Debian installeren

Pagina: 1
Acties:
  • 165 views sinds 30-01-2008

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Topicstarter
Hey allemaal.

Ik was van plan om vandaag (als ik weer uit mijn bed ben geklommen dan) Debian te installeren. Ik heb er verder weinig ervaring mee. Ben al een heel eind in de Debian installatie handleiding, die trouwens best wel goed is. Maarum, ik vroeg me zo af of ik kon beginnen met de iso's van 2.2rc3 en dan het systeem een beetje uitbreiden met recentere software of dat ik beter maar meteen een nieuw systeem kan nemen...

En verder nog tips?? Ik ben erg Slackware gewend en heb eens eerder Debian 2.1 geinstalleerd, maar daar snapte ik toen de ballen van ;)
Dus als jullie nog tips hebben -> deponeer ze hier.

[deze advertentieruimte is te koop]

• NiPeng
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

NiPeng

I am the slime

Begin maar gewoon met de rc3 iso's.
De rest updaten kan naderhand eenvoudig.

Edit: tip plaats na installeren www.debian.nl in je /etc/apt/sources.list. Redelijk snelle site.

Some people like cupcakes better, I for one care less for them.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Als je een snelle internetverbinding hebt kun je het beste beginnen met een compleet stabiel systeem. Dan installeer je later via i-net "unstable" updates voor de pakketten die je wilt hebben.
Je kunt ook meteen beginnen met een testing ISO. Je kunt unsupported ISO's vinden op de cdimage.debian.org pagina.

Verwijderd

Tja ik zou het base-systeem via inet halen.
Vervolgens /etc/apt-sources.list aanpassen voor unstable of testing als je echt de laatste packages wil.
Daarna je systeem helemaal in gaan richten :)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:20

deadinspace

The what goes where now?

Mits het voor een desktop is, en zeker als je een beetje inetverbinding hebt, raad ik je aan om testing te nemen. Testing heeft als het goed is nooit ernstige (ernstig als in stabiliteit-bedreigend) bugs, alleen dingen als typo's, cosmetische fouten, instabiele programma's, dat soort dingen. Maar je hebt dan wel behoorlijk nieuwe versies.
Voor een server/router/gateway is stable geschikter, omdat het dan eigenlijk moet werken, no-matter-what, en dan komt het feit dat stable uitgebreid getest is goed van pas. Bovendien heb je dan niet het nieuwste spul nodig.

Als je voor testing gaat, is een netinstall meestal het praktischt. Het handigst is het dan om de installatie-procudere op het laatst af te breken, en het dan ff met de hand over te zetten naar testing. Je moet voor een 'normale' desktop een mb of 300 a 400 naar binnen sleuren, dus een redelijke inet-verbinding is dan wel aan te raden. De nederlandse Debian mirror is iig snel zat (ik heb er ooit van geupdate met 5 meg/sec).

Installeer een eigen kernel. Ik ga er van uit dat je dat sowieso wel doet, maar bij mijn weten installt Debian een of andere pre-kernel. Ik weet niet of die slecht is btw, ik heb namelijk altijd meteen een eigen kernel gebakken.

Het package management systeem is wennen als je Slack gewend bent. Onthoud dat dpkg er niet is om je het leven zuur te maken, maar om het je gemakkelijker te maken. Probeer te begrijpen wat hij doet en waarom, want anders krijg je de neiging om 'het zelf maar te installen', en daar maak je het meestal niet beter mee.

Als je voor stable gaat, vergeet dan niet de security-updates-server in je sources.list te zetten. Die is erg belangrijk als je bak constant services aanbiedt aan inet of als je meerder users (die niet noodzakelijk te vertrouwen zijn) op je bak hebt.

