Linker speaker (Hepta) geeft geen geluid op TA-S2

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jason24
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09-02-2022
Ik heb thuis twee hepta speakers staan aangesloten op een versterker. Sinds kort doet de linker speaker het vaak niet. Als ik een beetje aan de RCA-kabel draai en in en uit doe, doet de linker speaker het vaak weer, maar meestal niet voor lang. Ik dacht dat het aan een stukke of half werkende RCA-kabel lag, maar die RCA-kabel is pas een paar maanden oud. De kabel is RCA naar 3.5mm en gaat in mijn laptop. Soms als ik het geluid vrij hard zet springt de linker speaker weer bij.

Ik heb de speakers omgedraaid, dit leek te werken maar na een half uurtje luisteren kreeg ik hetzelfde verhaal. Weer in de speaker die links staat (dus nu de andere speaker). Verder heb ik al andere aansluitingen geprobeerd op de versterker, maar dan kreeg ik geen geluid (weet ook niet welke aansluitingen geschikt zijn). Ook heb ik de L en R omgedraaid, dit werkte, want ik kreeg geluid uit beide speakers, maar dit is geen juiste oplossing, omdat het geluid niet in fase is.

Ik heb:
2 Hepta four tune MK2 speakers
Sony integrated stereo amplifier / versterker TA-S2

Ik zou graag geluid uit beide speakers willen hebben zonder dat dit telkens wegvalt. Hoe kan ik dit oplossen?

[ Voor 3% gewijzigd door Jason24 op 27-10-2020 19:28 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Jason24 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:23:
...maar die RCA-kabel is pas een paar maanden oud.
Dat is mijns inziens geen valide reden om de kabel uit te sluiten.
Verder heb ik al andere aansluitingen geprobeerd op de versterker, maar dan kreeg ik geen geluid (weet ook niet welke aansluitingen geschikt zijn).
Phono In sowieso niet, Tuner en CD kan je zonder meer gebruiken. De andere labels zijn combinatie van In- en Uitgangen, ik kan zo geen handleiding vinden of daar nog iets aparts mee is maar testen op In kan altijd.
Ook heb ik de L en R omgedraaid, dit werkte, want ik kreeg geluid uit beide speakers, maar dit is geen juiste oplossing, omdat het geluid niet in fase is.
Waarmee/hoe heb je L en R omgedraaid? De kabel op de Sony?

Aan de andere kant, de Sony is uit 1995 dus het kan ook zo maar eens zijn dat de eens nagekeken moet worden indien je de kabel (en eventueel laptop) ook uit hebt gesloten. Google geeft namelijk een soort gelijk probleem wat intern is opgelost: https://www.hififorum.nl/index.php?topic=31905.0

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jason24
FeaR schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:55:
Waarmee/hoe heb je L en R omgedraaid? De kabel op de Sony?

Aan de andere kant, de Sony is uit 1995 dus het kan ook zo maar eens zijn dat de eens nagekeken moet worden indien je de kabel (en eventueel laptop) ook uit hebt gesloten. Google geeft namelijk een soort gelijk probleem wat intern is opgelost: https://www.hififorum.nl/index.php?topic=31905.0
Ik heb op de Sony de kabel van L en R omgewisseld, in de tuner in uitgang. Waarna beide speakers werkten. Alleen is dit geen permanente oplossing, omdat het geluid niet in fase is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Als je een andere bron gebruikt, is het probleem dan weg?
En met een andere kabel?
En met een andere ingang op de versterker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-09 07:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dit is gewoon een kwestie van klassiek foutopsporen, zoals TBTL al zegt. De speakers heb je al uitgesloten door ze te verwisselen (ik neem aan dat je de aansluiting idd ook hebt omgedraaid), nu de rest nog.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Klinkt als corrosie van de ingangs connector, het kabeltje kan goed zijn maar het tulpje waar het opzit kan gezien de leeftijd wat meer weerstand hebben. Schuursponsje erlangs halen.
Al gaat dat weer lastig met het binnenste contact.

Als de luidsprekers het uit fase wel doen zouden ze het in fase ook weer moeten doen.
Ook de luidspreker kabeltjes kunnen gecorrodeerd zijn zitten er pluggen aan of klem je ze ergens vast?

[ Voor 6% gewijzigd door bouwfraude op 28-10-2020 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jason24
Na weer even experimenteren, ben ik er nog steeds niet achter waar het probleem zit. Als de linkerspeaker weer wegvalt, wissel ik de RCA kabels naar CD of Tape of andere uitgang die werkt en dan ineens doet links het wel weer. Vandaag wisselde ik in de Tape uitgang L en R om en toen weer terug en toen werkte het weer. Welke conclusie kan ik hieruit trekken?

