Denon X1600H en Sony STRDN1080

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:59
Hoi,

Ik heb bij een webshop de Denon X1600H besteld voor 399,- Helaas blijkt deze niet leverbaar te zijn. Nu bieden ze mij een Sony STRDN1080 aan voor hetzelfde bedrag als de Denon maar heb zelf geen ervaring met Sony. De Sony kost eigenlijk afgerond 520,-

Mij lijkt deze qua specs op papier niet slechter dan de Denon en er zitten alle functies op die ik zou willen waaronder eARC die ik nodig heb met de Xbox Series X (behalve HDMI 2.1 dan)

Zijn er hier mensen met Sony ervaring?

In eerste instantie had ik de Denon X2700H besteld en deze is ook nog onderweg naar mij maar i.v.m HDMI 2.1 problemen gaat deze hoogstwaarschijnlijk retour. Omdat ik toch een receiver nodig heb was mijn plan de X1600H te bestellen om te overbruggen tot de nieuwe modellen.

[ Voor 19% gewijzigd door DM89 op 27-10-2020 14:17 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-05 08:36
Grootste verschil tussen de receivers is dat de Denon Audyssey ondersteunt om de speakers middels mic calibreren. De Sony heeft zijn eigen calibratiesysteem die ik niet ken.

Kijk naar wat je nodig hebt/wil gebruiken. Heeft die Sony dat, dan is dat prima voor jouw gebruik.

Maar begrijp ik nu goed dat je ook nog een X2700H hebt en nog een X*8** gaat bestellen voor HDMI 2.1?
Heb je ook een HDMI 2.1 tv? Anders heeft HDMI 2.1 nog niet zoveel zin. Daarnaast vraag ik mezelf de meerwaarde van HDMI 2.1 af. Consoles gaan toch nagenoeg geen 4K120fps doen. Wellicht met een indie of sidescrolling game. VRR is wel interessant, maar zou voor mij geen rechtvaardiging zijn om mijn huidige TV en receiver te vervangen.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
Hulleman schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:18:
Grootste verschil tussen de receivers is dat de Denon Audyssey ondersteunt om de speakers middels mic calibreren. De Sony heeft zijn eigen calibratiesysteem die ik niet ken.

Kijk naar wat je nodig hebt/wil gebruiken. Heeft die Sony dat, dan is dat prima voor jouw gebruik.

Maar begrijp ik nu goed dat je ook nog een X2700H hebt en nog een X*8** gaat bestellen voor HDMI 2.1?
Heb je ook een HDMI 2.1 tv? Anders heeft HDMI 2.1 nog niet zoveel zin. Daarnaast vraag ik mezelf de meerwaarde van HDMI 2.1 af. Consoles gaan toch nagenoeg geen 4K120fps doen. Wellicht met een indie of sidescrolling game. VRR is wel interessant, maar zou voor mij geen rechtvaardiging zijn om mijn huidige TV en receiver te vervangen.
Bedankt voor je reactie.

Ik had inderdaad net gelezen van de mic calibratie maar deze schijnen bij beide modellen niet geweldig te zijn..

Wat betreft het laatste, ik had in eerste instantie een Denon X2700H besteld maar hier blijkt nu een HDMI 2.1 probleem mee te zijn. Ik heb hiervoor betaald dus het moet dan ook werken maar een oplossing is er nog niet en kans is groot dat deze dan voor reparatie weer opgestuurd moet worden.

Nu was dus het plan de X1600H te bestellen in plaats van de X2700 en de laatste retour te sturen. De winkel kan de X1600H niet leveren en komt met de Sony.

Ik heb een LG OLED C9 TV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
DM89 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:29:
[...]

Ik had inderdaad net gelezen van de mic calibratie maar deze schijnen bij beide modellen niet geweldig te zijn..
Ik heb een Marantz 5010 die dezelfde calibratie heeft als de X1600 of X2700, namelijk Audyssey multi room EQ. Ben ik goed over te spreken. Geeft een mooie basis om daarna zelf te gaan tweaken,

De C9 heeft HDMI 2.1 en als je toch naar een nieuwe receiver kijkt dan zou ik wel een HDMI 2.1 receiver kopen.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
Hulleman schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:05:
[...]

Ik heb een Marantz 5010 die dezelfde calibratie heeft als de X1600 of X2700, namelijk Audyssey multi room EQ. Ben ik goed over te spreken. Geeft een mooie basis om daarna zelf te gaan tweaken,

De C9 heeft HDMI 2.1 en als je toch naar een nieuwe receiver kijkt dan zou ik wel een HDMI 2.1 receiver kopen.
Het liefst had ik ook een receiver met HDMI 2.1 maar nieuws: Maker Denon- en Marantz-receivers erkent HDMI-probleem doorgifte 4k12...