Verwijderd

Op zaterdag 11 augustus 2001 02:57 schreef deadinspace het volgende:
[knip]
Als je voor testing gaat, is een netinstall meestal het praktischt. Het handigst is het dan om de installatie-procudere op het laatst af te breken, en het dan ff met de hand over te zetten naar testing. Je moet voor een 'normale' desktop een mb of 300 a 400 naar binnen sleuren, dus een redelijke inet-verbinding is dan wel aan te raden. De nederlandse Debian mirror is iig snel zat (ik heb er ooit van geupdate met 5 meg/sec).
[knip]
Ik heb jou dit wel vaker zien zeggen als ik' me niet vergis.
Waarom zou je de installatie afbreken? Je kan gewoon tijdens de installatie opgeven wat er in je /etc/apt/sources.list moet komen staan!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 11 augustus 2001 03:00 schreef nelske het volgende:
Ik heb jou dit wel vaker zien zeggen als ik' me niet vergis.
Da kan
Waarom zou je de installatie afbreken? Je kan gewoon tijdens de installatie opgeven wat er in je /etc/apt/sources.list moet komen staan!
Als ik het mij goed herinner, heb ik dat ooit gedaan, en ik was toen niet gelukkig met het resultaat. Kan ook best aan mij gelegen hebben, maar ik heb iig meer overzicht zo.
Ik heb overigens al een tijdje geen Debian meer geinstalled (alles draait prima atm :) ), en ik was die mogelijkheid vergeten.

Ook is het makkelijker om het na de afgebroken install te doen, omdat ik dan een sources.list ergens anders vandaan kan toveren (mijn bakken hebben een hele generieke sources.list waar alleen de juiste dingen (uit-)gecomment moeten worden), en zo kan ik tenminste sources.list editen met joe :P .

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Op zaterdag 11 augustus 2001 03:11 schreef deadinspace het volgende:

[..]
Ik heb overigens al een tijdje geen Debian meer geinstalled (alles draait prima atm :) ), en ik was die mogelijkheid vergeten.
:P .
Hehe....ik ken het gevoel. Ik zou ook niet meer weten hoe de installatie nou precies ging. Eigenlijk wel mooi he?
* Valium gaat nu eindelijk slapen...

• RG

RG

Lambda

Topicstarter
Het wordt dus een desktop. Internetsnelheid is geen probleem, een Debian iso'tje duurt hier ongeveer 25 minuten om te downloaden.
maar als ik het goed begrijp heb je dus Stable (die is uitgebreid getest), dan heb je Testing (die is redelijk stabiel, alleen er wordt nog aan gesleuteld) en Unstable (Zeg maar zwaar in ontwikkeling).

Nou zie ik hier dta ik via het internet kan installeren. Kan volgens de handleiding ook, meerum dan moet ik mijn netwerk confoigureren voordat ik packages ga downloaden. Ik neem aan dat ik daar een stel bootdisks voor nodig heb die mijn RealTek ondersteunen...

Magoed ik ga de handleiding nog ff verder lezen en als ik die klaar heb ga ik beginnen. Jullie horen het nog wel :)

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-08 13:33
bij deze links met isos

Mirror listing for ftp://ftp.fsn.hu/pub/CDROM-Images/debian-unofficial
Please announce new mirror sites to bra@fsn.hu.
Australia:
ftp://ftp.planetmirror.com/pub/debian-cd/unofficial/
http://ftp.planetmirror.com/pub/debian-cd/unofficial/
[url="rsync://ftp.planetmirror.com/debian-cd/unofficial/"]rsync://ftp.planetmirror.com/debian-cd/unofficial/[/url]

Germany:
ftp://ftp.uni-bremen.de/pub/mirrors/debian_cdimages/debian-unofficial/

Hungary:
ftp://omega.elte.hu/mirror/debian-unofficial/

Sweden:
ftp://ftp.acc.umu.se/pub/cd-images/debian-unofficial/
http://ftp.acc.umu.se/pub/cd-images/debian-unofficial/
[url="rsync://ftp.acc.umu.se/pub/cd-images/debian-unofficial/"]rsync://ftp.acc.umu.se/pub/cd-images/debian-unofficial/[/url]

ehhh.. noppes

• RG

RG

Lambda

Topicstarter
Aha, dan download ik de woody (testing) images... Die lijken me het beste. Unstable lijtk me niet een erg goed plan en potato is wel een beetje prehistorisch ;)

Maarum die raw dingen zijn dat gewoon iso images?? Ofwel kan ik die gewoon met cd-record branden?

