internetsnelheid traag door switch?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Beste mede Tweakers,

Misschien kan iemand mij helpen met een probleem dat ik zelf niet krijg opgelost. Eerst even de situatie.

Ik heb een Ziggo router (standaard ingesteld) met daarin 2 ethernet kabels.
Eén kabel gaat naar de woonkamer waar een goedkope switch of zelfs hub staat. Vanaf daar gaat er een kabel in de PS4 en een media PC. Hier haal ik altijd mijn maximale snelheid van 200mbit en zijn geen problemen.

De andere kabel gaat naar de hobbykamer waar een switch staat. Het betreft een TL-SG108E Gigabit Easy Smart switch. De kabel hier naartoe is ongeveer 10 meter. Vanaf daar gaan er 2 korte kabels naar 2 pc's. Dit is waar de problemen optreden.

Op beide pc's haal ik in eerste instantie de 200mbit die zou moeten. Maar na een tijdje (uren/dagen/weken verschilt heel erg) loopt de internet snelheid terug naar ongeveer 8-10 mbit. De switch zou tot 1000mbit moeten halen en de netwerkkaarten in de pc's ook. Dit is erg vervelend en traag.

Ik heb de volgende dingen heb ik geprobeerd om het probleem op te lossen.
- Nieuwe Ziggo modem gevraagd, dacht eerst dat het hier aan lag.
- Ziggo modem een hard reset geven
- verschillende poorten op de switch geprobeerd voor zowel de kabels naar de pc als de modem
- Nieuwste firmware update geïnstalleerd op de switch
- Switch resetten met de reset knop.

Als ik de switch reset door de reset knop in te drukken of het stroom eraf te halen lost dit meestal het probleem op. maar slechts voor bepaalde tijd. Nogmaals soms is dat een week of langer maar soms ook maar 10 minuten.
En voor de duidelijkheid, de media pc & playstation halen wel hun volle snelheid als de klachten zich voor doen.
Verder is er nog een draadloos netwerk vanaf de Ziggo modem die het verder ook goed doet.

Doel is om deze klacht te verhelpen. Wat denken jullie, moet ik de switch vervangen? Of heeft iemand nog andere suggesties? _/-\o_
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:41

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Als je de kleine switch reset en het is weer ok dan lijkt het mij duidelijk waar de oorzaak zit. Probeer een een andere switch (of ruil ze om).
n.b. een 1Gbit hub bestaat niet

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:47
Begin eens met een laptop op je Ziggo router aan te sluiten en vervolgens het tooltje iperf te draaien tussen die laptop en je PC op de hobby kamer. Dan weet je zeker of je netwerk het probleem is.

Als het daar al mis gaat, dan ga je met je laptop aan je Ziggo router steeds een stap richting je PC in de hobby kamer (qua netwerk stappen dus) om te zien vanaf waar je snelheid wel goed is. Dan weet je direct wat de bottleneck is.

Als die al direct goed gaat qua snelheid, dan ligt het dus niet aan je netwerk maar zit in iets anders. Eventueel herhaal je deze test zodra je netwerk raar gaat doen om erachter te komen waar het probleem in de loop van de tijd ontstaat.

[ Voor 13% gewijzigd door CurlyMo op 27-10-2020 13:24 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

