Betonrot & vervangen betonplaat

Pagina: 1
Acties:

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:48
Wij zijn begonnen aan het laatste deel van onze verbouwing, de kelder.
Onze kelder heeft altijd muf/vochtig geroken en hebben nu de oorzaak gevonden.
De vorige bewoner heeft van een drive-inn kelder een slaapkamer gemaakt en een deel bij de kelder getrokken waar voorheen het inrit gedeelte voor de auto zat.
Nu hebben we een meting laten doen op onze wanden en 1 stuk bleek te vochtig te zijn. De gestorte betonnen wanden zijn binnen de marges, alleen het gemetselde deel is te vochtig.
De gemetselde stenen op de foto is een volsteens muur met daarchter grond. Nu heb ik al wel geprobeerd om zoveel mogelijk water van de woning af te voeren.
On de gele grindlaag ligt plastic folie met een drainagebuis de tuin in. De bestrating loopt weg van het huis.
Op de steensemuur ligt een beton plaat waar de vorige eigenaar piepschuim tegenaan gekit heeft met een stuclaag erover.
Bij het verwijderen van het piepschuim vielen de stukken beton van het plafond. Zoals je kan zien op de foto ligt dit stuk beton buiten in weer en wind.
Vanwege het vocht wat alleen op die plek binnenkomt wil ik dit gaan/laten aanpakken.

Het vervangen van de beton plaat en het vocht dicht m aken van de steense muren zouden afdoende lijken om het vocht zoveel mogelijk buiten te houden.
Ik heb ondertussen met 3 (kleine) bouwbedrijven gesproken welke aangeven dat ze hier gee kennis over hebben en het liever dus niet doen.

En nu? Waar zou ik de oplossing moeten zoeken? Waar zou ik de betonplaat mee moeten vervangen? Kanaalplaat, prefabvloer, breedplaatvloer... Het zou mooi zijn om ook nog een stuk isolatie erin mee te nemen. Als de bovenzijde hoger uitsteekt dan nu zou dat geen probleem zijn.
Binnen is de hoogte 2m die ik graag zou willen behouden.

Iemand een advies/idee

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mTWX11MP_rTJC1qbG2ZLQtWA-n4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gGobKC0f8giO5EDttywRhmtx.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RrDT7FrYD5N0YqVvol38y9RdwPU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Uv6Ii3T35Tl8XAPkIeM2tm42.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0mp9qoZHzYXlFqjOrgnXaC1XdLo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SCmVgMoQSxPskEtWJWU8POmi.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W4aGlqx8lj2-ueKj93f9n4Q8ovM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/57cN5hI2BAxma29wZjLeSNcF.jpg?f=user_large

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:32
Wil je sowieso de zelfde constructie terug? Die hele beton plaat is een grote vocht/aanslag magneet met alle slijtage van dien. Daarnaast krijg je erg veel vocht tegen je muur, ga je deze impregneren ?

• Michieas
De constructie hoeft niet hetzelfde te zijn. We hebben een offerte liggen om in plaats van het beton een 'serre' ervan te maken. Dit geeft wel als nadeel dat we niet meer rondom het huis kunnen lopen.
De muren zullen moeten geimpregneerd worden ja omdat dit een steens muur is. Hier hebben we ook al een offerte voor maar toen wisten we nog niet van de slechte staat van het plafond/dak.

Mocht er nog een andere stevige manier of het te vervangen hoor ikd at graag om daar wat verder onderzoek naar te doen.
We kunnen uiteraard ook de bovenzijde met bv EPDM of iets dergelijks waterdicht maken.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:41
Hier kun je toch elk soort 'dak' van maken dat je wilt? Waterdicht, geisoleerd, eventueel met lichtkoepel.

Hoger gaat het aan de buitenkant sowieso worden, want je wilt de ruimte binnen behouden en enkel een (beton)plaat is natuurlijk een waardeloze oplossing voor een verblijfruimte.

De hele meuk vervangen door een geisoleerd houten schuindakconstuctie met evt een flink raam lijkt een mooie upgrade.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:07
Kan die betonplaat er niet af, en dan een normaal dak (zoals bij een uitbouw) met balklaag isolatie en dakleer geplaatst worden?