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Een quote uit usenet:
On Thu, Jun 21, 2001 at 08:35:02PM -0700, Mike Egglestone wrote:
> Hi...
>
> Just curious about the woody iso images......
> Are these actual .iso images? or are they
> .raw CD images?
> I don't have any burn software that will create .raw images....
> only .iso
>
> What is the url that you are downloading from?
> I was worried about that too... but cdrecord will burn them just
like a regular iso. I got mine from an mirror listed on debian.org (the australian one
I think) hth,
Iain

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• RG

RG

Lambda

Topicstarter
Aha, dus gewoon een iso. Das fijn, dan kan cd record ze straks voor mij gaan fikken. Hoeveel cd's heb je iegenlijk nodig? er zijne r dus 5 van woody, maar het lijkt me nogal onzin om die allemaal binne te halen, of niet?? Internet is vandaag toch al zo sloom (bah 170 kb/sec, terwijl ik vaak zat 500 heb gehaald van Debian sites).

magoed, ik installeer dus Woody die volgens mij met kernel 2.2.20 pre nogwat komt. Maar ik heb al een howto gevonden over hoe ik zelf een kernel kan compilen op debian. Ja kernel compileren kan ik wel, maar dat ik er dan ook een echte deb van kan maken :)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 11 augustus 2001 13:05 schreef Groot-Moefti het volgende:
Stable (die is uitgebreid getest), dan heb je Testing (die is redelijk stabiel, alleen er wordt nog aan gesleuteld) en Unstable (Zeg maar zwaar in ontwikkeling).
Yup. Nieuwe versies van progs komen (zonder uitgebreid getest te zijn) in unstable. Als ze daar geen problemen geven (en packages blijven eerst minstens 2 weken in unstable) schuiven ze door naar testing. Testing wordt dan 1 keer in de zoveel tijd stopgezet (frozen) om hem helemaal bugvrij te maken, en dat wordt dan de nieuwe stable. Woody is nu ergens in het freeze-process btw.
Nou zie ik hier dta ik via het internet kan installeren. Kan volgens de handleiding ook, meerum dan moet ik mijn netwerk confoigureren voordat ik packages ga downloaden. Ik neem aan dat ik daar een stel bootdisks voor nodig heb die mijn RealTek ondersteunen...
Potato boot/install disks (6 stuks voor rev2/3) hebben drivers bij zich voor heel veel netwerkkaarten. Lijkt mij sterk dat je Realtek daardoor niet ondersteund wordt.
Aha, dan download ik de woody (testing) images... Die lijken me het beste. Unstable lijtk me niet een erg goed plan en potato is wel een beetje prehistorisch ;)
Idd. Maar de release-cycles van Debian zijn veel te lang atm (potato is 2 jaar oud ofzo als woody stable gaat). Die worden in de toekomst 5 a 6 maanden als het goed is.
Hoeveel cd's heb je iegenlijk nodig? er zijne r dus 5 van woody, maar het lijkt me nogal onzin om die allemaal binne te halen, of niet??
Mja, netinstall he >:)
magoed, ik installeer dus Woody die volgens mij met kernel 2.2.20 pre nogwat komt. Maar ik heb al een howto gevonden over hoe ik zelf een kernel kan compilen op debian. Ja kernel compileren kan ik wel, maar dat ik er dan ook een echte deb van kan maken :)
make-kpkg!
dan moet je iig eerst apt-get install kernel-package doen.

• RG

RG

Lambda

Topicstarter
OK, ik kan dus het beste een "net install" doen, dus dat alle paketten on the fly gedownload worden. Dat lijtk me wel erg handig, want internet is echt niet vooruit te krijgen momenteel.
Ik ga dus Woody installeren via net install. Moet ik wel een hele berg bootdisks hebben. Werkt een beetje wazig bij Debian... maar dat ga ik wel ff uitzoeken.

