Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeefers
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 02-11-2023
Beste mede-tweakeraars,

Ik ben 27 jaar en 4e jaars HBO ICT student, die bijna niks leert over programmeren van z'n opleiding (te algemeen). Dus ik ben zo goed als self-taught developer en zonder werkervaring in de IT.

Ik ben begonnen met Java SE8, dan Android apps maken met zowel Java en Kotlin. Hier en daar wat cursusjes over data structures/algorithms, design patterns etc gevolgd. Dus ik begin nu niet met 0 kennis van code schrijven.

Een maand geleden de overstap gemaakt naar web development. Heb gekozen voor The Odin Project (schijnt goed te zijn) en net klaar met de eerste part, waar ik dus basic html/css/js heb geleerd.

Hoe nu verder? The Odin Project bied twee leerroutes aan. Eentje is de fullstack Ruby on Rails en de andere is de Javascript stack met Nodejs.

Heb zelf ook nog verder rondgekeken en gegoogled, maar de eindeloze opties voor backend zijn erg confusing.

De meeste vacatures die ik voorbij zie komen, zijn PHP(laravel), Python(Django) of C#(ASP.Net) of zelfs Java/Kotlin (Spring boot). Aangezien ik nu nog aan het begin sta, vroeg ik mij af wat jullie mij zouden aanraden om te leren. Dit is dus ook mijn vraag.

Van wat ik tot nu toe gezien heb, vind ik JS de minst fijne taal om te schrijven en Kotlin het fijnste. C# geen ervaring mee, maar lijkt me niet moeilijk om over te stappen omdat het zo erg op Java lijkt.

Uiteindelijk zou ik meer richting de backend willen gaan, uiteraard met kennis van frontend ook. Job-ready ben ik zeker nog niet. Wel lijkt het mij verstandig om niet hele tijd van taal te veranderen.

Er komt natuurlijk meer kijken bij welke language je kiest, zoals wat is de foreseeable future van deze language en waar gaat je voorkeur naar uit etc. Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 21:41
In principe moet je vooral focussen op 'een taal leren', als je dat kunt zou overstappen naar een andere taal (van dezelfde familie) niet zo'n groot probleem moeten zijn. Dat gezegd hebbende lijkt Ruby On Rails niet de beste toekomst te hebben, dus als je voor deze keuze staat lijkt de JS stack mij het meest logisch. Overigens kun je binnen die stack ook kiezen voor Typescript, wat je waarschijnlijk iets beter ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:49
Ik ben bang dat dit snel een opsomming gaat worden van iedereen zijn favoriete programmeertaal. Voor mij is dat Java en dat is ook een echte backend taal. Java wordt heel veel gebruikt binnen de overheid en bij diverse grote organisaties.
Dat gezegd hebbende verschuift de focus voor backend veel meer naar microservices en Kubernetes en hoewel Java daar zeker niet ongeschikt voor is zijn er andere talen zoals bijvoorbeeld Go die daar ook heel erg bruikbaar zijn en waarschijnlijk een betere performance hebben.

Zoals @PatrickH89 al zegt kan je beter leren om concepten zoals Object Oriented Programming of Functional Programming leren en die vervolgens toepassen in welke taal je wil. Dan kan je kiezen voor Python, Java, Javascript, Go, PHP, het maakt eigenlijk niet zoveel uit.

Wil je direct een baan dan zou ik focussen op Java of C# aangezien daar waarschijnlijk het meeste vraag naar is.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 21:41
Ozzie schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:01:

Wil je direct een baan dan zou ik focussen op Java of C# aangezien daar waarschijnlijk het meeste vraag naar is.
Ik denk dat het vooral (hoewel cliché) afhangt van het type bedrijf waar je zou willen werken. Groot, klein, startup, 'enterpricy', etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:49
PatrickH89 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:33:
[...]

