3printer (praktisch advies gezocht)

Pagina: 1
Acties:

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
ik zoek een 3d printer, maar ik zoek vooral de do's / don'ts

Zelfbouw/kant en klaar budget technisch is nog niet zo intressant (oftewel punt 2 voor mij)
maar ik schat 500-1000 euro als budget mocht je toch een richting (mee) willen denken.

Zoals menig persoon heb ik niet echt veel ruimte en zoek eerder een praktische oplossing voor een 3d printer

- 30 x 30 x 30 cm aan print oppervlak lijkt mij een goed startpunt
- vaste "rollen"
- heated bed ?

ik weet niet of ik multirol / multimateriaal soorten tegelijk wil kunnen printen ?

zelf denk ik aan een unit die op zijn minst opgevouwen ergens opgeborgen kan worden. (montage/demontage)

ik kijk al jaren en ik heb dus wel wat filmpjes zitten bekijken en ik heb zelf wel het 1 en ander aan "print" idee-en .. maar nooit echt veel/direct nut gehad ervoor .. nu dat me kids ouder worden en zelf ook wat handvaardiger worden lijkt me dat leuk om van een idee een praktijk te maken.
maar ik zie ons niet 24x7 de printer gebruiken ..

ik wil vooral wat gedachten wisselen over wat ga ik kopen . en waarom en ik kan me best voorstellen dat bv er wat voor en nadelen zitten .. aan bv multihead en demontage/montage

zijn er daarnaast leuke apparaten die wat huistuin keuken plastic terug kan vormen naar print materiaal of ga je meteen je portomonee opentrekken voor een schredder/extrusion device ? ..

ik hoop dat anderen dezelfde intresse vragen hebben en ook op zoek zijn naar pratische gedachten uitwisseling. voordat je tot aanschaf overgaat.

Tja vanalles

• simson0606
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-01 20:41
Welke machines ben je al tegengekomen?

Onder je budget kan je de ender 3 v2 vinden. Ben er zelf zeer tevreden mee (helemaal als je de prijs bekijkt).
Binnen je budget zit de prusa. (is wel veel assemblagewerk) en kan zelf niks zeggen over de kwaliteit van de prusa. (Ben er wel benieuwd naar)

Apparaten om plastic om te vormen naar fillament lijken mij te kostbaar voor prive gebruik. Rollen PLA / PETG zijn zo goedkoop dat het het werk niet waard is.

Als je graag flexibel materiaal wilt printen (ninjaflex oid) dan kan je beter kijken naar een machine met direct drive in tegenstelling tot een bowden tube.

[ Voor 13% gewijzigd door simson0606 op 26-10-2020 22:44 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
simson0606 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 22:43:
Welke machines ben je al tegengekomen?

Onder je budget kan je de ender 3 v2 vinden. Ben er zelf zeer tevreden mee (helemaal als je de prijs bekijkt).
Binnen je budget zit de prusa. (is wel veel assemblagewerk) en kan zelf niks zeggen over de kwaliteit van de prusa. (Ben er wel benieuwd naar)

Apparaten om plastic om te vormen naar fillament lijken mij te kostbaar voor prive gebruik. Rollen PLA / PETG zijn zo goedkoop dat het het werk niet waard is.

Als je graag flexibel materiaal wilt printen (ninjaflex oid) dan kan je beter kijken naar een machine met direct drive in tegenstelling tot een bowden tube.
Budget is maar "richtprijs" . ik schat dat ik 1,5 tot 2x kwijt ben voordat ik echt mijn eerste printje heb ???
resin printing gaat het in indergeval niet worden

Assamblage werk vind ik niet echt boeiend het is meer wat ik er uiteindelijk mee kan.
meerdere materialen tegelijk, wat er geprint word zal uiteindelijk een nuttig doel hebben ..dus flexibel kan ook erbij ..