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-07 21:13

Servowire

prutser:~#

Hoe ik het heb gedaan (als n00bie)
Booten van 2.2 CD, en basis install doen

dan unstable/testing in sources.list
dan dingen gaan updaten via internet (X, en de hele meuk)

En een nieuwe kernel erin (2.4.8)

and remember:
apt-get install <programma>

heeeeel handig :D

met papier mache kun je alles maken!!

• RG

RG

Lambda

Topicstarter
Het gaat mij ook vooral om GlibC enzo.. Kun je die ook updaten?? Anders zit ik hier met een prehistorisch systeem te werken en dat schiet niet op... Ga het morgen installeren, internet wilde vandaag niet echt en ik moet nog hete en en ander uitzoeken...

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 11 augustus 2001 22:19 schreef Groot-Moefti het volgende:
Moet ik wel een hele berg bootdisks hebben.
Toch wel 6... ik herinner me dat de eerste versies van Slack geheel vanaf floppy geinstalled werd :+

Je moet trouwens rescue.bin, root.bin en driver[1-4].bin hebben van ftp://www.debian.nl/debian/dists/potato/main/disks-i386/2.2.23-2001-04-15/images-1.44/

• RG

RG

Lambda

Topicstarter
OK, ik ben het aan het installeren. Ging goed. Heb gewoon die 6 disks gedownload en hoppa hij bootte, vrijwel identiek aan slackware. Daarna wordt automagisch een setup programma opgestard, wat een luxe :)
Vrij helder allemaal wat ik moet doen, vooral met de Debian handleiding ernaast. Vrijwel alles doorlopen en gaat allemaal goed (vrijwel identieke setup als Slackware). maar dan wil ik dus een net install doen. Dus ik naar het systeem installatie menu, zie ik daar geen "network" tussen staan. Maar das logisch want me netwerk is niet geconfigureerd. Dus ikke naar de 2e terminal en eventjes ifconfig en route add draaien. Eventjes nog /etc/resolv.conf aanpassen en hoppa we zijn online (pingen naar tweakers.net was geen probleem). Dus ik weer terug naar de setup, blijkt dat 'network' er nu wel tussenstaat. Dus die selecteer ik dan. Mag ik de URL ingeven waar de hele zooi vandaan gehaald mag worden. Dus ik tik lekker de Nederlandse mirror in. Proxy server hoef ik niet, dus druk ENTER. Maar dan zegt ie een "abnormal nogwat". Niet goed dus. Nou dan zal ik de URL wel verkeerd hebben ingetikt. Dus ik laatr de standaard dan maar staan. Druk weer op ENTER, maar nee hoor, krijg weer "abnormal iets". Balen is dat want als ik die host ping is er geen probleem, dus hij zou het moeten doen.
het rare is dat ik dan ineens in een netwerkconfigureerprogramma beland. beetje vaag dat dat nu komt, maar goed. Ik vul al mijn gegevens in en ga verder. Na een blik op de 2e console blijkt dat alles gewoon hetzelfde is gebelven, dus het zal wel goed zijn. Maar nee die error blijft maar komen.

Iemand hier enig idee, wat ik fout doe?? Vind het erg jammer, want ik had het zo graag geinstalleerd gehad :) Ik ga nog ff wat aanklooien, hopen dat het lukt!