Ik denk dat het vooral (hoewel cliché) afhangt van het type bedrijf waar je zou willen werken. Groot, klein, startup, 'enterpricy', etc.
Mwah, ik heb bij alle varianten gewerkt als Java ontwikkelaar. Ik werk nu bij een groot bedrijf (2500+ man). Hiervoor bij een startup met 15 man (30 toen ik wegging). Bij een klein website bureautje met 8 man en zit nu op een opdracht bij een overheidsinstantie waar ~100 ontwikkelteams met Java, C#, Python en Javascript werken.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Ozzie schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:01:
Komt ook bij dat beide talen zo dicht bij elkaar zitten dat een starter die vooral met Java heeft gewerkt waarschijnlijk ook wel op een C# functie (en vice versa) aangenomen wordt.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

PatrickH89 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:49:
In principe moet je vooral focussen op 'een taal leren', als je dat kunt zou overstappen naar een andere taal (van dezelfde familie) niet zo'n groot probleem moeten zijn. Dat gezegd hebbende lijkt Ruby On Rails niet de beste toekomst te hebben, dus als je voor deze keuze staat lijkt de JS stack mij het meest logisch. Overigens kun je binnen die stack ook kiezen voor Typescript, wat je waarschijnlijk iets beter ligt.
Een groot gedeelte van de core devs van Ruby On Rails zijn naar Phoenix met Elixir vertrokken. Neemt niet weg dat er nog enorm veel Rails werk is, zeker in Nederland.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
BCC schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:40:
Een groot gedeelte van de core devs van Ruby On Rails zijn naar Phoenix met Elixir vertrokken. Neemt niet weg dat er nog enorm veel Rails werk is, zeker in Nederland.
Ja, vanwege alle devs die vertrokken zijn :P

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

@Hydra Naja, ik zie een Shopify, Playstation Network of een Digid.nl nog niet zo snel switchen van Ruby On Rails naar iets anders :) En er is ook heel veel geld te verdienen met legacy support ;) Wij zijn ook de overstap aan het maken van Ruby naar Elixir en doe dus projecten in beide.

/offtopic

Ik meen vorig jaar een onderzoek te hebben gelezen dat bedrijven die software schrijven in house / via detachering voornamelijk met Java en C# bezig zijn en bedrijven die software as a service leveren meer de kant van Python, Ruby & Elixir zitten.

Dat is denk ik wel iets om rekening mee te houden - ik zou het zelf verschrikkelijk vinden om met meer dan 4 man aan 1 project te werken, laat staan 100+.

Anyway, ik zou voor 2021 Phoenix Elixir aanraden, dan leer je MVC & Functioneel programmeren, wat je zeker gaat helpen in je verdere carriere.

[ Voor 98% gewijzigd door BCC op 27-10-2020 14:15 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Met Java of C# zit je in ieder geval niet mis qua basis of werkgarantie, al je een tijdje met deze talen gewerkt hebt dan heb je gewoon een ronduit goede basis, uiteraard kun je in je eigen tijd ook gaan kijken wat je nog meer interessant vind, technologieen als Kotlin, Go, en wat nog meer zijn ook voldoende banen voor, het is echter wel meer niche, dus ik zou daar als starter nog niet te veel op focussen. Daarnaast kan het best zijn dat je in je werk andere interesses gaat krijgen, wellicht dat je de cloud kant wel heel leuk vind (ik ben eigenlijk alleen met cloud bezig, en niet meer met development).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17:09
Ik zou geen JS of Ruby kiezen puur omdat een cursus dit toevallig aanbiedt. Als de taal of de baankansen je aanspreken is het prima natuurlijk.

Ik sluit me aan bij het advies om 1 taal te kiezen om te leren programmeren. Als je met een goede basis wilt beginnen zou ik Java of C# kiezen. Hierbij komen meer concepten aan bod wat het later eenvoudiger maakt om naar iets anders over te stappen. Maargoed, dit is waarschijnlijk mijn bias aangezien ik met Java werk.

Als je al weet bij wat voor soort bedrijf je wilt werken dan helpt dit ook.

Java / C# voor grote bedrijven / overheid. Er zijn ook zat kleine bedrijven die het gebruiken. Andersom zal je PHP niet tegenkomen bij de Belastingdienst of grote banken.
Ruby zal je meer bij startups tegenkomen. PHP vaker bij webshopbouwers, kleinere bedrijven, ad agencies etc. Kotlin voor Android development.
Dit zijn allemaal generalisaties, er zijn overal uitzonderingen op.

Bizar trouwens dat programmeren niet aan bod komt in je HBO ICT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeefers
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 02-11-2023
BCC schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:02:
Dat is denk ik wel iets om rekening mee te houden - ik zou het zelf verschrikkelijk vinden om met meer dan 4 man aan 1 project te werken, laat staan 100+.

Anyway, ik zou voor 2021 Phoenix Elixir aanraden, dan leer je MVC & Functioneel programmeren, wat je zeker gaat helpen in je verdere carriere.
Met maar dan 100 man aan een project werken, dan heb je het zeker over Java en C#?
retoohs schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:53:
Ik zou geen JS of Ruby kiezen puur omdat een cursus dit toevallig aanbiedt. Als de taal of de baankansen je aanspreken is het prima natuurlijk.

