Schommelende prestaties van gamesysteem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagniau
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-12-2022
Onderdelen :

AMD 3600 (stock)
MSI Evoke OC 5700XT (stock) of 1000mv,1900mhz (maakt niet uit)
SSD Kingston 128gb
HD 2TB 7200RPM
Xilence 730Watt
Gigabyte B450M S2H B450
G.Skill 16 GB DDR4-3200 Kit (XMP Profile)
AOC IPS 144hz 27"
--------------------------------------------------------------------------------------
Probleem :

Mijn pc schommelt in prestaties,
de ene moment loopt hij perfect (Rocket League, Warzone (Warzone staat op HD))
de andere moment meestal in de ochtend loopt hij niet goed,
lagere fps, stutter.
Soms is dit opgelost door een reboot, soms niet.
--------------------------------------------------------------------------------------
Weetjes :

PC staat enkel aan wanneer ik hem gebruik.
Stofvrij.
Internet via kabel (300mbps download) (180mbps upload).
Geen Bluescreens/Freezes.
Wat heb ik al gedaan :

- Temperaturen gecontroleerd :

-- CPU max. 75°C
-- GPU max. 85°C Junction (dit is normaal volgens Alternate.be)

- Drivers/Software :

-- Chipset, GPU, WindowsUpdate UP-TO-DATE .
-- Al talloze GPU drivers uitgeprobeerd dit zonder resultaat.
-- Windows OS reinstalled (zelfs Windows7 geprobeerd :/)

- Clockspeed CPU/GPU/RAM :

-- CPU Op standaard laten lopen, 3,6GHz @ 1,2/1,3/1,35/1,4v :: 4,0GHz @ 1,2/1,3/1,35/1,4v :: 4,2GHz @ 1,3v/1,35/1,40v.
-- GPU ook hier heb ik verschillende voltages en core&mem snelheden uitgeprobeerd zoals, 900mv @ 1800MHz, 1000mv @ 1900MHz, 1100 @ 2000MHz.
-- RAM Gewoon standaard en XMP profile.

- Settings Adrenaline/Windows/Games :

-- Adrenaline van standaard tot eSports, niets helpt.
-- Windows Power options ; AMD Ryzen profielen (HighPerformance, Balanced) of Gewoon de High performance, Ultimate performance, Balanced maakt allemaal niets uit.
-- In mijn spellen ; alles naar low pushen of high settings maakt ook niets uit.
Waar ik nog aan denk om te doen maar dit wel niet zonder advies :

-- Voeding veranderen (Omdat dit bijv. geen Gold,Silver,Bronze certificaat heeft)
-- Moederbord?(Oke dit is geen duur moederbord maar heb hier eerst research naar gedaan of dit kan 'bottlenecken' en het antwoord was Nee.
-- GPU terugsturen (6weken :/)
-- CPU terugsturen (6weken :/)

Ben hier al een jaar met bezig om alles goed perfect te krijgen en mijn geduld raakt stilletjes aan op.
Na dagen,weken,maanden te zoeken naar een oplossing loop ik steeds tegen dezelfde problemen!

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.
Groeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vegetoot
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-08 12:04
Nou ben ik absoluut geen voedingenexpert, maar bij die voeding gaan wat alarmbellen af. Waaronder de prijs... Zou het niet de moeite lonen eens te kijken of je een vervangende voeding van iemand kunt lenen? Wellicht dat je dit met MSI Afterburner kunt traceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagniau
@vegetoot Lenen is vrij onmogelijk maar kan mij gerust eens een nieuwe aanschaffen.
Hoe bedoel je traceren met afterburner? Voltages in 't oog houden of dergelijke?
Groeten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vegetoot
Of opgenomen vermogen. Ik weet overigens niet of je 't daar echt mee uit kunt sluiten, maar ik heb laatst die hele bups met opgenomen vermogen etc. er eens bijgepakt om gek gedrag van een videokaart iets beter inzichtelijk te krijgen. Dat heeft me toen naar iets anders dan de voeding geleid, maar het was een leuk deductiespelletje. Wellicht dat er iemand anders concreter zicht op de mogelijkheden in die hoek heeft.

Edit: overigens zou ik die voeding sowieso vervangen, zulke mooie & dure hardware aan zo'n apparaat hangen lijkt me eng. En wellicht lost het ook je problemen op.

[ Voor 16% gewijzigd door vegetoot op 27-10-2020 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:34
Bedoel je met
de andere moment meestal in de ochtend loopt hij niet goed
dat hij niet goed loopt als het ochtend is, of als hij net aan staat ? Is het omdat je pc 's middags vaak al tijdje aan staat, waardoor de voeding niet hoeft te kickstarten.
Als je je pc uit zet, laat je je pc wel aan de stroom, of heb je een stroomschakelaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

vegetoot schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:59:
Of opgenomen vermogen. Ik weet overigens niet of je 't daar echt mee uit kunt sluiten, maar ik heb laatst die hele bups met opgenomen vermogen etc. er eens bijgepakt om gek gedrag van een videokaart iets beter inzichtelijk te krijgen. Dat heeft me toen naar iets anders dan de voeding geleid, maar het was een leuk deductiespelletje. Wellicht dat er iemand anders concreter zicht op de mogelijkheden in die hoek heeft.
Mja, hoewel de voeding absoluut geen hoogvlieger is kan ik het niet rijmen dat het systeem het de ene keer wel normaal doet en de andere keer niet.

Mijn vraag aan TS is hoe de clocks van de CPU en GPU zich gedragen als er prestatieverlies optreedt. Kijk hiervoor in een programma als HWinfo64 (en dan sensors only selecteren bij opstarten). Wat bij mijn 3700X systeem (wel heel zelden) voorkomt is dat bij een cold boot de CPU blijft hangen op 1.2Ghz oid. Opnieuw opstarten is dan de oplossing.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagniau
@99ruud99 Als hij net aanstaat, sorry voor de onduidelijkheid. Zit altijd in het stopcontact. Ik laat mijn pc ook bijna nooit de hele tijd ongebruikt draaien. Mvg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vegetoot
Kuusj schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:03:
[...]

