Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies gevraagd nieuwe fan controller

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BenVenNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-11 14:20
Hoi allen.

Ik heb een bestaand systeem waarvan ik de fancontroller wil updaten. Mijn huidige heb ik al even maar ben ik nooit tevreden mee geweest want deze is totaal gebruiks onvriendelijk.

Mijn systeem bestaat uit 2x 120 mm fans boven op een waterkoelingsblok welke de CPU koelt aangesloten op het moederbord.

Daarnaast 6x 120 mm fans (Noctua) op de huidige controller
- 3 voorzijde
- 2 zijkant
- 1 achter

Ik ben niet zo bekend met de markt van fancontrollers.
Zijn er controllers waarbij de de fan speed kan automatiseren als in de afterburner tool voor videokaarten?
Dat deze automatisch de fans aanstuurt afhankelijk van wat temperatuursensoren meten?

Ik heb al wat rondgekeken maar ik zie veel waarbij je een aantal draaiknoppen krijgt om bij te stellen. Dat is natuurlijk fijn, maar ik wil een systeem welke ik helemaal kan inregelen en daarna nooit weer iets hoef te doen.

O ja, er wordt op het systeem gegamed en ook veel uren normaal gewerkt. Dus diverse doeleinden en temperatuur situaties.

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:35
Dat heet een fancurve aanmaken.
Dan geef je inderdaad aan "op 30 graden moet je zo hard draaien, op 50 zo hard, etc, je kan zelf kiezen hoeveel punten je erin zet :)

• BenVenNL
99ruud99 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:08:
Dat heet een fancurve aanmaken.
Dan geef je inderdaad aan "op 30 graden moet je zo hard draaien, op 50 zo hard, etc, je kan zelf kiezen hoeveel punten je erin zet :)
Inderdaad. Alleen zijn er types bekend welke dit goed kunnen voor 6 fans tegelijk? Dat dit softwarematig in te stellen is.

Volgens mij kan ik hier niet op filteren in de pricewatch. Of kijk ik verkeerd?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Waarom sluit je de fans niet per 2 met een splitter aan op het moederbord. Je hebt 3 casefanheaders! Fanprofiel aanmaken en je hoeft er nooit meer naar om te kijken.

• BenVenNL
Uszka schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 18:02:
Waarom sluit je de fans niet per 2 met een splitter aan op het moederbord. Je hebt 3 casefanheaders! Fanprofiel aanmaken en je hoeft er nooit meer naar om te kijken.
Ik moet toegeven, dat heb nog nooit onderzocht.

Gelijk maar ff de handleiding er bij gepakt en door de bios gespeurd. Blijkbaar kan ik de fans wel op de CPU temperatuur laten reageren maar de overige kan ik alleen maar op een vaste waarde instellen blijkt ... .

Voor mij is vooral de GPU-temp een graadmeter. Als die op stoom komt, ben ik aan het gamen, en mag de kast ook best meer blazen. Is er toch genoeg kabaal in de ruimte aanwezig dan. Als die een lage temp heeft, ben ik aan het werk en wil ik dat hij stil is.

En dat is volgens mij niet iets wat het moederbord kan aflezen ...

Bij mij huidige fancontroller kan ik de treshholds niet instellen, is allemaal fabrieksmatig bepaald en voor alle fans het zelfde. Heb nu de sensoren allemaal in het koelblok van GPU gepropt omdat hij anders altijd veel te laat reageert.

Ik wil nu gewoon een beter aanpasbaar systeem.

Maar wat is er dan aan te raden?