Het lijkt in ieder geval zeker niet aan de speakers te liggen. Dus dan ligt het of aan de versterker of aan de RCA / 3,5mm kabel lijkt mij. Andere uitgangen heb ik geprobeerd en deze lijken allemaal met willekeur wel eens te werken. Misschien een nieuwe RCA / 3,5mm kabel aanschaffen? OF zou dat wisselend werken van uitgangen aan de versterker kunnen liggen?

Alvast bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:50
Om wat opties toe te voegen, vanwege de leeftijd:
Losgekomen soldeer die net niet lekker contact maakt of een speaker relais die vies is.
Door te morrelen aan de stekker terwijl hij aanstaat veroorzaak je piekjes, net als het volume even hoger te zetten. Hierdoor kan de relais aanschieten die daarvoor (door stof/breuk) te weinig spanning kreeg om aan te slaan.
Vuile of versleten potentiometer in de volumeknop kan ook nog.

Blijft verder gokken voor ons zonder zaken te zien en door te kunnen meten.

Lang verhaal kort: waarschijnlijk reparatie/schoonmaak nodig. (=/= zomaar contactspray spuiten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Jason24 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 15:02:
Na weer even experimenteren, ben ik er nog steeds niet achter waar het probleem zit. Als de linkerspeaker weer wegvalt, wissel ik de RCA kabels naar CD of Tape of andere uitgang die werkt en dan ineens doet links het wel weer. Vandaag wisselde ik in de Tape uitgang L en R om en toen weer terug en toen werkte het weer. Welke conclusie kan ik hieruit trekken?

Het lijkt in ieder geval zeker niet aan de speakers te liggen. Dus dan ligt het of aan de versterker of aan de RCA / 3,5mm kabel lijkt mij. Andere uitgangen heb ik geprobeerd en deze lijken allemaal met willekeur wel eens te werken. Misschien een nieuwe RCA / 3,5mm kabel aanschaffen? OF zou dat wisselend werken van uitgangen aan de versterker kunnen liggen?

Alvast bedankt voor de reacties!
Het is NIET de kabel. net is niet de kabel. het is niet de kabel, die is nieuw.

Alles wijst inmiddels op de kabel. Koop een nieuwe en test daar mee.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jason24
The Eagle schreef op donderdag 5 november 2020 @ 16:50:
[...]

Het is NIET de kabel. net is niet de kabel. het is niet de kabel, die is nieuw.

Alles wijst inmiddels op de kabel. Koop een nieuwe en test daar mee.
Inmiddels vijf kabels in huis en geprobeerd. Met 2 van de kabels heb ik het probleem minder vaak, dus een kabel van hogere kwaliteit heeft wel geholpen, maar is nog niet de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jason24
Propheticus schreef op donderdag 5 november 2020 @ 16:27:
Om wat opties toe te voegen, vanwege de leeftijd:
Losgekomen soldeer die net niet lekker contact maakt of een speaker relais die vies is.
Door te morrelen aan de stekker terwijl hij aanstaat veroorzaak je piekjes, net als het volume even hoger te zetten. Hierdoor kan de relais aanschieten die daarvoor (door stof/breuk) te weinig spanning kreeg om aan te slaan.
Vuile of versleten potentiometer in de volumeknop kan ook nog.

Blijft verder gokken voor ons zonder zaken te zien en door te kunnen meten.

Lang verhaal kort: waarschijnlijk reparatie/schoonmaak nodig. (=/= zomaar contactspray spuiten)
Verder heb ik vandaag gemerkt dat de linker speaker weer bij springt als ik het volume erg hoog zet. Zou dit iets met dat contact te maken kunnen hebben? Dat ik door het hoge volume meer spanning heb en iets aanslaat wat het anders niet doet?

Zou dit het probleem kunnen zijn? En als dit het is, over welk onderdeel hebben we het dan, wat schoongemaakt moet worden / vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jason24
En hoe zou ik dit onderdeel dan het best kunnen schoonmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-09 22:08
Jason24 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 20:00:
[...]

Ik heb op de Sony de kabel van L en R omgewisseld, in de tuner in uitgang. Waarna beide speakers werkten. Alleen is dit geen permanente oplossing, omdat het geluid niet in fase is.
Dit mag je even uitleggen. Links en rechts verwisselen en dan uit fase? Als je + en - omwisselt, ja, maar als je L en R omwisselt?
Pagina: 1