Ik sluit me aan bij het advies om 1 taal te kiezen om te leren programmeren. Als je met een goede basis wilt beginnen zou ik Java of C# kiezen. Hierbij komen meer concepten aan bod wat het later eenvoudiger maakt om naar iets anders over te stappen. Maargoed, dit is waarschijnlijk mijn bias aangezien ik met Java werk
Is er dan een soort route wat ik kan volgen wat Java betreft?

Wat wordt er eigenlijk van een Jr Java developer verwacht? Dat je al kennis hebt vd frameworks of hoe zit dat? Wellicht zou ik gewoon een stage moeten doen eerst, als de financien dit toelaten dan..

Op dit moment gaat mijn voorkeur idd ook uit naar Java of C#. .NET lijkt mij wel cool, maar jammer dat je dan Windows moet draaien voor Visual Studio.
retoohs schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:53:
Bizar trouwens dat programmeren niet aan bod komt in je HBO ICT.
Programmeren komt wel aan bod, maar niet veel. Je krijgt enkel wat theorie mee en de rest zoek je maar lekker uit. Dat betekent dus ermee spelen in vrije tijd. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gedonie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-09 10:31
Van een junior, ongeacht welke taal, wordt verwacht dat hij minimaal de basis concepten van software ontwikkeling kent. Het gaat dan om zaken als basis structuur binnen je code, kennis van simpele patronen bijv factory model.

Niemand zal verwachten dat je al frameworks kent en deze zijn ook per bedrijf anders. Dit leer je zo bij tijdens je werk.

Een goed bedrijf begleid zijn junior de eerste jaren intensief door ervaren ontwikkelaars. Zo krijg je alle kansen om te groeien in je kennis en ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17:09
jeefers schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 18:23:
Is er dan een soort route wat ik kan volgen wat Java betreft?
Niet dat ik weet. Er zijn wel zat cursussen natuurlijk. Als je de basis onder de knie hebt zou je iets met Spring boot kunnen doen. Een hobby project is altijd wel leerzaam. Dan heb je meteen iets wat je kan laten zien.
Wat wordt er eigenlijk van een Jr Java developer verwacht? Dat je al kennis hebt vd frameworks of hoe zit dat?
Ik denk dat de gemiddelde starter met een HBO IT opleiding wel iets gedaan heeft met een framework, GIT, een IDE, unit tests, clean code etc. Het hoeft dan niet perse overeen te komen met de stack van het bedrijf.
Over het algemeen gaan bedrijven er van uit dat een junior nog veel moet leren en begeleiding nodig heeft. Als je straks je HBO ICT papiertje hebt en je hebt de basis van programmeren goed onder de knie dan zou ik me niet zo druk maken. En verder lijkt het me wel dat je andere relevante dingen op je opleiding hebt geleerd.
Wellicht zou ik gewoon een stage moeten doen eerst, als de financien dit toelaten dan..
Heb je niet al een stage gedaan? En in het 4e jaar heb je meestal wel een afstudeerstage toch?

Hoe gaan je studiegenoten hier mee om? Misschien is het idee om samen ergens aan te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wawwol
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 05-02 13:31
Ik ben drie jaar geleden begonnen met Java. Had nul komma nul achtergrond in IT (wel een economische master) en heb twee maanden full-time IT-'les' gehad bij Calco. Hierna ben ik meteen neergezet bij ABN als Java developer. Ik kon op dat moment echt vrijwel niks. Oftewel, jij weet waarschijnlijk nu al 100 keer dan ik toen. Ik zou dus niet nog een stage gaan zoeken. Er zijn genoeg bedrijven die je willen hebben. Betaald.

Mocht je Java kiezen als taal (1 taal is in het begin zeker de max kan ik uit eigen ervaring zeggen) dan kan je, als je veel tijd over hebt, proberen om dit examen te halen: Java SE 11 Developer | 1Z0-819. Er zitten onderwerpen in de leefstof die je never nooit gaat gebruiken, maar van de belangrijkste onderwerpen leer je de basis en daarnaast toont het een toekomstig werkgever wel dat je serieus bent over wat je wilt. En daarnaast zou ik de volgende Spring cursus volgen op Udemy: Spring Framework 5: Beginner to Guru.
Pagina: 1