Toon posts:

Netwerkprob: ene comp herkent ander, andersom niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb twee comps, een pentium 200 (win95) en een athlon 1,3 ghz (win98). In de 200 heb ik een ISA netwerkkaart voor internet, en in beide een PCI Ethernet adapter.
De instellingen zijn:
P200 : IP = 192.168.10.10
A1333: IP = 192.168.10.20
Voor beide de subnetmask 255.255.255.0
Voor de rest zijn de protocollen tcp/ip, ipx/spx, service voor bestands/printerdeling, client voor microsoft netwerk geinstalled. uiteraard is ook in het rijtje de kaart zelf afgebeeld.

Ooit werkte het netwerk wel met deze instellingen (bestand en printerdelen lukte gewoon), maar op een gegeven moment hadden we een andere compu er tijdelijk tussen gezet ipv de p200, en toen we de p200 terugzetten, werkte het netwerk niet meer.

De pentium wordt door de athlon wel gevonden in netwerkomgeving, maar op de pentium wordt de athlon NIET gevonden :(

De kaarten zitten nu goed vast (leds branden), kabel zit er in (crosslink), connectie is dus in principe ok.
Software drivers installed voor beide kaarten, geen conflicten.

Omdat de pentium wel wordt gezien door de athlon is de verbinding goed. Maar waarom wordt de athlon dan niet gevonden op de pentium???

Ik heb trouwens alles verder uitgeschakeld/leeggelaten bij DNS, gateway etc.

Hoop dat dit voldoende info was, en dat iemand mij kan helpen :)

---edit: Wanneer ik 'netwerkverbinding maken' doe in netwerkomgeving menu, kan ie de computernaam/sharenaam niet vinden. De Werkgroep is echter voor beide hetzelfde, en de namen van de twee comps zijn uniek. ('Athlon' en 'Pentium', origineel). Ook zijn er bij beide compu's de C schijf gedeeld met kloppende namen. Ook heb ik printer en file sharing enabled ---

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Kan je elkaar wel pingen ?

Kweet niet of het nut heeft maar verander de IP's naar 192.168.1.1 en 192.168.1.2 ?

Verwijderd

Heb je niet toevallig een firewall draaien op die athlon?

• joop3
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-01 16:52

joop3

probeer gewoon eens een zoekactie te geven naar de desbetreffende ip

Windows doet wel eens vaker raar met dat soort dingen

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-08 23:01
Ik had praktisch hetzelfde probleem, had werkgroepnaam niet hetzelfde en computernamen moeten verschillend zijn... maar dat heb je vast wel goed staan, tis alleen ff ter info.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Verwijderd

Topicstarter
pingen geeft op beide compu's een timeout.

er is geen firewall op de athlon, en ook niet op de pentium.

zoakactie naar IP levert nix op...:\

maar de setup van sygate zegt dat ik DUN1.3 moet installen? das toch dial up networking? kan het daaraan misschien liggen?

Suggesties plz :)
heb ik misschien wat vergeten/verkeerd ingesteld?

• Scavvy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10-2025
Volgens mij maakt dat niet uit, heb het zelfde probleem op een pentium 100, gewoon een oudere versie van sygate erop gezet en geen problemen meer, ook al zet je op de Athln een andere Sygate werkt het volgens mij nog steeds

Intel DC6420 | MSI P965 Neo | 2x1GB Nanya DDR2 800Mhz | Club3d 7800GT | Plextor 755A

Verwijderd

Topicstarter
Jamaar hetgaat hier ook om het netwerk en niet om Sygate alleen...Sygate staat in principe onafhankelijk van het functioneren van een simpel netwerkje met filesharing..maar dan moet ik dat netwerkje dus wel aan de praat krijgen!

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

Als je niet kan pingen werkt je hele netwerk dus niet...

Check al je kabels nog een keer en heb je die IP's al veranderd ?

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-07 07:52

FoolZero

Freedom of speech...

Het lijkt me verstandig, dat je eerst ff die Sygate software van je Win95 bak verwijdert. Volgens mij heeft dit weldegelijk met het netwerkprobleem te maken. Ik ben daarom ook wel benieuwd of je ondanks het feit, dat je lokale netwerk niet werkt, wel contact kan krijgen met het internet (op de Win95 machine).

Maar zonder de Sygate software zou je in principe gewoon moeten kunnen pingen van de 1 naar de andere PC. Als dat werkt, dan pas kun je weer aan internetdelen gaan denken.

Ook is het niet onverstandig om al je netwerksettings weg te beppen en deze opnieuw te installeren. Neem voor het gemak dan alleen TCP/IP als netwerkprotocol en gebruik dan de standaard 192.168.1.xxx adressering (deze kun je later altijd nog aanpassen).

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

Verwijderd

Topicstarter
Compu geformatted, en alles er weer vers opgezet. Alleen nu krijg ik dus weer die error 'kan computernaam of share naam niet vinden'. Dit is allemaal WEL goed ingesteld.

Pingen werkt voor beide kanten niet. Er is dan time-out.

En internet op de win95 bak doet het perfect.