Verwijderd

Groot-Moefti: Ik hoef jou toch niet te vertellen, dat je wel ff de volledige foutmelding moet posten :D ;)

Als ik me niet vergis wordt standaard inderdaad het netwerk-config gedeelte overgeslagen. Dit moet je dus expliciet opgeven tijdens de setup ;)

• RG

RG

Lambda

Topicstarter
Ja maar nelske ik krijg alleenmaar "abnormal termination" ofzo, tja daar kun je verder ook weinig mee :( Ik heb het nu voor elkaar dat ie nu alleen niet de Woody release file kan vinden, maar verders komt ie niet :( Heb al 100 dingen geprobeerd, maar ik zou me god nie weten wat daar moet komen te staan... Zelfs de origineel werkt niet

edit: wat zien die :( smilies er hier toch boos uit?? Ik ben helemaal nie boos, eerder :? :? :? Dus als iemand een suggestie heeft ;)

Verwijderd

Hmzz, das wel minder :'(

Wat heb je op dit moment in de sources.list staan?
Ik heb dit nog nooit voor elkaar gekregen, terwijl ik meestal toch vrij aardig ben in dingen verkloten (en maken naderhand uiteraard ;) ). :D

• RG

RG

Lambda

Topicstarter
Hmm, ja dta kan ik nu niet zien. Ik zit nu in Billy's OS :r
Maarum, ik wil dat zo wel ff voor je nakijken. Je hoeft er niet voor wakker te blijven BTW >:)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 13 augustus 2001 01:01 schreef nelske het volgende:
Groot-Moefti: Ik hoef jou toch niet te vertellen, dat je wel ff de volledige foutmelding moet posten :D ;)
Het is maar goed dat ik nog ff op refresh drukte voor ik wilde posten, anders had zoiets er 2x gestaan ;)

En verder: als er niks misgaat, zou je helemaal niet op de 2e console hoeven klooien.

Verwijderd

Op maandag 13 augustus 2001 01:19 schreef Groot-Moefti het volgende:
Hmm, ja dta kan ik nu niet zien. Ik zit nu in Billy's OS :r
Maarum, ik wil dat zo wel ff voor je nakijken. Je hoeft er niet voor wakker te blijven BTW >:)
Ben nog wel even wakker hoor ;)
Op maandag 13 augustus 2001 01:23 schreef deadinspace het volgende:
Het is maar goed dat ik nog ff op refresh drukte voor ik wilde posten, anders had zoiets er 2x gestaan ;)
ROFLOL....We zullen het er maar op houden dat hij door het huidige OS, helemaal de kluts is kwijt geraakt }) (en nee, dan bedoel ik niet Debian)

• RG

RG

Lambda

Topicstarter
Tja maar HOE kant ik anders me netwerk configureren. Er staat bij de installatiemenu vanaf "/dev/fd0", "/dev/fd1", "harddisk", "cdrom" en "NFS". Heb gezocht naar netwerkconfiguratie, maar kontik nergens vinden. Dus toen maar handmatig gedaan en toen stond het er dus wel tussen. Maja, TOEN kon ik pas me netwerk configuren, ofwel das een beetje vaag. ga het zo nog eens proberen... Hopen dat het nu wel gaat!

Verwijderd

Tja....Confirmed; hij is van slag ;)

Als ik me niet vergis, heb je na het insmodden van de netwerkkaart op een gegeven moment de mogelijkheid om de hostname in te voeren; meteen daarna kan je het netwerk configureren.
Je krijgt dan de mogelijkheid om dit danwel via DHCP, danwel handmatig te doen.
(uit m'n hoofd heet die optie: "configure network :P ")

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 13 augustus 2001 01:43 schreef Groot-Moefti het volgende:
Tja maar HOE kant ik anders me netwerk configureren. Er staat bij de installatiemenu vanaf "/dev/fd0", "/dev/fd1", "harddisk", "cdrom" en "NFS". Heb gezocht naar netwerkconfiguratie, maar kontik nergens vinden. Dus toen maar handmatig gedaan en toen stond het er dus wel tussen. Maja, TOEN kon ik pas me netwerk configuren, ofwel das een beetje vaag. ga het zo nog eens proberen... Hopen dat het nu wel gaat!
Als ik me niet vergis, doelt de install hiermee op de drivers, en die staan dus op diskette (de laatste 3 of 4), en kun je die niet van inet halen, omdat je nog geen drivers hebt voor de netwerkkaart, en die drivers wil hij juist laden, maar die kun je niet van inet, enz.....