Op tegeldragers kun je dan een pad over het dak maken, en rondom verder afvullen met gind of iets dergelijks.

Nu lijkt het me ook een gigantische koudebrug namelijk.

Zou ook de zijwanden even uitgraven en dan van buitenaf waterdicht maken (en mogelijk isoleren)

[ Voor 14% gewijzigd door FRANQ op 27-10-2020 14:22 ]

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:14
Wat @Rukapul of @FRANQ zeggen, lijkt me het meest pragmatisch. Ik vraag me wel of het grind ook echt al het water afvoert. Je lijkt een bak met water tegen de zijkant van de muren te hebben staan. Maar dat kan ik niet beoordelen, ook in relatie tot het grond water niveau. De betonnen plaat lijkt in het werk gestore, maar er lijkt te weinig dekking op het wapeningstaal te zitten of te hebben gezeten.
Verder gewoon omdat ik nieuwsgierig ben; Heb je geen lekkage tussen het bovenliggend metselwerk en de betonplaat?

• Michieas
Rukapul schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:19:
Hier kun je toch elk soort 'dak' van maken dat je wilt? Waterdicht, geisoleerd, eventueel met lichtkoepel.

Hoger gaat het aan de buitenkant sowieso worden, want je wilt de ruimte binnen behouden en enkel een (beton)plaat is natuurlijk een waardeloze oplossing voor een verblijfruimte.

De hele meuk vervangen door een geisoleerd houten schuindakconstuctie met evt een flink raam lijkt een mooie upgrade.
Daar had ik nog niet over nagedacht. Dat zou zeker een oplossing kunnen zijn.
Het huidige raam wat er in zit zal ook vervangen worden voor een kunstof kozijn.
FRANQ schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:20:
Kan die betonplaat er niet af, en dan een normaal dak (zoals bij een uitbouw) met balklaag isolatie en dakleer geplaatst worden?

Op tegeldragers kun je dan een pad over het dak maken, en rondom verder afvullen met gind of iets dergelijks.

Nu lijkt het me ook een gigantische koudebrug namelijk.

Zou ook de zijwanden even uitgraven en dan van buitenaf waterdicht maken (en mogelijk isoleren)
De muur aande binnenzijde zal geimpregneerd moeten worden. Daar komt dan isolatie tegenaan en de huidige celbeton blokken zullen zoiezo vervangen moeten worden. Dus daar zou ik natuurlijk een muur kunnen metselen zodat ik een spouw muur heb.
Daarbovenop een dakconstructie maken.
htca schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:26:
Wat @Rukapul of @FRANQ zeggen, lijkt me het meest pragmatisch. Ik vraag me wel of het grind ook echt al het water afvoert. Je lijkt een bak met water tegen de zijkant van de muren te hebben staan. Maar dat kan ik niet beoordelen, ook in relatie tot het grond water niveau. De betonnen plaat lijkt in het werk gestore, maar er lijkt te weinig dekking op het wapeningstaal te zitten of te hebben gezeten.
Verder gewoon omdat ik nieuwsgierig ben; Heb je geen lekkage tussen het bovenliggend metselwerk en de betonplaat?
Helaas zijn we er te laat achter gekomen dat het vocht hier vandaan is gekomen. Daardoor hebben we met het aanpassen van de tuin niks met de muur gedaan. Het is iig wel een heel stuk afgegraven geweest maar dat lost nu niks op.
Onder het grind ligt nu plastic (met opstaande rand) en zou het water van het huis af moeten voeren.
We hebben tot nu toe in ieder geval geen lekkages gehad.
De opbouw van de vorige eigenaar is iig niet goed geweest. Voor de gemetselde muren zaten 3 latjes met daarop cementplaat.Dus daar veel vocht, geen isolatie of beluchting.
Het kozijn heeft dubbel glas maar er is geen enkel rubber aanwezig voor een goede afdichting.

Het bedrijf wat ons geadviseerd heeft voor het impregneren heeft het volgende geadviseerd:
- Celbeton blokken weghalen
- Muur reinigen
- Mortel systeem afdichting aanbrengen +20cm extra rondom
- Isolatie tegen de muur
- Nieuwe muur opmetselen.
Pagina: 1