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

Ja je netwerk doet het dus gewoon niet...

Check de kabel...

• r00tie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-11-2025
je moet de ips ook veranderen naar 192.168.0.1 en 192.168.0.2
alleen de 192.168.0.x serie is vrij gegeven voor intern gebruik

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

Op zondag 12 augustus 2001 14:30 schreef r00tie het volgende:
Dat hebben we hem al tien keer verteld, mag aannemen dat ie dat inmiddels gedaan heeft...

• nulkelvin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-06-2021

nulkelvin

ehmm is er nog koffie?

Op zondag 12 augustus 2001 14:30 schreef r00tie het volgende:
NOT
Sorry, maar de hele 192.168.x.x range is vrij. Check elke netwerkmanual er maar op na.

ik wilde dat ik eens een coole sig. kon bedenken.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zondag 12 augustus 2001 14:28 schreef Pizzaman het volgende:
Ja je netwerk doet het dus gewoon niet...

Check de kabel...
heel goed advies.

Heb ik ook een keer gehad... netwerkje waarvan computer A wel computer B kon zien maar omgekeerd niet.
Bleek (na opnieuw windows, drivers etc. installeren) dat er dus gewoon 1 draad niet goed was verbonden |:(

Tegenwoordig pak ik in geval van problemen dus eerst de multimeter bij de hand om de kabels en verbindingen door te meten

Verwijderd

Topicstarter
Ip's zijn allang 192.168.0.1 en 192.168.0.2

En de kabel is goed connected, leds branden normaal.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zondag 12 augustus 2001 14:44 schreef FFVISabin het volgende:
Ip's zijn allang 192.168.0.1 en 192.168.0.2

En de kabel is goed connected, leds branden normaal.
en de grap is dat ze dat bij mij dus ook deden... maar netwerken (werkwoord) ho maar...

DOORMETEN die zooi....

Verwijderd

ok, ff dit ik neem aan dat je win9x draait op de server met 2 nic's??

die moeten van hetzelfde type zijn, of iig van dezelfde fabrikant. Het kan goed werken met 2 verschillende kaarten, maar mijn ervaring is dat als je 2 gelijke kaarten in 1 compu gebruikt je onder win9x geen probs meer hebt. Vaak doet nl. ipx/netbeui het wel met 2 verschillende kaarten maar de tcp-ip lijkt er moeite mee te hebben. Probeer dit eens. Inde p200 mag best een andere kaart zitten geen prob.

Nog een oplossing: draai win2k op de server, dan hebbie het gezeik van hierboven totaal niet......Die maakt het niet uit wat voor n kaarten erin hangen. Nogmaals ik spreek uit ervaring, lijkt misschien vreemd dit maar t is hier met 4 compu's zo....

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

ok, ff dit ik neem aan dat je win9x draait op de server met 2 nic's??
die moeten van hetzelfde type zijn, of iig van dezelfde fabrikant
* Pizzaman heeft hier wel vijf pc's met twee verschillende netwerkkaarten en heeft nergens last van*

BS dus volgens mij :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb twee PCI adapters. De een is van UNEX (10/100 Mbps Fast Ethernet PCI Adapter staat op het doosje), de ander is van Sitecom (Fast 10-100 Mbps PCI Ethernet Card). Dit werkte voorheen ook prima, dus het probleem zit m niet in de 2 kaarten....

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

Heb je je kabels al doorgemeten inmiddels ?

Verwijderd

Topicstarter
Doorgemeten? :)

Verwijderd

gebruik winroute:

p 200
netwerkkaart ip geven: 192.168.0.2
gateway: 192.168.0.1 submasker: 255.255.255.0
1,3 ghz netwerkkaart : 192.168.0.1

winroute nat inschakkelen.

en dan serv u installe op 1,3 ghz en dan kan je bestanden upe enzo.

miss slaat dit nergens op en is dit geen antwoord op de vraag , maare zo staat het bij mij (ooo dat is eigelijk om internet te verdelen.

miss lul ik nu beetje dom hoor

• R4NCOR
  • Laatst online: 21-08 16:59

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Op zondag 12 augustus 2001 23:37 schreef intercrazy het volgende:
gebruik winroute:

p 200
netwerkkaart ip geven: 192.168.0.2
gateway: 192.168.0.1 submasker: 255.255.255.0
1,3 ghz netwerkkaart : 192.168.0.1

winroute nat inschakkelen.

en dan serv u installe op 1,3 ghz en dan kan je bestanden upe enzo.

miss slaat dit nergens op en is dit geen antwoord op de vraag , maare zo staat het bij mij (ooo dat is eigelijk om internet te verdelen.

miss lul ik nu beetje dom hoor
Beetje wel, wat je zegt klopt wel (geloof ik) alleen het heeft ff niet veel met het eingelijke probleem te maken :)

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zondag 12 augustus 2001 23:05 schreef FFVISabin het volgende:
Doorgemeten? :)
Jah... heel eenvoudig als je een multimeter hebt:
Je neemt een UTP(of STP)kabel
Beide uiteinden heb je bij je.
Je stelt de multimeter in op 'weerstandmeting'
Je houdt de ene meetpen aan kontaktpunt1 van de ene stekker en de andere meetpen aan kontaktpunt1 van de andere stekker. Kijken of hij een uitslag geeft van 0 ohm
Daarna doe je hetzelfde met punt 2
en dan 3 enz.