Maar ik denk eerder aan multihead en bv 1m lengte dus niet 30x30x30 maar 1m x 30 x 30

Tja vanalles

• simson0606
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-01 20:41
Tot nu toe heb ik met alle printers die ik gebruikt heb direct kunnen printen (Ultimaker 3, ender 3v2 creality cr10) zonder dat het meer kostte. (Los van een extra rolletje fillament dan)

Voor die hoogte ga je meer kijken naar een delta stijl 3d printer, al heb ik die nog niet met een dual extruder gezien.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:13

Mavamaarten

Omdat het kan!

vso schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 00:03:
[...]

Budget is maar "richtprijs" . ik schat dat ik 1,5 tot 2x kwijt ben voordat ik echt mijn eerste printje heb ???
resin printing gaat het in indergeval niet worden

Assamblage werk vind ik niet echt boeiend het is meer wat ik er uiteindelijk mee kan.
meerdere materialen tegelijk, wat er geprint word zal uiteindelijk een nuttig doel hebben ..dus flexibel kan ook erbij ..

Maar ik denk eerder aan multihead en bv 1m lengte dus niet 30x30x30 maar 1m x 30 x 30
Als je nog geen 3d-print ervaring hebt zou ik vooral wegblijven van alles met meerdere printkoppen en andere fratsen, die maken het troubleshoot proces enkel ingewikkelder. 3D printen is een heel nauwkeurig werkje, het moeilijkste (maar ook het leukste) is het precies instellen van alles. Als je dat voor de eerste keer doet kan dat maar beter een simpel proces zijn, en een proces dat menig persoon op internet je al heeft voorgedaan.

Qua kosten valt het allemaal wel mee. Reken de prijs van je printer en 30-40 euro voor een rol filament en eens een onderdeel als je iets sloopt. 2x de prijs van je printer gaan rekenen is echt niet nodig.

Android developer & dürüm-liefhebber

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
al je de opties openhoudt, wil niet zeggen dat ik meteen begin met 4 koppen. en multihead etc ..
bv cnc/laser etching zijn leuke zaken om erbij te doen..maar direct out of the box ? nah. je begint met iets.

Alleen de "meerprijs' zit bv in de extra onderdelen/upgrades etc .. alleen ga je bv het direct aanschaffen of stel je dat uit ?

wil ik bv hogere temperaturen printen ? (lees printer met enclosure) of wil ik juist een groter formaat .. of wil ik beide..

Op dit moment denk ik dat ik bv iets wil printen dat structureel sterk is daarbij denk aan 2 of 3 soorten fillement dat daarmee uiteindelijk meerdere kleuren kan is nice to have. structuureel kan ook zijn dat je op-offer-baar materiaal zijn dat je in staat stelt te printen van iets wat normaal niet mogelijk is.

structureel overgens bedoel ik niet mee dat ik een huis bouw of waar een vrachtwagen overheen moet kunnen rijden.. maar bv racestuur voor game pc, of iets outdoor/indoor .voedselgrade (part voor de vriezer btw) .. of hobby meuk (Radiografische auto)

Wat ik bv niet snap is waarom zou ik voor een enclosure kiezen ? wat is de toegevoegde waarde ?
ik denk dat bv "verhuisbaar" ding maar moet laten vallen..
zijn er nog dingen waar je zeker rekening mee moet houden ..

bv de kant en klare producten hebben limitiaties (duh) maar hoe lastig zijn deze in de praktijk hoe vaak en wanneer loop je er tegenaan ? ..

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 27-10-2020 11:32 ]

Tja vanalles

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
simson0606 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 08:06:
Tot nu toe heb ik met alle printers die ik gebruikt heb direct kunnen printen (Ultimaker 3, ender 3v2 creality cr10) zonder dat het meer kostte. (Los van een extra rolletje fillament dan)

Voor die hoogte ga je meer kijken naar een delta stijl 3d printer, al heb ik die nog niet met een dual extruder gezien.
delta printer lijkt mij niet voor mij, ik ga meer voor een conventionele opzet hooguit iets langer/hoger voor specifieke parts (als optie) ..

maar juist zoeken naar goeie parts (diy build) of ga ik voor kant en klaar en ga ik die upgraden ?
beide hebben trade-offs ..

waarom kies je bv een belt vs een schroefdraad ?

