Hoge ping en lage uploadsnelheid op specifiek netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bv202
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-11-2021
Hey,

Ik heb net een nieuwe laptop gekocht waarin een "Intel Wi-Fi 6 AX201 160MHz" zit. De drivers updaten werkt voor alle duidelijkheid niet ;)

Ik heb hier thuis een modem/router van m'n ISP en een aparte router dat daaraan hangt. De problemen doen zich voor bij het verbinden met beide routers. De aangepaste instellingen die ik hier bespreek en de bijhorende speedtests deed ik op de router van de provider, gezien het verkeer daar binnen komt, al maakt dat voor wifi-instellingen weinig uit.

Al m'n devices (laptops) halen normale waarden bij speedtests, maar m'n nieuwe laptop dus niet. Er zijn 2 constanten na tientallen speedtests:
- De ping is hoog (bijna altijd rond de 40ms, op de screenshot hieronder toevallig eens net wat lager)
- De uploadsnelheid lijkt op een of andere manier gecapped op 2Mbit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SaAQEgziHCgLJSP-WBbnyPPqOHQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1ei2CLEdXx4z8IKGSPijNMP6.png?f=fotoalbum_large
Op bovenstaande speedtest is de downloadsnelheid ook vrij laag (ik heb een 100/10-verbinding, maar dit komt vermoedelijk door toevalsfactoren - bij andere speedtests lag dit hoger).

Ik probeerde het netwerk van de buren, die eveneens een 100/10-verbinding hebben, eens uit en wat blijkt: lage ping, normale snelheidsresultaten. En uiteraard hangt die router veel verder weg (ik zit hier praktisch naast m'n router).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xUxc93VymOOTRZhYUtUFHkuMqmg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5EHidfZ6vGC5TKbzYKRXyMPS.png?f=fotoalbum_large

Dus ben ik in de instellingen van de router gedoken. Er moet toch een reden zijn waarom alles vlot werkt op de internetverbinding van de buren (uiteraard deed ik herhaalde tests - dit is geen toevalsfactor), maar niet op mijn netwerk? Ik heb enkel de 2.4Ghz band aangezet, enkel de 5Ghz, verschillende kanalen,... niets lijkt te werken.

Dit is me een compleet raadsel. Opnieuw, alle andere toestellen halen wel normale waarden op mijn router(s). Het heeft overigens ook niets met de speedtestserver te maken, want ik probeerde er verschillende uit.

Heeft iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn? Ik zit compleet geblokkeerd |:(

EDIT:
Terwijl ik hier met tientallen wifi-instellingen pruts, heb ik het evidente over het hoofd gezien: een bekabelde verbinding. Met een UTP-kabel rechtstreeks naar de modem heb ik hetzelfde probleem: 2Mbit en een hoge ping.

Ik sta nu voor een compleet raadsel, gezien andere toestellen dit probleem niet hebben....

EDIT2:
Godverdomme, een doodsimpele volledig modemreset heeft het probleem verholpen. Ik kan mezelf wel doodslaan nu 8)7 8)7 8)7

Al heb ik nog steeds geen idee waarom dit enkel voorkomt op 1 specifiek toestel.

[ Voor 11% gewijzigd door Bv202 op 27-10-2020 20:25 ]