Ik had dus tijdens mijn probleem (met exact dezelfde omschrijving als jij) 1 van de draden blijkbaar niet goed vastgemaakt waardoor er geen kontakt was. Ik had dus een kabel waarvan maar 7 aders goed werkten.

Succes

Owja... ik weet niet hoe dik de meetpennen zijn die aan je multimeter zitten, maar ik denk haast te dik. Mocht je geen dunne meetpennen hebben:
Wikkel een dunne paparclip (na hem helemaal te hebben rechtgebogen) een paar keer om de punt van een meetpen zodat hij stevig vast zit. Doe hetzelfde met een andere paperclip om de andere meetpen.

Verwijderd

check je netwerkkaarten groen lampje? wat is die ISA kaart voor iets en waar gebruik je die voor(geen conflicten)?

Verwijderd

ik denk idd een kabel probleem, het groene lampje kan wel branden, maar het is meer van belang of de activity led knippert....... nou ff niet eigenwijs, en check die kabel, koop/leen evt een andere goedwerkende kabel.
Ps, je subnet goedingesteld? 255.255.255.0 ?

succes!

Verwijderd

ik heb hier nog wel een 10 meter lange crosskabel liggen. 8-)

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op maandag 13 augustus 2001 12:09 schreef arjo_kamp het volgende:
ik denk idd een kabel probleem, het groene lampje kan wel branden, maar het is meer van belang of de activity led knippert....... nou ff niet eigenwijs, en check die kabel, koop/leen evt een andere goedwerkende kabel.
Ps, je subnet goedingesteld? 255.255.255.0 ?

succes!
Fijn is dat zo'n probleem... als je die ledjes ziet branden denk je 'daar ligt het dus niet aan... zal wel softwareprobje zijn'

Ik heb tijdens de bouw van het huis speciaal een vracht leidingen in de muren laten leggen om dus een netwerk netjes weg te werken. Een paar wandkontaktdozen op de muur gemonteerd, UTP (of STP maar dat weet ik niet meer) door de leidingen getrokken, de snoeren aangesloten op de wandkontaktdozen en netwerken maar... Maar nee... werkte dus niet. Ik ben dus ook zwaar aan het klooien geweest met drivers en complete nieuwe windowsinstallaties... maar niets hielp... dus toch de aders doorgemeten. Wat bleek nou: 1 draad was in de wandkontaktdoos losgeraakt toen ik de doos op de muur monteerde....
Tja... en dan te bedenken dat deze oplossing enkele minuten in beslag nam terwijl drivers installeren en een zelfs een complete windowsinstallatie (die dus niet hielp) eerst heeeeel wat meer tijd in beslag had genomen |:(

Ik bedenk me net dat VOOR het doormeten ik dus toch eerst nog een kabel BUITEN de muren om heb geprobeerd... die gaf geen problemen...

Dus heb je geen multimeter of weinig ervaring en zie je het niet helemaal zitten, probeer dan (zoals al eerder door anderen werd gezegd) eers een andere kabel....

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dat zal ikdan maar doen, want ik heb idd geen ervaring met het doormeten. Bedankt iig :)

En nogmaals, jah subnet is 255.255.255.0, lampjes branden (knipperen niet).

Maar kan je zo'n kabel (gewoon een gekochte 10m UTP kabel) ook zelf repareren?

Verwijderd

Op maandag 13 augustus 2001 13:25 schreef FFVISabin het volgende:
Ok, dat zal ikdan maar doen, want ik heb idd geen ervaring met het doormeten. Bedankt iig :)

En nogmaals, jah subnet is 255.255.255.0, lampjes branden (knipperen niet).

Maar kan je zo'n kabel (gewoon een gekochte 10m UTP kabel) ook zelf repareren?
mee terug gaan naar de winkel en vragen om garantie, anders gewoon een nieuwe kopen. :)

Verwijderd

Topicstarter
Netwerkje aan de praat gekregen :P

Op nieuw netwerk drivers van de ander gedaan, bleek niet honderd procent in orde te zijn, na controle...

En ook gelijk sygate laten werken :P

iig nog bedankt voor de suggesties :)

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op dinsdag 14 augustus 2001 01:42 schreef FFVISabin het volgende:
Netwerkje aan de praat gekregen :P

Op nieuw netwerk drivers van de ander gedaan, bleek niet honderd procent in orde te zijn, na controle...

En ook gelijk sygate laten werken :P

iig nog bedankt voor de suggesties :)
|:( (niet richting jou.. maar gewoon vanwege het feit dat het weer zo'n leuk klein gevalletje is....)

Leuk hè? Computers......

Als ze maar werken...

Anders kan je er heeel wat uren 'zoet' mee zijn.

Mgoed... Je bent er gelukkig uit...

gefeliciteerd :7
Pagina: 1