Mja, hoewel de voeding absoluut geen hoogvlieger is kan ik het niet rijmen dat het systeem het de ene keer wel normaal doet en de andere keer niet.
Geen hoogvlieger is wel een understatement, wat mij betreft. En als je dan toch wil uitsluiten en een gezonde computer wil, kun je 'm net zo goed vervangen door 'n goed model.

Ik heb er misschien overheen gelezen trouwens TS, maar ik had recent iets vergelijkbaars en toen bleek het een PCI-riser te zijn. Die uit elkaar getrokken en toen bleken een aantal pinnen kort te sluiten 8)7 . Mocht je zo'n riser gebruiken: uitbouwen, mamaplank op een doos leggen en dan testen zonder de riser. Zo niet, dan... ... is dat het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:34
Kan zijn dat de condensatoren van de voeding niet snel (genoeg) opladen. Dat zou ook verklaren waarom je er meer last van hebt als je hem pas net hebt aangezet.

Nadeel: dit valt moeilijk te controleren + nog moeilijker op te lossen.

De voeding is een van de weinige onderdelen die "beter" werkt als de pc langer aan staat. De rest vindt het juist wel fijn als de pc nog lekker koel is :)
Misschien kan Hackus of uszka er een oordeel over vellen.

[ Voor 6% gewijzigd door 99ruud99 op 27-10-2020 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagniau
@Kuusj CPU blijft meestal rond de 3,9-4,1 hangen in-game.
GPU daar in tegen schommelt tussen de 1700-2020 (usage daalt dan ook veel naar 70% terwijl fps ook zakt tot 100/115)
Heb dit al proberen te vermijden met in amd gfx software het minimum helemaal naar boven te zetten maar dit werkt niet echt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:15
Je was een voeding vergeten te kopen en van die paar tientjes die je nog had heb je een Xilence gehaald? Stop er eerst een fatsoenlijke voeding in, minimaal een Corsair TX550M V2, en dan kijken we weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagniau
@Uszka Née, dit was op aanbevelen van een pc winkel hier uit de buurt.
Ik ga binnenkort wss wel een 6900XT kopen of 3080,3080Ti dus koop mij beter 750/800? Ik ga in mijn kleren springen en naar Tones

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Lagniau schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:28:
@Uszka Née, dit was op aanbevelen van een pc winkel hier uit de buurt.
Ik ga binnenkort wss wel een 6900XT kopen of 3080,3080Ti dus koop mij beter 750/800? Ik ga in mijn kleren springen en naar Tones
Tones heeft weinig interessants in 750w. Alleen Corsair RMx 2018. Bij andere online winkels vallen betere deals te scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagniau
Net de nieuwe voeding gestoken (be quiet! Straight Power 11 750W)
Nog steeds geen verschil.
Was bij Alternate geweest zelf en daar hebben ze mij wel verteld dat er echt veel problemen zijn met de 5700XT. Eens een andere GFX testen veronderstel ik ? Maar hoe.. Ken amper mensen die hier toe in staat zijn bij mij in de buurt, of andere mogelijkheden?

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:13
Met je klachten, zou ik denken aan achtergrond processen die je computer belasten (CPU, disk) en daarmee minder resources overlaten voor je game.
Wat staat er allemaal in je task manager?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagniau
GarBaGe schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:07:
Met je klachten, zou ik denken aan achtergrond processen die je computer belasten (CPU, disk) en daarmee minder resources overlaten voor je game.
Wat staat er allemaal in je task manager?
Als ik game en natuurlijk heb ik dit al getest, staat er amper iets open het gaat dan over AMD software & Steam of bijv. Battle.net of origin.
Ook sluit ik de niet gebruikte platformen meestal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagniau
Lagniau schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:23:
[...]

Als ik game en natuurlijk heb ik dit al getest, staat er amper iets open het gaat dan over AMD software & Steam of bijv. Battle.net of origin.
Het rare is dan als ik reboot dat het dan wel goed werkt allemaal... Ook al staat mijn pc nog maar bijv 30min op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:13
Lagniau schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:23:
[...]
Virusscanner?
Windows updates?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagniau
Niemand meer met enig advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagniau
Uszka schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:25:
Je was een voeding vergeten te kopen en van die paar tientjes die je nog had heb je een Xilence gehaald? Stop er eerst een fatsoenlijke voeding in, minimaal een Corsair TX550M V2, en dan kijken we weer verder.
Kijken we nu verder? 😢

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Laat MSI Afterburner eens een tijd meelopen als je problemen verwacht en sla de log op. Kom met dat bestand, of een screenshot van de grafiekjes, hier terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagniau
Na nog zoeken en doen op het volgende gebotst : Freesync die stutter veroorzaakt. Zonder freesync werkt het allemaal vrij goed blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagniau
Hop.
Heb eens goed verder gekeken met afterburner en zie dat mijn commit charge constant op het plafond hangt tijdens bijv. Cod.. (19000mb)
Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagniau
Goed het is dus zo goed als opgelost na een paar keer testen dus het is nu ook wel degelijk zo HOOP I.
Wat was het probleem? : Mijn virtueel geheugen zat dus blijkbaar altijd vol en vooral met een cold boot.
Dus heb ik meer ruimte vrijgemaakt op mijn SSD & HD. en via pagefile Min. 21000mb en Max. 64000mb vrijgemaakt. Dit is blijkbaar de oplossing.

Geen voeding dus
Pagina: 1