Tja vanalles

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-01 10:15
Enclosure is vooral belangrijk als je zaken wilt printen die een hogere temperatuur vereisen... Bijvoorbeeld grote prints in ABS.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-01 15:17

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Eigenlijk zijn alle 3D printers een soort bouwpakketten: de fabrikant sleutelt een paar aluminium profielen in elkaar, hangt er een extruder, een hotend, een paar steppermotors, een schermpje en wat electronica (moederbord) tegenaan en hoppa daar is weer de volgende 3D printer.

Bijna alles is modulair, en dus te upgraden. Je kunt het zo gek niet bedenken, of je kunt het aanpassen.

Het verschil met dure modellen is dat daar alles gepolijst is, er is echt goed nagedacht over de mogelijke toepassingen en wat daarvoor nodig is. Out-of-the-box kunnen die machines heel veel heel goed, maar in feite kun je zelf dus ook zo'n apparaat bouwen door te starten met een goedkopere en die te upgraden.

Zo'n high end printer kopen en dán upgraden, is geld weggooien. Het kan wel, maar je wint er niet zoveel meer mee want alle dure, originele componenten kun je niet meer gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door Icephase op 27-10-2020 11:38 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
azerty schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:36:
Enclosure is vooral belangrijk als je zaken wilt printen die een hogere temperatuur vereisen... Bijvoorbeeld grote prints in ABS.
dat zegt men .. maar heeft de behuizing zoveel invloed op je temp dan ? blijkbaar wel .. en met welke redenen ga je met hogere temp printen ..(lees is dat echt alleen materiaal afhankelijk of zijn er bijkomende zaken)

[ Voor 10% gewijzigd door vso op 27-10-2020 11:52 ]

Tja vanalles

• Icephase

Icephase

vso schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:38:
[...]

dat zegt men .. maar heeft de behuizing zoveel invloed op je temp dan ? blijkbaar wel .. en met welke redenen ga je hoger printen ..
Ja dat heeft zoveel invloed. En wat bedoel je met 'met welke redenen ga je hoger printen'? Hoger qua temperatuur? Dat hangt af van het materiaal waarmee je print. Te koud = klonterig en geen goede extrusie, te heet = verbranden en geen goede flow. Beide zijn dus ongewenst.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Icephase schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:40:
[...]

Ja dat heeft zoveel invloed. En wat bedoel je met 'met welke redenen ga je hoger printen'? Hoger qua temperatuur? Dat hangt af van het materiaal waarmee je print. Te koud = klonterig en geen goede extrusie, te heet = verbranden en geen goede flow. Beide zijn dus ongewenst.
ja post even ge-edit, en te hoog/laag is logisch .. ik bedoel meer is dit puur fillement gebonden of zijn er andere reden om met temperaturen rekening te houden .. (lees reden een behuizing hebben) want je kan ook met andere settings .. / juiste kop de behuizing weglaten .. toch ?

maar denk hierbij denk ik dus aan specifieke parts of afwerking .. of is dit puur print process gerelateerd.

Tja vanalles

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:13

Mavamaarten

Omdat het kan!

vso schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:38:
[...]

dat zegt men .. maar heeft de behuizing zoveel invloed op je temp dan ? blijkbaar wel .. en met welke redenen ga je met hogere temp printen ..(lees is dat echt alleen materiaal afhankelijk of zijn er bijkomende zaken)
Afhankelijk van het materiaal dat je wil printen (verdiep je er even in, zou ik zeggen) print je met een bepaalde temperatuur. Voor PLA ligt dat rond de 180 - 220, voor PETG ligt dat ietsje hoger, ABS ook. Elk materiaal heeft eigenschappen die het beter/slechter doen plakken aan je printbed en gevoeliger/ongevoeliger zijn voor temperatuurverschillen.

Over het algemeen zorgt een behuizing ervoor dat het temperatuursverschil tussen je printbed en de omgeving kleiner wordt (want de omgeving houdt nu warmte bij ipv dat de omgeving kamertemperatuur is), dat is altijd goed. Is het verschil in omgevingstemperatuur en je geprinte materiaal te hoog dan krijg je warping. Het ene materiaal is hier gevoeliger voor dan het andere.