CurlyMo schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:20:
.. het tooltje iperf te draaien...
Hmmz, als de rest van het netwerk wel voldoende functioneert en alleen de apparaten achter één switch niet, dan wordt het wel erg aannemelijk dat het probleem in de switch zit of in de upstream kabel. Zeker als een reset van de switch het probleem tijdelijk oplost.
Ik zou beginnen met het controleren van die tien meter kabel tussen de switch en de ziggo connectbox. Zitten de lipjes nog aan de RJ45 stekkertjes? Zitten er geen rare knikken of bochten in? Is het misschien een stugge kabel die te vaak heen en weer bewogen is? Kun je hem eenvoudig vervangen, al was het maar tijdelijk om te testen?
Wat eventueel zou kunnen bijdragen aan het probleem is dat jouw switch "green technology" hanteert. Ik meen me te mogen herinneren dat de V1 modellen vaker last hadden van soortgelijke problemen (TL-SG108E komt in V1, V4 of V5). Basically als er kabelproblemen zijn moet de switch meer energie steken in het onderhouden van de verbinding en dan grijpt de green technology in door de bandbreedte te beperken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Niet online
CurlyMo schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:20:
Begin eens met een laptop op je Ziggo router aan te sluiten en vervolgens het tooltje iperf te draaien tussen die laptop en je PC op de hobby kamer. Dan weet je zeker of je netwerk het probleem is.

Als het daar al mis gaat, dan ga je met je laptop aan je Ziggo router steeds een stap richting je PC in de hobby kamer (qua netwerk stappen dus) om te zien vanaf waar je snelheid wel goed is. Dan weet je direct wat de bottleneck is.

Als die al direct goed gaat qua snelheid, dan ligt het dus niet aan je netwerk maar zit in iets anders. Eventueel herhaal je deze test zodra je netwerk raar gaat doen om erachter te komen waar het probleem in de loop van de tijd ontstaat.
Ik heb net even vanaf de woonkamer PC (dus via de ziggo modem) iperf geprobeerd en haal 9mbit. Heb het zelfde geprobeerd vanaf hobbykamer PC1 naar hobbykamer PC2 (dus beide computers die traag internet hebben) en daar haal ik 950mbit.
Ofterwijl, als ik vanaf PC1 rechtstreeks via de switch naar PC2 ga dan lijkt de switch prima te functioneren.

Zou dat kunnen betekenen dat het aan de kabel ligt die vanaf de ziggo modem naar de hobbykamer loopt?
Want als het aan de ziggo modem zelf zou liggen zou ik het prolbeem ook in de woonkamer hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Niet online
Klinkt aannemelijk. Natuurlijk is de kabel mooi weggewerkt en is dit niet handig te testen. Maar ik zal eens beginnen bij de connectoren. Misschien deze ook even vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:47
j0ppie schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:52:
[...]
Zou dat kunnen betekenen dat het aan de kabel ligt die vanaf de ziggo modem naar de hobbykamer loopt?
Want als het aan de ziggo modem zelf zou liggen zou ik het prolbeem ook in de woonkamer hebben.
Dat zou heel goed kunnen. Doe de test eens opnieuw, maar dan met de TV hoek en hobby kamer switches omgewisseld.
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:46:
[...]
Hmmz, als de rest van het netwerk wel voldoende functioneert en alleen de apparaten achter één switch niet, dan wordt het wel erg aannemelijk dat het probleem in de switch zit of in de upstream kabel.
Exact, aannemelijk. Debuggen is aannames toetsen. Daarbij begin je bij het meest basale en dat is bijv. kale netwerksnelheid met iperf.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:07
Ik verdenk ook de kabel tussen router en switch.
Zijn de kabels volgens de juiste volgorde geknepen?
NT FAQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Niet online
Ik was redelijk overtuigd van de kabel. Dus hele kabel omgelegd net door kabelgoten etc. Maar nog steeds 10mbit. Het moet dus wel de switch zijn. Wat gek is omdat van pc naar pc via alleen die switch wel gewoon 850mbit mogelijk is. Iemand enig idee hoe dat kan? Zal voor de zekerheid nog even de switch uit de woonkamer aansluiten om te kijken of het dan goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ppie
  • Niet online
Heb de kabel nogmaals gecheckt en de rj45 connector vervangen. Alles nu cat6 op 8 meter. Probleem lijkt nu weg. Misschien dat de switch toch op 1 of andere power saving mode ging. Als het probleem wel terugkeert dan vervang ik de switch en dan is het probleem sowieso opgelost lijkt me.

Bedankt voor de hulp.
Pagina: 1