Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatjeFR
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21-11-2020
Ik heb uiteindelijk een nieuwe laptop gekocht, de volgende: https://www.bol.com/nl/p/...qUdMCA.1_4.5.ProductTitle .

Ik ben erg gevoelig voor prikkels en met name geluid. Dus hoor de laptop blazen en soms voor mijn gevoel wel wat zwaarder. Is dit normaal bij zowat elke nieuwe laptop? En zo ja, valt hier nog wat aan te doen?

Mijn vorige laptop was geheel geluidloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coehinator
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-09 22:35

Coehinator

Hocus Pocus!

Volkomen normaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:05

PB-powell

Mr. Laziness

Tsja geluid wordt, wat je zelf ook zegt, door diverse personen anders ervaren. Dus wat jij lawaai vindt zal een ander misschien zeggen dat ie nauwelijks wat hoort.
Daarnaast produceert een laptop uiteraard meer geluid indien deze zwaar belast wordt en zijn warmte slecht kwijt kan. Heb je allicht personen in je omgeving die een keer kunnen mee luisteren? Zo op afstand valt er niks over te zeggen of het inderdaad te veel geluid is.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:31
Helaas worden er veel laptops aangeboden tegenwoordig met brak ontwerp voor koeling.

Vroeger kon je nog redelijk veilig een 'business' laptop kopen (wel duurder dan bovengenoemd segment), maar de laatste Lenovo die ik daarvan in handen heb gehad heeft ook bij lichte belasting de neiging op te stijgen.

Persoonlijk heb ik een fanless surface pro gekocht om gegarandeerd stil op de bank te kunnen gebruiken.
M'n werk laptop (oudere HP EliteBook 840 G3) is ook stil bij lage/normale belasting.
De nieuwe laptop van m'n partner (Lenovo Yoga...) is stil bij lage belasting onder voorwaarde dat de oplaadkabel niet verbonden is. Anders is er de typische Lenovo fluit/blaasgeluid. (Een ander model Lenovo floot permanent zo hard dat deze direct is teruggestuurd.)

Kortom, er is enorm veel bagger op de markt en het is niet eenvoudig om wat fatsoenlijks te vinden. Zeker niet als je ook nog wat (piek)performance wilt (waar uiteraard wel fankoeling voor geluid mag zorgen mits in een normaal frequentiebereik dat voor de gemiddelde mens niet als erg storend wordt ervaren).

Designtechnisch is er nul reden (behalve incompetentie en fabricagekosten) dat een laptop bij lichte belasting (en dus weinig koelbehoefte) storend geluid maakt.

Dat techsites (incl. T.net) exclusief notebookreview.com geluidsproductie vrijwel geheel negeert zorgt er ook niet voor dat het als onderscheidend producteigenschap neergezet wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 27-10-2020 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatjeFR
Bedankt voor de reacties.

Het is inderdaad verschillend per persoon.
Heb het nog niet aan anderen kunnen luisteren.

Maar de vorige laptop was volledig stil.

Zijn er nog mogelijkheden om de laptop stiller te krijgen?

Ter voorbeeld hier 3 filmpjes:
YouTube: 20201027 132728
YouTube: 20201027 132636
YouTube: 20201027 132632

[ Voor 6% gewijzigd door PatjeFR op 27-10-2020 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

PatjeFR schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:46:
Bedankt voor de reacties.

Het is inderdaad verschillend per persoon.
Heb het nog niet aan anderen kunnen luisteren.

Maar de vorige laptop was volledig stil.

Zijn er nog mogelijkheden om de laptop stiller te krijgen?

Ter voorbeeld hier 3 filmpjes:
YouTube: 20201027 132728
YouTube: 20201027 132636
YouTube: 20201027 132632
Eerlijk is eerlijk, dit vind ik vrij stil, maar zoveel mensen zoveel wensen:

In het BIOS kan je soms nog wat aan de instellingen zitten. Anders zijn er nog wel wat tooltjes waarmee je handmatig wat fanspeeds kan veranderen. Kijk eens naar speedfan of MSI afterburner.

Ook als je downclockt met "intel XTU" voor AMD (ryzen master?!) kan je misschien er nog wel voor zorgen dat de pc minder heet wordt, waardoor de fans minder hard hoeven te draaien. Misschien kan je in software zelf dan ook wel fanspeeds aanpassen.

[ Voor 25% gewijzigd door Frozen op 27-10-2020 16:57 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatjeFR
Frozen schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:55:
[...]

Eerlijk is eerlijk, dit vind ik vrij stil, maar zoveel mensen zoveel wensen:

In het BIOS kan je soms nog wat aan de instellingen zitten. Anders zijn er nog wel wat tooltjes waarmee je handmatig wat fanspeeds kan veranderen. Kijk eens naar speedfan of MSI afterburner.

Ook als je downclockt met "intel XTU" voor AMD (ryzen master?!) kan je misschien er nog wel voor zorgen dat de pc minder heet wordt, waardoor de fans minder hard hoeven te draaien. Misschien kan je in software zelf dan ook wel fanspeeds aanpassen.
Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Daar ga ik zelf even naar kijken en anders iemand die er meer verstand van heeft, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:22

Nibbz

Postmaster General

Energiemodus in "power saver" zetten zal wellicht ook wat schelen.

Daarnaast heb ik hier een Lenovo die een speciale "quiet" mode heeft, daardoor is hij direct veel stiller. Misschien dat Asus iets vergelijkbaars heeft? (die zouden standaard geinstalleerd moeten staan)

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatjeFR
Nibbz schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 18:16:
Energiemodus in "power saver" zetten zal wellicht ook wat schelen.

Daarnaast heb ik hier een Lenovo die een speciale "quiet" mode heeft, daardoor is hij direct veel stiller. Misschien dat Asus iets vergelijkbaars heeft? (die zouden standaard geinstalleerd moeten staan)
Waar kan ik dat vinden, als ik vragen mag?

Computerleek hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
PatjeFR schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:08:
Is dit normaal bij zowat elke nieuwe laptop? En zo ja, valt hier nog wat aan te doen?

Mijn vorige laptop was geheel geluidloos.
Collega van mij heeft een dure MacBook Pro en dat ding is net een stofzuiger. Daar word ik soms ook gek van en dan staat dat ding een meter of 3 van mij af.

Met het thuiswerken raakte ik ook geïrriteerd door mijn Intel NUC en heb ik uiteindelijk maar een PC gebouwd met een kast met geluidsisolatie (Fractal Design Define 7 Compact).

Die hoor ik niet bij normaal gebruik.

Maar afhankelijk van je gebruik: ja, al die krengen maken een teringherrie. Grote nadeel is dat ze tegenwoordig zo plat mogelijk ontworpen worden.

Ik ben echter ook zo iemand die een mechanische harddisk hoort in een NAS die aan de andere kant van de kamer staat. Dan ga ik er patronen in herkennen enzo.

En o wee als er ergens een klok hangt brr. Tik tik tik.

Beetje autistisch...

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Pagina: 1