Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtomgo172
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13-08 16:52
Mijn vraag

Mijn retina macbook pro 13inch 2015, heeft onlangs een probleem gehad met de fan waardoor ik actief ben begonnen met het in de gaten houden van de temperaturen (Probleem met de fan is reeds verholpen, zat simpelweg iets vast in de fan). Nu valt het mij op dat de idle temperaturen best wel heel hoog zijn, na het opstarten meteen al 71°C. Nu weet ik dat macbooks niet bekend staat om hun koelend vermogen maar ik vind 71°C idle persoonlijk wel erg hoog.
Ik ben vrij terug houdend als het aankomt op vervangen van koelpasta in laptops etc. (If it ain't broke don't fix it) maar ik kan me ook voorstellen dat na 5 jaar zwaar gebruik de koelpasta een keer het koelend vermogen heeft verloren. Daarom wilde ik eerst even hier informeren naar ervaringen van mede tweakers alvorens ik de koelpasta ga vervangen. Wat vinden jullie acceptabel als idle apparatuur? En zouden jullie bij deze temperaturen de koelpasta vervangen?

Ik heb nog niet eerder koelpasta vervangen in een laptop, echter als ik online tutorials moet geloven ben ik hier zelf ook wel handig genoeg voor om uit te voeren. Zijn er nog haken en ogen waar ik als novice op moet letten? Niet alle online tutorials zijn even betrouwbaar natuurlijk :)

Ik hoor graag jullie ervaringen en advies.

Relevante software en hardware die ik gebruik

De temperatuur heb ik gemeten met de app Fanny

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb natuurlijk al even wat gegoogled maar daar kwam geen eenduidig antwoord uit. Sommige fora vonden 40-60°C idle acceptabel, anderen vonden 70°C vrij normaal voor een rMBP.

Voorbereidingen voor een eventuele vervanging voor de koelpasta die ik al heb getroffen:
-revoltec koelpasta
-alcohol ketonatus
-poetsdoek
-lucht in blik om meteen de ventilator even van een grondige schoonmaak beurt te voorzien

Beste antwoord (via tomtomgo172 op 27-10-2020 14:13)

• Goudstalen
  • Laatst online: 21-08 13:55
Nieuwe (en betere) koelpasta kan absoluut helpen.
Nu willen die Macbooks toch wel warm worden en de fan curve helpt daar ook niet aan mee. De ventilator gaat vrij laat op een hoge temperatuur pas aan of de rpm verhogen.

Bij mijn 13" rMBP 2015 scheelde het al heel veel door de app MacsFanControl te installeren en daar zelf de grenswaarden voor de temperatuur in te vullen. (meen mij te herinneren dat ik koos voor de sensor CPU Proximity en dan als temperatuurwaarden 50 graden waarbij de ventilator harder moet gaan blazen en 85 graden waarop die op zijn max moest zitten).
Met die app kun je overigens ook uitlezen wat de temperatuur van je processor is en hoe hard je ventilator draait.

Als je handig genoeg denkt te zijn zou ik gewoon zowel nieuwe koelpasta als ventilator instellingen met bovengenoemde app doen.
Let wel op: het zijn geen gewone schroeven in de Macbook, je hebt daar een speciale schroevendraaier voor nodig. Pentalobe dacht ik.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Goudstalen
Nieuwe (en betere) koelpasta kan absoluut helpen.
Nu willen die Macbooks toch wel warm worden en de fan curve helpt daar ook niet aan mee. De ventilator gaat vrij laat op een hoge temperatuur pas aan of de rpm verhogen.

Bij mijn 13" rMBP 2015 scheelde het al heel veel door de app MacsFanControl te installeren en daar zelf de grenswaarden voor de temperatuur in te vullen. (meen mij te herinneren dat ik koos voor de sensor CPU Proximity en dan als temperatuurwaarden 50 graden waarbij de ventilator harder moet gaan blazen en 85 graden waarop die op zijn max moest zitten).
Met die app kun je overigens ook uitlezen wat de temperatuur van je processor is en hoe hard je ventilator draait.

Als je handig genoeg denkt te zijn zou ik gewoon zowel nieuwe koelpasta als ventilator instellingen met bovengenoemde app doen.
Let wel op: het zijn geen gewone schroeven in de Macbook, je hebt daar een speciale schroevendraaier voor nodig. Pentalobe dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtomgo172
Dank voor je snelle antwoord.

Betreft gereedschap ben ik voorzien van de correcte tools (pentalobe, torx etc)
Ik zal MacsFanControl zeker eens even proberen!

Nog andere haken en ogen waar ik met vervangen van de koelpasta rekening mee moet houden?
Ik heb gewoon bij de lokale computerboer een kleine tube koelpasta gehaald. Lijkt me dat dat prima is toch? Het hoeft niet perse arctic silver oid te zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Op zich is elke tube van paar euro goed. Aan andere kant is het verschil tussen rommel en Arctic ook niet meer dan een euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
Zolang het een beetje degelijk spul is zal het prima zijn. Het is wel handig om te checken of de koelpasta die je hebt geen electriciteit geleid, anders kan het eventueel gevaarlijk zijn voor de laptop.

Ook zorgen dat je bij het aanbrengen niet teveel of te weinig doet. Teveel zal niet zo negatief zijn voor de computer (zolang het geen geleidende pasta is, het geeft verder wel troep dan), te weinig en je zult hogere temperaturen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtomgo172
Dit is de specifieke koelpasta die ik heb gekocht:
https://azerty.nl/product...1GCwVnEAQYASABEgJua_D_BwE

Bij de specificaties zie ik zo 1 2 3 niet staan of de koelpasta elektriciteit geleid. Gezien er gesproken wordt over 10% zilver lijkt het me echt wel aannemelijk dat het elektriciteit geleid :P Beter dus even een andere koelpasta halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

70 graden is te hoog voor idle. Waarschijnlijk scheelt het al een hoop als je de boel een keertje schoonmaakt zodat de fans hun werk weer kunnen doen. Koelpasta is ondertussen waarschijnlijk ook uitgedroogd en vervangen zou nog wat extra graden opleveren dan. In mijn ervaring helpt simpelweg schoonmaken al een hoop.

Klooien met fancurves lijkt me hier niet wenselijk. Je wilt toch niet dat je fans in idle al harder gaan draaien?

NB. Heb je gecontroleerd dat idle ook echt idle is? Staat er toevallig niet iets in de achtergrond zich druk te maken? Check activiteiten monitor even.
Pagina: 1