Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xilent_xage
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-09-2024
Hoi,

Ik ben eigenlijk al maanden aan het klooien om mijn chromecasts goed en betrouwbaar werkende te krijgen in mijn unifi netwerk. Hieronder mijn netwerk:

Unifi USG als router
Daarachter 2 switches, ook unifi
Daarachter 3 APS, uiteraard ook unifi
Mijn controller draait op mijn NAS in docker
Verder is er nog een pihole actief als DNS, mocht dat er toe doen.
Multicast staat ingeschakeld, zoals aangeraden in de best practices guide van unifi voor chromecast.

Dan:
Ik heb in huis momenteel 4 chromecasts, 2 ervan (pro) zijn aangesloten op een HEOS 5.1 systeem, 1 ervan is aangesloten op een receiver, en 1 zit ingebouwd in zo'n losse speaker.

Al mijn chromecasts (en andere devices) zitten op een eigen Wlan, genaamd 'iot'. De 'echte' clients (telefoons en laptops) zijn aangesloten op een eigen wlan, genaamd 'gezin'.

Mijn probleem is dat niet al mijn chromecasts zichtbaar zijn, meestal zijn dit er maar 1 of 2. Het maakt hierbij niet uit welke dat zijn, omdat dit wisselt: allemaal doen ze het soms wel soms niet. Het maakt ook niet uit op welk AP ik zit of de devices zitten. En het maakt zelfs niet uit of ik verbonden ben met 'iot' of met 'gezin', het probleem is er altijd. Ik zoek dan in bijv de youtube app op mijn telefoon, in plex, in google play music... en op de laptop in chrome, allemaal hebben zie dit probleem.

Waarschijnlijk gerelateerd hieraan: Als ik bijvoorbeeld een film start en cast, en 5 minuten later de film wil pauzeren, geeft de player aan dat ie helemaal niet (meer) aan het casten is en moet ik opnieuw verbinding maken.

Het gekke is dat de home app van google de enige is die altijd alle devices ziet. Ik vermoed dan ook dat deze app vals speelt door IP adressen op te slaan ipv multicast uit te luisteren, of misschien hebben alle chromecasts een lijntje naar een google server, en kijkt de home app daar.

Ik heb al eens met een tcpdump op port 5353 gekeken op de APs, en zie dan allerlei verkeer langskomen. Dat deel werkt dus.

Nu zit ik een beetje met mijn handen in het haar, hoe verder debuggen/troubleshooten? Iemand ideeen? Ik heb toch helemaal niet zo'n bijzondere setup - it moet toch gewoon kunnen werken?

[ Voor 5% gewijzigd door xilent_xage op 27-10-2020 13:35 . Reden: Typos en kleine toevoeging ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-09 18:51
Zit er een firewall tussen die vlans?

Ik heb een edgerouter en had soortgelijke issues met airplay.

Je dient de relevante poorten open te zetten in de firewall tussen de vlans. Voor airplay is dit een hele waslijst. Voor google geen idee. Maar is vast te googelen :-)
Verder heeft het met mdns te maken:

https://community.ui.com/...8f-4181-bd15-dfe6b921732b

https://community.ui.com/...7e-4caf-a8c6-d3c9c56f1e27
Ik heb eerst geprobeert het op te lossen met een avahi daemon op een raspberry pi. Uiteindelijk werkte dat niet soepel en de functionaliteit aangezet op de edgerouter. Maar geen idee of dit ook in de unifi controller kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:36
In mijn unifi setup heb ik alleen mdns aangezet om de casting over meerdere vlans mogelijk te maken.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xilent_xage
Het gekke is dit:

Ik zit nu op hetzelfde moment met 2 mobiele telefoons (op dezelfde wlan) in de youtube app, en ik druk op het cast icoontje. Ze zien allebei verschillende chromecasts. Pak ik mijn laptop erbij, dan ziet die weer een andere combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
Dit lijkt een gevalletje meerdere routers in één netwerk, of (onbewust) wat VLAN's aangemaakt.

Keep it simple! Eén router in je netwerk, verder alleen access points of routers in bridge mode, en vergeet VLAN's.

Heb je toevallig ook nog een modem van je provider? En heb je deze in de bridge mode laten zetten, of heeft deze ook een netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xilent_xage
Ik heb idd een modem van mijn provider, deze staat in bridge mode. Er zijn 4 wlans, ik gebruik bewust geen vlan omdat sommige producten daar issues mee hebben en dan niet werken (schade en schande wijsgeworden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 11:34

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Simpelweg ter overbodige bevesting: heb je dit ook als je met het client systeem op dezelfde wlan zit (iot)?
Zie je ze dan ook wisselend, of zie je ze dan altijd alle 4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xilent_xage
dan zie ik ze ook wisselend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 09:05
Helaas zelfde probleem. Wel merk ik dat als ik de acesspoints forceer provision dat het even lijkt te werken. Steeds denk ik dan ureka en daarna is het weer weg. Bijzondere is dat als ik op een bedrade verbinding zit ik wel alle chromecasts zie... Doe ik het daarna op zelfde computer met wifi dan zie ik in ene niks...

Ik sta op het punt om alle chromecast weg te doen, want begint me nu best zat te worden. Als iemand nog een gouden tip heeft: graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golden1988
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:59
ik heb ook problemen met de chromecast, echter lijkt het er bij mij op dat mijn unifi AP's soms van zelf op 80mhz gaan staan, dan zie ik de chromecast audio en nest hub wel, maar de chromecast in de tv niet. zet ik het weer terug op 40mhz zie ik alle chromecasts weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-08 21:29
golden1988 schreef op zondag 13 december 2020 @ 10:12:
ik heb ook problemen met de chromecast, echter lijkt het er bij mij op dat mijn unifi AP's soms van zelf op 80mhz gaan staan, dan zie ik de chromecast audio en nest hub wel, maar de chromecast in de tv niet. zet ik het weer terug op 40mhz zie ik alle chromecasts weer.
Klopt, je bent ook niet de enige met deze vaststelling.

https://support.google.com/chromecast/thread/45603113?hl=en

Dikwijls met dit soort apparaatjes die nogal strict zijn, vb sommige willen ook niet verbinden als je DFS-kanalen gebruikt etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-09 23:10

Nox

Noxiuz

Da's wel heel erg vervelend als je enkel 40mhz kan gebruiken. Ik zou eerst eens kijken of je non-dfs kanalen in 40mhz kan gebruiken, je chromecasts in je wlan van je clients zetten en evt static leases kan proberen. Ik heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad.

Er staan waarschijnlijk ook nog opties in over directed multicast op je wlan, misschien heeft dit nog andere instellingen gekregen? Als ubiquiti dat ondersteunt uiteraard.

Edit: je hebt overigens best wel een vreemde setup :p

[ Voor 6% gewijzigd door Nox op 13-12-2020 13:38 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:23

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@golden1988 zou je even een nieuw topic willen starten? Het gebruiken van het topic van iemand anders is niet egwenst.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.