Herziening domein en emailstructuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk128934
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 30-03 17:43
Ik zit al jaren met al mijn domeinen en PHP hosting bij 1 enkele hostingprovider in NL.
Het kost allemaal niet zoveel. Ik ben nu voor 5 domeinen, webhosting en email zo'n 120 Euro kwijt. Daarnaast ook nog een VPS (Hetzner) die de shared hosting offload voor een high traffic site.
Mijn huidige probleem is, dat ik mijn hostingprovider eigenlijk niet zo professioneel vind. Ik heb wat vraagtekens over de security, en wil er eigenlijk weg.
Daarnaast heb ik geen PHP meer nodig (muv de VPS) en blijft er nog maar 1 static Hugo site over.

Het idee wat ik nu heb, is om op AWS S3 icm Route53 de ene static site te gaan hosten. Handig voor mijn AWS kennis, en ook niet duur. Waar ik een beetje mee zit is email. Nu zit dat allemaal in 1 hosting pakket en ik kan daardoor simpel alles aan elkaar knopen.

Wat er nu draait wat email betreft (gezien vanuit adressen):
adres1@domain1 -> Mailbox user 1
adres2@domain1 -> Mailbox user 1
adres3@domain1 -> Forward naar adres1@domain1 -EN- adres2@domain1
adres4@domain1 -> Forward naar adres1@domain1
adres5@domain1 -> Forward naar adres1@domain1
adres1@domain2 -> Forward naar adres1@domain1
adres1@domain3 -> Forward naar adres1@domain1
adres1@domain4 -> Forward naar adres2@domain1
adres1@domain5 -> Forward naar adres1@domain1

Benaderen van de 2 mailboxen gaat gewoon via IMAP en verzenden via de SMTP server van de hostingprovider (niet via de ISP SMTP)
De setup is best simpel, het zijn eigenlijk vooral forwards, maar het aantal domeinnamen maakt het volgens mij een kostbare exercitie bij partijen als AWS, Proton, Soverin. Google en Microsoft mail zijn beiden op voorhand al uitgesloten. Verder sta ik open voor alle kostenefficiente oplossingen waarbij de mail binnen de EU opgeslagen is.
Mijn probleem is dat alle mailproviders uitgaan van 1 domain, en ik eigenlijk geen info kan vinden wanneer je meerdere maildomeinen wil onderbrengen.

Hopelijk hebben sommigen van jullie hier ervaring mee.
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:13
Waarom sluit je microsoft direct uit? Exchange online is hier prima voor geschikt en kan ook gehost worden in de eu.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk128934
@HKLM_ Dat heeft te maken met de ethische kaders waarbinnen een aantal van die domeinen opereren. Ik kan daar niet teveel over zeggen, maar het komt erop neer dat ze niet verenigbaar zijn met beide bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-07 16:04

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

pk128934 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 21:46:
@HKLM_ Dat heeft te maken met de ethische kaders waarbinnen een aantal van die domeinen opereren. Ik kan daar niet teveel over zeggen, maar het komt erop neer dat ze niet verenigbaar zijn met beide bedrijven.
Als die "ethische kaders" gaan om de hackerscene, is er waarschijnlijk genoeg kennis voor handen om het zelf binnen de community op te lossen.

Sowieso hoeft dat allemaal niet héél spannend te zijn. Gewoon een VPS ergens met eigen mailserver en die dedicated inzetten. Heb je voor een paar tientjes per maand de hele bende op orde.

Domeinen blijven geld kosten, €10 - €15 per domein per jaar is normaal, daar ga je niet veel kostenbesparing vandaan halen. Wel op de hosting. Als je het zelf doet, is het goedkoper. Als je het uitbesteed, is het duurder.