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

De stappen in een Debian install (potato rev2 als het goed is):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
configure the keyboard
preload modules from a floppy
partitition a hard disk
initialize and activate a swap partitition
activate a previously-initialized swap partitition
do without a swap partitition
initialize a linux partitition
mount a previously-initialized partitition
umount a partitition
install operating system kernel and modules  Hier vraagtie waar de kernel en modules
                                  voor netwerkkaarten enzo vandaan te halen.
                                  Deze staan op je flops.
configure device driver modules          Hier config je je netwerkkaart
configure pcmcia support
configure the hostname  
configure the network                    Deze had nelske het over :)
install the base system                Hier gaat hij pas spul van inet slepen
configure the base system  
edit kernel boot parameters
make linux bootable directly from hard disk
make a boot floppy
reboot the system

Zo duidelijker ? :)

Verwijderd

Op maandag 13 augustus 2001 02:11 schreef deadinspace een hele handleiding
Tja die newbies van tegenwoordig ook }) ;)
Je moet ze alles voorkauwen.

deadinspace: Had je niks te doen ofsow?
Ik zat er in ieder geval niet ver langs ;)

Grrrr #55's vliegen me weer om de oren :(

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 13 augustus 2001 02:25 schreef nelske het volgende:
Tja die newbies van tegenwoordig ook }) ;)
Je moet ze alles voorkauwen.
hehe
deadinspace: Had je niks te doen ofsow?
Nah, ik kon het gewoon niet uitstaan dat ik niet wist hoe de debian install nou in elkaar zat :P
Ik probeer overigens tegelijk ook nog een Urban Terror (q3a mod) server helemaal commandline aan de praat te krijgen (dan hoeft mijn desktop de bots niet meer te berekenen -> hogere framerate :P ) en een bootable CD in elkaar te klutsen, dus kheb nog wel dingen te doen hoor :z
Grrrr #55's vliegen me weer om de oren :(
Same here.

• RG

RG

Lambda

Topicstarter
Ten eerste |:( |:( Kwam ik er gister achter dat die menutjes dus langer zijn dan op beeld is weergegeven. Had ik ineens 2x zoveel opties (wat een luxe) maja goe, dus daar stonde netwerk configureren enzo tussen. Moets ik wel eventjes eerst handmatig een module laden (het menu om dat in te stellen liet het afweten). Toen netwerk weer geconfigureerd, maar bij de downloaden van het base systeem blijft ie maar zeuren dat ie of de Release file niet kan ophalen, of "abnormal program termination". Kortom, dat gaat nie goed. Maar hier verschilt dus de installatie van Potato en Woody. Bij Potato moest je het absolute path opgeven naar "base2_2.tar.gz" en nu moet je de root opgeven van de debian tree en dan zoekt ie de release file en haalt daar verders alles uit.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-08 20:19
Anders knal je eerst potato erop en upgrade je daarna het hele zaakje even. Blijkbaar is de install procedure nog niet zo goed.

• RG

RG

Lambda

Topicstarter
Ach ik had al 2 testing iso's (woody) download ik die andere 3 ook wel ff ;)

• RG

RG

Lambda

Topicstarter
Het is gelukt. het de basis via die CD geinstalleerd, daarna 2 Nederlandse ftpmirrors toegevoegd aan de apt source list en daarna via dselect een hele berg zooi opgehaald van het internet en alle geinstalleerde zooi geupdate. dselect is wel ff wennen, maar ik begin het al door te krijgen... Had wat problemen met een package die rot was (telkens errors bij het uitpakken).
magoed, dat ding maar uitgezet en verder gegaan. Werkt echt zeer goed! En het systeem is pas 360 MB groot ofzo, dus dat valt best wel mee en ik heb toch best wel veel al geinstalleerd..

Heb nog wat problems met X, maar daar ga ik nog wel eens naar kijken. Hij kan /usr/bin/X11/X niet vinden, en die is er ook niet ;)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 13 augustus 2001 22:23 schreef Groot-Moefti het volgende:
Heb nog wat problems met X, maar daar ga ik nog wel eens naar kijken. Hij kan /usr/bin/X11/X niet vinden, en die is er ook niet ;)
Apt-get install xserver-xfree86 ?