Voor PLA en PETG is een behuizing over het algemeen niet nodig: dat plakt genoeg en is niet zo gevoelig voor warping. ABS is er gevoeliger voor.

Met een standaard Ender 3 v2 ga je out of the box PLA en PETG kunnen printen zonder problemen. Als je nu echt ABS wil gaan printen dan ga je waarschijnlijk je hotend moeten vervangen door een ander exemplaar (want je moet warmer printen) en een behuizing nodig hebben (want je wil de ABS dampen wegvoeren en je wil warping vermijden). Voor jouw doeleinden lijkt mij PLA en PETG genoeg. ABS is echt enkel nodig voor specifieke eisen omdat het veel nadelen heeft.

Een Ender of eigenlijk eender welke 3D printer die een beetje bekend is kan je makkelijk ombouwen naar wat je ook wil. Begin simpel en begin gewoon met PLA en PETG en daarmee kan je heel simpel je eigen upgrades printen. Of je upgrades wil die je niet zelf kan printen, daar kom je wel achter eens je aan het printen bent.

Android developer & dürüm-liefhebber

• Icephase

Icephase

vso schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:57:
[...]

ja post even ge-edit, en te hoog/laag is logisch .. ik bedoel meer is dit puur fillement gebonden of zijn er andere reden om met temperaturen rekening te houden .. (lees reden een behuizing hebben) want je kan ook met andere settings .. / juiste kop de behuizing weglaten .. toch ?

maar denk hierbij denk ik dus aan specifieke parts of afwerking .. of is dit puur print process gerelateerd.
ABS gaat krom trekken als het te snel afkoelt. Daarom is die enclosure zo belangrijk, om ervoor te zorgen dat de temperatuur geleidelijk(er) van 240-260 graden uit de nozzle afkoelt naar kamertemperatuur. Zonder enclosure is ABS printen enorm tricky.

Het is dus echt materiaal-gerelateerd. Niet eens print-process maar echt alleen materiaal. Plus tussen verschillende merken kan ook nog verschil zitten; zo heb ik PLA dat prima print op 190 graden, maar ik heb er ook bij zitten die 220 graden pas lekker vindt.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@Icephase thx voor de uitleg, dat van fillement zich anders gedraagd (per merk oid) was ik me echter al van bewust zelfs "open" in de verpakking oid heeft invloed.. temperatuur in de kamer zal dus wellicht ook effect hebben ?
ps even onderstrepen dat je niet de enige bent die het zegt ;)

Waar ik in geloof is meer de combinatie van 2 of meer materialen, vroeger was het uniek dat je 30/35 graden in een kamer had ... nu word het langzamer hand een gewoonte .. en een goedkoper materiaal is leuk voor prototyping .. maar voor het echte werk geloof ik eerder in een combinatie van materialen

Tja vanalles

• darknessblade
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 27-01 15:16
Als je ook genoegen neemt met een Kleiner oppervlak {16x16x20cm} en het wel even kan wachten dan is mischien de Anet A9 een oplossing. deze is eens om de zoveel tijd Flink afgeprijst in de aanbieding op Aliexpress {verzending van EU warenhuis, dus geen import kosten/belasting}

De anet heeft zelfs een Heated bed, wat zelden voorkomt bij printers van dit formaat

Ik had tijdens de laatste "brand deals" discount periode de printer voor 63 euro {met coupons} op de kop weten te tikken.

Voor de prijs print de printer redelijk goed, en er is veel Upgrade Potentieel.
Waaronder TL smoothers, losse mosfets. glass bed, V-slot extrusions, stepper motor dampers.

Als je een leuke starter printer zoekt is dit een Goede keuze.

wel een waarschuwing, Anet is bekend om de Thermal-runaway protection uit te schakelen
met een beetje kennis van software zou je een nieuwe firmware erop kunnen flashen, waarbij deze beveiliging wel actief is.
Pagina: 1