd door Joep op 28-10-2020 11:51 . Reden: Link verbeterd ]

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Topicstarter
@Joep bedankt voor het ingrijpen, ik sta achter je.

Mijn specifieke vraag gaat inderdaad over de GPU, niet over de andere componenten.
En data verlies? het is een Game PC, belangrijke data staat op de NAS.

Ik vind het al een wonder dat de PC al zo veel sneller is geworden met de x5675 + GTX 1060.

Ik geniet erg van deze aussie. Hij is een enorme fan van de x58 chipset + x567x. Ik heb veel van hem geleerd en heerlijk om te kijken.

Edit, grappige is dat ik dus deze video van hem gewoon gemist heb. Bij geeft hier voor een groot deel antwoord op mijn vraag. Geen probleem met de 1080, zelfs hoger kan nog :-)

[ Voor 21% gewijzigd door BeyondThunder op 28-10-2020 12:21 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Een voeding van 10j oud, die nu minder power moet leveren met GTX1060 kan nog werken, maar met zwaardere GPU voor problemen gaan zorgen. De onderdelen zijn in 10j natuurlijk wel verbruikt, en niet nieuw meer. Maar het is advies, en aan een ieder zelf wat iemand gaat kopen.

@Verwijderd GTX580 had een piekvermogen van 225w, alleen bij óc' ging ie naar 300w.
Dat is in de tijd niet veel verandert.

GTX1080 (225-260w)
RTX2080 (225-360w) oa Gaming Trio verbruikt veel
Wat je ermee wilt zeggen ontgaat me compleet. 10J oude voeding blijft 10j oud. het is geen pricewatch: Seasonic Platinum Series 660 Watt waar je meer van mag verwachten.

Verwijderd

Hackus schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:56:
Een voeding van 10j oud, die nu minder power moet leveren met GTX1060 kan nog werken, maar met zwaardere GPU voor problemen gaan zorgen. De onderdelen zijn in 10j natuurlijk wel verbruikt, en niet nieuw meer. Maar het is advies, en aan een ieder zelf wat iemand gaat kopen.

@Verwijderd GTX580 had een piekvermogen van 225w, alleen bij óc' ging ie naar 300w.
Dat is in de tijd niet veel verandert.

GTX1080 (225-260w)
RTX2080 (225-360w) oa Gaming Trio verbruikt veel
Wat je ermee wilt zeggen ontgaat me compleet. 10J oude voeding blijft 10j oud. het is geen pricewatch: Seasonic Platinum Series 660 Watt waar je meer van mag verwachten.
Ik doelde op dit zinnetje uit mijn quote:

"Ook de poweruse van een hedendaagse videokaart is heel anders dan die van 10 jaar geleden."

Dat is hij niet, high-end videokaarten zijn marginaal meer gaan gebruiken, maar de GTX590 bijvoorbeeld, de "top" van toen, trok ook een dikke 300+ watt.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verwijderd schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:51:
[...]

Ik doelde op dit zinnetje uit mijn quote:

"Ook de poweruse van een hedendaagse videokaart is heel anders dan die van 10 jaar geleden."

Dat is hij niet, high-end videokaarten zijn marginaal meer gaan gebruiken, maar de GTX590 bijvoorbeeld, de "top" van toen, trok ook een dikke 300+ watt.
Oké, op het bericht van @invine excuus.

• NotSoSteady
  • Laatst online: 02:40
Ik heb nog tijdelijk een RTX 2080 Ti in combinatie met een X5650 (OC) gebruikt. Dat ging eigenlijk best aardig, wel wat minder frames dan nu met mijn 9900K, maar geen wereldschokkende verandering. Ik game overigens wel in 4k, waardoor de verschillen kleiner zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door NotSoSteady op 28-10-2020 15:18 ]

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Topicstarter
@NotSoSteady op hoeveel had jij de X5650 geklokt?

• NotSoSteady
  • Laatst online: 02:40
3.8Ghz geloof ik.

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Topicstarter
Nou, gezien de Big Navi release die ik net heb gezien wordt de tweedehands GPU markt een feestje over een paar weken :-)

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Topicstarter
Ik haal vanavond een GTX 1080 op :-)

• RogerWilco2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-08-2025
Het hangt ook een beetje af van wat je moederbord ondersteunt.
Mijn Xeon X5690 Mac Pro ondersteunt alleen SATA 2 en PCIe 2.0, maar is dan ook 10 jaar oud.

Een snellere videokaart dan mijn GTX980 wordt beperkt door de PCIe 2.0, niet de CPU.

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Topicstarter
Nou, ik weet niet of dat waar is in mijn situatie. @RogerWilco2 .
Ik heb dit moederbord

Zie ook dit draadje

En hier nog een mooi onderzoek hiernaar.

[ Voor 23% gewijzigd door BeyondThunder op 05-11-2020 14:24 ]

Pagina: 1