Outlook in Office365. Hoe een backup maken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-09 19:25
Mijn vraag
...
Als je Office365 gebruikt en daarbij gebruik maakt van Outlook, is het dan nodig dat je een backup maakt op het moment dat je van hostingbedrijf veranderd?
Een kennis van mij heeft gevraagd of ik voor hem kan regelen dat hij veranderd van hostingbedrijf. Hij maakt echter gebruik van Office365 dus zijn emails staan allemaal online. Normaal gesproken maak ik zelf altijd een backup van mijn emails zodat ik ze eventueel nog kan terugzetten. Maar ik heb begrepen dat er geen 'standaard'-optie is om de emails van Office365 Outlook te backuppen.

Ik denk dat dit komt omdat al die emails 'in the Cloud' staan en dus altijd bereikbaar zullen zijn. Maar voordat we over gaan naar een andere hostingprovider wil ik dit wel graag weten. Niet dat we straks alle emails niet meer kunnen inzien.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Van de nieuwe hoster heb ik begrepen dat ze de DNS-records van Office365 willen hebben om e.e.a. over te zetten. Maar is dit voldoende?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:40

St@m

@ Your Service

Dat is voldoende. Je mails blijven gewoon bij MS staan er zal alleen even tijdelijk niets binnenkomen gok ik zo.
portal.microsoftonline.com kun je altijd gewoon bij om je mails in te zien.

[ Voor 25% gewijzigd door St@m op 27-10-2020 09:20 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Er lopen een paar zaken door elkaar:

1. Wanneer je wisselt van hostingprovider hoef je niet per se je domeinnaam te verhuizen. Wanneer je nieuwe hostingprovider je de juiste DNS-records aanlevert kan je domein eventueel blijven staan waar ‘ie staat.

2. Verhuis je de domeinnaam wel, dan kan de nieuwe registrar de juiste DNS-records instellen zodat de mail blijft werken via Office365. In de regel is dat tenminste een MX-record en een autodiscover-record.

3. Office365 maakt geen backups van je mail. Een uit de prullenbak verwijderde e-mail is echt weg. Wij maken daarom zelf dagelijks backups van alle Office365-accounts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-09 19:25
Dank jullie voor de snelle reacties.

@eLScha wat je bedoelt met punt 1 is me niet heel duidelijk (maar ik heb er dan ook niet heel veel verstand van). Als we verhuizen van hostingprovider dan is het toch zo dat zij de website (domeinnaam) in hun beheer nemen, dus die gaat dan toch van de oude naar de nieuwe hoster?

Punt 2, dat geeft de nieuwe hoster inderdaad aan, dat we de DNS-records moeten aanleveren. Maar ook dat is iets waar we geen kaas van hebben gegeten. Ik heb wel op de helpdesk-site van Office365 gekeken maar dat is toch echt iets voor mensen die weten waar ze het over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Bedoel je de hostingprovider van de website? Die hostingprovider host waarschijnlijk (!) de mail niet als dat via OFF365 gaat. Microsoft host en blijft dat hosten. Wel vooraf goed opletten hoe eigenaarschap en beheer zijn ingeregeld in OFF365, als het goed is is de oude beheerder als partner aangeduid en kan dat nu worden aangepast. Maar: je herhaalt een paar keer er geen kennis van te hebben. Kan je niet beter de opdracht terug geven? Zo niet: alles goed uitzoeken incl. de afspraken op papier met de oude en met nieuwe partij. En zeker van alles backups, meervoud, hebben: Exchange data, evt opslag in Sharepoint en Onedrive, andere data.

Ondanks dat er in theorie niets zou moeten veranderen aan de data, is 'zou moeten' nooit goed genoeg ;) En zoals @eLScha al aangeeft: er zijn tot nu toe afhankelijk van allerhande details, mogelijk nooit 'bruikbare' backups geweest van de mail. Sowieso iets om naar te kijken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
103720 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 09:43:
@eLScha wat je bedoelt met punt 1 is me niet heel duidelijk (maar ik heb er dan ook niet heel veel verstand van). Als we verhuizen van hostingprovider dan is het toch zo dat zij de website (domeinnaam) in hun beheer nemen, dus die gaat dan toch van de oude naar de nieuwe hoster?
Dat hoeft niet. Je domeinnaam, mail en webhosting zijn 3 losse zaken. Deze kunnen bij 1 partij ondergebracht worden, maar ook bij 3 losse partijen.

Zoals je nu via DNS je mail naar Office365 laat verwijzen, zo kun je op dezelfde manier via DNS je website naar een andere partij laten verwijzen.

Ik weet niet waar je precies naar toe wilt verhuizen, maar als ik het zo lees lijkt de standaard 1-euro-zoek-het-zelf-maar-uit-hoster niet de beste keuze voor je. Als je bij je huidige partij weg wilt, kies dan een nieuwe partij die je gewoon ontzorgt met vragen die je nu hebt.
Pagina: 1