Verder: dselect is niet alles.
Als je door het verwijderen of installeren van packages veel dependancies verandert, kan dselect erg handig zijn, maar normaal gesproken kun je ook erg goed uit de voeten met de apt tools.

Merk trouwens op dat dpkg de backend is, 'het werkpaard' (ok, eigenlijk is dpkg een frontend voor dpkg-deb, maar deze moet je niet zelf aanspreken). Dselect en de apt-tools zijn frontends voor dpkg.

Handige progs/syntaxes:
-dselect
-apt-get [install | remove | update | upgrade] [--reinstall | --purge] [package] [package2 enz]
-apt-cache show package
-apt-cache search string
-dpkg -l packages met evt wildcards
-dpkg -i .deb filename

• RG

RG

Lambda

Topicstarter
bij dselect kies ik altijd voor Access via APT, dus maakt het in feite weinig uit. Heb met apt mc geinstalleerd (ja een systeem zonder mc, dat kan IMHO gewoon niet) en dat ging perfect. Maar ik heb dus gezocht hoe je een lijst van paketten krege in apt-get, maar kon het niet vinden... ben er ook niet erg lang mee bezig geweest verder, ga ik morgen verder mee... Tot nu toe ben ik best te spreken over Debian, hoewel het hier en daar wel iets beter mag in de setup enzo, maar verder kan ik er goed mee overweg...

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 14 augustus 2001 01:44 schreef Groot-Moefti het volgende:
bij dselect kies ik altijd voor Access via APT, dus maakt het in feite weinig uit.
Mja, ik bedoel dus dat je gewoon de apt-tools vanaf de commandline gebruikt. Dus: 'apt-get install mc' in plaats van dselect opstarten, mc zoeken en installen. met 'apt-cache search string' kun je redelijk fijn zoeken.
Het is overigens niet zo dat de een direct beter is dan de ander, maar dselect heeft ook zo zijn nadelen.
Maar ik heb dus gezocht hoe je een lijst van paketten krege in apt-get, maar kon het niet vinden...
Voor alle geinstalleerde pkgs: 'dpkg -l'
Voor alle pkgs die dpkg atm kent: 'dpkg -l \*'
hoewel het hier en daar wel iets beter mag in de setup enzo
Er is wel vaker geklaagd over Debians install. Hoewel ik er nooit zo'n problemen mee heb gehad (op 1 mislukte cd-install na :) ), is hij niet de makkelijkste/beste. Hier wordt overigens ook over gediscussieerd op de debian mailinglists.
maar verder kan ik er goed mee overweg...
Ach ja, zo'n beetje alles zelf installen vs. packages. Het is een andere manier van denken gok ik zo. Maar met beide is iig prima te werken :Y)

• RG

RG

Lambda

Topicstarter
Zo, alles wat moet werken werkt zo'n beetje :) Alleen XMMS crasht om onverklaarbare reden. Eerst ook wat problemen met Gnome want die vond dat IceWM de standaard WindowManager was, maar dat probleem is al opgelost. Ook gelijk een nieuwe kernelimage opgehaald, maar die installeer had wel me Lilo configuratie verklooit, en nu is ie unable to mount root filesystem, dus moet ik die parameter opgeven en Lilo fixen. Heb trouwens ook al KDE2.2 want IMHO erg goed is, maar wel iets teveel van Windows XP weg heeft.

Zit nu weer in BillyOS, want moest een ouwe hd testen die Windows had gesloopt...