Vandaar dat ik nu liever een andere koop tot dit opgelost is of de volgende modellen uitkomen met wellicht meer dan 1 HDMI 2.1 aansluiting. Tot die tijd kan ik eARC gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
DM89 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:12:
[...]

Het liefst had ik ook een receiver met HDMI 2.1 maar nieuws: Maker Denon- en Marantz-receivers erkent HDMI-probleem doorgifte 4k12...

Vandaar dat ik nu liever een andere koop tot dit opgelost is of de volgende modellen uitkomen met wellicht meer dan 1 HDMI 2.1 aansluiting.
Lijkt ook echt op een hardwarematig probleem bij de Denons en dus ook bij Marantz. Yamaha heeft ook HDMI 2.1 receivers. De RX-V6A bijvoorbeeld. Bijna dezelfde prijs als een Denon X2700 en ziet er gaaf uit. Zal ook wel de features ondersteunen die jij zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
Hulleman schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:18:
[...]

Lijkt ook echt op een hardwarematig probleem bij de Denons en dus ook bij Marantz. Yamaha heeft ook HDMI 2.1 receivers. De RX-V6A bijvoorbeeld. Bijna dezelfde prijs als een Denon X2700 en ziet er gaaf uit. Zal ook wel de features ondersteunen die jij zoekt.
Die van Yamaha zien er inderdaad heel mooi uit maar hebben hetzelfde probleem 🤣 alle receivers met HDMI 2.1 hebben op dit moment dit probleem omdat hetzelfde inkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
DM89 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:20:
[...]

Die van Yamaha zien er inderdaad heel mooi uit maar hebben hetzelfde probleem 🤣 alle receivers met HDMI 2.1 hebben op dit moment dit probleem omdat hetzelfde inkopen.
haha wauw, alle HDMI 2.1 receivers die momenteel beschikbaar zijn hebben dit probleem dus.

De keuzes die je hebt:
- genoegen nemen met een HDMI 2.0 receiver (scheelt je wel geld)
- de X2700 gewoon laten komen en kijken hoe het gaat met het risico dat ie weer terug moet. Moet je het een tijdje doen met geluid via de TV.

Ik zou persoonlijk niet een HDMI 2.0 receiver willen in jouw situatie, want je bent toe aan een nieuwe receiver en hebt al een HDMI 2.1 tv. Dan wil je ook een HDMI 2.1 receiver hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SIMEUKER
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-05 13:28
Hey misschien ben ik te laat maar een Sony str 1080 voor die prijs is echt een koopje. Tov de 1600 van Denon echt wel een upgrade. De Mic calibratie van Sony werkt erg goed, heb hem zelf ook in gebruik. Heb er zelf Energy speakers aanhangen in bi-amp (supported!) En monitor audio bronze center. Krijgt overigens elders ook goede reviews, maar neem t maar gewoon van mij aan dat ik er ook erg tevreden van ben. 1 minpunt is dat de EU versie geen standby heeft, dus je moet hem altijd opzetten voor te casten b.v. (gebruik zelf een shield met Logitech harmony dus geen last van)

Hopelijk ben je er nog wat mee.

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
SIMEUKER schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 15:57:
Hey misschien ben ik te laat maar een Sony str 1080 voor die prijs is echt een koopje. Tov de 1600 van Denon echt wel een upgrade. De Mic calibratie van Sony werkt erg goed, heb hem zelf ook in gebruik. Heb er zelf Energy speakers aanhangen in bi-amp (supported!) En monitor audio bronze center. Krijgt overigens elders ook goede reviews, maar neem t maar gewoon van mij aan dat ik er ook erg tevreden van ben. 1 minpunt is dat de EU versie geen standby heeft, dus je moet hem altijd opzetten voor te casten b.v. (gebruik zelf een shield met Logitech harmony dus geen last van)

Hopelijk ben je er nog wat mee.

Mvg
Ik heb inmiddels alles retour gestuurd, het stond toch erg vol met de speakers etc waar ik al bang voor was. Mijn vrouw vond het helemaal verschrikkelijk 🤣 Toch maar gegaan voor een soundbar wellicht in een ander huis dat het wel kan.

Toch nog bedankt voor je reactie 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SIMEUKER
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-05 13:28
Sneu. Toch een heel verschil speakers (met center) en een soundbar. Blij dat mijn vriendin er minder problemen van maakt, al vindt ze mijn nieuwe energy speakers minder mooi dan de vorige vintage b&w :-)

Succes nog!
Pagina: 1