Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe kritisch is het geheugen QVL voor Ryzen?

Pagina: 1
Acties:

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-11 13:54
Aan het kijken voor een nieuwe PC die zowel voor gaming als virtualisatie homelab gebruikt gaat worden. Dan is 32GB RAM leuk, maar 64GB toch eigenlijk wel een stuk beter.

Nu ben ik erg gecharmeerd van het ASUS ROG Strix B550-F Gaming moederbord, maar als ik op de website van ASUS kijk zie op de memory QVL qua 64GB sets eigenlijk maar 1 geheugenset bestaande uit 2x 32GB reepjes die in Nederland in het geheel niet te koop lijkt te zijn. De andere 64GB sets zijn allemaal 4x 16GB wat duurder en performance technisch ook minder lijkt te zijn.

Tegelijkertijd kom ik sets tegen zoals de 64GB (2x 32GB) Viper / Patriot Memory die een Ready for Ryzen logo heeft: https://assets.website-fi..._%20060320%20Copyable.pdf

In hoeverre is het geheugen QVL van de moederbord fabrikant nog super kritisch met Ryzen 3000 en/of 5000 (dat zal nog niet bekend zijn ;) )? Ik weet dat het ten tijden van Ryzen 1x00 nogal een dingetje was, maar is dat nog zo?

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:27
deze QVL gaat over het moederbord niet over Ryzen

en die zou ik bij Asus wel aanhouden tenzij je er geen moeite mee hebt om zelf in de bios de memory settings te doen

• Rctworld
boyette schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:57:
deze QVL gaat over het moederbord niet over Ryzen

en die zou ik bij Asus wel aanhouden tenzij je er geen moeite mee hebt om zelf in de bios de memory settings te doen
Waarom zou je zelf meer moeten doen in de BIOS bij een niet QVL module? In principe presenteert de module toch nog steeds zelf zijn snelheden en timings aan het moederbord/CPU. Of puur in het fine-tunen van de timings omdat het bijvoorbeeld niet stabiel zou zijn met non-QVL geheugensetjes?

En zal het gebrek aan geteste 64GB sets liggen aan de positionering van het (B550) moederbord? Wellicht is de verwachting niet dat heel veel mensen daar 64GB in stoppen? :+

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 28-11 13:00
De BIOS pakt zeker lang niet altijd de memory settings op bij niet QVL memory. En in sommige gevallen, hoewel uitzonderlijk, wordt het geheugen helemaal niet herkend.

Met positionering van het bord zal het overigens weinig te maken hebben. Voor x570 boards staat er ook weinig QVL tussen voor wat betreft 64 GB.

Het is een hoeveelheid RAM waar slechts een zeer klein aantal mensen gebruik van maakt. Grofweg 9% van de steam users gebruikt meer dan 16 GB, waarvan het merendeel 32 GB zal zijn. Het aandeel 64 GB zal misschien nog geen 0.5% zijn. Dat zijn erg weinig mensen om voor te zorgen dat met iedere BIOS update het allemaal weer netjes blíjft werken.

Verwijderd

Rctworld schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 22:29:
[...]

Waarom zou je zelf meer moeten doen in de BIOS bij een niet QVL module? In principe presenteert de module toch nog steeds zelf zijn snelheden en timings aan het moederbord/CPU. Of puur in het fine-tunen van de timings omdat het bijvoorbeeld niet stabiel zou zijn met non-QVL geheugensetjes?

En zal het gebrek aan geteste 64GB sets liggen aan de positionering van het (B550) moederbord? Wellicht is de verwachting niet dat heel veel mensen daar 64GB in stoppen? :+
In het geval dat je 64GB niet vind op de QVL - neem dan een setje dat kwa typenummer in ieder geval overeenkomt met een 32GB setje - zo heb je de hoogste kans op stabiliteit.

• Donool
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:05
Ik had een 32GB set van 4 sticks die niet op de QVL stonden bij mijn Asus B450 moederbord (Corsair Vengeance LPX). Was alleen maar ellende: willekeurige vastlopers, crashes en niet willen opstarten in 1x.
Ze stonden wel als 16GB op de QVL (2x8GB).
Nu heb ik 4x 8GB HyperX en zijn al mijn problemen opgelost. Ik zou indien mogelijk toch echt iets van de QVL kiezen OF iets wat goed uit reviews komt en stabiel blijkt te zijn om je een hoop hoofdpijn te besparen.

Je kan ook hier: https://www.amd.com/en/pr...ady-for-3rd-gen-amd-ryzen kijken welk geheugen je kan nemen. Zo komt bijv: pricewatch: G.Skill Trident Z Neo F4-3600C18Q-64GTZN naar voren.

[ Voor 0% gewijzigd door Donool op 28-10-2020 08:10 . Reden: typo ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 15:27
Volgens mij doen gskill en crucial het vaak wel en is corsair vaak wat lastiger. Helemaal als je wil overclocken

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:27
psychodude schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 07:14:
De BIOS pakt zeker lang niet altijd de memory settings op bij niet QVL memory. En in sommige gevallen, hoewel uitzonderlijk, wordt het geheugen helemaal niet herkend.

Met positionering van het bord zal het overigens weinig te maken hebben. Voor x570 boards staat er ook weinig QVL tussen voor wat betreft 64 GB.

Het is een hoeveelheid RAM waar slechts een zeer klein aantal mensen gebruik van maakt. Grofweg 9% van de steam users gebruikt meer dan 16 GB, waarvan het merendeel 32 GB zal zijn. Het aandeel 64 GB zal misschien nog geen 0.5% zijn. Dat zijn erg weinig mensen om voor te zorgen dat met iedere BIOS update het allemaal weer netjes blíjft werken.
juist!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:56
Met de nieuwe Ryzen processors is de geheugen comptabiliteit sterk verbeterd.
Belangrijker is dat je voor recent geheugen gaat met de nieuwere die's.

bv pricewatch: Crucial Ballistix BL2K32G32C16U4W

• Rctworld
Dank allemaal, blijft lastige puzzel omdat 64GB inderdaad nog niet bepaald mainstream is. Kwam zojuist deze volgende G-Skill set tegen, die heeft zelf wel het bewuste ASUS moederbord op zijn QVL staan terwijl AMD en ASUS de modules (nog) niet weergeven:
https://www.gskill.com/qv...306/F4-3600C18D-64GVK-Qvl

Is dat veilig genoeg? :)

En in hoeverre maakt C16 vs C18 op 3600 MT/s nog een serieuze impact voor gaming? C16 sets zijn ongeveer 100 euro duurder.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:48

nelizmastr

Goed wies kapot

Donool schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 08:10:
Ik had een 32GB set van 4 sticks die niet op de QVL stonden bij mijn Asus B450 moederbord (Corsair Vengeance LPX). Was alleen maar ellende: willekeurige vastlopers, crashes en niet willen opstarten in 1x.
Ze stonden wel als 16GB op de QVL (2x8GB).
Nu heb ik 4x 8GB HyperX en zijn al mijn problemen opgelost. Ik zou indien mogelijk toch echt iets van de QVL kiezen OF iets wat goed uit reviews komt en stabiel blijkt te zijn om je een hoop hoofdpijn te besparen.

Je kan ook hier: https://www.amd.com/en/pr...ady-for-3rd-gen-amd-ryzen kijken welk geheugen je kan nemen. Zo komt bijv: pricewatch: G.Skill Trident Z Neo F4-3600C18Q-64GTZN naar voren.
Corsair LPX is drama op Ryzen. Gewoon niet kopen. Is inderdaad erg instabiel als je geen Intel hebt.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Pagina: 1