Verwijderd

hoi groot-moefti,

ben jij die mark die ik ken,
van bij mij op school. zo ja: Hoe gaat ie met stage lopen?
groetjes,

een TCK'er die stage loopt.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
Ook gelijk een nieuwe kernelimage opgehaald, maar die installeer had wel me Lilo configuratie verklooit
Had je wel je lilo-conf juist aangepast en /sbin/lilo gedraaid? (waarschijnlijk overbodige vraag)

Ik heb hier nu net debian (testin/unstable) met reiserfs en hoewel ik ff wat dingen handmatig moest instellen (muis/usb/ttf's/fstab) valt debian me reuze mee, vooral de groote en de snelheid...

apt-get is daarnaast gewoon het beste update systeem wat ik ooit gezien heb :)

Voor xfree 4 moet je btw apt-get install task-x-window-system doen (lukte bij mij door dependency problemen niet btw), anders zoek je ff apt-cache search x*

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

Als ik het allemaal zo lees moet je eerst iso op cd branden, maar is het niet mogelijk het gewoon vanaf internet af te installeren? Of gewoon zonder brander, dat ik vanuit winhoos 98 gewoon kan installeren op een andere schijf? Zonder cdrommetje te branden?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Op vrijdag 31 augustus 2001 15:51 schreef Aneurism het volgende:
Als ik het allemaal zo lees moet je eerst iso op cd branden, maar is het niet mogelijk het gewoon vanaf internet af te installeren?
Dan doe je een net-install dus, of via FTP.
dat ik vanuit winhoos 98 gewoon kan installeren op een andere schijf? Zonder cdrommetje te branden?
Ehm..
een OS installeren terwijl je in een ander OS werkt gaat niet helemaal volgens plan (tenminste niet zoals het opstarten van een w2k upgrade op win98).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 31 augustus 2001 15:51 schreef Aneurism het volgende:
Als ik het allemaal zo lees moet je eerst iso op cd branden, maar is het niet mogelijk het gewoon vanaf internet af te installeren?
Hehe, Debian net-install is meer regel dan uitzondering hoor :)
Of gewoon zonder brander, dat ik vanuit winhoos 98 gewoon kan installeren op een andere schijf? Zonder cdrommetje te branden?
Ehm, alles kan: cdrom-install, ftp-install, http-install, HD-install, floppy-install, parallelle poortkabel-install, enz, enz, maar als je niet precies weet wat je doet, zijn alleen cdrom en http installs aan te raden :) (omdat je in de andere gevallen heel veel zelf zal moeten regelen).

• active2
  • Laatst online: 17-07 21:56

active2

Google is your friend

Op zaterdag 11 augustus 2001 02:57 schreef deadinspace het volgende:
Mits het voor een desktop is, en zeker als je een beetje inetverbinding hebt, raad ik je aan om testing te nemen. Testing heeft als het goed is nooit ernstige (ernstig als in stabiliteit-bedreigend) bugs, alleen dingen als typo's, cosmetische fouten, instabiele programma's, dat soort dingen. Maar je hebt dan wel behoorlijk nieuwe versies.
Voor een server/router/gateway is stable geschikter, omdat het dan eigenlijk moet werken, no-matter-what, en dan komt het feit dat stable uitgebreid getest is goed van pas. Bovendien heb je dan niet het nieuwste spul nodig.

Installeer een eigen kernel. Ik ga er van uit dat je dat sowieso wel doet, maar bij mijn weten installt Debian een of andere pre-kernel. Ik weet niet of die slecht is btw, ik heb namelijk altijd meteen een eigen kernel gebakken.

Het package management systeem is wennen als je Slack gewend bent. Onthoud dat dpkg er niet is om je het leven zuur te maken, maar om het je gemakkelijker te maken. Probeer te begrijpen wat hij doet en waarom, want anders krijg je de neiging om 'het zelf maar te installen', en daar maak je het meestal niet beter mee.

Als je voor stable gaat, vergeet dan niet de security-updates-server in je sources.list te zetten. Die is erg belangrijk als je bak constant services aanbiedt aan inet of als je meerder users (die niet noodzakelijk te vertrouwen zijn) op je bak hebt.
Grrrr... 5 MB/s

Ik heb maar een 56k modem en ik kan geen adsl en kabel krijgen.

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Beetje oud ondertussen he ;)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.