Allen,
De winter komt eraan en dat lijkt mij een prima tijd om zonnepanelen te laten plaatsen
Begin dit jaar een warmtepomp laten installeren, nu dus aan de zonnepanelen.
Ik ben al een tijdje aan het rondkijken hier en zie verschrikkelijk veel opties voorbij komen. Vandaar maar even mijn eigen topic!
Mijn doel is om zoveel mijn opbrengst direct te consumeren gedurende de dag. (Even rekening houden met de terugloop van saldering. Grootverbruikers zijn dan de airco in de zomer, verwarming in de winter.
Er is helaas geen prive parkeerplek voor een eventuele elektrische auto.
Aansluiting: 1x 35 Ampere
Azimuth: ZuidOost 135° en Noordwest (315°)
Dakhelling: 35°
Grootte Dak ZO: 900x200± cm NW: 900x200± cm minus een schoorsteen. Hierbij is al rekening gehouden met de minimale afstand tot de dakranden.
:fill(white):strip_exif()/f/image/JyNE4x9t1UZpG16zNITY3kQV.png?f=user_large)
/f/image/mML0e6vcd6j3jteT9Mp3GHJt.png?f=fotoalbum_large)
Schaduwwerking op 21 Juni om 19:00
/f/image/ZyWZ8HyUGE93cbsI78gmQ6Bs.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/IsYEqqPtDzPvRZw3BCvndIKb.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/Kz01v09AkernEztnsP1gO3CA.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/EpZeV6KCNaTr9f4ujP8rpv1c.png?f=user_large)
De winter komt eraan en dat lijkt mij een prima tijd om zonnepanelen te laten plaatsen
Begin dit jaar een warmtepomp laten installeren, nu dus aan de zonnepanelen.
Ik ben al een tijdje aan het rondkijken hier en zie verschrikkelijk veel opties voorbij komen. Vandaar maar even mijn eigen topic!
Mijn doel is om zoveel mijn opbrengst direct te consumeren gedurende de dag. (Even rekening houden met de terugloop van saldering. Grootverbruikers zijn dan de airco in de zomer, verwarming in de winter.
Er is helaas geen prive parkeerplek voor een eventuele elektrische auto.
Situatieschets
Verbruik: ± 4000 Kwh per jaar inclusief Warmtepomp(geen exacte wetenschap aangezien ik nog geen strenge winter heb meegemaakt)Aansluiting: 1x 35 Ampere
Azimuth: ZuidOost 135° en Noordwest (315°)
Dakhelling: 35°
Grootte Dak ZO: 900x200± cm NW: 900x200± cm minus een schoorsteen. Hierbij is al rekening gehouden met de minimale afstand tot de dakranden.
Schaduwwerking dak
Ik heb met SketchUp een realistische weergave gemaakt van mijn huis en de omliggende obstakels. Daarna even een aantal dagen van het jaar gepakt om zo de schaduwwerking op het dak te simuleren. In de plaatjes een voorbeeld, hieronder een tabel met verwachte zonuren per dakdeel.:fill(white):strip_exif()/f/image/JyNE4x9t1UZpG16zNITY3kQV.png?f=user_large)
Plaatjes
Schaduwwerking op 1 Maart om 18:00/f/image/mML0e6vcd6j3jteT9Mp3GHJt.png?f=fotoalbum_large)
Schaduwwerking op 21 Juni om 19:00
/f/image/ZyWZ8HyUGE93cbsI78gmQ6Bs.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/IsYEqqPtDzPvRZw3BCvndIKb.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/Kz01v09AkernEztnsP1gO3CA.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/EpZeV6KCNaTr9f4ujP8rpv1c.png?f=user_large)
De vragen
- Met de schaduwwerking op het dak, is het verstandig om Enphase te gebruiken?
- Ik lees hier en daar dat de WP prijs onder 1 € moet/kan uit komen. Is dit ook zo voor Enphase?
- Is mijn dak geschikt voor een ZO / NW opstelling? Zoja is dit dan een verstandig legplan?
- Hoe verstandig is het om mijn dak zo vol mogelijk te leggen?
- Er bestaat een kans dat wij ooit verhuizen binnen 10 jaar. Qua directe terugverdientijd wordt het dan krap, is het realistisch dat mijn huis gewoon meer waard wordt door deze set? Of moet ik ergens anders rekening mee houden?
- Alle andere tips zijn natuurlijk welkom
De Offertes
Ik heb al een aantal offertes van verschillende partijen binnen gekregen. Eind deze week staan er nog 3 partijen op de stoep om even een kijkje te nemen. Ze raden allemaal iets anders aan bij gelijkblijvende wensen. Hieronder een schematisch overzicht van de offertes.Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
/f/image/qFWYybZryOxWCzccgUEJTH6l.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Z13H2ydPNykIlY0NxPmVmfKs.jpg?f=fotoalbum_large)