Sapphire RX 590 Nitro+ werkt niet meer op specifiek mobo

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hayway
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 27-10-2020
Goedemorgen Tweakers,

Ik ben ten einde raad. Ik heb een systeem met de onderstaande specs (zelfbouw) aangeschaft bij Alternate eind 2019, het systeem heeft perfect gewerkt tot op afgelopen donderdag:

CPU: AMD Ryzen 7 3800X WRAITH
GPU: Sapphire Radeon RX 590 Nitro+
Memory: Corsair Vengeance D4 32GB 3200-16 RGB Pro
Moederbord: Asus Prime X570-P
Power Supply: Corsair RM850i

Ik kreeg ineens geen beeld meer op mijn beeldscherm na het aanzetten van de machine. Na de standaard troubleshoot acties zoals; CMOS resetten, Combinaties met geheugen DIMM-etjes uitproberen (enkele DIMM andere slots etc), DVI ipv HDMI, kreeg ik nog steeds geen signaal op mijn beeldscherm.

Op dit moment dacht ik; of de GPU is defect of moederbord is defect. Gelukkig had ik nog een oude PC staan waar ik de GPU in ieder geval op kon testen, na deze in mijn oude PC gezet te hebben (Gigabyte X58A-UD5 moederbord), had ik netjes beeld.

Bij het aanzetten van mijn oude systeem met dus de RX 590 er in, beginnen de fannetjes op de kaart ook direct te draaien, dit doen ze niet op mijn X570-P moederbord... mijn conclusie: Moederbord is defect, of in ieder geval de PCI-E sloten (ja he ze allebei geprobeerd)

Dus ik heb Alternate gebeld en een RMA procedure in gang gezet en gelijk een exact hetzelfde moederbord besteld. Het nieuwe moederbord heb ik met spoed laten leveren, dus ik heb gisteren weer de hele boel ingebouwd... Guess what: Geen beeld, again!

Grafische kaart weer in mijn oude PC gezet en hoppa werken als een trein.

Ik heb dus twee moederborden geprobeerd en die hebben hetzelfde probleem... geen beeld met deze grafische kaart.

Ik heb wel een oude grafische kaart die ik in mijn nieuwe systeem zou willen testen alleen gaat dat niet omdat dit een PCI-E 2.0 kaartje is (NVIDIA GT710) en de sloten op mijn X570-P zijn PCI-E 4.0, ik denk dat die backwards compatibiliteit er niet is omdat het net een versie te ver uit elkaar ligt.

Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Ik ben ten einde raad :(