Is er kennis binnen de community waarbinnen de domeinen opereren om dit soort spul zelf goed in te richten?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk128934
@unezra 20 jaar geleden heb ik weleens een mailserver gehost. Maar ik wil echt de ontzorging van een goede hoster. Ieder zijn vak.
Het heeft overigens niets met "hackerscene" te maken. Het is gewoon de bedrijfsfilosofie van beide bedrijven die niet bij de mijne passen. Ik opereer op basis van ethiek en vertrouwen, en dat is niet meer toepasbaar als ik het bij hen zou hosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

pk128934 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:56:
@unezra 20 jaar geleden heb ik weleens een mailserver gehost. Maar ik wil echt de ontzorging van een goede hoster. Ieder zijn vak.
Het heeft overigens niets met "hackerscene" te maken. Het is gewoon de bedrijfsfilosofie van beide bedrijven die niet bij de mijne passen. Ik opereer op basis van ethiek en vertrouwen, en dat is niet meer toepasbaar als ik het bij hen zou hosten.
Far enough. Je zit dan alleen heel snel vast aan "zelf doen". Juist veel MSP's gaan over naar GMail of Office365.

Wil je dat niet, zit je snel aan een VPS. Desnoods met software die het managen daarvan makkelijk maakt.

An-sich is het hosten van een mailserver niet super spannend, in de basis heeft het ook niet veel onderhoud nodig. 1x inrichten en klaar. Wat ik wel zelf heb gemerkt is dat het staat of valt met een goed spamfilter. Om die reden heb ik besloten mijn spamfilter los te koppelen. Daar gebruik ik dit voor:

https://www.proxmox.com/en/proxmox-mail-gateway

Dat filtert alle spam en andere ellende (nja, een groot deel) en levert vervolgens de mail af op mijn vm. (Dat is wel een beetje een knutsel object geworden, historisch zo gegroeid, vooralsnog te lui om een off-the-shelf mailserver op te zetten.)

Wellicht dat iRedMail iets voor je is qua software? (Ik ken het pakket niet, ik zocht domweg op Open Source mailserver en dit kwam naar voren. Zit wel al AV en antispam in, dus PMG heb je dan niet meer nodig.)

https://www.iredmail.org/

Maar goed, dan moet je dus alsnog wel het onderhoud zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:00

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

pk128934 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 21:46:
Accoord, dan ga je kijken naar alternatieven.

Zelf heb ik ooit gebouwd aan een email oplossing POC met Zarafa (Nederlands, Open Source), wat door een commerciele partij werd aangeboden voor bedrijven > 1000 medewerkers als Clair. Bevat alles wat je zou willen maar ongeschikt voor wat jij zoekt.
De fork van Zarafa heet nu Kopana en kan connecten met IMAP clients en Outlook als een drop-in replacement voor Exchange server. Ook meer functionaliteit dan je nu zoekt denk ik.

En ja, niet te groot, niet te duur en gemakkelijke hosting, dan kom je op hetgeen @unezra al noemt "zelf doen". Zijn URL's zijn een goed startpunt, voor een overzicht moet je echter nog verder inlezen, pakket van eisen opstellen, vergeliijken met andere alternatieven. Zelf beheer doen moet je niet onderschatten, spamfilters, beveiliging, transportkosten. Hangen of wurgen.

Ontzorging heeft een prijs, helaas.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Dat is dus de crux.
"Goed, goedkoop en managed" zijn 3 dingen die niet samen gaan.

Je zult er 2 moeten kiezen.

Als geld de bepalende factor is, ontkom je er bijna niet aan het zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Wellicht is Zoho nog een alternatief? https://www.zoho.com/mail/

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567735

Je kunt ook nog bij Mailbox.org kijken. Ik heb de versie van € 2,50 per maand (+ extra opslag) - een alias kan ook gewoon een compleet domein zijn.

Hier geen problemen met Mailbox.org, de webinterface is soms wat onhandig maar werkt op zich prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk128934
Iedereen bedankt voor de suggesties. Ik ga eens kijken naar zelf hosten en mailbox.org. Ik laat hier nog weten, wat het geworden is.
Pagina: 1